تفاوت بین اقامت و تابعیت

مطمئنا شما تا به حالا با واژه اقامت و تابعیت حرف های زیادی شنیده اید و به فرق و تفاوت دو واژه اقامت و تابعیت فکر کرده اید. همه افرادی که خواهان مهاجرت به یک کشور دیگر را دارند معمولا دارای سوالات مشابهی هستند. شایع ترین سوالات در این افراد را بررسی می کنیم.

  • تفاوت اقامت و تابعیت در چیست؟
  • چگونه می توان اقامت یا تابعیت یک کشور را بدست آورد؟
  • گرفتن تابعیت و اقامت نیاز به چه مدارکی دارد؟
  • اخذ اقامت و تابعیت چگونه صورت می گیرد؟ تحمیل تابعیت چیست؟
  • داشتن تابعیت مضاعف (داشتن تابعیت در بیش از دو کشور) برای یک انسان مناسب است؟
  • و ….

این سوالات و یا سوالات مشابه در مورد اقامت و تابعیت در ذهن افرادی که قصد مهاجرت دارند وجود دارد ولی همیشه با گرفتن پاسخ های متفاوت بیش از بیش سردرگم خواهند شد و این امر متاسفانه حاصل تحقیق کردن از افراد یا موسساتی می باشد که علم کافی و کارشناسان ماهر در زمینه تابعیت و اقامت را ندارند. شرکت آتیه آفرینان ایرانیان تشکیل شده از کارشناسان و مشاوران با سابقه و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت می باشد که همیشه آمادگی راهنمایی و ارایه مشاوره به شما عزیزان را دارند .همچنین حمایت و پشتیبانی از شما بعد از مهاجرت از وظایف و تخصص ما محسوب می شود.

اقامت و تابعیت

تعریف اقامت

  • واژه “اقامت” در لغت معنی سکونت کردن ، سکون ، آرامش و توقف ، مسکن و منزل را می دهد. اقامتگاه عبارت از مقرر،قرارگاه و جای اقامت کردن است. “اقامتگاه” از مقرر و جای اقامت تشکیل شده است.
  • اقامت در یک کشور رابطه ای است مادی و حقوقی که بدون توجه به تابعیت شخص، فرد را به قسمتی از خاک همان کشور تبدیل می کند. در واقع اقامتگاه هر شخص، مکان معینی از یک کشور است که رابطه ای مادی و حقوقی بین آن کشور و شخص ایجاد خواهد کرد.

 

تعریف تابعیت

  • واژه “تابعیت” در لغت معنی پیرو و فرمانبردار بودن را می دهد.  بک تبعه مفهوم شخصی است که عضو جمعیت اصلی یک دولت باشد و شخصی که عضو این جمعیت و دولت نیست در صورتی که حتی اگر در سرزمین آن دولت اقامت داشته باشد بیگانه قلمداد می شود.
  • اگر شخصی با تابعیت کشور خود بخواهد در کشوری دیگر اقامت داشته باشد، باید ابتدا از آن کشور نسبت به ورود اجازه بگیرد و سپس اقدام به اخذ پروانه اقامت کرده و برای مدتی معین که در قانون هر کشور مشخص شده است در آنجا زندگی کند. سپس با گذر زمان مشخص، فرد می تواند درخواست تابعیت نماید. لذا در حالت کلی، در اکثر مواقع ابتدا نیاز به اخذ مجوز برای اقامت در یک کشور و بعد از آن رسیدن به تابعیت آن کشور می باشد.
  • تابعیت نشان دهنده ی رابطه سیاسی شخص اعم ازحقیقی یا حقوقی با دولت است چرا که حقوق و وظایف اشخاص از حاکمیت یک دولت نشات می گیرد و وضع سیاسی فرد را مشخص می کند. به همین دلیل است که فرد تبعه مجبور به اطاعت از قوانین آن دولت خواهد بود
  • و در آخر تابعیت رابطه ای حقوقی است. چون در نظام داخلی و بین المللی آثار حقوقی بر شخص بار می شود و  بطور کلی حقوق و تکالیف شخص از تابعیت وی برگرفته می شود.

