کشور نروژ ، یک کشور بسیار کوچک واقع در شمال اروپا و دارای یک اقتصاد بسیار توسعه یافته می باشد . امکان تحصیل رایگان در نروژ و سطح بالای کیفیت زندگی و سطح علمی بالای دانشگاه های نروژ باعث جذب دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در اروپا و اخذ ویزای تحصیلی اروپا هستند ، شده است  . همچنین نزدیک بودن نروژ به مناطق دریای و مناطق نفت خیز این منطقه بازار مناسبی برای رشته هایی مثل مهندسی نفت و گاز و رشته های مربوط به دریا می باشد و فرصت های شغلی مناسبی را برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم می نماید . بسیاری از افرادی که در حال تحصیل در نروژ هستند این دغدغه را دارند که چگونه می توانند به اقامت پس از تحصیل در نروژ دست یابند که برای این امر راه های مختلفی مانند کار ، ازدواج ، سرمایه گذاری و غیره وجود دارد.

اقامت پس از تحصیل در نروژ  – شرایط اقامت پس از تحصیل در نروژ

افرادی که قصد اقامت پس از تحصیل در نروژ دارند ، این امکان را خواهند داشت که از طریق ویزای تحصیلی به اقامت این کشور دست یابند که به 2 روش زیر خواهد بود :

  • تمدید ویزای تحصیلی جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دریافت اجازه اقامت در نروژ
  • جست و جوی شغل پس از فارغ التحصیلی در نروژ جهت اخذ ویزای کاری و اقامت در نروژ

در بررسی موضوع اقامت بعد از تحصیل در نروژ، برای تمدید مجوز تحصیلی دارا بودن شرایط زیر الزامی می باشد:

  • ارائه درخواست تمدید ویزا 3 ماه پیش از پایان مدت اعتبار مجوز تحصیلی نروژ
  • جهت تمدید مجوز تحصیلی می بایست به صورت متناوب و پیوسته مشغول تحصیل باشد.
  • پرداخت هزینه های مربوط به درخواست
  • دانشگاه انتخابی می بایست ظرفیت کافی در دوره های تحصیلی جهت پذیرش فرد متقاضی اقامت پس از تحصیل در نروژ را داشته باشد.
  • فرد متقاضی اقامت پس از تحصیل در نروژ  می بایست به صورت تمام وقت به تحصیل بپردازد.
  • تمکن مالی دانشجو باید با ارائه اسناد و مدارک مالی جهت ادامه تحصیل ثابت شود .

لازم به ذکر است که جهت تمدید ویزای تحصیلی می بایست دانشجوی کالج یا دانشگاه های نروژ باشد و یا به عنوان دانش آموز در یکی از دبیرستان های این کشور مشغول تحصیل باشد. در غیر این صورت اجازه ندارد بیشتر از 1 سال مجوز خود را تمدید کند. به عنوان مثال افرادی که در موسسات مذهبی، دینی و دبیرستان های دولتی مشغول تحصیل هستند اجازه تمدید مجوز بیش از یک سال را ندارند.

اقامت پس از تحصیل در نروژ

اقامت پس از تحصیل در نروژ

اقامت پس از تحصیل در نروژ  – راه های اقامت پس از تحصیل در نروژ 

راه های اقامت پس از تحصیل در نروژ به شرح زیر می باشد :

  • اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت :

فرصت های سرمایه گذاری در نروژ متنوع و مختلف بوده است که هر ساله توسط دولت این کشور معرفی می شود این فرصت ها به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از  بخش های مهم و اصلی اقتصاد ملی نروژ (بخش هایی که پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارند) ، سرمایه گذاری در بخش های خصوصی ، مناقصه ها ، پروژه های دولتی نروژ و همچنین فرصت های کسب و کار در تمام اتحادیه اروپا بخش های کلیدی اقتصاد نروژ شامل سرمایه گذاری در زمینه های نفت ، گاز ، صنعت دریایی و دریا نوردی ، کشتی سازی ،  مهندسی مکانیک ، ماهی گیری و غیره است و همچنین بخش های دیگری که پتانسیل بالایی دارند مانند سرمایه گذاری در خصوص ماشین آلات و دستگاه های مربوط به صنعت نفت و گاز و پالایش آن می باشد و همچنین صنایعی مثل مخابرات و حمل و نقل و تکنولوژی های مربوط به حفظ محیط زیست ، تجهیزات پزشکی و تجهیزات امنیتی در این گروه قرار می گیرند . در نهایت می توان گفت که کشور نروژ از نظر قدرت اقتصادی و ثروت جزء اولین کشور ها است که به افرادی که قصد سرمایه گذاری در نروژ را دارند شهروندی اعطا می کند . سرمایه گذاری در نروژ یکی از آسان ترین راه های اخذ اقامت نروژ می باشد که احتیاجی به ارائه مدرک تحصیلی عالیه و مدرک زبان خاصی ندارد. با وجود اینکه هزینه های سرمایه گذاری در نروژ بالا است ، افرادی که این میزان سرمایه را ندارند می توانند دیگر کشور ها را برای اقدام به سرمایه گذاری بر گزینند و برای دریافت شهروندی آن ها اقدام کنند.

  • اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق ازدواج :

طبق قانون تابعیت در نروژ  از طریق ازدواج هر شهروند نروژی صرف نظر از جنسیت افراد ، اگر با یکی از اتباع کشورهای خارجی ازدواج کنند می توانند برای همسر خود تقاضای اقامت کنند . بدیهی است که در این مورد ارائه مدارکی که نشان دهد ازدواج واقعی می یاشد نیاز است . دولت کشور نروژ برای جلوگیری از غیر واقعی بودن ازدواج با دقت بیشتری این مسئله را بررسی می کند که طبیعتا برای پیش بردن چنین پرونده ای نیاز به دقت نظر بیشتری است . مورد دیگر این است که الزامات زندگی در نروژ مانند مسکن فراهم باشد و همچنین از نظر مالی نیز برای تامین هزینه ها متکی به دولت نباشد و فردی که برای همسر خود برای اقامت اقدام می کند باید سطح مشخصی از درآمد در نروژ را دارا باشد تا بتواند همسر خود را از نظر مالی حمایت کند. معمولا هنگامی که این ویزا برای همسر یک فرد نروژی صادر شد مدت آن 2 سال می باشد که بعد از 2 سال در صورتی که ازدواج و زندگی مشترک ادامه داشته باشد ویزا تمدید خواهد شد.

  • اقامت پس از تحصیل در نروژ  از طریق کار :

افرادی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس بوده و از دانشگاهای کشور نروژ فارغ التحصیل شده اند، مجاز به دریافت ویزای جست و جوی کار هستند و این زمان معمولا فرصتی می باشد که در اکثر کشورهای اروپایی به دانشجویان خارج داده می شود تا از این فرصت برای دستیابی به یک موقعیت کاری و اخذ اقامت استفاده کنند . در این میان شرایطی برای اخذ ویزای کار وجود دارد که عبارتند از : مدرک تحصیلی آنها باید حاوی اطلاعاتی درخصوص دانشگاه انتخابی، مدت زمان دوره، مقطع و سطح تحصیلی ، ارائه سوابق شغلی و اطلاعاتی در مورد کارفرمای سابق، مدت زمان کار، رزومه کاری ، ارائه اسنادی دال بر تمکن مالی و تامین هزینه های کار و زندگی در نروژ مانند پرینت حساب بانکی، مدارک مربوط به بیمه درمانی و مدارکی دال بر اثبات محل اقامت (مانند هتل، منزل دوستان و آشنایان و…) . ویزای کار برای افرادی صادر می شود که دارای شغل مورد نظر و متناسب با رشته تحصیلی خود در کشور نروژ هستند یعنی افرادی که دارای ویزای کاری هستند، اجازه کار دارند و برای داشتن این اجازه کار نیاز به یافتن یک شغل دارند که این مراحل برای اتباع ایرانی که خارج از اروپا هستند امری دشوار و تقریبا ناشدنی می باشد.

اقامت پس از تحصیل در نروژ  – اخذ تابعیت و اقامت پس از تحصیل در نروژ

کشور نروژ قانون تابعیت مضاعف را قبول نمی کند ، بنابراین افرادی که تمایل به دریافت شهروندی و پاسپورت این کشور دارند، می بایست از تابعیت قبیلی خود انصراف دهند. لازم به ذکر است که افرادی که کمتر از 18 سال و بیشتر از 55 سال دارند، شامل این قانون نمی شوند. از جمله این که باید در 7 سال اخیر، حتما به مدت 5 سال در کشور نروژ اقامت نموده و زندگی کرده باشند. و همچنین به افراد زیر 18 سال کارت شهروندی تعلق می گیرد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اقامت پس از تحصیل در رومانی اقامت پس از تحصیل در رومانی

اقامت پس از تحصیل در رومانی کشور رومانی جز کشورهای اروپای شرقی می باشد که هفتمین کشور از نظ...

اقامت پس از تحصیل در لهستان اقامت پس از تحصیل در لهستان

کشور لهستان، از جمله کشورهای اروپایی می باشد که از سیستم آموزشی با کیفیتی برخوردار است و دا...

اقامت پس از تحصیل در کره جنوبی اقامت پس از تحصیل در کره جنوبی

اقامت پس از تحصیل در کره جنوبی کشور کره جنوبی ، کشوری زیبا و پرجنب و جوش جهت تحصیل و زندگی می...

نظرات کاربران
علی

بنده فوق لیسانس برق هستم و 8 سال سابقه بیمه دارم و امسال برای دکتری کنکور خواهم داد 33 ساله و متاهل و آیلتس 7 دارم. برای دکتری تو نروژ چطور میتونم اقدام کنم؟ شرایط و هزینه هاش رو میفرمایید لطفا.؟ 

سارا جوادی

با سلام بله اگر مقالات بین المللی نیز داشته باشید میتوانید اقدام کنید. دکتری در نروژ به صورت فول فاند هست و به همین دلیل رزومه قوی نیاز دارد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button