بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی و شرایط زندگی، کار و درآمد در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت یک تصمیم بزرگ برای هر فرد محسوب می شود، به همین منظور انتخاب درست یک کشور مناسب می تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی، کشوری است که با اهداف متقاضیان سازگار باشد. همچنین بهتر است دانشگاه های با رتبه بندی جهانی داشته و از استاندارد های بالایی در زندگی برخوردار باشد و متقاضیان بتوانند به راحتی بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شوند. در این مقاله قصد داریم بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی را به شما عزیزان معرفی کنیم و توضیح مختصری در رابطه با هر کدام از کشورها برای شما ارائه دهیم.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

شرایط عمومی کشورها برای مهاجرت تحصیلی

متقاضیان زیادی هر ساله قصد مهاجرت به کشور های مختلف برای ادامه تحصیلات خود دارند و مطالعه و بررسی شرایط هر کشور بسیار حائز اهمیت است.
متقاضیان معیار های متفاوتی در زندگی دارند، برخی به دنبال تحصیل و یافتن بهترین دانشگاه های یک کشور هستند و کیفیت آموزش برایشان بسیار اهمیت دارد، برخی به دنبال یافتن شغل و بررسی شرایط کار و بازار یک کشور پس از تحصیلات هستند. متقاضیان مهاجرت باید تمام جوانب شرایط یک کشور را بررسی کرده تا بتوانند انتخاب خوبی، متناسب با شرایط خود داشته باشند.

بررسی کیفیت زندگی مردم یک کشور از مهم ترین معیار هایی است که نشان می دهد سطح رفاه و استاندارد های آن کشور در چه وضعیتی قرار دارد. مطالعه و بررسی پارامتر های اقتصادی نیز بسیار مهم است زیرا افرادی که قصد تحصیل در یک کشور دیگر را دارند معمولا پس از فارغ التحصیلی در آن کشور مشغول به کار می شوند.

شاخص هایی مانند نرخ بیکاری، امکان کار پس از تحصیل، نرخ تورم، هزینه های تحصیل و زندگی، امکان اخذ بورسیه تحصیلی و میزان ارزشمند بودن اقامت آن کشور و امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت آن کشور از مسائل بسیار مهمی هستند که بهتر است قبل از انتخاب یک کشور مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
به طور طبیعی افرادی که به دنبال مهاجرت تحصیلی به کشوری دیگر هستند، قصد اخذ اقامت دائم و تابعیت آن کشور را نیز دارند.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

کشور آمریکا بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

کشور آمریکا دارای یکی از بهترین سیستم های آموزشی دنیا با بهترین کالج ها و دانشگاه ها با بهترین رتبه ها است و تماما مدارک تحصیلی همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری که از دانشگاه های معتبر کشور آمریکا صادر می شوند در سراسر دنیا مورد تایید و شناخته شده هستند.
از این رو افراد زیادی برای تحصیلات به این کشور مهاجرت می کنند. همچنین کشور آمریکا به دلیل وضعیت اقتصادی پیشرفته، قوی و توسعه یافته و سطح حقوق بالا، جزو بهترین کشورهای دنیا برای مهاجرت محسوب می شود و با زیرساخت‌ های پیشرفته خود می ‌تواند استاندارد بالایی از زندگی را در اختیار مهاجران خود قرار دهد.
اگرچه در سال های اخیر به دلیل روابط سیاسی بین 2 کشور آمریکا و ایران، مهاجرت به آمریکا با مشکلاتی روبرو شده است. اما با این حال، همچنان جزو محبوب ترین کشور ها برای مهاجرت است.

