یکی از مهمترین دغدغه های مهاجرین خارجی در آمریکا، اقامت پس از تحصیل در آمریکا می باشد. امکان اقامت پس از تحصیل در آمریکا از جهت تأمین هزینه های بالای زندگی نقش مهمی را ایفا می کند.
همچنین افرادی که متقاضی ورود به ایالات متحده تحت ویزاهای کاری و با قصد تجارت هستند می بایست شرایط مساعدی جهت اشتغال داشته باشند زیرا وقتی شخصی برای کار به عنوان سرمایه گذار وارد کشور می شود درصورت عدم اشتغال ممکن است سرمایه و زندگی خود را از دست بدهد. در حال حاضر از طریق موارد زیر می توان پس از تحصیل برای اخذ اقامت اقدام نمود:

  • از طریق ازدواج در آمریکا (ازدواج با یک سیتیزن آمریکایی و دوام آن تا 2 سال)
  • از طریق کار در آمریکا (کار کردن در جایی که کارفرما شما را استخدام بکند)
  • تقاضا از دانشگاه به عنوان هیئت علمی (اگر به عنوان یک پژوهشگر ممتاز در دانشگاه شناخته شوید این امر برایتان آسانتر خواهد بود.)
  • ثبت اختراع در آمریکا ( می توان با این امر و گرفتن توصیه نامه در این زمینه این امکان را فراهم نمود.)
  • شرکت در لاتاری (با شرکت در قرعه کشی لاتاری که هر ساله برگزارا می گردد شانس گرفتن گرین کارت را خواهید داشت)
  • سرمایه گذاری در آمریکا

شرایط اقامت پس از تحصیل در آمریکا

در باب مهاجرت به آمریکا اگر شخص بخواهد به عنوان یک دانشجوی تمام وقت در ایالات متحده تحصیل نماید و همزمان اشتغال داشته باشد دو دسته ویزای غیر مهاجرتی تحت عنوان ویزاهای  m, F  وجود دارد که می بایست شخص برای آن در یک برنامه علمی آموزشی یا آموزش زبان و یا یک برنامه حرفه ای ثبت نام کرده باشد.شخص متقاضی این نوع ویزاها می بایست دانشجوی تمام وقت دانشگاه باشد.

از شرایط سهولت اقامت بعد از تحصیل در کشور آمریکا میتوان تسلط به زبان انگلیسی یا در حال یادگیری زبان را اشاره کرد و لازم به ذکر است که دانشجو می بایست هزینه کافی برای زندگی خود در طول دوره تحصیل خود را به نوعی تامین کرده باشد به این معنا که درآمد حاصل از کار دانشجویی جهت تامین هزینه های زندگی و تحصیل کفایت نمی کند.

ویزای F1 که به شخص اجازه می دهد به دلیل علمی اعم از دانشجوی تمام وقت بودن در کالج های معتبر، دانشگاه، هنرستان و دبیرستان، پیش دانشگاهی و یا سایر موسسات علمی و یا برنامه های آموزش زبان که مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی را دارند وارد شده و در دوران دانشجویی به طور نیمه وقت اشتغال داشته باشند.

اشتغال به کار پس از تحصیل

اقامت بعد از تحصیل در آمریکا و اشتغال به کار نیمه وقت و کارهای اصطلاحا پایه که ارتباطی به تخصص شخص ندارد و به راحتی بوسیله هر تبعه آمریکایی می تواند انجام پذیرد نمی تواند موجب رسیدن متقاضی به گرین کارت و اقامت دائم شود، بلکه کارتمام وقتی که در حیطه تخصص متقاضی باشد و به نوعی شخص بواسطه شغلش عنصر مثبت در جامعه به حساب آید می تواند موجبات اخذ گرین کارت را فراهم کند.
ویزاهای M1 ویزاهای مربوط به دانشجویانی است که در دوره های حرفه ای و فنی شرکت می کنند و در کنار تحصیل می توانند اشتغال داشته باشند.

دانشجویانی که با ویزاهای F1 به تحصیل می پردازند تا سال اول تحصیلی اجازه کار نخواهند داشت مگر بعضی فعالیت های محدود در دانشگاه محل تحصیل خود که برای هر دو گروه وجود خواهد داشت.
منتهی این اشتغال می بایست در منطقه تحصیلی دانشجو بوده و قبل از اشتغال می بایست برگه عدم منع اشتغال را از دانشگاه دریافت نمایند.

