بورسیه تحصیلی چیست ؟

یکی از راه های دریافت اقامت در یک کشور، مهاجرت برای تحصیل است. می دانیم که تحصیل در خارج از کشور کار بسیار پرهزینه ای  می باشد حتی اگر تحصیل رایگان باشد اما باز هم هزینه های زندگی بالا است و با توجه به نرخ بالای ارز و مشکلات اقتصادی ، شانس تحصیل در خارج از کشور کم می شود .بسیاری از دانشجویان برای تحصیل رایگان و دریافت کمک هزینه زندگی به دنبال گرفتن بوسیه تحصیلی در کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا و استرالیا هستند. بورسیه تحصیلی شامل یک کمک هزینه می باشد که دانشگاه ها ، مراکز و موسسات علمی به دانشجویان ممتاز و با استعداد ارائه می دهند تا بتوانند هزینه تحصیل دانشجویان را فراهم کرده و آنها به تحصیل بپردازند . این کمک هزینه های تحصیلی لازم به ذکر است که یکی از راه های جذب نیروی انسانی ماهر در کشورهایی می باشد که جمعیت آنها به دلیل نرخ پایین باروری رو به کاهش است . این کمک هزینه های تحصیل به صورت بلاعوض به دانشجویان اعطا شده و دانشجو نیازی به کار کردن ندارد . در این مقاله قصد داریم بیشتر به موضوع بورسیه تحصیلی بپردازیم و به طور کلی تعریف دقیقی از بورسیه تحصیلی چیست ؟ ارائه دهیم.

بورس های تحصیلی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد و دکترا داده می شود و دانشجویان لیسانس به طور بسیار محدودی شامل این نوع بورس می شوند. اکثر این کمک هزینه های تحصیل توسط کشورهای اروپا و کانادا ارائه می شود و این کشورها منابع مالی بالایی را برای این امر در نظر گرفته اند.

در کشور ایران برای اعزام دانشجویان قوانین خاصی وجود دارد و یک شورای مرکزی بورس به این هدف در کشور تشکیل شده است که عبارتند از :

  1. معاون دانشجویی وزارت که ریاست شورا را بر عهده دارد.
  2. معاون پژوهشی وزارت
  3. معاون هماهنگی وزارت علوم
  4. معاون آموزشی وزارت علوم
  5. دو نفر از اعضای هیئت علمی که به وسیله وزیر فرهنگ و آموزش انتخاب می شوند.
  6. مدیر کل بورس و اعزام که دبیر شورا است .

افرادی که متقاضی بورس تحصیلی و تحصیل رایگان می باشند در ابتدا باید مدارک خود را به این شورا ارسال کرده و در صورت موافقت بقیه کارها انجام می شود. همچنین دانشجویان می بایست رزومه پژوهشی و علمی قوی و همچنین دارای سابقه اخلاقی و رفتاری خوبی باشند.

بورسیه ها و کمک هزینه های خاصی نیز به دانشجویانی که شرایطی ویژه دارند، بسته به نظر دانشگاه محل تحصیل، داده می شوند که برخی از آنها عبارتند از:

1) کمک هزینه شایستگیِ علمی ( MERIT Based Scholarships )

این نوع از بورسیه ها به دانشجویانی که از نظر علمی برتری دارند، داده می شود و در واقع دانشگاه های مختلف با نیم نگاهی به بودجه خود، به برترین دانشجویان خود که شرایطی عالی از نظر نمره، مقالات، شرکت در کنفرانس های معتبر، زبان انگلیسی و … داشته باشند، کمک هزینه هایی تحت عنوان بورسیه شایستگی داده می شود که مشوق آنان جهت ادامه تحصیل در بالاترین سطح ممکن است.