 وجود دانشگاه های معتبر و مراکز آموزشی عالی بسیاری در آمریکا با امکانات و سطح کیفی آموزشی و پژوهشی بالا در دنیا، باعث شده است متقاضیان مهاجرت به آمریکا برای تحصیل نرخ بالایی را به خود اختصاص دهند. اما باید خاطر نشان کرد که هزینه های تحصیل در این کشور پهناور بسیار زیاد است.
یکی از راه های اقامت در آمریکا از طریق تحصیل است و چنانچه افراد صلاحیت لازم برای دریافت پذیرش های تحصیلی را داشته باشند می توانند برای دریافت ویزا نیز اقدام نمایند. دانشگاه های آمریکا به 2 نوع ایالتی و خصوصی تقسیم بندی می شوند.
اگر چه تحصیل در تمام دانشگاه های آمریکا مستلزم پرداخت شهریه است و دولتی بودن یک دانشگاه دلیلی بر رایگان بودن آن نیست، بلکه ممکن است شهریه آنها کمتر باشد. ویزاهای تحصیلی آمریکا به نام های F1, B1, M1, J1 شناخته می شوند.

کشور آمریکا - بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آمریکا

برای ورود به دانشگاه های آمریکا، متقاضیان باید در آزمون هایی همچون SAT، GRE، Gmat، Lsat  و Mcat نمره قبولی دریافت کنند. از آنجایی که هزینه های تحصیل در دانشگاه های آمریکا بسیار پرهزینه است، متقاضیان مهاجرت به آمریکا در بسیاری از موارد ممکن است به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی باشند.
کشور آمریکا در مقاطع مختلف تحصیلی ممکن است کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه ارائه نماید. در حال حاضر دریافت بورسیه بسیار شرایط سخت و دشواری دارد اما اگر دانشجویان بتوانند شرایط لازم را داشته باشند و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند، شانس خود را در این زمینه امتحان می کنند.

امکان اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر است به شرطی که متقاضی علاوه بر قبولی در آزمون های اولیه، مدارک زبان با نمره بالا، سطح نمرات خیلی بالا، معدل بالا، پروپوزال قوی، مقالات ISI، توصیه نامه استاد و داشتن سوپروایز (استاد راهنما) نیز ارائه دهد.
در این صورت متقاضیان پس از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا، می توانند برای کمک هزینه تحصیلی نیز درخواست دهند. میانگین هزینه تحصیل در آمریکا برای دانشگاه های خصوصی به طور میانگین 60.000 دلار و برای دانشگاه های دولتی و ایالتی 23.000 دلار آمریکا است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آمریکا

تحصیل در آمریکا و معرفی دانشگاه های برتر آمریکا

افرادی که از بهترین دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل می شوند، آینده شغلی بسیار خوبی دارند و می توانند در مشاغل گوناگون پردرآمد استخدام شده و وارد بازار کار مناسب شوند که در عین حال درآمد بالایی نیز داشته باشند. کشور آمریکا دانشگاه های متعددی دارد که در زیر به برخی از بهترین دانشگاه ها اشاره می شود:

  • دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا MIT   
  • دانشگاه استنفورد 
  • دانشگاه تکنولوژی ماساچوست       
  • دانشگاه پرینستون
  • دانشگاه هاروارد 
  • دانشگاه Yale    
  • دانشگاه شیکاگو  
  • دانشگاه پنسیلوانیا 
  • دانشگاه  Johns Hopkins        
  • دانشگاه کالیفرنیا Berkeley        
  • دانشگاه کلمبیا    
  • دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس         
  • دانشگاه کورنل   
  • دانشگاه دوک     
  • دانشگاه میشیگان، Ann Arbor    
  • دانشگاه  Northwestern        
  • دانشگاه واشنگتن 
  • دانشگاه Carnegie Mellon      
  • دانشگاه نیویورک
  • دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو

کشور کانادا بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

کانادا کشوری امن، مهاجرپذیر و اقتصادی قوی است که مساله نژاد پرستی در آن بسیار کمرنگ است. میزان جرم و جنایت در کشور کانادا بسیار پایین است و دارای مردمی با فرهنگ با رفتاری دوستانه است که از تمام مردم دنیا با هر نژادی استقبال می کند.
دانشگاه های کانادا از اعتبار بسیار بالایی در سطح جهان برخوردار است و به دلیل داشتن سطح علمی و آموزشی بالا، سالانه میزبان تعداد بسیار زیادی دانشجو از سراسر جهان است.
همچنین از آنجایی که کانادا کشوری انگلیسی زبان است در جامعه ایرانی بسیار محبوب است و ایرانیان زیادی این کشور را برای مهاجرت انتخاب می کنند. امکان دریافت اقامت پس از تحصیل و کار در کانادا ، مهاجرت از طریق تحصیل را به گزینه بسیار مناسبی برای متقاضیان تبدیل کرده است، چرا که می تواند آینده شغلی دانشجویان خود را نیز تامین کند.

