آلمان کشوری صنعتی و اقتصادی واقع در قاره اروپا است. نظام سیاسی کشور آلمان جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و ۱۶ ایالت مستقل با قوانین خاص خود را دارا است.

کشور آلمان جزو پرجمعیت ترین و ثروتمندترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می شود که دارای 83 میلیون نفر جمعیت می باشد. 
واحد پول کشور آلمان یورو و زبان رسمی آن زبان آلمانی می باشد که برخی از مهاجران کشور آلمان و مهاجرت به آلمان به زبان های ترکی و کردی نیز آشنایی دارند و صحبت می کنند. از شهرهای مهم کشور آلمان میتوان به شهرهای برلین، هامبورگ، فرانکفورت و مونیخ اشاره نمود.

اقامت پس از تحصیل در آلمان

متقاضیان اخذ اقامت در آلمان می توانند از طریق راه های مختلف برای اخذ اقامت استفاده کنند و به طور کلی روش های اخذ اقامت آلمان عبارتند از:

  • اخذ اقامت از طریق ازدواج در آلمان
  • اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان
  • اخذ اقامت از طریق تحصیل در آلمان
  • اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در آلمان
  •   ثبت شرکت در آلمان
  • اخذ اقامت از طریق کار در آلمان
  • اخذ اقامت از طریق پناهندگی در آلمان

آلمان در زمینه آموزش، علم و پژوهش پیشرفت چشم گیری دارد و در شمار برترین کشورهای اروپایی از نظر آموزشی برای دانشجویان بین الملل می باشد. یکی از جذابیت های آلمان برای دانشجویان بین المللی این است که تحصیل در این کشور رایگان است. نرخ بیکاری در کشور آلمان حدود 3.5 درصد می باشد.

یکی از راه های آسان برای اخذ اقامت دائم آلمان، اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان می باشد. راه های اخذ اقامت دایم پس از تحصیل در آلمان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، ازدواج در آلمان، ثبت شرکت در آلمان، پناهندگی در آلمان می باشد.

بهترین راه اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

بهترین راه اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری می باشد. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آلمان، بلافاصله می توانند کار کنند. به شرط آنکه متقاضی اجازه اقامت ۱۸ ماهه را دریافت کنند و در این ۱۸ ماه بتوانند از نظر مالی، زندگی خود را تامین کنند.

متقاضی در این ۱۸ ماه برای آنکه بتواند به راحتی کار پیدا کند باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشد ولی نیازی به ارایه مدرک زبان آلمانی نیست.
شانس کسانی که فارغ التحصیل از دانشگاه آلمان باشند برای پیدا کردن کار، نسبت به فارغ التحصیلان کشور های دیگری بیشتر می باشد. دانشجویانی که پس از فارغ التحصیلی به کشور خود بازگشته اند، می توانند از طریق ویزای جستجوی کار ۶ ماهه اقدام کنند.

بهترین راه اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

دانشجویانی که پس از فارغ التحصیلی پیشنهاد کاری در آلمان داشته باشند، نیازی به اخذ ویزای ۱۸ ماهه در آلمان را ندارند. متقاضی وقتی کار مورد نظر، باتوجه به مهارت های خود را پیدا کرد، می تواند درخواست مجوز اقامت کاری آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا را برای مراحل بعدی اقامت خود اقدام کند.

اگر متقاضی مجوز اقامت در آلمان را بگیرد، فقط ۶ ماه می تواند خارج از آلمان باشد ولی اگر مجوز کارت آبی را بگیرد به راحتی می تواند در اتحادیه اروپا کار کند و اجازه دارد ۱۲ ماه خارج از آلمان باشد.

این ویزاها قابل تمدیدند و بعد از 3 سال با پرداخت مالیات دولت آلمان تبدیل به اقامت دائم می شود. متقاضیانی اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان گرفته اند، بعد از ۵ سال می توانند برای اخذ پاسپورت آلمان اقدام کنند.

مزایای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

مزایای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان شامل موارد زیر است :

  • متقاضی با اخذ اقامت دایم آلمان ، و دریافت بلوکارت، در کلیه کشور های اتحادیه اروپا به راحتی می تواند کار کند.
  • متقاضی می تواند در کلیه کشور های اتحادیه اروپا حساب بانکی باز کند و خرید ملک انجام دهد.
  • متقاضی که دارای اقامت دایم پس از تحصیل در آلمان به راحتی می تواند ویزای کشورهای انگلستان، آمریکا و کانادا را بگیرد.
  • متقاضی با اخذ اقامت آلمان، در کلیه کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشور ها بدون هیچ محدودیتی می تواند تجارت نماید.

شرایط پیدا کردن کار در آلمان

شرایط کار در آلمان به این صورت است که کارفرمایان آلمانی موظف اند تمام کارمندان خود را بیمه کنند. برای دولت آلمان این موضوع در حدی جدی است که اگر کارفرمایی، کارمندان خود را بیمه نکند باید جریمه سنگینی پرداخت کند. ساعت کاری آلمان 38 تا ۴۰ ساعت در هفته می باشد. شغل هایی مانند پرستاری، پزشکی و داروسازی از درآمد بالایی برخوردارند. حداقل درآمد رشته های فنی ۳۰۰۰۰ یورو در سال است.

