برترین دانشگاه های ترکیه در این مقاله مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. برای افرادی که قصد دارند به ادامه تحصیل در کشور ترکیه بپردازند، مطالعه و بررسی دقیق شرایط و امکانات کشور ترکیه می تواند تصمیم گیری را برای افراد متقاضی آسان تر نماید.
از این رو متقاضیان تحصیل در ترکیه نیاز به بررسی برترین دانشگاه های ترکیه دارند که در این راه ممکن است سوالات بسیاری از این قبیل ذهن افراد را به خود مشغول نماید.
اگر قصد مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل را دارید، بهتر است مطالعه دقیق تری در این زمینه داشته باشید، زیرا این راه پیچیدگی های خاصی دارد که نیاز به بررسی جزئیات آن دارد.

حتما بخوانید: آموزش زبان ترکی استانبولی

برترین دانشگاه های ترکیه

حتما بخوانید: آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه

برترین دانشگاه های ترکیه

کشور ترکیه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار می باشد، زیرا بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. ترکیه با کشورهای بسیاری از جمله ایران، عراق، سوریه، یونان، قبرس، بلغارستان، نخجوان آذربایجان، ارمنستان و گرجستان همسایه است و از شمال با دریای سیاه و در جنوب غربی با دریای مدیترانه مرز آبی دارد.

ترکیه از نظر اقتصادی در جایگاه بیستم جهان قرار دارد و از جمله کشورهایی است که از لحاظ اقتصادی همچنان رو به رشد است. زبان رسمی این کشور ترکی است و مردم در کشور ترکیه به زبان رسمی ترکی صحبت می کنند اما زبان های ارمنی و کردی نیز در این کشور وجود دارد.
تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه بیشتر به زبان ترکی صورت می پذیرد.  افرادی که به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشند می توانند بهتر مراودات و نیازهای روزانه خود را برطرف نمایند. واحد پول ترکیه لیر و دین رسمی ترکیه نیز اسلام است.

کشور ترکیه در زمینه تحصیل نیز بسیار پیشرفت کرده است و دارای دانشگاه های بسیاری در سطح رتبه بندی جهانی می باشد. همچنین کشور ترکیه با فراهم نمودن امکانات رفاهی بسیار در زمینه آموزش، برنامه های آموزشی مناسب و هزینه های مقرون به صرفه تر از سایر کشورهای اروپایی، باعث شده است که نظر افراد زیادی را برای ادامه تحصیل به خود جلب نماید.

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی دارند به صورتی که مدرک علمی این دانشگاه ها در تمام کشورهای دنیا معتبر می باشد.
در سال های اخیر، تعداد دانشجویان بین ‌المللی که کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب می نمایند، روز به روز در حال افزایش است. این روند صعودی از سال 2015 بیشتر به چشم می خورد. به طوری که تاکنون به 650 هزار دانشجوی خارجی رسیده است. همین موضوع سبب شده است که کیفیت آموزش عالی در ترکیه نیز بهتر شود.

حتما بخوانید: کار در ترکیه

12 تا از برترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های بیشماری در ترکیه وجود دارد که به سبب رشد در آموزش و امکاناتی که ارائه می نمایند، مورد توجه دانشجویان بین المللی نیز قرار گرفته اند. بیش از 200 دانشگاه در ترکیه خدمات تحصیلی ارائه می دهند که اکثر آنها دولتی است و توسط دولت اداره می شود. همچنین تعداد قابل توجهی از دانشگاه ها نیز تازه تاسیس و خصوصی می باشند.

اکثر دانشگاه‌ های دولتی و خصوصی در ترکیه با توافق‌ نامه بولونیا مطابقت دارند. این توافق نامه، برنامه‌ های تحصیلات تکمیلی را در سراسر اروپا استاندارد می‌ نماید. همچنین بسیاری از دانشگاه‌ های ترکیه در برنامه اراسموس، که از تبادلات بین ‌المللی دانشجویان پشتیبانی طبق آخرین نسخه از رتبه بندی سیستم QS، جایگاه نظام آموزش عالی ترکیه، توانسته است رتبه 43 در سطح جهان را کسب نماید.

 برترین دانشگاه های ترکیه، اکثرا در شهر های آنکارا یا استانبول، که از شهر های بزرگ ترکیه به حساب می آیند، قرار دارد. لازم به ذکر است که رشته های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی ترکیه اغلب به زبان انگلیسی ارائه می شوند، اما شهریه این نوع از دانشگاه ها در قیاس با دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار بیشتر می باشد.
افرادی که قصد اخذ پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه های دولتی ترکیه را داشته باشند، از آنجایی که دروس به زبان ترکی استانبولی تدریس می شود، باید مدرک زبان ترکی تومر را دریافت کنند و در آزمون ورودی دانشگاه و آزمون YOS نیز شرکت نمایند.
اما باید در نظر داشت که هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار مناسب و مقرون به صرفه تر از دانشگاه های خصوصی ترکیه می باشد.

12 تا از برترین دانشگاه های ترکیه

1. دانشگاه کوچ (Koç University)

این دانشگاه در شهر استانبول در سال 1993 تاسیس شده است و به اسم موسس خود، وهبی کوچ نامگذاری شد. دانشگاه کوچ در ابتدا به عنوان یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول افتتاح شد و به سرعت به یکی از برترین دانشگاه های ترکیه و جهان بدل شد.
در حقیقت، هدف اصلی از تاسیس این دانشگاه، ایجاد و حفظ یک محیط آموزشی آزاد برای دانشجویان بود. دانشگاه کوچ در رتبه بندی جهانی در رتبه 465 دنیا قرار گرفته است. زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی می باشد و فقط تعداد محدودی از دروس در حدود 4 درصد از آنها، به زبان ترکی تدریس می ‌شوند.
در این دانشگاه رشته‌ هایی مانند حقوق، اقتصاد، مدیریت کسب و کار ، پرستاری، علوم انسانی و هنر، مهندسی و فناوری، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم پزشکی و تخصصی ارائه می‌ شوند. در حال حاضر در حدود 5/500 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌ نمایند.

از این رو برای ورود به دانشگاه کوچ رقابت سختی میان متقاضیان وجود دارد. دانشگاه کوچ 22 برنامه آموزشی برای دوره کارشناسی، 32 برنامه برای دوره کارشناسی ارشد و 18 برنامه برای دوره دکترا ارائه می نماید.
به همین سبب به یکی از برترین موسسات آموزش عالی ترکیه و برترین‌ دانشکاه های جهان تبدیل شده است. دانشگاه کوچ نسبت به سایر دانشگاه های ترکیه به دانشجویان بورسیه نیز ارائه می نماید که این یکی از مزیت های تحصیل برای دانشجویان در این دانشگاه می باشد. به طوری که در حدود 14 درصد از دانشجویان آن از بورسیه استفاده می‌ نمایند.
دانشگاه کوچ از دانشکده‌ های بسیاری دارد که شامل علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد، مهندسی و مدرسه‌ عالی بهداشت می شود.  
در بین این دانشکده ها، مدرسه‌ عالی بهداشت، بورسیه‌ی ویژه ‌ای به دانشجویان خود می ‌دهد. دانشجویان به ازای استفاده از این بورسیه باید در بیمارستان خدمت نمایند.