اقتصاد کانادا بسیار با ثبات و رو به رشد است و همین امر سبب شده است، افراد بسیاری برای مهاجرت به کانادا از طریق تحصیلی، جذب این کشور شوند. تحصیل در کانادا یکی از ساده ترین راه های مهاجرت به این کشور نیز محسوب می شود.
برای اخذ پذیرش در دانشگاه های کانادا باید با توجه به مدارک موردنیاز در مقطع تحصیلی، مدرک زبان انگلیسی  TOEFL یا  IELTS به دانشگاه ارائه داد. دانشجویانی که سطح زبان آنها مناسب نیست نیز می توانند در کالج های کانادایی دوره زبان را بگذرانند و سپس در رشته دلخواه خود تحصیلات را ادامه دهند.
هزینه های تحصیل در دانشگاه های کانادا، به طور تقریبی از 20 هزار دلار به بالا در سال است. اگرچه این مبلغ می تواند نسبت به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت باشد. افراد می توانند در مقطع دکتری با داشتن شرایط لازم بورسیه دریافت نمایند.

کشور کانادا - بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

تحصیل در کانادا و معرفی دانشگاه های برتر کانادا

کشور کانادا دارای دانشگاه های معتبر بسیاری در رتبه بندی جهانی است که برخی از آنها در زیر اشاره می شود:

معرفی دانشگاه های برتر کانادا

کشور آلمان بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

کشور آلمان از ثروتمند ترین کشور های اروپایی است و با نرخ بیکاری پائین و اقتصاد قوی یکی از قطب های برتر صادرات در دنیا به حساب می آید و صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.
کشور آلمان دارای نظام آموزشی رایگان با دانشگاه هایی با رتبه بندی جهانی است. رایگان بودن تحصیل در این کشور افراد بسیار زیادی را برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل جذب خود نموده است.

همچنین با توجه به این که آلمان، کشور قدرتمند صنعتی است، شرکت ها و کارخانه های بزرگی در این کشور استقرار دارند و همین موضوع سبب می شود فرصت های شغلی بسیاری به خصوص بعد از فارغ التحصیلی در آن به وجود آید.
لازم به ذکر است که در سال های اخیر با رشد منفی جمعیت و بالا رفتن سن افراد جامعه، نیاز به افراد متخصص و با تجربه جوان در رشته های مختلف به شدت احساس می شود و افرادی که از دانشگاه های آلمان فارغ التحصیل شده باشند، شانس بسیار زیادی در دریافت شغل مورد نظرشان با حقوق بالا دارند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان

عموما تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و تنها هزینه هایی که مربوط به امور اداری می شود را باید پرداخت کرد و این هزینه ها بسته به دانشگاه و شهر مورد نظر، در حدود 100 تا 500 یورو متفاوت خواهد بود. اما افراد برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی مستلزم پرداخت هزینه تا 20000 یورو می شوند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان

تحصیل در آلمان و معرفی دانشگاه های برتر آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان، به خصوص به علت هزینه های پایین و تا حدودی رایگان بودن تحصیل در این کشور، به یکی از محبوب ترین روش های مهاجرت به آلمان تبدیل شده است. دانشگاه های آلمان به 2 دسته دولتی و خصوصی، تقسیم بندی می شوند.
اما افراد در صورتی می توانند در دانشگاه های دولتی پذیرش بگیرند که به زبان آلمانی مسلط باشند. در زیر به برخی از دانشگاه های معتبر آلمان با رتبه بندی جهانی اشاره شده است:

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه لودویگ ماکسیملیان مونیخ
  • دانشکاه روبرت کارلز هایدلبرگ    
  • دانشگاه فنی KIT
  • دانشگاه هامبولت برلین     
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه فنی آخن  
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه ایبرهارد کارل     
  • دانشگاه صنعتی درهزن    
  • دانشگاه هامبورگ

