تاریخچه کشور استرالیا

کشور استرالیا ، کشوری توسعه یافته در نیمکره جنوبی می باشد که ششمین کشور پهناور دنیا است و از نظر مساحت دومین کشور پهناور عضو مجموعه اتحادیه کشورهای همسود (مشترک المنافع) می باشد. این کشور یکی از قلمروهای همسود می باشد که در سال ۱۹۰۱ میلادی از بریتانیا استقلال یافته است . شهرهای سیدنی و ملبورن از جمله شهرهای مهم کشور استرالیا می باشد . لازم به ذکر است که این کشور دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و دور آن را از شرق اقیانوس آرام ، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی ، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج در بر گرفته است . همچنین این کشور سرزمین اصلی قاره اقیانوسیه محسوب می شود که کوچکترین قاره دنیاست. در این جا قصد داریم تاریخچه کشور استرالیا و حوادثی را که در این کشور رخ داده است، برای شما شرح دهیم .

بر پایه شواهد به جای مانده از تاریخچه کشور استرالیا ، حدود 42 هزار سال قبل گروهی از مردمان شکارچی جنوب آسیا، برای یافتن غذا و شکار حیوانات، اندک اندک شروع به مهاجرت به سرزمین‌ های جنوبی تر کردند و از راه جزیره‌ها و کانال‌ هایی که آسیا را به شمال استرالیا وارد می‌کند به شمال کوئینزلند وارد شدند و سپس با بخش شدن در سراسر استرالیا، قبایل مختلف بومیان استرالیا را پای نهادند به طوری که با بالارفتن سطح آب دریاها بعد از آخرین عصر یخبندان، استرالیا تا حد زیادی از بقیه دنیا جدا شد و قبیله ها بر اساس روابط روحانی نزدیک زمین و طبیعت و پیوندهای خویشاوندی گسترده، فرهنگ های گوناگونی گرفتند. این مردمان، ده‌ ها هزار سال بدون ارتباط با سایر مناطق دنیا در این سرزمین زندگی می کردند .

پیشینه تاریخی تلاش برای دستیابی به سرزمین ‌های ناشناخته در جنوب خاوری آسیا و نیز اقیانوسیه به هزاره نخست بعد از میلاد بازمی‌گردد. در این دوره هندی ‌های بودایی و هندو اقدام به استعمار جزیره‌ های اندونزی و فراتر از آن کردند و تا جزیره لومبوک هم پیش رفتند. اما با لشکرکشی مسلمانان به هند در سده پانزدهم میلادی، جلوی پیش روی آن‌ها در این منطقه هم گرفته شد. مهاجر نشینی در جزیره ‌های این منطقه از سوی مردمان چینی در سده نهم میلادی آغاز شد. بازرگانان چینی در اوایل سده پانزدهم با سوماترا، جاوه و ماکاسار در سلبز داد و ستد می کردند. در نهایت این بازرگانان قایق ‌های بسیار بزرگ ماهی‌ گیری خود را تا به کرانه‌ های شمالی استرالیا می انداختند که در نهایت در سال ۱۳۴۲ در نتیجه دگرگونی در حکومت پکن و روی کار آمدن گروهی که با بازرگانان خارجی مخالف بودند جلوی پیشرفت چینی‌ها به دریاهای جنوب نیز گرفته شد .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در استرالیا ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در استرالیا ” است .

در سال ۱۶۰۶ میلادی اولین بار هلندی ها شبه جزیره کیپ یورک در شمال کوئینزلند را کشف کردند و در دهه ‌های بعد، بیشتر مناطق شمالی و غربی استرالیا را مشاهده و ثبت کرند . آبل تاسمان هلندی نام این سرزمین را هلند نو نهاد و هلندی ها خود علاقه چندانی به سکونت در هلندنو نشان ندادند و این سرزمین تا چندین دهه بعد دست نخورده باقی ‌ماند.  سپس در سال ۱۷۷۰ میلادی لشکرکشی به فرماندهی کاپیتان جیمز کوک دریانورد بریتانیایی، باعث تسخیر و کشف ساحل شرقی استرالیا و نواحی اطراف سیدنی در شرق استرالیا شد و اولین ورود به خشکی در خلیج بوتانی (Botany Bay) و در ۲۹ آوریل سال ۱۷۷۰ صورت گرفت . کاپیتان آرتور فیلیپ در ۱۸ ژوئیه ۱۷۸۸ با 11 کشتی و ۱۳۵۰ مسافر به نزدیک سیدنی رسید و ضمن اعلام این منطقه با نام نیو ساوت ولز به عنوان یکی از مستعمره‌ های بریتانیا، خود به فرمانداری آن انتخاب شد . بریتانیایی ‌ها در دید اول به کشور استرالیا به عنوان سرزمینی دوردست و خشک برای تبعید محکومین و زندانیان نگاه می‌کردند. به همین دلیل اکثر مسافران اولیه، به اجبار به منطقه ولز جنوبی جدید آمدند ولی ساکنان دیگر ایالتها اغلب به اختیار خود به سرزمین جدید مهاجرت کردند.