دانشگاه کوچ (Koç University) | برترین دانشگاه های ترکیه

2. دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

دانشگاه بیلکنت به عنوان اولین دانشگاه ترکیه در سال 1984 در شهر آنکارا تاسیس شد. bilim kenti در زبان ترکی به معنای شهر علم و آموزش است. دانشگاه بلیکنت یک دانشگاه خصوصی است که زبان تدریس در آن به زبان انگلیسی صورت می پذیرد.
این دانشگاه از 9 دانشکده تشکیل شده است که شامل دانشکده های هنرهای زیبا، دانشکده مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشکده موسیقی، مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و حقوق می شود.
دانشگاه بلیکنت وسیع‌ ترین کتابخانه آکادمیک کشور ترکیه را در خود جای داده است و از مراکز پیشرفته در زمینه پژوهش و از مراکز مهم تحقیقاتی به حساب می آید که به طور تقریبی، میزبان 12500 دانشجو در هر سال می باشد.

همچنین دانشگاه بلیکنت، پایگاه امور تحصیلی، اجتماعی و فعالیت های فرهنگی شهر نیز به شمار می آید و دارای شهرت زیادی در رشته هاس تحصیلی علوم انسانی و هنر، کسب و کار و اقتصاد، مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی و کامپیوتری می باشد.
دانشگاه بیلکنت که در رنکینگ EECA سال 2019 رتبه 14 را به خود اختصاص داده است و بر اساس رتبه ‌بندی موسسه‌‌ تایمز در سال 2012-2011، رتبه‌ 204 جهان را از آن خود کرده است.
با توجه به این که دروس به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شود، داشتن مدرک زبان آیلتس و یا تافل برای پذیرش الزامی نمی باشد. زیرا افراد متقاضی می توانند برای اخذ پذیرش در این دانشگاه، در دوره های آموزشی زبان آماده شوند و بعد از دوره زبان، دروس اصلی رشته خود را بخوانند.

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

3. دانشگاه سابانجی (Sabanci University)

دانشگاه سابانجی در سال 1994 توسط Sabancı Vakfı تاسیس شد. دانشگاه Sabanci یکی از دانشگاه‌ های خلاق و نوآور در زمینه علمی و تحقیقات می باشد. این دانشگاه معروف در شهر استانبول واقع شده و یک موسسه آموزشی خصوصی به حساب می آید. دانشگاه سابانچی یکی از 10 دانشگاه برتر ترکیه به حساب می آید و در رده 521 تا 530 دنیا قرار گرفته است.
در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شود. همچنین این دانشگاه از سه دانشکده و یک مدرسه تشکیل شده است که شامل دانشکده ‌های هنر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، دانشکده مدیریت و مدرسه‌ زبان می‌ شود.
دانشگاه سابانجی تلاش‌ های پژوهشی خود را در زمینه ‌های کاربردی و استراتژیک، با هدف ارتقا دانش و کمک به پیشرفت جامعه، برنامه ریزی می نماید.

این دانشگاه با دارا بودن امکانات آموزشی نظیر آزمایشگاه ‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و دانشکده‌ های مجهز، به پیشرفت هرچه بیش ‌تر علم و دانش کمک می ‌نماید.
برنامه های کارشناسی و ارشد دانشگاه Sabancı از نظر رویکرد با سایر دانشگاه ها متفاوت است. در واقع قوانین زیر بنای گرایش ها و ساختار دپارتمان های تحصیلی بر مبنای رویکرد مدرن چند جانبه و چند رشته ای بنیان گذاری شده است و خبری از اصول و قوانین دپارتمان های آموزشی سنتی در این دانشگاه نیست.
مشهور ترین رشته های تحصیلی این دانشگاه شامل تجارت، اقتصاد، علوم انسانی، هنر، علوم طبیعی و علوم کامپیوتری، مهندسی و فناوری و علوم اجتماعی می شود. دانشگاه سابانچی از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار است به طوری که در مقطع کارشناسی میزبان بیش از 4200 دانشجو می باشد.

دانشگاه سابانجی (Sabanci University)

4. دانشگاه فنی مهندسی خاورمیانه (Middle East Technical University)

دانشگاه فنی خاورمیانه Middle Eastدر سال 1956 تاسیس شده است. این دانشگاه در رشته های علوم طبیعی و اجتماعی از شهرت فراوانی برخوردار می باشد.
این دانشگاه دولتی در شهر آنکارا واقع شده است که توجه ویژه ای به مقوله های آموزشی و تحقیقاتی در رشته های مهندسی دارد. دانشگاه فنی خاورمیانه دارای 5 دانشکده می باشد که در حال حاضر، 40 رشته‌ کارشناسی ارائه می‌ نمایند و 5 مرکز تحصیلات تکمیلی دارد که 97 رشته‌ کارشناسی ارشد و 62 رشته‌ برای ادامه‌ تحصیل در مقطع دکترا ارائه می شود.
تنها رشته هایی که در این دانشگاه به زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شوند رشته‌ی زبان ترکی استانبولی و تاریخ انقلاب ترکیه هستند. امروزه در حدود 31 هزار دانشجو در در این دانشگاه تحصیل می‌نمایند که بسیاری از آنها برای یک ترم یا یک سال در این دانشگاه به صورت مهمان پذیرفته شده ‌اند.

 لازم به ذکر است که پذیرفته شدن در این دانشگاه کار آسانی نیست، زیرا هر ساله در حدود 1/5 میلیون دانشجو برای ورود به این دانشگاه شرکت‌ می کنند اما از میان آنها سالانه تنها 1/5 درصد از بهترین ‌ها، امکان ورود به آن را پیدا می‌ نمایند.
از آنجایی که کیفیت آموزشی در این دانشگاه بسیار بالا می باشد و مدارک دانشگاهی معتبری دارد، در کنار آن هزینه های تحصیل در این موسسه آموزش عالی بسیار پایین و مقرون به صرفه نیز می باشد.
به همین جهت متقاضیان زیادی خواستار ورود به این دانشگاه می باشند. این دانشگاه دارای پنج دانشکده‌ معماری، علوم پایه، اقتصاد، علوم مدیریتی، فنی و مهندسی نیز می باشد. بیشتر درس‌ ها در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می ‌شوند.
شرایط اخد پذیریش از دانشگاه صنعتی خاورمیانه در هر کدام از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، متفاوت است. تعدادی از آزمون‌ های مورد نظر دانشگاه فنی ترکیه شامل آزمون ALES ، آزمون GRE یا آزمون GMAT می شود.

دانشگاه فنی مهندسی خاورمیانه (Middle East Technical University)

5. دانشگاه بغازیچی (Bogaziçi Üniversitesi)

دانشگاه بغازیچی Boğaziçi در سال 1971 به عنوان کالج دانشگاه رابرت (اولین موسسه‌ آموزشی آمریکا در خارج از این کشور)، در ببک بخش اروپایی استانبول ترکیه تاسیس شده است. از آن پس این دانشگاه در راستای ادامه سنت‌ های آکادمیکِ کالج رابرت، به یکی از برترین دانشگاه های کشور ترکیه و از  دانشگاه های تحقیقاتی اصلی ترکیه تبدیل شده است.
دانشگاه بغازیچی دارای انواع امکانات علمی و رفاهی پیشرفته ای می باشد که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان را می پذیرد. دانشگاه بغازیچی از دانشگاه های دولتی ترکیه به حساب می آید.
این دانشگاه دارای کیفیت بالای سیستم آموزشی، تنوع رشته های تحصیلی، مدارک دانشگاهی معتبر، هزینه های پایین تحصیل در دانشگاه بغازیچی استانبول است.
به همین علت هر ساله از میان 1.8 میلیون متقاضی تحصیل در این دانشگاه برتر، تنها بین 800 تا 1000 نفر می توانند از این دانشگاه پذیرش تحصیلی بگیرند و در آزمون ورودی دانشگاه قبول شوند.