کشور سوئد بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

کشور سوئد به دلیل سطح رفاه اجتماعی بالایی که دارد مهاجران زیادی هر ساله قصد مهاجرت به سوئد را دارند. دانشگاه های سوئد دارای با کیفیت ترین و پیشرفته ترین برنامه های آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی است که نظر افراد زیادی را به خود جلب می نماید. اما از طرف دیگر شرایط سرد آب و هوایی نیز در بعضی از نقاط این کشور به دلیل نزدیکی به قطب، شرایط خاصی را برای زندگی به وجود می آورد.

کشور سوئد از نظر اقتصادی در سطح مطلوبی است و حضور شرکت ها و برند های مهم تجاری در این کشور سبب شده است که زمینه های کاری مناسب بسیاری ایجاد شود و این امر سبب می شود تا دانشجویان در حین تحصیل یا بعد از فارغ التحصیلیشان از بازار کار خوبی برخوردار باشند. در حال حاضر کشور سوئد یکی از کشورهای مهاجرپذیر است و در زمینه کاریابی می توان امیدوار بود.

اما مسئله مهمی که مهاجران با آن روبرو می شوند، تسلط به زبان سوئدی است، زیرا بیشتر مشاغلی که می توان یافت به این زبان هستند. اما در شرکت های بزرگ بین المللی نیز می توان به زبان انگلیسی استخدام شد که اکثرا در شهر استکهلم تجمع دارند.
اما برای تحصیل در دانشگاه های سوئد نیازی نیست حتما زبان سوئدی یاد گرفت، زیرا دانشگاه های بسیاری وجود دارد که رشته های مختلفی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. به طور مثال دانشجویان برای ورود به این مقطع کارشناسی ارشد و تحصیل به زبان انگلیسی، باید آیلتس 6.5 را دارا باشند.

کشور سوئد - بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

شرایط تحصیل و ویزای همراه در کشور سوئد

یکی از مزیت های بزرگی که تحصیل در سوئد برای افراد متاهل فراهم آورده است، امکان درخواست همزمان ویزای دانشجویی و ویزای همراهان خود است، به این معنی است که دانشجویان می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود به عنوان وابسته به متقاضی اصلی هم زمان ویزا درخواست دهند، همزمان ویزا دریافت کنند و همزمان وارد خاک سوئد شوند و در صورتی که مدت اعتبار اقامت فرد بیشتر از 6 ماه باشد، همسر فرد متقاضی اجازه کار در سوئد را دارد.

به طور کلی متوسط شهریه دانشگاه ها در سوئد، بین 8300 تا 15000 یورو متغیر است. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا تنها می توانند از بورس‌ های تحصیلی یا اسکالرشیپ‌ های دانشگاه محل تحصیل خود بهره مند شوند و بورس و حمایت های دولتی به آنها تعلق نمی گیرد. هر دانشگاه برای تصمیم گیری در مورد میزان، مدت و معیارهای پذیرش بورس های تحصیلی دارای اختیار عمل است.

تحصیل در کشور سوئد و معرفی دانشگاه های برتر سوئد

سیستم آموزش و پرورش در سوئد به عنوان یکی از بهترین‌ های جهان رتبه بندی شده است و دارای دانشگاه ها و کالج های برتر فراوانی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

دانشگاه های برتر کشور سوئد

کشور اسپانیا بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

کشور اسپانیا از نظر کیفیت زندگی و رفاه اقتصادی و موقعیت های شغلی شرایط مطلوبی دارد. از نظر کیفیت زندگی در رتبه بندی جهانی در سطح بالایی قرار دارد و امنیت اجتماعی و رفاه زندگی در شرایط خوبی بوده و شهروندان از خدمات درمانی و امکانات پزشکی به صورت رایگان استفاده می کنند.
جدا از این ها مهاجرت به اسپانیا مقصدی عالی برای تحصیلات دانشگاهی محسوب می شود. این کشور به سومین کشور محبوب دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. علاوه بر امکان تحصیل رایگان در اسپانیا در برخی مقاطع، رشته و دانشگاه ها هزینه زندگی در این کشور بسیار پایین بوده و شهریه سایر دانشگاه ها نیز نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است.
اسپانیا یکی از پر بازدیدترین کشورهای اروپایی است و برای بسیاری از دانشجویان بین المللی که به دنبال فرهنگ جدید و سبک زندگی جالب این کشور هستند، گزینه مناسبی است.

