کشور سوئد یکی از مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی علاقه مند به تحصیل در قاره سبز بوده و در چند دهه اخیر ده ها هزار نفر از دانشگاه های سوئد فارغ التحصیل شده اند. از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد تحصیل در سوئد برای ایرانیان رایگان نیست و برای تحصیل در مقاطع مختلف در کشور سوئد می بایست هزینه های سرسام آوری را پرداخت کرد. دریافت بورسیه قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد برای دانشجویان ایرانی غیر ممکن است. در حال حاضر این نوع بورسیه شامل دانشجویان کشورهای خاصی می شود که در گروه کشورهای کم درآمد و یا دچار بحران اقتصادی و یا جنگ هستند. پس بهترین کار این است که دانشجویان در ابتدا پذیرش دانشجویی خود را برای یکی از دانشگاه های کشور سوئد دریافت کنند و پس از ورود به دانشگاه و شروع دوره تحصیل خود در مرحله بعد اقدام به درخواست بورسیه تحصیلی در کشور سوئد مخصوص آن دانشگاه و یا دانشگاه های دیگر کنند که لازمه موفقیت در این روش نیز داشتن شرایط تحصیلی و رزومه عالی از سوی دانشجو می باشد. لازم به ذکر است عموم بورسیه های تحصیلی مربوط به مقطع کارشناسی ارشد به بالا می باشد. در این مقاله قصد داریم به شرح انواع بورسیه های تحصیلی در سوئد بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صفر تا صد تحصیل در سوئد می توانید مقاله ” تحصیل در سوئد 2019 ” را مطالعه فرمایید .

انواع بورسیه های تحصیلی در کشور سوئد به شرح زیر می باشد :

  • بورسیه تحصیلی Guest scholarship program : این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان مهمان در رشته زبان و ادبیات سوئدی در نظر گرفته شده است که دانشجویان کشورهای کم درآمد و جنگ زده مثل لبنان، غزه ، بوسنی و…در اولویت این بورسیه تحصیلی هستند که این بورسیه در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قابل دریافت می باشد.
  • بورسیه تحصیلی ویسبی (Visby) : این بورسیه مختص به داوطلبان کشورهای حوزه دریای بالتیک مثل استونی، لیتوانی و لاتویا و همچنین کشورهای بلاروس، اوکراین، روسیه و لهستان می باشد که سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را نیز شامل می شود.
  • بورسیه تحصیلی Swedish-Turkish program : این بورسیه فقط رشته های علوم اجتماعی مثل رشته های قضایی و حقوق را پوشش می دهد، همانطور که از نامش پیداست برای دانشجویان کشور ترکیه می باشد.
  • بورسیه تحصیلی که مختص دانشجویان کشورهای بلوک شرق اروپا مثل آذربایجان، بلاروس، گرجستان ، یوگسلاوی و…می باشد.
  • بورسیه تحصیلی  نیز وجود دارد که مختص دانشجویان پاکستانی است. آنهایی که برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه های سوئد پذیرش می گیرند.

برای اقامت و تابعیت در سوئد روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در سوئد ” را مطالعه فرمایید .

  • بورسیه تحصیلی بین قاره ای سوئدی – آمریکایی با شرایط خاصی برای مدت 2 تا 4 هفته برای داوطلبان آمریکایی ارائه می شود.
  • بورسیه تحصیلی سوئد چالمرز (IPOET) : این بورسیه به شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا / خارج از منطقه اقتصادی اروپا که ملزم به پرداخت شهریه برای شرکت در برنامه کارشناسی ارشد در دانشگاه چالمرز سوئد هستند ارائه شده است. بورسیه های تحصیلی تا 75 درصد از شهریه را کاهش می دهند.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه گوتنبرگ سوئد : دانشگاه گوتنبرگ سوئد بورسیه تحصیلی خود را به متقاضیانی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مجبور به پرداخت شهریه اند، ارائه می دهد. این بورسیه تحصیلی تنها شهریه را برای دانشجو پوشش می دهد.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه هالمستاد سوئد : هر سال، دانشگاه هالمستاد سوئد تعدادی بورسیه را به دانشجویان واجد شرایط در خارج از اتحادیه اروپا / خارج از منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس که ملزم به پرداخت شهریه هستند، ارائه می دهد. این بورسیه ها برای برنامه های کارشناسی ارشد در هر رشته تحصیلی ارائه شده که در دانشگاه هالمستاد هستند و تنها ۲۵٪ یا ۵۰٪ از هزینه تحصیلی را پوشش می دهد و این مقدار از شهریه کسر خواهد شد.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه جهانی کارلستاد سوئد : هدف از این بورسیه، جذب دانشجویان با رزومه علمی بالا از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / خارج از منطقه اقتصادی اروپا (و سوئیس) می باشد که نیاز به پرداخت شهریه برای تحصیلات را تا حدودی مرتفع می سازد و بین ۲۵٪، ۵۰٪، ۷۵٪ یا ۱۰۰٪ از هزینه های تحصیلی را پوشش می دهد.
  • بورسیه تحصیلی موسسه جهانی کارولینسکا سوئد : این بورسیه تنها هزینه شهریه را پوشش می دهد و هزینه های زندگی را پوشش نمی دهد، و تنها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اعطا می شود.
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه کریستیانستاد سوئد : این بورسیه تحصیلی تنها به شهروندان از خارج از اتحادیه اروپا / خارج از منطقه اقتصادی اروپا که ملزم به پرداخت شهریه برای تحصیل در دانشگاه کریستیانستاد هستند، تعلق می گیرد و شامل کاهش کامل یا جزئی از شهریه می باشد.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه لینه سوئد : بورسیه های تحصیلی دانشگاه لینه سوئد برای دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / خارج از منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس هستند جهت تحصیل در دانشگاه لینه اعطا می شود و تا ۷۵ درصد شهریه را برای فرد فراهم می کند.