دانشگاه Boğaziçi از سال 1982 تاکنون بسیار رشد کرده است، در حال حاضر شامل 4 دانشکده، 6 موسسه‌ تحصیلات تکمیلی، انستیتو ‌های گوناگون و مدرسه‌ های آموزشی مختلف می شود.
دانشگاه بغازیچی در حدود 10 هزار دانشجو و 999 استاد و هیئت علمی دارد. همچنین به طور تقریبی تمامی مقاطع دانشگاهی کارشناسی، ارشد و دکترا را در رشته هایی نظیر علوم طبیعی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنعتی، مهندسی برق و الکترونیک، فیزیک، علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی را ارائه می نماید.

زبان تدریس در بغازیچی، به زبان انگلیسی می باشد و از پیوندی قوی با نظام آموزشی آمریکا برخوردار است. از این رو کلیه‌ دانشجویان خارجی موظف به گذراندن دوره ‌های فشرده‌ زبان در مدرسه‌زبان‌ها‌ی انگلیسی می باشند یا از آزمون های آیلتس یا تافل حداقل نمره را دریافت نمایند تا بتوانند در این دانشگاه پذیرش دریافت نمایند.

دانشگاه بغازیچی (Bogaziçi Üniversitesi)

6. دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

دانشگاه فنی استانبول یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ های فنی در دنیا و اولین دانشگاه فنی در کشور ترکیه به حساب می آید. این دانشگاه در سال 1773 در دوره سلطان مصطفی سوم تاسیس شده است و جزء مراکز دولتی ترکیه محسوب می ‌شود.
دانشگاه فنی استانبول در حدود 250 سال سابقه دارد که نقش مهمی در علوم، فن‌آوری، هنر و ورزش ایفا می‌ نماید و به پیشرفت ‌های علمی و تکنولوژیکی بسیاری دست پیدا کرده است. دانشگاه فنی استانبول، در حال حاضر دارای 99 رشته کارشناسی، 192 رشته کارشناسی ارشد و تکمیلی، 14 دپارتمان آموزشی، 12 مرکز تحقیقاتی و 5 پردیس در نقاط مختلف استانبول است.
همچنین یک کنسرواتور و تحصیلات تکمیلی را در 7 موسسه ‌ای که در مرکز استانبول واقع شده‌ است، ارائه می نماید. این دانشگاه دارای بیش از 400 آزمایشگاه و 17 مرکز تحقیقاتی می باشد.

همچنین این دانشگاه دارای معتبرترین مدرک ABET (هیئت تایید صلاحیت مهندسی و فناوری) می باشد که شامل 25 برنامه معتبر مهندسی است. دانشجویانی که در برنامه‌ های مشترک بین ‌المللی شرکت می نمایند، می‌ توانند در دانشگاه ‌های طرف قرارداد در ایالات متحده آمریکا، با تکمیل نیمی از تحصیلات خود، مجاز به دریافت 2 دیپلم شوند.
این امکان در بسیاری از دپارتمان ‌های دانشگاه فنی استانبول قابل دسترسی می باشد.  

همچنین دانشگاه فنی استانبول، بیشترین تعداد برنامه ‌های مبادلاتی از طریق پیمان آراسموس با تقریبا 1000 موسسه و دانشگاه معتبر را دارا می باشد.
اخذ پذیرش تحصیلی و موفقیت در آزمون ورودی این دانشگاه دولتی، بسیار سخت و رقابتی است. برای اخذ پذیرش در دانشگاه فنی استانبول نیازمند داشتن مدرک زبان تومر و قبولی در آزمون YOS می باشد.
رتبه دانشگاه فنی استانبول در رنکینگ ‌های مهم جهانی QS رتبه 751-800، در تایمز رتبه 1000-801 و در شانگهای رتبه 700-601 را کسب نموده است.

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

7. دانشگاه آنکارا (Ankara University)

دانشگاه آنکارا اولین دانشگاه دولتی ترکیه در سال 1925 در شهر آنکارا تاسیس شد. اولین بخش از دانشگاه آنکارا، دانشکده‌ حقوق بود که به ‌منظور تربیت نیروی متخصص جهت تغییر و تدوین قانون اساسی جدید به وجود بود.
سپس در سال 1933 دانشکده‌ کشاورزی، در سال 1935 دانشکده‌ علوم انسانی و در سال 1936 دانشکده‌ علوم سیاسی به دانشگاه آنکارا افزوده شد.

دانشگاه آنکارا در حال حاضر دارای 14 دانشکده، 3 مدرسه فنی‌حرفه ای، 7 مدرسه، 12 موسسه و یک دانشکده هنرهای زیبا می باشد. این دانشگاه بیش از 64 هزار دانشجو در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ‌ارشد و دکتری دارد.
زبان تحصیل در این دانشگاه ترکی استانبولی می باشد، اگرچه تعداد محدودی از برنامه ‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌ شود. از این رو دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه آنکارا، باید به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشند.

دانشگاه آنکارا دارای امکاناتی مانند کتابخانه ‌ای با بیش از 1 میلیون کتاب، 5 خوابگاه، 1 خانه‌ دانشجویی، سالن‌ های غذا خوری، زمین فوتبال، سالن‌ های ورزشی، زمین ‌های تنیس و والیبال و بسکتبال، مراکز بهداشت و مراکز مشاوره است.
متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه آنکارا، باید در یکی از آزمون‌ های مورد قبول این دانشگاه  که شامل SAT (کسب حداقل نمره 1100 در آزمون ریاضی و در مجموع حداقل 650 امتیاز) ، ABITUR ( کسب نمره ای بین 1-4 )، YOS ( کسب حداقل 50 امتیاز استاندارد از آزمون مهارت‌های یادگیری پایه AYÖS ) و ACT (کسب حداقل 24 امتیاز ) می شوند، شرکت نمایند.

دانشگاه آنکارا از دانشگاه ‌های برتر ترکیه می باشد که در مرکز رتبه ‌بندی دانشگاه ‌های جهانی (CWUR) رتبه 659، رتبه‌ بندی دانشگاه‌ های جهانی(QS) رتبه 801 تا 1000، رتبه ‌بندی بهترین دانشگاه ‌های جهانی رتبه  648 و رتبه 5 ام در رتبه ملی در داخل کشور ترکیه را کسب نموده است.

دانشگاه آنکارا (Ankara University)

 8. دانشگاه قاضی (Gazi University)

 دانشگاه قاضی Gazi در سال 1926، توسط کمال مصطفی آتاتورک تاسیس شد. دانشگاه قاضی در مرکز شهر آنکارا واقع شده است. این دانشگاه از بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه به شمار می آید. دانشگاه قاضی شامل 15 دانشکده، 9 مدرسه‌ عالی و 26 مدرسه‌ تحقیقات عالی 1 مدرسه زبان خارجی، 3 مدرسه فنی حرفه ای می شود.
دانشگاه قاضی در حدود 79 هزار دانشجو دارد که 2 هزار نفر از آن‌ها دانشجویان بین المللی می باشند. همچنین این دانشگاه با دارا بودن حدود 3000 استاد، نسبت معقولی از لحاظ تعداد اساتید به تعداد دانشجویان دارد و علاوه بر تامین نیاز های آموزشی خود، نیاز‌ های علمی و آموزشی سایر دانشگاه‌ های کشور ترکیه را نیز فراهم می‌ نماید. این دانشگاه در رده 1001 در دانشگاه‌ های جهان قرار گرفته است.