بسیاری از دانشگاه های اسپانیا به دانشجویان اسپانیایی و بین المللی بورسیه تحصیلی می دهند. برای تحصیل رایگان در اسپانیا استفاده از این بورسیه ها توصیه می شود.
برای بهره مندی از بورسیه تحصیلی در اسپانیا باید از آخرین به روز رسانی ها و پیشنهادات دانشگاهی مطلع باشید. به عنوان مثال دانشگاه والنسیا تنها در صورت درخواست دانشجو بورسیه تحصیلی و کمک مالی ارائه می دهد. این کمک های مالی بر اساس سطح علمی دانشجو و نیازهای مالی او تعیین می شود.
فارغ التحصیلان پس از پایان تحصیلات خود در این کشور به مدت 1 سال فرصت دارند تا در جستجوی شغل مورد نظر خود باشند. در صورتی که متقاضی بتواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند و قرارداد کاری منعقد کند، ویزای دانشجویی خود را به ویزای کار تبدیل کرده و سپس می تواند برای اقامت دائم اقدام نماید.

کشور اسپانیا - بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

هزینه تحصیل در اسپانیا و شرایط بورسیه تحصیلی

به طور کلی هزینه های زندگی و تحصیل در اسپانیا نسبت به برخی از کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است. دولت اسپانیا و دانشگاه های اسپانیا هر سال بورسیه های تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان بین المللی و شهروندان محلی ارائه می دهند.
هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه دولتی بین 1،000 تا 3،000 یورو در هر سال و در مقطع لیسانس در دانشگاه های خصوصی بین 5,500 یورو تا 18,000 یورو در هر سال هزینه بردار است.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز در دانشگاه های خصوصی در حدود  10,000 یورو تا 20,000 یورو شهریه باید پرداخت شود. اما در مقطع دکتری در صورت داشتن شرایط لازم به صورت رایگان است.
دانشجویان در اسپانیا در مقطع کارشناسی اجازه دارند 10 ساعت در هفته کار کنند و فرد به ازای هر ساعت کار مبلغی بین 8 تا 10 یورو دریافت می کند. در کل منظور از تحصیل رایگان در اسپانیا این است که دانشگاه ها شهریه پایینی دریافت می کنند.

تحصیل در اسپانیا و معرفی دانشگاه های برتر اسپانیا

انتخاب دانشگاه یا کالج مناسب یکی از اصلی ترین نکاتی است که برای تحصیل در اسپانیا مورد بررسی قرار گیرد. در زیر به برخی از دانشگاه های معتبر با رتبه بندی جهانی در کشور اسپانیا اشاره شده است:

  • Universidad Autónoma de Madrid
  • Universitat de Barcelona   
  • Universitat Autònoma de Barcelona       
  • Complutense University of Madrid
  • University of Navarra        
  • Universidad Carlos III de Madrid (UC3M)
  • Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC)  
  • Universitat Pompeu Fabra 
  • Universitat Politècnica de València         
  • Universidad de Zaragoza   
  • Universidad Politécnica de Madrid
  • Universidad de Alcalá       
  • University of Granada       
تحصیل در اسپانیا و معرفی دانشگاه های برتر اسپانیا

