اقامت پس از تحصیل در فرانسه (France)

ظاهرا به صورت عادی افرادی که بتوانند برای مدت 5 سال از طریق کاردر فرانسه بمانند می توانند تقاضای اقامت دائم کنند.چهار روش برای گرفتن اجازه اقامت دائم در فرانسه وجود دارد که البته با شهروندی فرانسه متفاوت است:

  1. افرادی که در کشور فرانسه متولد می شوند و در این کشور رشد میکنند می توانند در سن ۱۸ سالگی ملیت فرانسوی بگیرند.
  2. افرادی که یکی از پدر یا مادر آنها فرانسوی است و خارج از فرانسه بدنیا آمده اند.
  3. افرادی که بیشتر از ۵ سال در فرانسه اقامت کاری داشته باشند می توانند برای اقامت فرانسه اقدام نمایند.
  4. از طریق ازدواج با یک فرانسوی بعد از ۴ سال می توان تقاضای ملیت فرانسوی کرد

فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی با توجه به فراهم بودن فرصت های شغلی در بخش صنعت و دانشگاه ها در صورت تمایل به طور قابل توجهی شانس بسیار بالایی دارند و حتی دانشجویان بورسیه نیز گاها با صرف نظر کردن از وجه الضمانی که نزد وزارت علوم گذاشته اند ترجیح می دهند که در این سو به کار و زندگی خود ادامه دهند اما متسفانه چنین فرصتی برای فارغ التحصیلان علوم انسانی جز در موارد بسیار نادر نیست و لذا در مواردی دانشجویان در این حوزه یا تن به ازدواج های ناخواسته می دهند والبته دانشجویانی هستند که با خرید ملک و خانه و مغازه فاصله خود را برای گرفتن کارت اقامت دائم نزدیک تر می سازنند.

اگر شما در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه میباشید و به دنبال اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود در فرانسه میباشید و در همین حین به دنبال این فرصت میباشید که در فرانسه بمانید میتوانید در حالی که به دنبال اخذ مدرک کارشناسی ارشدتان میباشد، شما می توانید واجد شرایط برای یک “مجوز Séjour  Provisoire de “شوید که شما را قادر به جستجو برای  کار مینماید زمانی که مقطع کارشناسی ارشد شما به اتمام رسید.مجوز Séjour Provisoire de  یا APS، نوع خاصی از اجازه اقمت دانشجویی میباشد  که شما را قادر به کار کردن برای چندین ماه پس از اتمام تحصیل و اخذ  مدرک کارشناسی ارشد یا بالاترمینماید.وقتی که شما برای APS اقدام مینمایید، شما می توانید در فرانسه در وضعیت تحصیلی خود  تا یک سال باقی بمانید.در حالی که به دنبال  یک قرارداد کار CDI  برای استخدام میباشید.

در طول جستجوی کار برای خود ، ویزای دانشجویی شما را قادر به کار پاره وقت از 10 الی 30ساعت بسته یه مقطع تحصیلی در هر شغلی، صرف نظر از اینکه آن را مربوط به رشته شما باشد یا خیر مینماید.

افرارد  واجد شرایط APS :

هر دانش آموزی که حداقل مدرک کارشناسی در یک موسسه معتبر آموزش عالی در فرانسه  دریافت نموده باشد واجد شرایط برای اقدام جهت  APS  میباشد. دانشجویان رشته های مهندسی، حسابداری و پزشکی، و کسانی که دارای دکترای یا مدرک فن آوری نیز هستند نیز واجد شرایط میباشند. دانش آموزان برخی از کشورها، واجد شرایط اجازه اقامت  یک سال APS نمیباشند زیرا کشورهای آنها برنامه های تبادل کار خاص با  کشور فرانسه دارا میباشند.