دانشجویان برای ورود به دانشگاه قاضی نیاز هست یکی از آزمون های IELTS، TOEFL، SAT، ACT، YOS، GMAT و GRE را ارائه نمایند. آموزش در دانشگاه قاضی به زبان انگلیسی می باشد. به همین دلیل دانشجویان باید در آزمون SAT شرکت نمایند و مدرک زبان IELTS و یا TOEFL را ارائه دهند. برخی از رشته های این دانشگاه به زبان ترکی نیز تدریس می شود.

همچنین شرط معدل برای پذیرش دانشجو در دانشگاه قاضی وجود دارد. متقاضیان رشته پزشکی دانشگاه قاضی، دندانپزشکی و داروسازی باید معدل پیش دانشگاهی و دیپلم بالای 18 داشته باشند. متقاضیان رشته های علوم انسانی و فنی و مهندسی هم باید معدل پیش دانشگاهی و دیپلم بالای 17 داشته باشند.
دانشگاه قاضی بورس های مختلفی نیز برای کمک مالی به دانشجویان در دوران تحصیل در نظر گرفته است که برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، کسب حداقل معدل 75 از 100 الزامی می باشد.

دانشگاه قاضی (Gazi University)

9. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

دانشگاه حاجت تپه Hacettepe در سال 1967، توسط پروفسور Haluk ÖZEN تاسیس شده است. حاجت تپه یک موسسه آموزش عالی دولتی می باشد که در آنکارا واقع شده است و به عنوان یکی از برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه محسوب می شود. دانشگاه حاجت تپه دارای دانشکده‌ ها مختلفی است که به عنوان یک دانشگاه جامع و عمومی محسوب می شود.

انواع رشته ‌های گروه علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی، علوم طبیعی و کاربردی و رشته‌ های هنری در آن تدریس می شوند. این دانشگاه شامل 5 مرکز آموزشی است که شامل دانشکده‌ های اقتصاد، بازرگانی، علوم آموزشی، مهندسی، هنرهای زیبا، ادبیات و علوم فضایی می شود.
علوم پزشکی دانشگاه حاجت تپه از اعتبار بسیار خوبی برخوردار می باشد که مدرک آن جزء مدارک مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است. زبان تدریس دانشگاه حاجت تپه انگلیسی می باشد. علاوه بر این، برخی رشته ‌ها به زبان ‌های فرانسه، ترکی و آلمانی نیز تدریس می‌شوند.

دانشگاه دارای دو سایت می باشد، در سایت اصلی دانشکده‌ های پزشکی، دندان‌ پزشکی، داروسازی و سایر دانشکده ‌های گروه علوم پزشکی است که در منطقه قدیمی آنکارا و در داخل شهر قرار دارد، واقع شده ‌اند. بقیه دانشکده‌ ها در سایت دوم دانشگاه که در فاصله 13 کیلومتری شهر واقع شده و دارای 6 میلیون متر مربع فضای سبز است، واقع شده اند.

دانشگاه دارای 3 بیمارستان در داخل سایت اصلی است که علاوه بر خدمات پزشکی، برای کارآموزی و دوره ‌های بالینی دانشجویان گروه پزشکی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در سال 2019 دانشگاه حاجت تپه در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه ها موسوم به QS در رتبه 801 تا 1000 دانشگاه‌ های برتر جهان قرار گرفته است.
همچنین در سال 2019 دانشگاه علوم پزشکی حاجت تپه رتبه 343 جهانی را بدست آورده و بعد از دانشگاه علوم پزشکی استانبول با رتبه 332 در رده دوم دانشگاه‌ های علوم پزشکی ترکیه به این جایگاه رسیده است.

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

10. دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول در سال 1453 به دستور پادشاه وقت ترکیه، سلطان محمد عثمانی، تأسیس شده است. دانشگاه استانبول از دانشگاه ‌های دولتی ترکیه می باشد که در شهر استانبول قرار گرفته است.
این دانشگاه از مهم ترین و بهترین مقاصد دانشجویان است که از سراسر جهان دانشجو می ‌پذیرد. دانشگاه استانبول دارای 17 دانشکده، 4 مدرسه عالی، 1 مرکز آموزش موسیقی، 14 انستیتو «Institute» و 14 مرکز تحقیقاتی می باشد. در حال حاضر این دانشگاه 73 هزار دانشجو و 4563 عضو کادر علمی دارد. همچنین 70 هزار دانشجو بین ‌الملل در این دانشگاه تحصیل می نمایند.
این دانشگاه دولتی از لحاظِ تراز علمی، همواره در فهرست 500 دانشگاه برتر جهان با رتبه 483 قرار دارد. تحصیل در این دانشگاه در رتبه الف دانشگاه‌ های جهان قرار گرفته است و ارزشیابی تحصیلی به‌راحتی و بدون شروط خاصی انجام می‌ گیرد.

دانشجویان جهت اخذ پذیرش در دانشگاه استانبول، در رشته های‌ پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ، چه به زبان ترکی و چه به زبان انگلیسی تدریس شود، باید در آزمون ورودی یوس Yös شرکت نمایند و پس از اخذ نمره قبولی در آزمون ورودی یوس دانشگاه استانبول، می‌توانند پذیرش دریافت نمایند.
تعدادی از دانشجویان بین ‌الملل می‌توانند از بورس دانشگاه دولتی استانبول کشور ترکیه بهره‌ مند شوند که شرایط ویژه ای در تحصیلات و نمره های خود داشته باشند.

به طور معمول هزینه ‌های تحصیل در این دانشگاه اگر به زبان آموزشی ترکی باشد، برای دانشجویان بین ‌المللی سالانه 300 دلار تا 600 دلار و برای دانشجویان بومی سالانه 100 دلار تا 200 دلار می باشد.
هزینه‌ های تحصیل اگر زبان انگلیسی باشد، برای دانشجویان بومی سالانه  200 دلار تا 300 دلار و برای دانشجویان بین ‌المللی 600 دلار تا 900 دلار می باشد.

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

11. دانشگاه آتیلیم (Atilim University)

این دانشگاه آتیلیم (Atilim University) در سال 1997 در شهر آنکارا تاسیس شد. زبان تدریس آن در بیشتر رشته‌ ها انگلیسی می باشد. این دانشگاه یکی دیگر از بهترین و قدیمی ترین دانشگاه های خصوصی ترکیه به شمار می آید.

دانشگاه آتیلیم به واسطه ارائه سیستم آموزشی با کیفیت اروپایی جوایز بین المللی زیادی را نیز در این زمینه کسب نموده است. دپارتمان های آموزشی آتیلیم از بخش حقوق، هنر و علوم، طراحی و معماری، مدیریت و مهندسی تشکیل شده اند که یک موسسه آموزشی ایده آل برای دانشجویان بین المللی به حساب می آید.

