تابعیت، رابطه ای سیاسی و معنوی مابین اشخاص و خاک آن کشور است و شخصی را به ملت معینی پیوند می زند و شخص را نسبت به دولت متبوع ذی حق می نماید. شرایط و مقررات تابعیت و اقامت در فرانسه مبتنی بر قانون تابعیت این کشور است. اخذ اقامت و تابعیت در فرانسه و سایر کشورها، به دو اصل تقسیم می گردد: 1- اصل خاک  2- اصل خون.

اقامت و تابعیت فرانسه – اخذ اقامت فرانسه و ویزای بلند مدت فرانسه

ویزای بلند مدت فرانسه فقط بواسطه مقامات کنسولگری ارائه می شود و جهت اقامت در فرانسه و دریافت مجوز اسکان ضروری است. نوعی ویزا وجود دارد که نه می توان آن را کوتاه مدت نامید و نه بلند مدت. این نوع ویزا جهت 6 ماه اقامت صادر می گردد و نیازی به داشتن کار اقامت نیست اما این ویزا جهت یک سری کارهای محدود ارائه می شود و کسانیکه قصد اقامت طولانی مدت دارند باید بواسطه ویزای بلند مدت اقدام کنند.

یکی از غیرعادی ترین شرایط ویزای مهاجرتی فرانسه این است که به برخی از افراد بسته به شرایط مالی، اقتصادی و شرایط اجتماعیشان ویزای بازنشستگی داده می شود. ویزای بلند مدت برای کسانی که به عنوان نیروی کاری، تحصیل در فرانسه دانشجو و غیره وارد خاک این کشور می شوند و علی الخصوص کسانی که همسر فرانسوی اختیار کرده اند و قصد ورود به خاک این کشور و درخواست کارت اقامت دارند ضروری است.

یکی از پر متقاضی ترین روش برای اخذ اقامت و تابعیت در کشور فرانسه از طریق تحصیل نیمه رایگان در فرانسه و همچنین تحصیل در گروه پزشکی در فرانسه یا تحصیل داروسازی در فرانسه است.

اقامت و تابعیت فرانسه – اخذ اقامت فرانسه و درخواست تابعیت

اگر از یک پدر و مادر فرانسوی در خارج از کشور فرانسه فرزندی متولد شود، این فرزند حق دریافت تابعیت و اقامت در فرانسه را دارد و نیازی به اسکان در فرانسه نیست و به راحتی به این عزیزان ارائه می شود. اگر یک فرد خارجی تبار با یک فرد فرانسوی ازدواج کند می تواند بعد از 4 سال در خواست تابعیت این کشور را بدهد.

اگر فرد خارجی تبار درخواست تابعیت فرانسه را داشت، حتما باید قبلا به مدت 5 سال در این کشور اسکان داشته تا با درخواست تابعیت او موافقت شود.  ارائه ملیت فرانسه فقط به واسطه مقامات عالی کشور فرانسه ارائه می شود و این به شرطی است که فرد درخواست کننده نشان دهد که چه اقدامات شایسته و چه فعالیت هایی را در فرانسه داشته است.

اقامت و تابعیت فرانسه – الزامات اخذ ویزای اقامت بلند مدت فرانسه

قانون کشور فرانسه میان ویزا و اجازه اقامت تمایزی قائل شده است.  ویزای اقامت بلند مدت و اجازه ورود برای تمامی افرادی که خواهان اسکان در این کشور هستند الزامی می باشد.  و این بدین معناست که قبل از ورود این افراد به فرانسه دولت این کشور باید صلاحیت و اجازه ورود این عزیزان را تایید کند.

اقامت و تابعیت فرانسه – اخذ اقامت فرانسه از طریق ویزای کاری

با وجود تلاش های اخیر جهت محدود کردن مهاجرت افراد غیرماهر به فرانسه، این کشور مرزهای خود را جهت ورود افراد ماهر باز گذاشته و قوانین مطلوبی طی یک توافق نامه و قرارداد بین المللی برای این عزیزان وضع شده است.

فرانسه درهای خود را برای ورود متقاضیان کار که از کشورهای غیراروپایی متقاضی ورود به فرانسه هستند باز گذاشته است. تعدادی ویزای کار و همچنین ویزای کاری موقت برای مهاجرین خارجی حهت کارهای موقت و خاص صادر می گردد. البته هریک از این ها شرایط مختص به خود را دارد. فرانسه به افراد این اجازه را می دهد که بعنوان یک کارگر ساده یا حتی یک مدیر شرکت وارد فرانسه شده و به کار مشغول شوند. موقعیت های متفاوتی ازجمله کارهای تحقیقاتی علمی، موقعیت تدریس حتی در سطح دانشگاه، بازیگری، آهنگ سازی، تدریس زبان در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، مفسر، مشاور، راهنما و … برای متقاضیان فراهم است. درضمن دانشجویان مشغول تحصیل در این کشور، هنگام تحصیل و حتی تعطیلی مابین ترم ها، بسته به مقطع خود، اجازه کار کردن نیز دارند.