اجازه اقامت APS  به زمان طولانی برای پردازش و بررسی از سوی مقام صلاحیتدار نیازمند است، بنابراین شما باید فرم درخواست را حداقل ۴ ماه قبل از انقضای  اقامت دانشجویی تکمیل و اقدام نمایید.در مناطقی مانند پاریس، که در آن دانشجویان زیادی خواهان این امر میباشند. شما میبایست حداقل از  ۶ ماه پیش از پایان اقامت تحصیلیتان برای APS اقدام نمایید.هنگامی که شما مدارک مورد نیاز برای این امر را در اختیارداشتید، شما باید به اداره  پلیس و یا مقام صلاحیتدار مربوطه جهت به راه اندازی فایل اقامت خود مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای اقدام جهت APS

برای اینکه واجد شرایط برای مجوز Provisoire Séjour de شوید، شما باید مدارک زیر را ارائه نمایید:

  • ۳ قطعه عکس گذرنامه
  • کارت اقامت دانشجویی که از زمان اعتبار آن بین ۴ الی ۶ ماه باقی مانده باشد.
  • مدرک ارشد و یا گواهی اشتغال به تحصیل

اگر شما در حال اقدام برای اجازه اقامت موقت میباشید در حالی که ۶ماه از مدت زمان کارت اقامت دانشجوییتان باقی مانده است و هنوز مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت ننموده اید میتوانید گواهی اشتغال به تحصیلی در سربرگ دانشگاهتان دریافت نمایید که نشانگر این امر باشد که شما در حال گذراندن واحدهای درسی خود جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود میباشید وبا پایان سال تحصیلی موفق به اخذ مدرک خود خواهید گشت.

هنگامی که مدرک خود را دریافت کردید، شما می توانید آن را به مقامات صلاحیتدار ارایه دهید تا به پرونده APS  شما اضافه شود.تا زمانی که دانشجوی فارغ التحصیل تمام اسناد و مدارک  مورد نیاز را در چارچوب زمان صحیح فراهم نماید، درخواست صدور APS نمیتواند به طور معمول توسط مقام صلاحیتدار رد گردد.مقام صلاحیت دار تنها می تواند اگر آمار بیکاری در رشته  دانشجو بالا باشد در شرایط خاص از صدور APS خودداری نماید.هنگامی که شما اجازه اقامت موقت کسب مینمایید، شما می توانید شروع به دنبال هر کار تمام وقت در رابطه با مدرک خود باشید. این کار میبایست دارای شرایط زیر باشد:

  • کار دایم CDI  باشد
  • ارتباط با مدرک اخذ شده و رشته آن
  • تطبیق حقوق با کارمندان فرانسوی همان شرکت در مقایسه با شخص شما

هنگامی که شما کاری را که واجد شرایط فوق میباشد پیدا میکنید، شما می توانید قرارداد کار خود را به مقام صلاحیتدار ظرف ۱۵ روز جهت درخواست تغییر وضعیت اقامت موقت  به اقامت یک ساله کاری  ارایه نمایید.اگر شما تحت اقامت APS باشید،شرکتی که شما رار استخدام مینماید نیاز به این امر  ندارد تا ثابت کند که هیچ یک از کارکنان واجد شرایط فرانسه قابلیت تصدی این پست را ندارند، که به طور معمول برای شرکت هایی که میخواهند کارمندان خارجی را استخدام کنند این روال مورد نیاز میباشد.

تغییر وضعیت از اقامت موقت دانشجویی دانشجو  به اقامت کاری  رایگان و به مدت یک سال معتبر است.هنگامی که شما برای کار در یک شرکت استخدام شدید، شما میبایست  وضعیت اقامت خود را از APS به  شاغل حقوق بگیر ظرف ۱۵ روز  تغییر دهید.در این مورد، کارفرمای شما یک مالیات به OFII پرداخت مینماید. این مالیات به ۵۵ درصد از یک ماه از حقوق و دستمزد ناخالص، تا حداکثر ۲٫۵ برابر) حداقل درآمد سرانه )SMIC است.این مالیات تنها برای یک بار میباشد و قابل پرداخت در قرارداد های بیش از ۱ سال میباشد.شما باید ۲۴۱ یورو برای اولین تمیر کاری خود پرداخت نمایید و پس از آن سالیانه شما میبایست با مبلغ ۸۷ یورو این تمبر را تمدید نمایید.