 

 تابعیت مضاعف

  • اکنون زمان آن است تا به تابعیت مضاعف و تعارض قانون در این زمینه بپردازیم.
  • تابعیت مضاعف به معنای داشتن بیش از دو تابعیت برای یک شخص است. لذا در حالی که شخص تابع دولتی است، دولت یا دولت های دیگری نیز او را تابع خود می دانند. در نتیجه شخصی که بیش از یک تابعیت دارد، دارای یک وضعیت غیرعادی است؛ چرا که تابعیت منشاء حقوقی تکالیف فرد در برابر آن کشور است. به عبارت دیگر: تابعیت دوگانه یعنی فردی در یک زمان بتواند شهروند دو کشور متفاوت به حساب آید، به طوری که باتوجه به قوانین دارای گذرنامه هر دوکشور باشد.
  • دیدگاه های متفاوتی در بین کشورها نسبت به دارا بودن دو یا چند گذرنامه توسط افراد تبعه خود وجود دارد. یه طوری که برخی از دولت ها آن را نهی و حتی قانون هایی را برای جلوگیری از آن وضع کرده اند؛ ولی برخی از دولت ها داشتن گذرنامه کشورهای دیگر را امری مجاز و بدون محدودیت می دانند.
  • در این راستا کشورهایی مانند دانمارک ، چین ، هند ، نروژ و ژاپن با وضع قوانینی بازدارنده، داشتن بیش از یک گذرنامه را منع کرده اند. همچنین در اکثر کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی، داشتن تابعیت دوگانه منع شده است و در این کشور جریمه های سنگینی نیز درنظر می گیرند.
  • اکنون توجه به این نکته ضروری است که برای بدست آوردن تابعیت برخی از کشورهای منع کننده تابعیت مضاعف، این مشکل وجود دارد که شخص باید تابعیت اولی خود را سلب نماید.

البته در برخی از همین کشورها مانند نروژ، سوئیس و برخی دیگر از کشورها تحت شرایطی که برای هر یک از کشورها به صورت عام و خاص بیان می شود، امکان حفظ تابعیت اولیه توسط متقاضی وجود دارد. برای مثال یک فرد ایرانی تنها تحت شرایط زیر می تواند تابعیت ایرانی را حفظ نماید:

  • هزینه ابطال تابعیت بسیار زیاد باشد.
  • مدت زمان ابطال تابعیت بسیار زیاد باشد.
  • به دلایل امنیتی، شخص نتواند با ادارات و سازمان های کشور مبداء ارتباط برقرار کند.

اما تابعیت مضاعف چگونه بوجود می آید؟

  • تابعیت مضاعف گاهی در زمان تولد و گاهی بعد از آن بوجود می آید. در اولی به دلیل تعارض بوجود آمده در دو سیستم خاک و خون این تابعیت شکل می گیرد. و در نوع دوم در اثر تحصیل تابعیت جدید است که ممکن است از طریق تعارض در دو سیستم اشاره شده و یا حتی ازدواج باشد.

منظور از دولت چیست؟

دولت شخصیتی حقوقی است که مستقل بوده و از چهار عنصر تشکیل شده :جمعیت، سرزمین ،حاکمیت و حکومت و سایر دول در نظام بین المللی برای ان رسمیت قائل شده اند.

با توجه به آنچه در رابطه با تعریف تابعیت آورده شد اهمیت تبعه یک دولت بودن بارز است و علاوه بر آن بی تابعیتی در نظام بین المللی امری نکوهیده است شخص در صورتی که تبعه ی کشوری باشد  با توجه به روابط سیاسی ،حقوقی . معنوی که با دولت متبوع دارد مورد حمایت دیپلماسی کشور قرار گرفته و تحت لقای قوانین خاص دولت مذکور قرار می گیرد و در حالت مقابل آن بی تابعیتی شخص قرار دارد . پر واضح است که شخص بی تابعیت با خلاء روابط مذکور روبرو خواهد شد. برای روشن شدن قضیه می توان به مثالی در این باب اشاره نمود:فرض کنیم شخصی در کشور الف مرتکب جرمی شود و اظهار نماید که بی تابعیت است.

در این حالت دولت در صدد مجازات مجرم و رسیدگی به جرم واقع شده بر می آید و اما از حقوق مسلم هر شخص در جامعه بین المللی این است که دولت متبوعش از آن حمایت نماید . حال آنکه در این شرایط دولتی به عنوان حمایت کننده وجود ندارد و شخص کلا بی هویت خواهد بود .

تابعیت مضاعف نیز چندان پسندیده نیست . آن وقتی است که شخص تابعیت دو یا چند دولت را کسب نماید که موجب بار شدن حقوق و تکالیف چند دولت  بر وی می باشد. در مواقعی مانند آنچه در بالا آورده شد امکان سر باز زدن هر کدام از دولی که شخص تابعیت آن را دارد به پشتوانه نهادن بار مسئولیت بر دوش دولت دیگر  وجود دارد.اما همچنین این  وضعیت تابعیت مضاعف بر بی تابعیتی رجحان و البته درعرصه بین الملل مصداق دارد .