کشور فرانسه بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

کشور فرانسه با جمعیتی در حدود 67 میلیون نفر، بعد از کشور آلمان پر جمعیت ‌ترین کشور اروپا به حساب می آید. مردم آن دارای فرهنگ و تاریخ غنی هستند و زبان رسمی این کشور فرانسوی است و عموم مردم به زبان انگلیسی تسلط ندارند.
پس می توان گفت که یاد گرفتن زبان فرانسه از واجبات مهاجرت تحصیلی به فرانسه به حساب می آید. کشور فرانسه بسیار پیشرفته و توسعه یافته است که در زمینه های متنوعی از جمله علوم بنیادی، فناوری، هنر، اقتصاد، فرهنگ و سیاست پیشرفت چشمگیری داشته است. تحصیل در فرانسه از بهترین راه های مهاجرت به فرانسه است.
تحصیل در کشور فرانسه در صورتی که به زبان فرانسه باشد به صورت رایگان است و شرایطی شبیه به بورسیه برای دانشجویان رقم می زند. این امکان بیشتر در دانشگاه های دولتی وجود دارد و هزینه های تحصیلی توسط دولت تامین می شود.
اما هزینه های جانبی تحصیل نیز ممکن است برای دانشجویان سنگین باشد از این رو کشور فرانسه بورسیه‌ های مختلفی دارد که برای دانشجویان ممتاز خود در نظر گرفته است. دانشجویان می‌توانند برحسب شرایطی که دارند، برای این بورسیه ‌ها اقدام کنند.

به طور کلی بورسیه تحصیلی فرانسه دارای ظرفیت محدود است و متقاضیان دریافت آن باید رزومه خود را جهت بررسی به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند.
افراد متقاضی باید شرایط ویژه ای داشته باشند که می تواند شامل معدل بالای 18، نمره زبان در سطح B1 به بالا در زبان فرانسه و داشتن مقالات  ISI می شود.
افراد واجد شرایط می توانند کمک هزینه های تحصیلی از دانشگاه های کشور فرانسه دریافت کنند. کشور فرانسه برای متقاضیانی که مدرک زبان نداشته باشند نیز امکان پذیرش و و اخذ ویزا را فراهم آورده است که برای برای تحصیل در کالج زبان محیا است.
کشور فرانسه در برخی از کالج ها یا دانشگاه های خود زبان فرانسوی را در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برگزار می کند و فقط برای زبان فرانسوی به متقاضی ویزای تحصیلی همراه با حق کار می دهد.

تحصیل در فرانسه و معرفی دانشگاه های برتر فرانسه

دانشگاه‌ های بسیاری در کشور فرانسه وجود دارد که دارای رتبه بندی های برتر جهانی هستند. در برخی از دانشگاه های فرانسه تدریس فقط به زبان فرانسوی و در برخی دیگر هم به فرانسوی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است. در زیر به برخی از دانشگاه های برتر کشور فرانسه اشاره می شود که از نظر رتبه بندی در سطح بالایی قرار دارند:

  • دانشگاه پاریس    
  • دانشگاه De Lyon
  • دانشگاه استراسبورگ        
  • دانشگاه پاریس Diderot  
  • دانشگاه گرنوبل آلپس        
  • دانشگاه Aix Marseille  
  • دانشگاه  Bordeaux      
  • دانشگاه پاریس Descartes         
  • دانشگاه سوربون  
  • دانشگاه نیس       
  • دانشگاه Nantes
  • دانشگاه Montpellier     
  • دانشگاه Rennes          
  • دانشگاه آبزرواتور پاریس  
  • دانشگاه ENS پاریس       
  • دانشگاه گرنوبل INP       
  • دانشگاه Lille     
  • دانشگاه پلی تکنیک           
  • دانشگاه  Toulouse      
  • دانشگاه Tours

دانشجویانی که بتوانند پس از پایان تحصیلاتشان شغل مناسبی در حوزه تحصیلات خود بیابد و موفق به اخذ قرارداد طولانی مدت شوند، اجازه دارند تا ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهد. پس از گذشت 5 سال در صورت تمدید قرارداد، برای اقامت دائم فرانسه درخواست دهد.