این مجوز نیز ممکن است صادر شود، اگر دانشجو بخواهد پس از تحصیل در یک رشته در رابطه با دوره تحصیل خود، یک شرکت را شروع کند. و بخواهد یک شرکت ثبت کند و از طریق ثبت شرکت در فرانسه به اقامت پس از تحصیل در فرانسه دست پیدا نماید .پس از 12 ماه مجوز اقامت موقت دانشجویی در فرانسه  او باید برای تغییر وضعیت درخواست کند:

– از “دانشجو ” به “کارمند” برای دانشجویانی که خواهان اقامت پس از تحصیل در فرانسه هستند و  قرارداد کار را در رابطه با دوره تحصیل خود ثابت می کنند؛

– از “دانشجویان ”  متقاضی اقامت پس از تحصیل در فرانسه  به “خودکار کارآفرین” (آزاد) برای دانشجویانی که می خواهند شرکت خود را شروع کنند. یاد می شود .  زمینه کاری باید مربوط به دوره تحصیلی باشد که باید پیگیری شود و قابلیت حیات این شرکت باید اثبات شود (پروژه دقیق، طرح کسب و کار، و غیره)

* دانشجویان متقاضی  اقامت پس از تحصیل در فرانسه الجزیره در برنامه تاییدیه موقت موقت گنجانده نشده است. آنها از وضعیت خاصی در مورد اقامت و اشتغال در فرانسه بهره مند می شوند. دوره ۱۲ ماهه و / یا جنبه غیر قابل تجدید APS به اتباع کشورهای مبنی بر توافق دوجانبه با فرانسه (کنگو، کامرون، کیپ ورد، گابن) اعمال نمی شود.
پس از تحصیلات خود، و برای اقامت پس از تحصیل در فرانسه ،  دانشجویانی که در شرایطی که در بالا توضیح داده نشد، ممکن است توسط یک شرکت استخدام شوند. آنها باید وضعیت خود را در ریاست جمهوری تغییر دهند. دانشجویان در این وضعیت وضعیت خود را از دانشجویان به کارمند تغییر می دهند.در چنین مواردی در خصوص  اقامت پس از تحصیل در فرانسه ممکن است اشتغال به متقاضی رد شود، مگر اینکه به یکی از ۱۴ شغل زیر (فرمان ۱۱ اوت ۲۰۱۱) اعمال شود:

– حسابرسی و مدیریت کنترل مالی
– اپراتور تجهیزات تولید مبلمان و محصولات چوبی
– برنامه ریز / طراحی محصول مکانیکی
– بازرس کیفیت انطباق – طراح ساخت و ساز و عموم
– مهندسی تولید و عملیات سیستم های اطلاعاتی
– اپراتور تجهیزات تولید شیشه
– سرویس از راه دور و عامل فروش
– اپراتور واحد تولید مکانیکی اصلی
– طراح برق و الکترونیک
– فرایند تولید تکنیسین مداخله
– اپراتور تجهیزات تولید مواد شیمیایی و دارویی
– تکنسین مداخله در صنایع مبلمان و چوب

اقامت پس از تحصیل در فرانسه

اقامت پس از تحصیل در فرانسه

متقاضیان اقامت پس از تحصیل در فرانسه  برای مجوز استخدام باید یک قرارداد کاری در فرانسه یا پیشنهاد استخدام را از یک شرکت فرانسوی ارائه دهند. در قضاوت در مورد درخواست، مقامات چندین معیار را در نظر می گیرند، از جمله انگیزه های شرکت، پیشینه متقاضی و مدت زمانی که متقاضی در تحصیل عالی فرانسه تحصیل کرده است.
همچنین در رابطه با اقامت پس از تحصیل در فرانسه شایان ذکر است که هدف از گذرنامه استعدادهای درخشان کارت های اقامت در استرالیا (“استعدادهای پاسپورت”) برای تسهیل ورود به فرانسه استعدادهای بین المللی است. این ممکن است به فارغ التحصیلان تخصصی جوان، کارگران در ماموریت، محققان، سازندگان شرکت یا طراحان یک پروژه اقتصادی ابتکاری، به ویژه به عنوان بخشی از برنامه برنامه فنی فرانسه، هنرمندان، ورزشکار سطح بالا و غیره صادر شود.