اشتغال به کار پس از تحصیل

اشخاص متقاضی در ایالات متحده آمریکا می بایست فرم ۷۶۵ را پر نمایند و درخواست خود را مطرح نمایند.باید خاطر نشان کرد که پیداکردن شغل، همیشه سخت است اما برای دانشجویان بین المللی این فرایند سخت تر و خسته کننده تراست اغلب اوقات کارفرمایان در مورد استخدام دانشجویان بین المللی دچار تردید می شوند.
در کل با توجه به نکات ذکر شده در بالا پیدا کردن شغل برای هر فردی که به عنوان اینترنشنال وارد کشور دیگری میشود به دلایلی اعم از موارد زیر سخت می باشد:

  • پیچیدگی و سوتفاهم ها در مورد ویزا و گذرنامه ها
  • هزینه بالا و پرخرج بودن استخدام دانشجویان بین المللی
  • ترس از ترک دانشجوی استخدام شده بعد از شش ماه یا یکسال به معنی ترس از موقت بودن تعهد کاری برخی از  دانشجویان
  • نگرانی بابت ضعف آشنایی دانشجویان متقاضی اقامت پس از تحصیل در آمریکا با زبان انگلیسی و تسلط نداشتن آنها به زبان رسمی کشور

نکاتی تاثیرگذار در پذیرفته شدن به عنوان نیروی کار

البته در خصوص اقامت بعد از تحصیل در آمریکا در ایالات متحده موسساتی معروف به جاب سنتر هستند که پروسه کاریابی را انجام میدهند و فرد میتواند از اینها کمک بگیرد و برای دانشجویان به دنبال فرصت شغلی متناسب با تخصص آن ها می گردند.

اشخاص متقاضی کار که در ایالات متحده آمریکا تحصیل کرده اند می بایست با اطلاع از قوانین و مقررات مربوطه و توجه به نوع ویزای مورد نیاز بعد از اتمام تحصیلات و مجوزات لازم از مقطع تحصیلی سابق خود واقع در ایالات متحده، می توانند اقدام به اشتغال نمایند.
نکته طلایی در یافتن کار داشتن اعتماد به نفس و باور توانایی است که می تواند موجب شود تا یک کارفرما بر روی نیروی کار سرمایه گذاری نماید. مواردی که می تواند نکاتی تاثیر گذار در پذیرفته شدن شما به عنوان نیروی کار  باشد.

  1. تحقیق در مورد کارفرمای شرکتی که متقاضی شغل قصد دارد برای استخدام ورود نماید .این کسب اطلاعات می تواند از طریق تماس تلفنی با شرکت و یا مطالعه مقالات آنلاین در مورد کمپانی مورد نظر باشد.
  2. تهیه لیستی از توانایی ها و نقاط قوت خود می تواند کمک بزرگی در هنگام شرکت در مصاحبه باشد.
  3. حتی المقدور پیش از روز مصاحبه متقاضی اشتغال رزومه خود را ارسال نماید از طریق پست الکترونیک چرا که باعث می شود کارفرما متقاضی را مشتاق فرصت شغلی بیابد.
  4. پوشش مناسب، رسمی و مرتب نیز تاثیر بسزایی در استخدام شدن متقاضی شغل دارد.
نکاتی تاثیرگذار در پذیرفته شدن به عنوان نیروی کار

امید است با رعایت نکات ذکر شده افرادی که در کشور آمریکا هستند راحت تر بتوانند کار پیدا کنند و اقامت پس از تحصیل در آمریکا داشته باشند.
ناگفته نماند که با وجود تمام مشکلات مذکور در پیدا کردن شغل مناسب، امکان یافتن کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه های ایالات متحده بسیار آسان تر است تا برای کسانی که به عنوان یک شخص جویای کار به آن کشور وارد شده اند.

نکته بسیار مهم و طلایی در امر اقامت پس از تحصیل در آمریکا و یافتن کار، داشتن اعتماد به نفس و باور توانایی های فرد میباشد که می تواند موجب شود تا یک کارفرما بر روی نیروی کار سرمایه گذاری کند.
امکان سرمایه گذاری در آمریکا نیز برای فارغ التحصیلان در ایالات متحده وجود دارد البته اگر توانایی برآوردن سرمایه مورد نیاز که مبالغ بالایی هستند را داشته باشند.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
سینا

خیلی مقاله نا امید کننده ای بود . با این تفاسیری که شما میفرمایید ادم نا امید میشه از تحصیل در امریکا.

آتیه آفرینان

سلام ، در این مقاله صحبتی از نا امید کردن نیست برای مقاطع ارشد و دکتری به خصوص می توان اقدام کرد ولیکن آمریکا ریسک ویزا دارد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button