آلمان با کمبود نیروی متخصص در رشته هایی چون برق، کامپیوتر، صنایع، عمران، آی تی، مکانیک، شیمی، فیزیک، پزشکی، داروسازی و پرستاری مواجه است. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی در این رشته ها، به راحتی می توانند در آلمان کار پیدا کرده و اقامت دائم خود را پس از تحصیل در آلمان اخذ کنند.

شرایط پیدا کردن کار در آلمان

در سال­های اخیر اقامت پس از تحصیل در آلمان به یکی از مهم­ترین اهداف دانشجویان خارجی در کشور آلمان تبدیل شده است که در موارد زیادی مشاهده شده است که در حقیقت شخص برای ورود به کشور از طریق ویزای تحصیلی اقدام می­کند و هدف اصلی وی اقامت پس از تحصیل در آلمان است.

همان­طور که می­دانید اقامت در آلمان این مجوز را به شما می­دهد که از امکانات این کشور بهره­مند شوید و از مزایایی چون سفر در کشورهای حوزه شنگن استفاده نمایید. یکی از راه ­های کاربردی برای اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان این است که شما یک شغل پیدا کنید و اقامت خود را تغییر دهید. اساساً پس از تحصیل در آلمان شما مدت‌ زمان خاصی را برای یافتن شغل فرصت دارید.

مدارک اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق کار

مدارک اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق کار شامل:

  • بیمه سلامت
  • گذرنامه معتبر
  • ضمانت مالی در قالب حساب بانکی و یا داشتن کار پاره وقت با درآمد حداقلی ماهانه 853 یورو

مشاغل مهندسی، پزشکی و مرتبط با فناوری در کشور آلمان بازار کار بسیار خوبی دارند و درآمدهای آن­ها نیز قابل‌ توجه است.

مجوز اقامت ضمن کاریابی در آلمان

شما می­توانید ضمن کاریابی در آلمان براساس مهارت­ ها و تحصیلات خود در دفتر محلی ثبت اتباع خارجی برای یک مجوز اقامت ۱۸ ماهه درخواست بدهید. در طول این ۱۸ ماه می­توانید از طریق هر نوع اشتغالی خود را از لحاظ مالی تأمین کنید و در جست­جوی شغل مورد نظر خود باشید.

اگر پیش از فارغ ­التحصیلی شغل مورد نظر خود را یافته­اید می­توانید از این مرحله گذر کنید و به محض اینکه امتحانات نهایی خود را قبول شدید می­توانید برای مجوز اقامت ضمن کاریابی در آلمان درخواست بدهید.

به این ترتیب معمولاً به شرایط و مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • گذرنامه
  • آخرین مدرک تحصیلی: از آنجا که صدور مدرک ممکن است کمی زمان ببرد، یک گواهی رسمی از دانشگاه به شما داده می­شود و این گواهی نشان می­دهد که شما با موفقیت تحصیلات خود را به پایان رسانده­اید. دفتر امتحانات گروه آموزشی یا دانشکده­ی شما مدرک «Nachweis» را صادر خواهد کرد. این مدرک باید دارای مهری رسمی باشد.
  • مدرکی که ثابت می­کند شما دارای بیمه­ ی سلامت هستید. با اداره­ی بیمه سلامت خود تماس گرفته و از آن­ها بخواهید که گواهی بیمه­ ی سلامت برای شما صادر کند.
  • مدرک ضمانت مالی (به عنوان مثال اظهارنامه­ ی بانکی یا مدرکی که نشان بدهد کمک هزینه­ ی تحصیلی به شما اعطا شده است) و یا داشتن کار پاره وقت با درآمد حداقلی ماهانه 853 یورو
مجوز اقامت ضمن کاریابی در آلمان

اگر قادر نباشید توانایی خود را جهت تأمین امرار معاش ثابت کنید، ارائه­ یک تعهدنامه راه حل جایگزین بشمار می­رود. ضمانت نامه تمام هزینه­ های شما را در طول اقامت در آلمان در بر می­گیرد. شخص ضامن باید صالح و دارای اعتبار باشد. که توصیه می شود از دفتر محلی ثبت اتباع خارجی بپرسید که چه مدارکی را جهت درخواست باید ارائه دهید. برخی دفاتر، اطلاعاتی را در این زمینه در اینترنت در اختیار عموم قرار می­دهند.

به محض اینکه یک پیشنهاد کاری مرتبط با مهارت­ های خود یافتید می­ توانید انتخاب کنید که آیا قصد دارید درخواست مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا برای مرحله­ ی بعدی اقامت خود بدهید. این دو نوع مجوز اقامت دارای شرایط متفاوتی هستند.