کارت برای مدت حداکثر چهار سال برای شما و خانواده تان صادر می شود. کارت اقامت پس از تحصیل در فرانسه  بصورت چند ساله “Passeport Talent (Famille)” (Passport of Talent Family) به شما حق کار را می دهد. شما می توانید برای گذرنامه برای خارج شدن از فرانسه برای اولین بار درخواست کنید یا اگر در هنگام تجدید مجوز اقامت تحصیلی در فرانسه هستید.

کار در فرانسه پس از تحصیل

دانش آموزان کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممکن است پس از فارغ التحصیلی در فرانسه بدون محدودیت کار کنند اما این در حالیست که دانش آموزان از سراسر جهان هم فرصت شرایط کار پس از تحصیل در فرانسه را نیز دارند!

اخذ شغل مورد نظر در فرانسه

دانشجویان بین المللی که متعلق به غیر از اتحادیه اروپا می باشند قابلیت بهره مند شدن از شغل مورد نظر و به صورت پاره وقت را خواهند داشت. بخاطر داشته باشید که پس از یافتن شغل مورد نظر امکان یافتن کار مرتبط با رشته تان نیز وجود خواهد داشت.بیاد داشته باشید که در اختیار داشتن مدارک ذکر شده در ذیل نیز نیاز می باشد:

  •  در اختیار داشتن مدرکی معادل با حداقل کارشناسی
  •  در اختیار داشتن مدرکی که سطح آن توسط CGE (کنفرانس Grandes écoles) که معادل با دوره 5 ساله تحصیلی می باشد نیز به تایید برسد.
  •  در اختیار داشتن مجوز حرفه ای

شما می توانید برای اخذ مجوز اقامت موقت (APS، autorisation provisoire de séjour) که به مدت 12 ماه پس از تاریخ انقضای مجوز اقامت دانشجویی اعتبار دارد و غیر قابل تجدید است نیز درخواست دهید. این حق اقامت به این دلیل است که اشخاص حرفه ای در این کشور باقی بمانند.این مجوز این اجازه را به دانش آموزان می دهد که کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را بدون هیچ ممانعتی پیدا نمایند.  این درحالیست که حداقل دستمزد در نظر گرفته شده برای اشخاص معادل با 1.5 برابر SMIC (حداقل دستمزد قانونی) نیز باشد. در چنین شرایطی، دانشجویان نمی توانند وضعیت شغلی خود را در فرانسه رد کنند.این مجوز برای دانشجویانی که قصد یافتن کار مرتبط با تحصیل خود را دارند نیز صادر می گردد لذا انتظار می گردد که دانش آموزان کار مرتبط با رشته خود را در شرکت های مختلف پیدا نمایند.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا.

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اقامت پس از تحصیل در نروژ اقامت پس از تحصیل در نروژ

کشور نروژ ، یک کشور بسیار کوچک واقع در شمال اروپا و دارای یک اقتصاد بسیار توسعه یافته می باش...

اقامت پس از تحصیل در رومانی اقامت پس از تحصیل در رومانی

اقامت پس از تحصیل در رومانی کشور رومانی جز کشورهای اروپای شرقی می باشد که هفتمین کشور از نظ...

اقامت پس از تحصیل در لهستان اقامت پس از تحصیل در لهستان

کشور لهستان، از جمله کشورهای اروپایی می باشد که از سیستم آموزشی با کیفیتی برخوردار است و دا...

نظرات کاربران
Call Now Button