2) کمک هزینه افراد کم درآمد (Financial Need)

این نوع بورسیه ها به افرادی تعلق می گیرد که دارای خانواده هایی با درآمد اندک و بدون وجود تحصیلات عالی هستند اما وضعیت درسی خوبی داشته، به عبارتی استعداد های بالقوه قابل قبولی در خود دارند ولی توانایی مالی پرداخت هزینه های دانشگاه را ندارند. برای بررسی وضعیت مالی افرادی که شهروند کشوری هستند که دانشگاه مقصد در آنجا قرار گرفته است، دانشگاه ها برگه های مالیاتی سالیانه آنها را مدنظر قرار می دهند تا اطمینیان حاصل کنند که آن خانواده درآمد زیادی ندارد و آن شخص واقعا شایسته کمک مالی می باشد ولی معیار سنجش دقیقی برای دانشجویان خارجی وجود ندارد و اغلب با توجه به درآمد، میزان پیشرفته بودن و … کشور مبدا دانشجو، به دانشجویان این بورسیه تحصیلی را اختصاص می دهند. به عنوان مثال، دانشجویان کشورهای فقط آفریقایی با احتمال بالا می توانند از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

3) کمک هزینه بانوان (WOMEN)

در این نوع از بورسیه ها برای تشویق خانم ها به ادامه تحصیل در مقاطع عالی، کمک هزینه های خاصی برای آنها در نظر گرفته می شود.

4) کمک هزینه موارد خاص پزشکی Disability 

این نوع از کمک هزینه ها به افرادی تعلق می گیرند که معلولیت جسمانی داشته و یا مشکل سلامتیِ حادی داشته باشند.

5) کمک هزینه رشته های خاص (Special Studies)

این نوع از بورسیه های تحصیلی معمولا به رشته هایی تعلق می گیرند که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی به احتمال زیاد قادر نخواهد بود درآمد بالایی داشته باشد و این تنها علاقه می باشد که می تواند فردی را جذب این نوع رشته ها کند. به عنوان مثال، رشته محیط زیست که به خصوص در گذشته رشته ای نبود که فارغ التحصیلِ آن بتواند درآمد بالایی داشته باشد، مورد توجه بسیاری از نخبگان قرار نداشت. در عین حال، لزوم وجود کارشناسان و متخصصان علمی در این زمینه، بسیاری از گروه های حامی محیط زیست را بر آن داشت تا با تشویق مادی دانشجویان به تحصیل در این رشته ها، دغدغه های مادی آنان را رفع کند. بورسیه رشته های خاص معمولا از طرف چنین نهادهایی به چنین رشته هایی تعلق می گیرد تا دانشجویان تشویق به تحصیل در این رشته ها گردند .

بورسیه تحصیلی چیست ؟

بورسیه تحصیلی چیست ؟

6) کمک هزینه مناطق خاص (Regional)

این نوع از بورسیه های تحصیلی به دانشجویانی تعلق می گیرد که از مناطقی با شرایطی خاص آمده اند و یا به طور کلی دانشگاه مقصد توجه ویژه ای به دانشجویانِ آمده از آن منطقه خاص دارند. برخی از دانشجویان کشورهایی آفریقایی و مانند کشورهای جنگ زده خاورمیانه مثل افغانستان، عراق و سوریه شامل این بورسیه تحصیلی هستند.

7) کمک هزینه مهارت های خاص (Professionals)

این نوع از بورسیه های تحصیلی به افرادی تعلق می گیرد که در زمینه ای ورزشی، هنری و غیره مهارتی ویژه دارند. حرفه ای بودن در مهارت مورد نظر و داشتن توانایی های بالا در آن حرفه، به نوعی که وجود عنوان برتری در جشنواره ای معتبر و یا مسابقاتی دارای اهمیت باعث می شود که این بورسیه تحصیلی به فردی با مهارت های خاص تعلق بگیرد.

بورسیه تحصیلی چیست آیا بورس تحصیلی فقط به رشته های خاصی تعلق می گیرد ؟

مسلما برخی از رشته ها فرصت مناسب تری برای دریافت بورس می باشند و رشته های که کاربرد بیشتری دارند و جز نیازهای روز هستند ، عبارتند از :

  • شاخه های مهندسی ( به خصوص رشته های مرتبط با کامپیوتر )
  • شاخه های مدیریت
  • شاخه های روانشناسی
  • و …

اما لازم به ذکر است که بورس های تحصیلی محدود به این رشته ها نمی شوند زیرا در تمامی حوزه های علم و دانش ، تحقیقات دانشگاهی وجود دارد و افراد زیادی مشغول به پژوهش هستند . پس حتی در رشته های کم متقاضی و کمتر شناخته شده نیز  امکان دریافت بورس تحصیلی وجود دارد .