دانشگاه آتیلیم (Atilim University)

12. دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB

دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB در سال 2003 در ترکیه تاسیس شده است که یک موسسه آموزشی جوان به شمار می آید. اما با این احوال توانسته است شهرت فراوانی را در زمینه های فنی و تجاری کسب نماید. رسالت اصلی این دانشگاه خصوصی، این است که  نیروی جوان و کارآزموده در زمینه های فنی و تجاری آموزش دهد.

رشته های تحصیلی این موسسه آموزش عالی شامل علوم انسانی، هنر، علوم کامپیوتری، تجارت و کسب و کار، اقتصاد، مهندسی و امور فنی می شود.
دانشگاه توب در زمینه هوش مصنوعی AI دارای شهرت فراوانی می باشد و گروه مهندسی هوش مصنوعی این دانشگاه دوره های ریاضی پایه، برنامه نویسی کامپیوتری، ساختار داده، الگوریتم، سیستم پایگاه داده را برای این رشته می گذرانند.
همچنین این موسسه آموزش عالی از دپارتمان های پزشکی، حقوق، زبان خارجی، هنر، ادبیات، دانشکده اقتصاد و علوم اجرایی و مهندسی تشکیل شده است.

دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB

برترین دانشکده ها و دانشگاه‌ های پزشکی ترکیه

ترکیه دارای دانشگاه های زیادی در زمینه پزشکی است. تحصیل در برترین دانشگاه ‌های ترکیه، می‌تواند مسیر زندگی دانشجویان را تغییر دهد.
فارغ التحصیلی از یک دانشگاه معتبر، اشتغال به کار در آینده و داشتن درآمد مناسب را برای آنها تضمین نماید. برترین دانشگاه های ترکیه که دروس مربوط به رشته ‌های پزشکی را ارائه می ‌دهند، به شرح زیر می باشند:

دانشگاه های پزشکی در ترکیه

دانشگاه آک دنیز ترکیه (akdeniz university)

دانشگاه آک دنیز یکی از بهترین و معتبرترین مراکز آموزش عالی پژوهش علمی در مدیترانه‌ شرقی است. این دانشگاه به عنوان یک موسسه‌ آموزشی عالی پزشکی، علاوه بر داشتن سطح علمی بالا، خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیاری را برای دانشجویان خود فراهم می نماید.

دانشگاه آک دنیز شاخه‌ های متعددی از رشته پزشکی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌ دهد. دانشگاه آک دنیز خدمات مشاوره و راهنمایی ‌های روانشناسی را برای کمک به حل مشکلات ذهنی و اجتماعی و همچنین مشکلات احساسی را در اختیار دانشجویان خود قرار می ‌دهد تا دانشجویان بتوانند در یک بستر مناسب تحصیلات خود را ادامه دهند.

دانشگاه قاضی عثمان پاشا (Gaziosmanpaşa University)

دانشگاه قاضی عثمان پاشا یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه و یکی از دانشگاه های برتر در رشته های پزشکی ترکیه به شمار می‌آید. علاوه بر کیفیت آموزشی بالا، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند از خدمات مختلف ارائه شده توسط این دانشگاه نیز استفاده نمایند.

هدف فعالیت ‌ها و تلاش‌ های این دانشگاه، تربیت دانشجویانی است که بتوانند برای یافتن راه حل ‌های مناسب در زمینه‌ مشکلات پزشکی و حوزه‌ انسانی تلاش نمایند.
مدرک فارغ التحصیلی این دانشگاه بسیار معتبر است و دانشجویان می‌توانند پس از فارغ التحصیلی در مراکز پزشکی و درمانی مشغول به کار شوند.

دانشگاه قاضی عثمان پاشا (Gaziosmanpaşa University)

دانشگاه قاضی (Gazi University)

دانشگاه قاضی دارای یکی از برترین مدارس پزشکی در ترکیه است.

دانشگاه مرمره (Marmara University)

در حال حاضر این دانشگاه دارای 16 دانشکده و مدرسه‌ پزشکی است. دانشگاه مارمارا یکی از دانشگاه ‌های چند زبانه‌ کشور ترکیه به شمار می ‌آید که واحد های درسی آن به زبان ‌های مختلفی مانند زبان‌ های ترکی، فرانسوی، عربی، انگلیسی و آلمانی تدریس می شود.

دانشگاه آنکارا (Ankara University)

دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه آنکارا به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه به حساب می‌آید.

دانشگاه آنکارا (Ankara University)

دانشگاه حاجت تپه (hajat tape university)

از دیدگاه رتبه ‌بندی دانشگاه‌ های جهانی US، این دانشگاه رتبه‌ اول پزشکی در ترکیه را در سال 2018 کسب کرده است.

دانشگاه یوکسک ایحتیساس (Kadir Has University)

این دانشگاه دارای دانشکده‌ پزشکی بسیار  قوی و پیشرفته ای می باشد. دانشگاه یوکسک ایحتیساس در سال 2017 ارائه رشته ‌های تحصیلی مدیریت سلامت و پرستاری را آغاز نمود.

همچنین دانشگاه یوکسک ایحتیساس واحد های مربوط به خدمات اتاق عمل و الکتروونوفیزیولوژی را ارائه می دهد. دانشکده‌ پزشکی دانشگاه یوکسک ایحتیساس یکی از بهترین دانشکده‌ های پزشکی در بین دانشگاه‌ های کشور ترکیه است.

دانشگاه یوکسک ایحتیساس (Kadir Has University)

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه در رشته های پزشکی

  • Acıbadem University
  • دانشگاه آتاتورک  Ataturk University
  • دانشگاه آنکارا  Ankara University
  • Bahçeşehir University
  • Başkent University
  • Dokuz Eylül University
  • Ege university
  • Gazi University
  • Hacettepe university
  • Istanbul University
  • Izmir Katip Celebi University
  • Koc University
  • Marmara University
  • Ondokuz Mayis University
  • Yeditepe University
دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه در رشته های پزشکی

برترین دانشگاه‌ های مهندسی ترکیه

دانشگاه‌هایی که در رشته های مهندسی فعالیت می نمایند، در زمینه ‌های پژوهشی نیز بسیار قوی هستند. این دانشگاه‌ ها در رشته ‌های مهندسی هوا و فضا، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی عمران آموزش ارائه می نمایند و تمامی آنها مفاهیم پایه مهندسی و ریاضیات را ارائه می دهند. دانشگاه‌ های برتر مهندسی کشور ترکیه عبارتند از:

  • دانشگاه فنی استانبول  Istanbul Technical University
  • دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University 
  • دانشگاه بغاریچی  Boğaziçi Üniversitesi
  • دانشگاه یلدیز  Yildiz Teknik University
  • دانشگاه فرات  Firat University
  • دانشگاه حاجت‌تپه  Hacettepe University
  • دانشگاه بیلکنت  Bilkent University
  • دانشگاه قاضی  Gazi University
  • دانشگاه فنی کارادنیز Karadeniz Teknik University
  • دانشگاه اژه Ege University
برترین دانشگاه‌ های مهندسی ترکیه

برترین دانشگاه ‌های علوم انسانی ترکیه

بیشتر رشته‌های علوم انسانی و در مقطع کارشناسی دوره‌هایی 4 ساله می باشند که اغلب در تمام دنیا و بر اساس استاندارد های تحصیلی، به یکدیگر شبیه هستند. دوره ‌های کارشناسی در ترکیه را می ‌توان در دانشگاه ‌های دولتی، خصوصی و به صورت آنلاین نیز  پیدا کرد. بسیاری از دانشگاه‌ های ترکیه اعم از دولتی و خصوصی، در پروژه تبادل دانشجو در محدوده اروپا نیز فعال می باشند.