تاریخچه کشور استرالیا

تاریخچه کشور استرالیا

کوک حرکت خود به سمت شمال را ادامه داد و قبل از عزیمت، به جزیره پوزشن در تاریخ ۲۲ آگوست ۱۷۷۰ به تنگه تورس حوالی دماغه یورک رفت و در آن جا رسما ساحل شرقی را که کشف کرده بود که متعلق به ملکه بریتانیا دانست و آن را نیوساوث ولز نامید. با توجه به این که کشفیات کوک به اولین استقرار اروپائیان در استرالیا  صورت گرفته بود ، او را کاشف اروپایی پرطرفداری می دانند ولی ملت های دیگر اروپا، ۱۶۰ سال قبل از او به این مکان سفر کرده بودند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به استرالیا شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به استرالیا ” بیاندازید.

با این که استرالیا تاریخ مدرن خود را با استعمارگری بریتانیا شورع کرد، اما اکثرا به اتفاق مردمی که بعد از سال ۱۷۸۸ به استرالیا رفتند، افراد آزاد عمدتا اهل بریتانیا و ایرلند و گاهی از کشورهای دیگر اروپا بودند. افراد بسیاری نیز از آسیا و اروپای شرقی در دهه ۱۸۵۰ و دوران تب طلا به استرالیا رفتند که عامل اصلی شکوفایی آن شدند. اگرچه بسیاری از این اسکان ها در سال های بیگانه هراسی سیاست استرالیا به شدت کم شد، اما استرالیا پیوسته مهاجران اروپای شرقی، مدیترانه و بعدها آسیا را تا اواخر قرن بیستم در جامعه گوناگون و بسیار متنوع چندفرهنگی خود جای داده است.

سیستم مستعمره های مستقل باعث پیدایش قلمروهای خودگردان بریتانیا در سال ۱۹۰۱ میلادی شد و هر مستعمره به یک ایالت استرالیا تبدیل شد. اما کشور نیوزلند انتخاب کرد که از فدراسیون جدا شود. منابع طبیعی این کشور تازه تاسیس از جمله کشاورزی و صنایع سازندگی به شدت افزایش یافت که این توسعه به کمک شایان استرالیا (با توجه به جمعیت آن) در طول جنگ جهانی اول و دوم به متفقین منجر شد. قوای استرالیایی در جنگ های کره، ویتنام و عراق، کمک های شایانی کردند.  استرالیا و بریتانیا در سال ۱۹۸۶ قانون استرالیا را تصویب کردند و با این کار به قدرت رسمی پایان دادند که مجلس بریتانیا برای تصویب قوانین در استرالیا برخوردار بود و به دادخواست های استیناف استرالیا به دادگاه های بریتانیا خاتمه دادند. پارلمان بریتانیا با این کار، کل قدرت خود بر استرالیا را از دست داد اما ملکه استرالیا و تمام جانشینان وی حق مالکیت کامل را بر این سرزمین به دست آوردند.

در تاریخچه کشور استرالیا ، این کشور در جنگ جهانی اول به عنوان حامی بریتانیا جنگید و «ارتش مشترک استرالیا و نیوزلند» یا به اختصار انزک در نبرد گالیپولی در ترکیه امروزی شرکت کرد که در مجموع بیش از 60 هزار استرالیایی در این جنگ کشته شدند . در جنگ جهانی دوم مناطقی از شمال و شرق این کشور توسط ژاپنی‌ ها بمباران شد و نیروهای آمریکایی در این کشور پیاده شدند ولی کشور استرالیا از صدمات این جنگ به کنار ماند. طی قانونی در سال ۱۹۸۶ استرالیا به‌  طور رسمی دخالت پادشاهی متحده را در امور سیاسی و نظامی این کشور خاتمه داد، استرالیایی ‌ها در ۶ نوامبر ۱۹۹۹ با رأی ۸۲٪ آرا،  رأی به تحت قیمومیت بودن ملکه دادند تا همچنان ملکه انگلیس برایشان «فرماندار کل» تعیین کند.

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در استرالیا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در استرالیا توضیح دادیم .

در سال ۱۹۰۰ میلادی، ملکه ویکتوریا طی قانونی به استرالیا استقلال سیاسی داد و استقلال کشور استرالیا به طور رسمی در روز اول ژانویه ۱۹۰۱ اعلام شد و از این به بعد استرالیا به عنوان یک قلمرو همسود یا سرزمینی با حکومت مستقل اما در زمره کشورهای تحت حمایت بریتانیا تبدیل شد که استرالیایی‌ ها از این روز به عنوان روز ملّی خود یاد می‌کنند. از سال ۱۹۰۱ تا سال ۱۹۲۷ میلادی که کانبرا ساخته شد، فدراسیون استرالیا، شهر ملبورن را پایتخت موقت کشور معرفی کرد .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل در استرالیا تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا رویای بسیاری از جوانان در سال 2023؛ دانشگاه های استرالیا با دارا بودن امتی...

کار در استرالیا کار در استرالیا

کار در استرالیا و شرایط اخذ انواع ویزای کار استرالیا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگ...

تحصیل در رشته پرستاری استرالیا تحصیل در رشته پرستاری استرالیا

تحصیل در رشته پرستاری استرالیا که از رشته های پر درآمد به شمار می رود می توانند سبب موفقیت ف...

نظرات کاربران
Call Now Button