کشور کانادا ، کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی می باشد که از 10 استان و 3 قلمرو تشکیل شده است. این کشور از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی کشیده شده است. کشور کانادا دومین کشور پهناور جهان از نظر مجموع مساحت و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی است.

مرز زمینی کانادا با ایالات متحده، بلندترین مرز زمینی در جهان می باشد. بهداشت و درمان در کانادا به طور عمومی تامین مالی می شود و شهروندان کانادایی و ساکنان دائمی می توانند در استان یا قلمرو خود از بیمه بهداشت عمومی کانادا استفاده کنند که تضمین می کند که فرد نباید مبلغی برای خدمات بهداشتی پرداخت کند. زیرا هزینه ها توسط مالیات عمومی پوشش داده می شود. این مقاله به موضوع بهداشت و درمان در کانادا اختصاص داده شده است.

در برخی از استان ها، ساکنان دائم جدید می توانند از پوشش بیمه درمانی استان ها به محض رسیدن آنها استفاده کنند ولی در جاهای دیگر، مدت انتظار تا 3 ماه می باشد. بیمه خصوصی کانادا می تواند نیازهای فرد را در این مدت پوشش دهد.  
همچنین ممکن است فرد بخواهد از بیمه خصوصی برای خدماتی که تحت پوشش استانی برای مراقبت های بهداشتی در کانادا نیستند استفاده کند که اغلب کارفرمایان این پوشش را ارائه می دهند که ممکن است شامل هزینه های نسخه ها، مراقبت های دندانپزشکی و نوری و فیزیوتراپی باشد.

توصیه موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در کانادا ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در کانادا ” است .

بهداشت و درمان در کانادا

در بعضی از استان ها علاوه بر مالیات عادی که به دولت فدرال و استانی پرداخت مي شود بسته به درآمد مبلغی مالیات نیز تحت عنوان خدمات پزشکی پرداخت مي كنند.
به عنوان مثال در استان انتاریو این مبلغ به طور معمول از ۳۰۰ تا ۹۰۰ دلار در ساله (برای هر فرد حقوق بگیر نه افراد تحت تکفل) و در استان آلبرتا مشخصا بابت هر فرد مبلغی را ماهیانه پرداخت می كنند. اگر فردی از یک استان به استان دیگری سفر کند و نیاز به خدمات پزشکی داشته باشد دو راه وجود دارد :

  1. در این روش مستقیما رسید هزینه ها را به واحد پزشکی استان مورد نظر می فرستد.
  2. در این روش پول را از خود فرد می گیرند و سپس وقتی به استان خود بازگشت مدارک را به اداره بهداشت محل زندگی ارائه می کند و پول پرداختی را پس می گیرد.

از جمله مزاياي برخي از شرکت ها اين است که مثلا اگر حالت دوم رخ دهد و هزینه مورد نیاز بالای ۲۰۰ دلار باشه شركت بلافاصله پول لازم را ارسال مي کند و این بیمه شامل بسیاری از موارد به جز هزینه دندانپزشکی، دارو، و جراحی های زیبایی می باشد. افرادی که از خدمات کمک های اجتماعی Welfare استفاده مي کنند خدمات دیگر شامل دندان دارو و دندانپزشکی نیز رايگان مي شوند.

يکی از کارهايی که فرد نياز دارد تا در بدو ورود به کانادا انجام دهد اقدام جهت دريافت کارت خدمات درمانی رايگان می باشد و تمام اعضای خانواده حتی بچه شيرخواره نيازمند به کارت جدا مي باشند. فرد متقاضی مي تواند فرم های درخواست را از ادارات بيمه درمانی استان، مطب دکترها، داروخانه ها و يا بيمارستان ها فراهم کند.
برای اقدام جهت اين کارت به برگه IMM1000 یا IMM5292 يا کارت مهاجرت Maple Leaf Card، پاسپورت و مدرکی که ثابت کند ساکن آن استان می باشد از قبیل نامه مدیر ساختمان محل اجاره، سند خرید خانه، گواهینامه رانندگی و صورت حساب های بانکی نیاز است. در بعضی موارد ارائه کارت بیمه اجتماعی S.I.N نيز الزامی می باشد.

استان های انتاریو، بریتیش کلمبیا، کبک و نیوبرانزویک در کشور کانادا دارای ۳ ماه شرط اقامت در استان قبل از شروع پوشش می باشند. اگر فردی قصد اقامت در این استانها را داشته باشد پیشنهاد می شود که به مدت ۳ ماه از شرکت های خصوصی بیمه درمانی تهیه فرماید.
البته به محض ورود می توان برای کارت اقدام کرد اما شروع پوشش ۳ ماه پس از ورود به استان می باشد. البته در برخي از استانها نظیر کبک خدمات Pharmacare نیز ارائه می شود يعني اينکه بیمار برای دارو مبلغ بسیار ناچیزی می پردازد یا اینکه اصولا دارو برای وی مجانی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به کانادا موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به کانادا ” بیاندازید.