برنامه های سقراط Socrates، اراسموس Erasmus و سایر برنامه ‌های تبادل دانشجو در این دانشگاه ها فعال می باشند.
برخی از دانشگاه‌ های ترکیه نیز با دانشگاه‌ های غیر اروپایی تبادلاتی دارند. برترین دانشگاه‌ های ترکیه که در رشته‌ های علوم انسانی فعال می باشند، به شرح زیر است:

  • دانشگاه تِد Ted University و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی
  • دانشگاه بیلکنت Bilkent University در رشته‌های ادبیات و مطالعات آمریکا، باستان‌شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی و فلسفه
  • دانشگاه Hasan Kalyoncu University در رشته آموزش زبان انگلیسی
  • دانشگاه کوچ Koc University در رشته ادبیات انگلیسی و ادبیات تطبیقی
  • دانشگاه Istanbul Sehir University در رشته تاریخ، فلسفه و مطالعات اسلامی
  • دانشگاه Bahcesehir University در رشته آموزش زبان انگلیسی
برترین دانشگاه ‌های علوم انسانی ترکیه

برترین دانشگاه ‌های هنر ترکیه

با توسعه صنعت سینما و نمایش در کشور ترکیه، رشته ‌هایی مانند هنرهای نمایشی، طرفداران فراوانی پیدا کرده است. همچنین رشته هنرهای تجسمی نیز با پیشرفت ‌های چشمگیری در این کشور روبرو می باشد.

از این رو دانشگاه های هنر در ترکیه، رشته های متعددی را ارائه می دهند. 5 دانشگاه برتر ترکیه که در آن هنرهای نمایشی آموزش و مدرک کارشناسی آن به علاقمندان اعطا می شود، شامل موارد زیر می شود:

  1. دانشگاه Kadir Has University   
  2. دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  3. دانشگاه سابانچی Sabanc
  4. دانشگاه Mimar Sinan Fine Arts University 
  5. دانشگاه آنکارا Ankara University
برترین دانشگاه ‌های علوم انسانی ترکیه

برخی از آزمون ها جهت ورود به برترین دانشگاه های ترکیه

متقاضیان جهت اخذ پذیرش به برترین دانشگاه های ترکیه، باید مدارکی را آماده نمایند که دانشگاه مورد نظر آنها نیاز دارد. هر دانشگاه با توجه به رشته موردنظر افراد و مقطع تحصیلی آنها، نیاز به نمره قبولی در آزمون های مختلفی دارد. برخی از آزمون هایی که عموما دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجویان به آن نیاز دارند به شرح زیر است:

آزمون های ورود به برترین دانشگاه های ترکیه

آزمون SAT جهت ورود و تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه

SAT مخفف کلمه Scholastic Aptitude Test به معنی آزمون استعداد تحصیلی می باشد. SAT یک آزمون چند گزینه‌ ای است که هدف آن سنجش دانش‌آموزانی است که دوره دبیرستان را گذرانده‌ باشند و قصد ورود به برترین دانشگاه‌ های جهان را دارند.

بنابراین مسئولان پذیرش کالج‌ ها، نمرات آزمون SAT را در کنار معدل دبیرستان و فعالیت های فوق برنامه، مصاحبه ‌های پذیرش و مقالات شخصی افراد مورد بررسی قرار می دهند.

آزمون SAT جهت ورود و تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه

آزمون YOS برای دانشجویان بین ‌المللی

آزمون یوس YOS ، یک آزمون ملی ویژه دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد که هر ساله توسط دانشگاه های دولتی کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل و پذیرش در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی را دارند، برگزار می شود.
افرادی می توانند در آزمون YOS شرکت نمایند که تحصیلات دبیرستان را به اتمام رسانده باشند و مدرک دیپلم در دست داشته باشند. همچنین متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید به زبان ترکی تسلط داشته باشند تا بتوانند به سوالات پاسخ دهند.

آزمون YOS برای سنجش مهارت های پایه و زبان ترکی دانشجویان بین المللی طراحی شده است و در واقع معیاری برای پذیرش آنها در دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. مدرک آزمون YOS به مدت 2 سال اعتبار دارد.
افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند، به راحتی می توانند در دانشگاه های برتر دولتی ترکیه پذیرش دریافت نمایند و از امکانات رفاهی و آموزشی این دانشگاه ها بهره ببرند.

آزمون YOS برای دانشجویان بین ‌المللی

آزمون TOMER برای یادگیری زبان ترکی

واژه TOMER مخفف عبارت Türkçe Öğretim Merkezi و به معنی مرکز آموزش زبان ترکی می باشد. این آزمون اهمیت زیادی برای دانشگاه های کشور ترکیه دارد به صورتی که یکی از پیش نیاز های ورود به دانشگاه های ترکی زبان ترکیه، شرکت در همین آزمون TOMER است.

هدف از برگزاری آزمون TOMER، سنجش سطح دانش زبان ترکی فرد متقاضی می باشد. مهارت‌هایی که در آزمون TOMER بررسی می‌شوند شامل 6 بخش مختلف می شود.
در آزمون TOMER، متقاضیان در زمان 240 دقیقه فرصت دارند تا به 100 سوال پاسخ دهند. به طور کلی ساختار تومر همانند آزمون های آیلتس و تافل می باشد. بخش ‌های مختلف این آزمون عبارتند از:

  • Reading
  • Listening
  • Writing
  • Structure
  • Spoken Production
  • Spoken Interaction
آزمون TOMER برای یادگیری زبان ترکی

آزمون GRE برای ورود دانشجویان به تحصیلات تکمیلی

حروف اختصار GRE، مخفف عبارت “Graduate Records Examination” می باشد. آزمون بین‌المللی پذیرش برای مقاطع بالاتر از کارشناسی انجام می شود. آزمون GRE یک آزمون استاندارد است که توانایی علمی و تحصیلی افراد را برای ورود به تحصیلات تکمیلی در مراکز علمی معتبر دنیا ارزیابی می نماید.
این آزمون به عنوان بخش مهمی از مراحل پذیرش در دانشگاه های برتر دنیا و همچنین در دانشگاه های ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت، بر طبق آمار به دست آمده، نشان می دهد که این آزمون در بین آزمون هایی که به زبان انگلیسی برای سنجش دانش افراد برگزار می شود، از درجه سخت تری برخوردار بوده است.
چرا که در این آزمون دانش و مهارت‌ هایی همچون علم ریاضی، احتمالات، جبر و هندسه‌ متقاضیان مورد ارزیابی قرار می گیرد. از آنجایی که این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود، باید جواب سوالات و تحلیل آنها نیز به زبان انگلیسی به صورتی متقاعد کننده باشد.