در مقاله ” مهاجرت به سوئد ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به سوئد اطلاعات کسب کنید .

  • بورسیه های بین المللی لینشوپینگ : این بورسیه تحصیلی بین المللی برای حمایت از دانشجویان بین المللی با پتانسیل علمی قابل توجهی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا (و سوئیس) که برای تحصیل نیاز به پرداخت شهریه دارند می باشد و به صورت متوسط بین 25، 50، 75 و یا 100 درصد شهریه را کاهش می دهد.
  • بورسیه های تحصیلی IPK دانشگاه اوپسالا سوئد : بورسیه های تحصیلی IPK دانشگاه اوپسالا سوئد به شهروندان یک کشور خارج از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد در دانشگاه اوپسالا را دارند، تعلق می گیرد و هزینه تحصیل را پوشش  می دهد اما هزینه های زندگی را پوشش نمی دهد.
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه مالاردالن سوئد : هر سال،دانشگاه مالاردالن سوئد تعداد محدودی کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس که ملزم به پرداخت شهریه هستند برای دوره های کارشناسی ارشد در این دانشگاه ارائه می دهند و تا 100 درصد شهریه را پوشش می دهد ولی هزینه های زندگی فرد را پوشش نمی دهد.
  • بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مالمو سوئد : بورسیه تحصیلی دانشگاه مالمو سوئد تنها برای مقطع کارشناسی ارشد می باشد و به دانشجویان بسیار با استعداد که جزو شهروندان یک کشور خارج از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس هستند برای تحصیل در یک برنامه انگلیسی زبان در این دانشگاه اعطا می گردد و تمام هزینه شهریه را پوشش می دهد.
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه مید سوئد : تمام دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مید سوئد را دارند و ملزم به پرداخت شهریه هستند می توانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند و این بورسیه، شهریه را تا 70،000 یا 250.000 SEK کرون بسته به نوع برنامه انتخاب شده کاهش می دهد.
انواع بورسیه های تحصیلی در سوئد

انواع بورسیه های تحصیلی در سوئد

  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه اومئو سوئد: دانشگاه اومئو سوئد تعداد محدودی کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان ورودی از خارج از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا که قصد تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه اومئو دارند، ارائه می دهد و این بورسیه ها تا حدودی شهریه را کاهش می دهد.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه اوربرو سوئد : کمک هزینه تحصیلی دانشگاه اوربرو سوئد برای دانشجویانی می باشد که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس برای تحصیل به این دانشگاه می آیند و ملزم به پرداخت شهریه برای تحصیل در این دانشگاه هستند. این بورسیه تحصیلی هزینه های کامل یا نیمه کامل شهریه را پوشش می دهد اما هزینه های زندگی را پوشش نمی دهد.
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه اسکود سوئد : دانشگاه اسکود سوئد تعداد کمی کمک هزینه تحصیلی به دانشجویانی که در حال تحصیل کارشناسی ارشد در این دانشگاه هستند ارائه می دهد و به صورت جزئی شهریه را کاهش می دهند.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه استکهلم سوئد : این بورسیه هزینه تحصیل در دانشگاه استکهلم سوئد را برای دانشجویان واجد شرایط پذیرفته شده برای دوره های کارشناسی ارشد از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس که ملزم به پرداخت شهریه هستند ، پوشش می دهد. این دانشگاه هزینه های تحصیلی را تنها با بورسیه های خود پوشش می دهد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا

کشور کانادا در آمریکای شمالی واقع شده است که با توجه به وسعت بالای این کشور هر سال مهاجران ز...

تحصیل پزشکی در قبرس تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس از نظر علمی در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص رشته های پزشکی و دندان پزشکی پیشرفت ه...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button