بورسیه تحصیلی چیست – چرا اخذ بورسیه تحصیلی کار سختی است ؟

چرا اخذ بورسیه تحصیلی کار سختی است ؟ زیرا

  1. پس از گرفتن بورس تحصیلی ، باید تمام توان خود را صرف آن علم کنند .
  2. باید صبر زیادی داشته باشند .
  3. فرد باید دانش خود را بالا ببرند .
  4. باید زمان زیادی را صرف مطالعه کنند .
  5. نباید از رد درخواست های خود نا امید شوند
  6. باید موقعیت های مناسب خود را جستجو کنند .
  7. احتیاج به تلاش بسیار زیادی دارد .

بورسیه تحصیلی چیست نکاتی در مورد راحت تر گرفتن بورسیه تحصیلی

در این قسمت قصد داریم نکاتی در مورد راحت تر گرفتن بورسیه تحصیلی را ارائه دهیم :

  1. متقاضیان حتما باید با دانشگاه های مختلف ارتباط برقرار کنند
  2. اگر فردی به یک حوزه تحقیقاتی علاقمند باشند ، یک پروپوزال و طرح پژوهشی برای آن تهیه کنند .
  3. دانشگاه مقصد خود را به خوبی بشناسد .
  4. اساتید مطرح حوزه تحقیقاتی خود را بشناسد  و آثار آنها را مطالعه کنند .
  5. هر روز در حال تمرین و مطالعه زبان باشند .
  6. اهداف تحصیلی خود را مشخص کنند .
  7. تعامل ، شبکه سازی و ارتباط را هرگز فراموش نکنند

بورسیه تحصیلی چیست – نحوه پیدا کردن یک بورسیه تحصیلی مناسب

اخذ بورسیه تحصیلی ممکن است کار دشواری به نظر برسد اما راه هایی وجود دارد که باعث می شود که فرد شانس بیشتری برای قبولی پیدا کند، به خصوص اگر شرایط دریافت بورسیه تحصیلی، مرتبط با سوابق تحصیلی فرد باشد. یکی از مهمترین نکاتی که برای پذیرش درخواست بورسیه خود می بایست به آن توجه کرد این است که دستورالعمل ها را به دقت مطالعه کنند و همچنین مدارک تحصیلی و تواناهایی تحصیلی فرد متقاضی را نیز به دقت مورد نظر قرار دهند . اکیدا توصیه می شود که پس از پایان مراحل ثبت نام، از فرم ثبت نام خود پرینت بگیرند و آن را به عنوان یک مدرک برای اثبات ثبت نام خود، تا زمان اعلام نتایج، نزد خود نگهداری کنند .

بورسیه تحصیلی چیست – زمان درخواست بورسیه تحصیلی

براساس اطلاعات ملی بورس تحصیلی، نزدیک به 60 درصد مبلغ مربوط به کمک هزینه تحصیلی بین ماه های فوریه و آوریل پرداخت می شود. بنابراین، فرد باید حداقل چند ماه قبل از این تاریخ، به عنوان مثال بین سپتامبر و دسامبر برای ثبت نام درخواست بورسیه، اقدام کند. مسئله مهم تر از همه این است که فرد همواره باید اطلاعات خواسته شده در مورد بورسیه تحصیلی خود را قبل از پایان مهلت ثبت نام ارائه دهند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
بهترین سایت‌ های کاریابی بین المللی بهترین سایت‌ های کاریابی بین المللی

جستجوی کار در خارج از کشور کار آسانی نیست، ولی به لطف سایت‌ های کاریابی این کار ساده‌تر شد...

تحصیل در خارج از کشور تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی مزایای زیادی برای دانش آموزان و دانشجویان ...

استخدام در آتیه آفرینان استخدام در آتیه آفرینان

استخدام در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان برای درخواست مصاحبه و همکاری با موسسه آتیه آفرینان ا...

نظرات کاربران
Call Now Button