باتوجه به اینکه چه برنامه ­ای برای آینده­ خود دارید، مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا می­تواند برای شما مناسب باشد. اگر قصد دارید در آینده در کشوری دیگری در اتحادیه اروپا زندگی و کار کنید، برای شما کارت آبی اتحادیه اروپا مناسب­تر از مجوز اقامت آلمان است. از آنجا که انتخاب مجوز اقامت نسبتاً به وضعیت شخصی خود شما بستگی دارد با دفتر ثبت اتباع خارجی در محلی که درخواست می­دهید مشورت کنید.

مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا که امکان اشتغال را برای شما فراهم می­کند ابتدا با اعتبار زمانی محدودی صادر می­شود. اگر به اشتغال خود ادامه دهید و قصد داشتید مجوز خود را تمدید نمایید بدون هیچ مشکلی قادر خواهید بود که این کار را انجام دهید.

سه سال پس از صدور مجوز اقامت کار آبی اتحادیه اروپا یا آلمان می­توانید برای مجوز اقامت دائم درخواست بدهید، این یعنی مجوز اقامت بدون هیچ گونه محدودیت زمانی. از این رو باز هم باید در آلمان به کاری اشتغال داشته باشید.

اگر دارای کارت آبی اتحادیه اروپا باشید معمولاً می­توانید به مدت حداکثر ۱۲ ماه بدون اینکه کارت آبی شما باطل شود در خارج از آلمان باشید. اگر دارای مجوز اقامت آلمان باشید معمولاً می­توانید به مدت حداکثر ۶ ماه بدون اینکه مجوز باطل شود در خارج از آلمان باشید.

به هر حال به شما پیشنهاد می­کنیم که پیش از خروج از آلمان برای هر مدت زمانی با دفتر محلی اتباع خارجی مشورت نمایید. اگر قصد دارید بیش از ۱۲ یا ۶ ماه را در خارج از آلمان سپری کنید باید از اداره ثبت اتباع خارجی مجوز اخذ کنید. بدون این اجازه قادر نخواهید بود دوباره وارد آلمان شوید.

اخذ اقامت از روش کار در خصوص اقامت پس از تحصیل

اخذ اقامت از روش کار در خصوص اقامت پس از تحصیل در آلمان به شرح زیر است:

از دیگر راه های اخذ اقامت آلمان، روش کاری را می توان نام برد. در حالت کلی افراد بسیاری علاقه مند به کار پس از تحصیل در آلمان می باشند و مایلند از روش کاری، اقامت پس از تحصیل در آلمان را دریافت نمایند. شغلی که متقاضی اخذ می نماید به تخصص و رشته تحصیلی وی وابسته است.

افرادی که در این کشور به تحصیل پرداخته اند به راحتی می توانند شغل مورد نظر خود را جویا شده و بیابند و از مزایای کار پس از تحصیل در کشور آلمان بهره مند گردند.

کشور آلمان این امکان را در اختیار دانشجویان بین المللی غیر اتحادیه اروپا که از دانشگاه های کشور آلمان فارغ التحصیل شده اند قرار می دهد که پس از اتمام تحصیل به مدت ۱۸ ماه در کشور آلمان بمانند و شغل مورد نظر خود را جویا شوند، در صورتی که کار مورد نظر خود را پیدا کردند نوع ویزای خود را تغییر داده و به ویزای کاری تبدیل نمایند.

این افراد می توانند در شرکت ها و موسسات کاریابی معتبر و بزرگ مانند شرکت های آئودی، پورشه، مرسدس بنز، ولکس واگن و سایر شرکت ها به کار مشغول شوند و همکاری نمایند.

متقاضیان از راه اقامت پس از تحصیل در آلمان از روش کار می توانند با پرداخت مالیات و حضور و اقامت در این کشور، پس از مدت زمان 3 سال اقامت دائم و پس از آن تابعیت کشور آلمان را دریافت نمایند. این نکته حائز اهمیت است که امکان بردن همراه (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) پس از کاریابی در کشور آلمان برای متقاضیان وجود دارد.

از شرایط اقامت پس از تحصیل در آلمان از راه ویزای کار، آشنایی و تسلط به زبان آلمانی (داشتن مدرک زبان الزامی نیست) می باشد داشتن سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی، گواهی تمکن مالی، رزومه ی مطلوب و مناسب از تخصص و مهارت های فرد و انگیزه نامه وی می باشد.

همچنین می توان افزود که  علاوه بر مورد ذکر شده پارلمان آلمان برای متقاضیان علاقه مند به کار و زندگی قانونی تصویب نموده است که ویزای جستجوی کار ۶ ماهه به متقاضیان واجد شرایط اعطا نماید که در این صورت فرد می تواند در این مدت به جستجوی کار بپردازد و پس از عقد قرار داد با کارفرمای آلمانی، اقامت موقت یا دائم کشور آلمان را اخذ نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Erfan soleimani

سلام ببخشید میخواستم بدونم بعد از اتمام تحصیل برای‌ گرفتن اقامت حتما باید کار مرتبط با تحصیل باشه؟

آتیه آفرینان

سلام پاسخ شما در رابطه با کشور آلمان بله بوده لازم هست کار مرتبط باشد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button