تحصیل در فرانسه و معرفی دانشگاه های برتر فرانسه


کشور ایتالیا بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

رشد و پیشرفت صنایع این کشور، ایتالیا را به یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است. کشور ایتالیا به دلیل جاذبه های گردشگری مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است.
هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است و با توجه به شرایط خاص بورسیه های تحصیلی که کشور ایتالیا برای دانشجویان به خصوص دانشجویان خاورمیانه در نظر گرفته است، هر ساله به تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور افزوده می شود.
در دانشگاه های ایتالیا به زبان ایتالیایی و انگلیسی تدریس می شود. دانشگاه های دولتی ایتالیا از رتبه بندی بالایی در جهان برخوردار هستند و اخذ پذیرش از این دانشگاه ها الزامات و شرایط خاصی دارد.

به طور متوسط هزینه زندگی برای یک دانشجو بین 700 تا 1000 یورو تخمین زده شده است. شهریه های دانشگاه های کشور ایتالیا بدون در نظر گرفتن بورسیه های تحصیلی عموما در دانشگاه های دولتی، سالیانه بین 1000 تا 5000 یورو است.
شهریه در دانشگاه های خصوصی ایتالیا بیشتر است و سالیانه بین 5.000 تا 35.000 یورو برآورد شده است که در ابتدای هر ترم، دانشجویان موظفند شهریه خود را پرداخت نمایند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

متقاضیان برای تحصیل رایگان در ایتالیا به 2 روش، دانشگاهی و دولتی می توانند بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی دریافت نمایند، یکی از طریق دانشگاه ها و وب سایت مربوط به دانشگاه مورد نظر، که برای این منظور متقاضیان می توانند به صورت مستقیم اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی کنند و روش دیگر از طریق دولت ایتالیا که توسط وزارت امور خارجه و همکاری های بین المللی تعیین می شود.
دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی دولتی یا استانی ایتالیا شوند، تحصیل رایگان در ایتالیا را خواهند داشت. به صورتی که نه تنها هزینه های تحصیل را تامین می کند، بلکه هزینه های دیگر زندگی را نیز پوشش می دهد که شامل هزینه های ماهیانه درمانی، مسکن و خورد و خوراک به میزان 900 یورو می شود. از این جهت است که یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تحصیل، کشور ایتالیا است.

دولت ایتالیا برای مقاطع مختلف تحصیلی بورسیه ارائه می دهد.  شرایط سنی برای دریافت بورسیه کشور ایتالیا برای مقطع کارشناسی حداکثر 28 سال، مقطع کارشناسی ارشد 30 سال و برای مقطع دکتری 40 سال سن است.
نکته ای که در این زمینه حائز اهمیت فراوانی برای دانشجویان است، وضعیت باز پرداخت بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه ای است که به دانشجویان ارائه می شود.
باید خاطر نشان کرد که دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود تعهدی در قبال ارائه خدمات دولت ایتالیا ندارد. تنها باید در پایان هر سال تحصیلی، در دانشگاه محل تحصیل، تعداد واحدهای مشخصی را با نمره قبولی بگذراند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا و معرفی دانشگاه های برتر ایتالیا

دانشگاه های برتر دیگری نیز وجود دارند که نه تنها در جهان مطرح هستند و از رتبه بندی مطلوبی برخوردارند بلکه بورسیه های تحصیلی مناسبی را به دانشجویان اعطا می کنند تا شرایط آسان تری برای زندگی و تحصیل را فرآهم آورند. برخی از دانشگاه های برتر ایتالیا عبارتند از:

  • دانشگاه بولونیا Bologna
  • ساپینزا رم Sapienza
  • دانشگاه پلی ‌تکنیک میلان
  • دانشگاه پلی‌ تکنیک تورین
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه بولزانو
  • دانشگاه بوکونی میلان
  • دانشگاه فیرنزو
  • دانشگاه ژنوا

سخن پایانی

کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ شهروندی و تابعیت در بهترین کشورها را ارائه خواهند داد.
همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید.

5/5 - (4 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی و شرایط زندگی، کار و درآمد در این مقاله مورد بر...

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق ثبت شرکت بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق ثبت شرکت

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق ثبت شرکت و شرایط زندگی، کار و درآمد و راه اندازی کسب و کار...

نظرات کاربران
طلعت یوسفی

از راهنمایی‌های ارزنده تون سپاسگزارم.

آتیه آفرینان

با سلام. ممنون از نگاهتون

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button