همین امر است که ممکن است آزمون را برای متقاضیانی که زبان اصلی آنها انگلیسی نمی باشد، بسیار دچار چالش نماید. هدف از آزمون GRE، ارزیابی مهارت هایی در زمینه استدلال کلامی، استدلال کمی، نوشتار تحلیلی و مهارت های تفکر انتقادی است که طی یک دوره طولانی یادگیری به دست آمده است.
متقاضیان باید نمره لازم را از این آزمون کسب نمایند تا در پذیرش دانشگاه ها در کشور های مربوطه مورد ارزیابی قرار گیرند. لازم به ذکر است که آزمون GRE برای رشته های پزشکی و حقوق مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای این رشته ها آزمون های جداگانه ای در نظر گرفته شده است.
اما سایر رشته ها به خصوص در زمینه فنی و مهندسی، متقاضیان برای ورود به دانشگاه های برتر در کشور ترکیه، نیاز به نمره قبولی در آزمون GRE دارند.

آزمون GRE برای ورود دانشجویان به تحصیلات تکمیلی

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی از برترین دانشگاه های ترکیه

بورسیه تحصیلی کشور ترکیه غیر قابل برگشت است و تنها برای دانشجویان بین المللی در سطح تحصیلات عالیه و تکمیلی ارائه می شود. اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه برای دانشجویانی مقدور می باشد که از رزومه علمی بسیار خوبی برخوردار باشند.
عموما بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان اعطا می شود که البته در مقطع کارشناسی ارشد با شرایط خیلی خاصی دریافت بورسیه تحصیلی امکان پذیر است. افراد واجد شرایط می توانند جهت اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام نمایند که شرایط زیر را دارا باشند:

  • دانشجو باید دارای پروپوزال قوی از نظر محتوایی باشد.
  • ریز نمرات و معدل بالا
  • مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه های معتبر
  • مدرک زبان آیلتس در حد نمره 6.5 و برای برخی دانشگاه های دولتی ترکیه نیاز به نمره قابل قبول در آزمون بین المللی می باشد.
  • داشتن مقالات ISI به صورت ژورنالی و به چاپ رسیده باشد.
  • نامه تأییدیه از استاد راهنمایی که دانشجو را به عنوان یک دانشجوی ممتاز قبول کرده، باشد.

 در صورت داشتن این مدارک است که دانشگاه های مختلف در این کشور می توانند با بررسی شرایط متقاضی، بورسیه های مختلفی را به دانشجویان اعطا کنند.
در هنگام مهاجرت تحصیلی به ترکیه و اخذ بورسیه، برخی از بورسیه ها ممکن است که تمام هزینه های تحصیل دانشجو در ترکیه را پوشش دهند و برخی از بورسیه ها نیز ممکن است بخشی از هزینه های تحصیلی را ساپورت نماید.

درصد بسیاری از متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های دولتی ترکیه را مردم محلی و بومی ترکیه تشکیل می‌دهند. از این رو دریافت بورسیه تحصیلی، شرایط بسیار رقابتی و سختی را در پیش دارد. ظرفیت بورسیه دانشگاه ‌های مختلف متفاوت می باشد. همچنین هر دانشگاه فقط به میزان خاصی می‌تواند بورسیه ارائه دهد.
بورسیه نیز به ترتیب به افراد واجد شرایط بهتر اعطا می گردد که یکی از مهم ‌ترین معیارها برای ارائه بورسیه تحصیل دولتی، تسلط بر زبان ترکی استانبولی می باشد.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی از برترین دانشگاه های ترکیه

اخذ پذیرش از برترین دانشگاه های ترکیه و مدارک مورد نیاز

روند پذیرش در دانشگاه ‌های ترکیه یک پروسه مستقیم بین درخواست کننده و دانشگاه مورد نظر است. درخواست دانشجویان بین الملل در قالب یک برنامه خاص و به شرط مدارک خاص صورت می پذیرد. به همین منظور آگاهی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه ها بسیار مهم است که به شرح زیر می باشد:

  • فرم ثبت نام به طور کامل پر شده
  • معدل و مدارک سال های قبل به صورت ترجمه شده
  • پاسپورت
  • گواهی مدرک تسلط به زبان (ترکی یا انگلیسی)
  • گواهی توان مالی
  • گواهی پرداخت شهریه های دانشگاه‌ ها (اگر در شرط دانشگاه مقصد باشد)

لازم به ذکر است که برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه، تمام مدارک مورد نیاز باید قبل از اتمام مهلت ثبت نام، که معمولا اول آگوست می باشد برای دانشگاه ارسال شود. همچنین ممکن است بر اساس رشته و مقطع تحصیلی، مدارک بیشتری از دانشجو طلب کنند.

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

برای دانشجویانی که قصد تحصیل در برترین دانشگاه های ترکیه را دارند، بررسی هزینه های تحصیلی بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا به طور معمول دانشجویان نمی توانند به صورت تمام وقت کار کنند و درآمد کاملی داشته باشند.
هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه و مقطع و رشته تحصیلی که فرد در آن تحصیل می نماید، می تواند بسیار متفاوت باشد.

عموما دانشگاه های دولتی ترکیه که به زبان ترکی در آن تدریس می شود، کم هزینه تر از دانشگاه های خصوصی می باشد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه که به زبان ترکی تدریس می شود، مبلغی در حدود 300 دلار الی 800 دلار آمریکا برآورد شده است که اگر در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی تدریس شود، هزینه تحصیل مبلغی در حدود 500 دلار الی 1500 دلار آمریکا خواهد بود.

در دانشگاه های خصوصی که به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 5000 دلار الی 20000 دلار آمریکا برای دانشجویان بین المللی برآورد شده است.
در دانشگاه هایی که به زبان ترکی در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 300 دلار الی 600 دلار آمریکا برآورد شده است و در دانشگاه هایی که در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 600 دلار الی 900 دلار آمریکا برای دانشجویان تخمین زده شده است. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری در حدود 4000 دلار الی 5000 دلار آمریکا در دانشگاه های این کشور تخمین زده شده است.

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

از مسائل مهمی که دانشجویان قبل از اقدام به مهاجرت تحصیلی خود به کشور ترکیه باید به آن توجه نمایند، هزینه های زندگی در این کشور است. هزینه های ماهیانه یک فرد در حدود 3000TL لیر ترکیه است.
اما این هزینه ها می تواند با در نظر گرفتن امکاناتی که برای دانشجویان در نظر گرفته می شود به خصوص در برترین دانشگاه های دولتی، می تواند بسیار کم تر شود.

برخی از دانشگاه های ترکیه دارای خوابگاه می باشند که هزینه های آنها مقداری کم تر از خوابگاه های دیگر است و دانشجویان بین المللی نیز می توانند از این خوابگاه ها استفاده نمایند. همچنین برخی ازخوابگاه های دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان خود کوپن های غذا تعبیه کرده اند که کیفیت خوبی دارد.

