تاریخچه کشور اسپانیا

کشور اسپانیا ، با نام رسمی پادشاهی اسپانیا ، کشوری مستقل و از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که در شبه جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا واقع شده است . این کشور از جنوب و شرق با دریای مدیترانه و جبل الطارق ، از شمال و شمال شرق با فرانسه ، اندورا و خلیج بیسکای و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس همسایه است . این کشور ، پنجاه و یکمین کشور بزرگ دنیا و دومین کشور بزرگ اروپا می باشد که پایتخت آن شهر مادرید نام دارد . در این مقاله قصد داریم با تاریخچه کشور اسپانیا بیشتر آشنا شویم .

تاریخچه کشور اسپانیا یکی از شگفت انگیزترین تاریخچه در دنیا می باشد و همین تاریخ و فرهنگ، اسپانیای امروزی را ساخته است. اگر چه کشور اسپانیا یک قلمرو کوچک است اما تاریخ بزرگی در پشت خود دارد و با بقیه کشورهای قاره اروپا کاملا متفاوت است. نخستین بار انسان مدرن در حدود ۳۵۰۰۰ سال پیش قدم به شبه جزیره ایبریا گذاشت. در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد، این منطقه تحت فرمان حکومت روم قرار گرفت و هیسپانیا نامیده می ‌شد و در قرون وسطی توسط قبایل ژرمن و پس از آن توسط مورها تصرف شد. در قرن پانزدهم پس از ازدواج ‌های بین حکومتی فرمانروایان کاتولیک و اتحاد این حکومت ‌ها و همچنین سقوط کامل آندلس و باز پس‌ گیری آن از دست موروهای مسلمان در سال ۱۴۹۲ اسپانیا به شکل کشوری یکپارچه به وجود آمد. در اوایل دوران جدید کشور اسپانیا به یک امپراتوری پر قدرت جهانی تبدیل شد و اسپانیایی ‌ها به عنوان یکی از نخستین فاتحان دنیای جدید به قاره آمریکا وارد و در آنجا ساکن شدند. بیش از پانصد میلیون نفر اسپانیایی زبان ساکن در آمریکا، میراثی می باشد که اسپانیایی ‌ها در این قاره بر جای گذاشتند.

در مقاله ” اقامت در اسپانیا ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت و تابعیت اسپانیا  اطلاعات کسب کنید .

در سال ۷۱۱  میلادی هیسپانیا مورد حمله مسلمانان عرب و بربر، به رهبری طارق بن زیاد قرار گرفت و بعد از چند سال، تقریباً تمامی سرزمین‌ هایش با اسم اندلس به صورت یکی از ولایات تحت سلطه بنی امیه دمشق در آمد. پس از سقوط حکومت امویان دمشق، در سال ۷۵۶ میلادی یکی از آنها به نام «عبدالرحمان داخل» موفق به تاسیس یک امارت مستقلِ از خلفای نوپای عباسی در قلمرو اندلس شد. تثبیت قدرت سیاسی این عمارت و رقابت بین ‌المللی با عباسیان بغداد و فاطمیان مصر باعث شد در سال ۹۲۹ میلادی عبدالرحمان سوم لقب خلیفه را اتخاذ کند.دوره خلافت اموی، که اوج قدرت سیاسی مسلمانان در شبه‌ جزیره‌ ایبری محسوب می شد بعد از یک قرن تسلط با “فتنه اندلس” خاتمه یافت. اختلافات داخلی گوناگون به جنگ ‌های داخلی و تشکیل امارت‌ های جداگانه ملوک ‌الطوایفی منجر شد که سلطان برخی از آنها مسلمان و برخی دیگر در نیمه شمالی شبه‌ جزیره تابع کلیسای رم بودند.

تاریخچه کشور اسپانیا

تاریخچه کشور اسپانیا

تضعیف تدریجی امارات اسلامی باعث شد امارات مسیحی قلمرو خود را گسترش دهند و به مرور نیز متحد شوند. در قرن سیزدهم میلادی شبه‌ جزیره به پنج تا مملکت تقسیم شده بود: آراگون، ناوار، کاستیل یا همان کاستیا ، پرتغال و گرانادا که از این پنج تا تنها گرانادا تحت سلطه خاندان مسلمان بنی نصر بوده است. در سال ۱۴۶۹ کاستیا و آراگون که هر دو مسیحی نشین بودند، متحد شدند. به تدریج مسیحیت به اندازه ای در این کشور قوی شد که یهودیانی که در شبه جزیره بیشتر از ۲ هزار سال در آنجا بودند، مجبور به ترک آنجا شدند. بعد از اخراج آنها، مسلمان ها نیز مجبور شدند یا مذهبشان را ترک کنند یا از کشور خارج شوند لذا دین اسلام هم در این شبه جزیره ضعیف شد. تمرکز قدرت در این شبه جزیره بعد از مدتی تمام سرزمین را فرا گرفت و بدین ترتیب مرزهای اسپانیای امروزی شکل گرفت.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در اسپانیا ” را مطالعه فرمایید .

تاریخچه کشور اسپانیا نشان دهنده داستان سرزمین کوچکی است که مورد توجه تمدن های زیادی بوده است، به طوری که رومی ها برای آن جنگیده اند، عرب ها آن را فتح کرده اند و پادشان هان کاتولیک، این کشور را دوباره ساختند و آن را به یکی از قدرتمندترین امپراطوری ها در جهان از زمان کشف آمریکا تبدیل کردند. پادشاهی اسپانیا در زمان فلیپ دوم که قلمرو و سرزمین های اسپانیایی را با هم متحد کرد به اوج خود رسید. سرزمین هایی که از فیلیپین تا آمریکا، تا خود پرتغال و هلند و ایتالیا و مقداری از آلمان کنونی را در بر می گرفت. از این زمان به بعد، تاریخ اسپانیا به دلیل جنگ های داخلی دچار تنزل اقتصادی و سیاسی شد. قرن ۱۹ نقطه عطفی در تاریخ کشور اسپانیا بود چون در این قرن، کشور قسمت بزرگی از قلمروهای خود را از دست داد و فروپاشی امپراطوری اسپانیا هم در این زمان بود. استقلالی که قلمروهای اسپانیایی در آمریکا، کوبا، پرتوریکو و فیلیپین بدست آوردند، سبب شکل گیری اسپانیا و جهان امروزی شد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به اسپانیا شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به اسپانیا  ” بیاندازید.

کشور اسپانیای امروزی کشوری دموکراتیک و دارای حکومتی پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی می باشد که یک کشور توسعه‌ یافته و نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی و همچنین دارای سطح بالای استاندارد زندگی است. اسپانیا در سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا عضو است.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در اسپانیا تحصیل در اسپانیا

امروزه افراد بسیاری برای ادامه تحصیل کشور اسپانیا را انتخاب می کنند. کشور اسپانیا در چند س...

مهاجرت به اسپانیا مهاجرت به اسپانیا

مهاجرت به اسپانیا بر اساس سیستم اخذ ویزا انجام می شود. این سیستم برای کشورهایی که با اسپانی...

تحصیل پزشکی در اسپانیا تحصیل پزشکی در اسپانیا

یکی از روش های مهاجرت به اسپانیا تحصیل در اسپانیا است. تحصیل در اسپانیا در رشته ه...

نظرات کاربران
Call Now Button