راه های اعطا یا کسب تابعیت

  • دولت ها در یک تقسیم بندی کلی در اعطای تابعیت پیرو یکی از دو سیستم خاک یا خون هستند.
  • هر دولت با پذیرش یک سیستم به عنوان سیستم اصلی اعطای تابعیت ،دیگری را به عنوان فرع پذیرفته است.
  • کشورهای تابع سیستم خاک
  • کشورهایی مانند آمریکا ،کانادا، استرالیا، نیوزلند ، آفریقا جنوبی و برزیل و …. تابع سیستم خاک هستند.
  • کشورهای تابع سیستم خون
  • از کشورهای تابع سیستم خون می توان ایران ، فرانسه ، بلژیک و … را نام برد .

وقتی می گوییم کشوری تابع سیستم خاک است یعنی با تولد شخص در مرزهای سرزمینی اش به او اعطای تابعیت می کند در حالی که در سیستم خون تابعیت از پدر و مادر که متاسفانه در ایران تنها از پدر تابعیت انتقال می یابد. در کشور ایران که ازکشورهای پیرو سیستم خون می باشد استثنا جالبی در این رابطه وجود دارد و آن اینکه به فرزند متولد از اتباع بیگانه ی متولد در ایران در صورتی که نسل سوم تولد یافته در ایران باشند اعطای تابعیت می نماید.

فرض کنید زن و مرد فرانسوی که مقیم ایران هستند در ایران صاحب فرزندی شده و و فزند آنها نیز درایران صاحب فرزندی گردد . نسل آخر می تواند از طریق سیستم خاک دارای تابعیت ایران گردد.

آیا تابعیت و اقامت با هم رابطه مستقیم دارند یعنی اشخاص با اخذ یکی لزوما دیگری را نیز به دست می آورند؟

همانطور که در پیش آمد فرض داشتن اقامت و تابعیت یک کشور با هم و یا داشتن اقامت بدون اینکه تبعه باشد و یا نداشتن اقامت و تابعیت یک کشور و سکونت غیر قانونی برای شخص متصور است.

به طور طبیعی با حصول تابعیت، اقامت هم به دست می آید و وجود دارد اما صرف داشتن اقامت به معنی داشتن و یا کسب تابعیت نیست آنچه مسلم است در روند عمومی وقتی اشخاص اقامت یک کشور را به دست می آورند با رعایت قوانین مربوطه و در اهم موارد با اشتغال وپرداخت مالیات به دولت آن کشور موفق به اخذ تابعیت نیز می گردند.

یکی از تفاوت های مهم تابعیت و اقامت این است که اصولا در حقوق بین الملل تابعیت قابلیت اسقاط ندارد البته هستند کشورهایی که استثنا بر این اصل می باشند و بحرین از آن جمله است. ولی در مقابل در مورد اقامت این امکان وجود دارد که شخص به عنوان عنصر نامطلوب شناخته شده در صورتی که مرتکب جرمی شده و یا به دلایلی قانونی دیگر از کشور خارج شود و اقامتش از وی سلب شود.

اهمیت اخذ تابعیت یک کشور در چیست؟

  • هر کشور بنا بر موفقیت خود در اداره ی اتباع  و امور داخلی و روابط بین المللی خود که شامل سطح پیشرفته بودن  در اقتصاد ،فرهنگ.ثروت ملی و عواملی از این دست می باشد به اتباع خود امکانات رفاهی و تسهیلاتی اختصاص می دهد که حق برخورداری از این تسهیلات و امتیازات برای یک تبعه به مراتب بیشتر از یک مقیم است.

این حقوق مواردی مانند حق رای دادن ،بهره مندی از وام های کم بهره حتی امکان پرداختن به بعضی مشاغل مانند وکالت و طبابت و غیره در بعضی کشورها را شامل می شود، که تنها به اتباع تعلق می یابد.هر میزان که یک کشور از قدرت و نفوذ بیشتری در بین سایر دول برخوردار باشد اتباع آن کشور هم از این قدرت و نفوذ بهره مند خواهند شد تا جایی که اتباع برخی کشورها جهت رفت  و آمد به داخل مرزهای بعضی کشورها ی دیگر نیازی به اخذ اجازه نخواهند داشت.این شرایط و امتیازات از سرزمینی به سرزمین دیگر متفاوت است.برای مثال از جمله ی این امتیازات برای اتباع برزیل امکان اشتغال در کشور پرتغال و تردد به کشورهای آمریکای جنوبی بدون نیاز به اخذ ویزا و… می باشد.

ناگفته نماند که از اهم موارد در بین مزایای داشتن تابعیت  یک کشور قدرت آن برای حمایت دیپلماتیک از تبعه خود به هنگام بروز مشکلاتی اعم از مشکلات سیاسی و جزایی می باشد . در حدی که جهت حمایت از تبعه خود یک دولت ممکن است حتی دولتی دیگر راتهدید به قطع روابط نماید و مسائلی از این دست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین آنلاین شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در ارتباط باشید.

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Call Now Button