همچنین دانشگاه ها برای رفت و آمد و استفاده دانشجویان از حمل و نقل عمومی به آنها کارت هایی اعطا می نماید که می تواند هزینه های دانشجویان را در این زمینه نیز کاهش دهد.
از این رو می توان هزینه های زندگی در این کشور را به این صورت کم تر کرد. اگرچه هزینه های خرید کتاب و سایر ملزومات دانشجویان را نیز باید به هزینه های آنها اضافه نمود.
به طور کلی در جدول زیر می توانید لیست ریز قیمت های مواد غذایی، کالا، مسکن و برخی خدمات در ترکیه را به صورت کلی مشاهده کنید:

عنوانهزینه (لیر ترکیه)
غذا برای 2 نفر در رستوران متوسط120 TL
شیر (1 لیتر)         22.36 TL
یک قرص نان تازه (500 گرم)2.55 TL
برنج (سفید) (1 کیلوگرم)    5.64 TL
تخم مرغ (12 عدد)12.59 TL
مرغ (1 کیلوگرم)   9.66 TL
گوشت گاو (1 کیلوگرم)31.37 TL
سیب (1 کیلوگرم) 2.66 TL
موز (1 کیلوگرم)   6.29 TL
پرتقال (1 کیلوگرم)3.28 TL
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)2.47 TL
سیب زمینی (1 کیلوگرم)1.48 TL
پیاز (1 کیلو گرم)  1.59 TL
آب (بطری 1/5 لیتری)2.30 TL
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)3.50 TL
تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه عادی)         6.44 TL
بنزین (1 لیتر)26.30 TL
شارژ ماهانه ی آپارتمان 85 متر مربعی 490 TL
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر       1536 TL
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز       996 TL
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر       2642 TL
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز         1708 TL
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر583.45 TL
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز336.39 TL

مزیت تحصیل در برترین دانشگاه های ترکیه

کشور ترکیه دارای فرهنگی بسیار غنی است که به عنوان یکی از امن ‌ترین کشورهای منطقه شناخته شده است، همچنین تحصیل در این کشور نیز مزایای بسیار زیادی را دارا می باشد.
متقاضیان با بررسی مزایای تحصیل در ترکیه می توانند به جزئیات شرایط این کشور اشراف بیشتری داشته باشند. سیستم آموزشی برترین دانشگاه های ترکیه‌ سبکی مدرن دارد که به ترکیه اعتبار بین‌المللی بخشیده است. همچنین در برترین دانشگاه ‌های ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی تدریس می شود.

  • استانداردهای آموزشی در ترکیه دارای اعتبار جهانی است که سطح آموزش‌ های ارائه شده دارای کیفیت بسیار مناسبی است. همچنین دانشجویان با وجود اساتید موفق و سیستم یکپارچه در آموزش، استاندارد های بالایی را در برترین دانشگاه های این کشور تجربه می نمایند.
  • مدارک تحصیلی که در برترین دانشگاه‌ های ترکیه به فارغ التحصیلان بین المللی ارائه می شود در بسیاری از کشور های دنیا و حتی در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز دارای اعتبار است.
  • دانشگاه های ترکیه پردیس‌ های مدرن و مجهزی را برای دانشجویان فراهم ساخته است و برای دانشجویان فرصت دسترسی آسان‌ به اطلاعات و محیط آموزشی وسیع، راحت و مجهزی را در برترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در اختیار دانشجویان قرار داده است. این پردیس ها دارای آزمایشگاه‌ های مجهز، کتابخانه های جامع‌ است که دانشجویان با فعالیت در انجمن ‌های دانشجویی، فعالیت ‌های هنری و فعالیت‌ های دانشجویی دیگر، تحصیلات عالی خود را در مکانی مدرن به اتمام برسانند.
  • کشور ترکیه در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار پیشرفته است که علاوه بر امنیت بالایی که دارد، دارای هزینه های بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی تری نسبت به کشور های اروپایی و آمریکا دارد.
  • ترکیه مردمانی بسیار مهمان نواز دارد که روابط بسیار دوستانه ای نیز با افراد خارجی دارند که در مهمان نوازی بسیار شهرت دارند.
  • امکانات و کیفیت اقامتی و خوابگاه های دانشجویی بسیار خوبی برای دانشجویان فراهم آورده اند که خدمات ویژه مشاوره ای نیز به دانشجویان ارائه می شود تا دانشجویان بتوانند هرچه سریع تر با زندگی در کشور ترکیه سازگار شوند. همچنین هر دانشگاه دارای سالن های غذاخوری با کیفیتی است که وعده های غذایی با قیمت بسیار مناسب به دانشجویان ارائه می نماید.
  • سیستم حمل و نقل عمومی در کشور ترکیه بسیار پیشرفته است و دسترسی به آنها ساده و آسان می باشد. استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی از جمله مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی شراکتی (کورسی) و سامانه اتوبوس‌های تندرو جابه‌جایی از مکانی به مکانی دیگر در ترکیه بسیار ساده می باشد. همچنین برای دانشجویان، کارت‌ های تخفیف برای حمل و نقل داخل شهری نیز وجود دارد که هزینه های رفت و آمد را بسیار ارزان تر می کند.
مزیت تحصیل در برترین دانشگاه های ترکیه

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

متقاضیان تحصیل در ترکیه پس از پایان تحصیلات خود می توانند با داشتن شرایط خاصی در این کشور بمانند و اقامت خود را در این کشور کسب نمایند.
دانشجویان تحصیلات عالی اجازه کار در این کشور را به مدت 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت دارند که با وجود آن، دانشجویان می توانند با کارهای پاره وقت در این کشور به زبان ترکی تسلط پیدا کنند و تجربه کاری خود را زیاد نمایند.

از این رو فرصت مناسبی پیدا می کنند که بعد از پایان یافتن تحصیلات خود، شغل مناسبی پیدا کرده و قرارداد کاری مناسبی دریافت نمایند.
دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی می توانند به مدت 1 سال، برای یافتن کار و عقد قرارداد با یک کارفرمای ترک، اقامتشان را تمدید نمایند. در این بین متقاضیان حتما باید مجوز کار نیز داشته باشند تا بتوانند به صورت قانونی در این کشور کار کنند.

افرادی که به زبان ترکی تسلط داشته باشند، شانس بیشتری در پیدا کردن شغل مورد نظر خود دارند. همچنین کارفرمایان ترکی نیز، افرادی را استخدام می نمایند که به زبان ترکی تسلط داشته باشند.
چنانچه متقاضیان بتوانند موفق به دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای ترک شوند، می توانند ویزای اقامت تحصیلی خود را به ویزای اقامت کاری ترکیه تبدیل نمایند.
در ابتدا یک ویزای کار موقت برای متقاضی صادر می شود و در صورت تمدید قرار داد به مدت 5 سال اقامت کاری آنها تمدید می شود. در صورتی که متقاضیان در این کشور به مدت 8 سال کار کنند، می توانند اقامت دائم کشور ترکیه را کسب نمایند.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

سخن پایانی

برترین دانشگاه های ترکیه با تمام جزئیات آن در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارید، می توانید با توجه به شرایط خود اقدام به پذیرش از برترین دانشگاه های این کشور نمایید.
از آنجایی که مهاجرت تحصیلی در سال های اخیر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است، لذا بر آن شدیم تا پیرامون مسائل مهم راجع به برترین دانشگاه های ترکیه مطالب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد.

سوالات متداول

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه چقدر است؟

هزینه های ماهیانه یک فرد در حدود 3000TL لیر ترکیه است.

دانشجویان در ترکیه چند ساعت اجازه کار در طول هفته را دارند؟

دانشجویان تحصیلات عالی اجازه کار در این کشور را به مدت 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت دارند که با وجود آن، دانشجویان می توانند با کارهای پاره وقت در این کشور به زبان ترکی تسلط پیدا کنند و تجربه کاری خود را زیاد نمایند.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
کار در ترکیه کار در ترکیه

کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

نظرات کاربران
Call Now Button