به طور کلی امور بهداشت و درمان در کانادا رایگان می باشد و این خدمات پزشکی که  Universal Health Care نامیده می شود، شامل ویزیت و انواع آزمایش ها است که درمقابل داشتن کارت بهداشتی انجام می شود.
کارت بهداشتی 3 ماه بعداز ورود مهاجر به کانادا صادر می شود  و کارت بهداشتی هر ایالت تنها در شهرهای مربوطه معتبر است. طی این مدت مهاجرین می توانند از خدمات شرکت های خصوصی بیمه برخوردار شوند که به همین منظور باید حداکثر در طول 5 روز اول ورود به کانادا ، بایکی از شرکت های زیر تماس گرفت :

  • Canada Life
  • Manulife Financial
  • Blue Cross Visitors to Canada Travel Insurance Plan
  • ca

انواع داروها در کشور کانادا

به طور کلی داروها در کشور کانادا به 2 دسته تقسیم می شوند:

  1. داروهای Over-the-Counter Medicine : داروهایی که بدون نسخه می توان خرید کرد مانند برخي مسكنها
  2. داروهای Prescription Drug : داروهایی که باید با نسخه خرید کرد .

دسته اول همگي پولي ولی معمولا این داروها خیلی ارزان هستند و در مورد دسته دوم هم به علت سوبسید دولتی قيمت داروها به نسبت ارزان می باشد.
همان طور که گفته شد بعضی استان ها هزینه این داروها را تا حد زیادی مي پذيرند. در ضمن بسیاری از شرکت ها هم هزینه این دسته از داروها را به کارمندهای خود پرداخت می كنند.

در مقاله ” تحصیل در کانادا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در کانادا اطلاعات کسب کنید .

پزشک خانواده در کشور کانادا

هر فرد ساکن کانادا دارای یک دکتر خانواده می باشد و اولین کسی است که درصورت لزوم باید به او مراجعه کرد و اگر او تشخیص دهد به متخصص دیگر ارجاع می دهد. سوابق پزشکی فرد نزد پزشک خانواده باقی می ماند تا هر وقت لازم شد قابل مراجعه باشد.

هر مرکز پزشکی در کانادا، نتیجه همه آزمایشات و شرح حال را برای پزشک ارسال می کند و انتخاب پزشک خانواده از ضروریات یک مهاجر است. البته یافتن پزشک خانوادگی با شرایط مورد نظر و همچنین نزدیک به محل اقامت کار آسانی نیست. چون به طور کلی تعداد پزشکان استان انتاریو به نسبت جمعیت کم است.

دندان پزشکی در کشور کانادا

دندانپزشکی مشمول بیمه رایگان نمی شود. اما برخی از کارفرماها بخشی از هزینه های آن را پرداخت می کنند. برخی دانشکده های دندانپزشکی نیز خدماتی را توسط دانشجویان و به نسبت، ارزان تر از خارج از دانشگاه ارائه می کنند، اما قبل از مراجعه به دندانپزشکی، باید از طریق تلفن در جریان لیست هزینه خدمات آنها قرار گرفت زیرا ممکن است پر کردن دندان در حدود 300 دلار یا بیشتر شود.

کلینیک ها در کشور کانادا

معمولا در نقاط مختلف شهر کلینیک های مختلف یافت می شود که غالبا تخصص های مختلف را در خود جای داده اند و دارای داروخانه نیز هستند.
مراجعه به این کلینیک ها نیز با کارت بهداشتی ممکن می باشد و مواردی که ممکن است از فرد تقاضای پول شود معمولا در تابلوهای در معرض دید قرار می دهند.

درمانگاه بیمارستان در کشور کانادا

بخش اورژانس بیمارستان ها همانند ایران دارای درمانگاه شبانه روزی نیز می باشند که تنها تفاوت آن این است که ابتدا بیمار توسط یک پزشک عمومی یا پرستار خبره، معاینه اولیه می شود و متناسب با وضعیت جسمی به بخش یا پزشک موردنظر هدایت می شود. (برای این امر ممکن است مدت زیادی در انتظار ماند).

در کشور کانادا موضوع انتظار برای اعمال جراحی و گرفتن وقت از یک پزشک متخصص خبره، گاها موجب ناراحتی بیماران می گردد.

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button