ویزای کوتاه مدت فرانسه
ویزای کوتاه مدت فرانسه

اقامت و تابعیت فرانسه – ویزای کوتاه مدت فرانسه

جهت اقامت کوتاه مدت در کشورهایی اروپایی یک قانون جامع وجود دارد که در تمامی کشورهای اروپایی حوزه شینگن رعایت می شود. قانون ازین قرار است که با ورود به یکی از کشورهای حوزه شینگن به سهولت می توان به تمامی کشور حوزه شینگن راه یافت. بنابراین با اخذ ویزاهای متعدد ازجمله تفریحی و کاری…. از یکی از کشورهای حوزه شینگن به سهولت می توان به تمامی کشورهای شینگن راه یافت. درصورتیکه متقاضی ورود به فرانسه غیراروپایی باشد حتما جهت ورود به این کشور باید ویزا داشته باشد.

اقامت و تابعیت کشور فرانسه – شرایط و راه های اخذ تابعیت و اقامت در فرانسه

  • تولد فرزند در خاک فرانسه

به اطفالی که در خاک فرانسه و کشورهای تحت حمایت آن، از پدر و یا مادری که وی نیز در فرانسه متولد شده باشد تابعیت و اقامت در فرانسه اعطا می گردد.اما اطفالی که در خاک فرانسه از والدین خارجی متولد گردند تحت شرایط زیر تابعیت و اقامت در فرانسه تحصیل خواهد شد:

  1. در صورتی که شخص بدون تابعیت باشد.
  2. در صورتی که به هجده سالگی تمام رسیده باشد و از یازده سالگی به مدت پنج سال در فرانسه اقامت داشته باشد؛
  3. در سن شانزده سالگی از طریق تقاضا (توسط خود شخص) از دولت فرانسه، مشروط بر آنکه مقیم فرانسه باشد؛
  4. در سن سیزده سالگی براساس تقاضای والدین طفل، مشروط بر اینکه مقیم فرانسه باشد؛
  5. اگر طفلی از والدینی که تبعه کشورهایی باشند که قبل از استقلال، تحت حاکمیت فرانسه بوده اند متولد گردد تابعیت و اقامت در فرانسه را تحصیل خواهد نمود؛
  6. چنانچه طفلی در خاک فرانسه قبل از اول ژانویه 1994 متولد گردد؛
  7. چنانچه طفل بعد از اول ژانویه 1994 در فرانسه متولد گردد، در سن هجده سالگی می تواند برای تحصیل تابعیت و اقامت در فرانسه اقدام نماید.

لازم به توضیح است که براساس قانون تابعیت و اقامت در فرانسه چنانچه طفلی از پدر یا مادر فرانسوی در خارج از فرانسه متولد گردد وی می تواند اقامت و تابعیت کشور فرانسه را اخذ کند.

  • از طریق تقاضا (درخواست تابعیت)

اشخاص بالای هجده سال در صورتی می توانند تقاضای تابعیت و اقامت در فرانسه را بنمایند که دارای شرایط زیر باشند:

  1. بعد از پنج سال اقامت (زندگی کردن) مداوم در فرانسه، چنانچه متقاضی متأهل و دارای فرزند باشد حتماً می بایستی با خانواده اش در آنجا اقامت داشته باشد؛
  2. لازم است متقاضی درآمد اولیه ای در فرانسه طی پنج سال قبل داشته باشد؛
  3. متقاضیانی که تبعه اتحادیه اروپا (منطقه اقتصادی اروپا) نمی باشند باید اجازه اقامت از دولت فرانسه داشته باشند.

اقامت و تابعیت کشور فرانسه – شرط اقامت برای افراد زیر مستثنی می باشد

برای دانشجویانی که دو سال به طور موفق آمیز در یکی از دانشگاه های فرانسه تحصیل کرده باشند مدت زمان به دو سال کاهش می یابد.

برای افراد زیر شرط اقامت به طور کامل زائل می شود:

  1. برای اتباع کشورهایی که زبان فرانسوی بعنوان زبان رسمی یا زبان مادری آن ها محسوب می شود
  2. برای پناهندگان؛
  3. کسانی که در خدمت ارتش فرانسه بوده یا هستند؛

تابعیت و اقامت در فرانسه به کسانی داده می شود که با جامعه فرانسه و آداب و رسوم آن ها در آمیخته شده باشند و حقوق و تکالیف خود را انجام دهند. علاوه بر شرایط فوق باید متقاضی تحصیل تابعیت و اقامت در فرانسه وفاداری خود را به نظام نشان بدهند.

حقوق و تکالیف اتباع فرانسه
حقوق و تکالیف اتباع فرانسه

اقامت و تابعیت کشور فرانسه – حقوق و تکالیف اتباع فرانسه

براساس قوانین جدید و مدرن فرانسه، حقوق و تکالیف کسانی که تابعیت و اقامت در فرانسه را کسب می نمایند مانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی از کلیه حقوق و وظایف بهره مند خواهند شد.تا سال 1971 خارجیانی که تابعیت و اقامت در فرانسه را تحصیل می نمودند تا پنج سال پس از کسب تابعیت، حق رأی نداشتند اما پس از نهم ژانویه 1973 قانون به خارجیان اجازه داد تا بتوانند رأی بدهند و نیازی به گذشت پنج سال نیست.

همچنین کسانی که تابعیت و اقامت در فرانسه را تحصیل می نمایند، حق فعالیت های سیاسی و اجتماعی را دارا می باشند. در نهایت باید اضافه نمود که همه ی کسانی که تابعیت و اقامت در فرانسه را تحصیل می نمایند مانند اتباع اصلی از کلیه حقوق سیاسی و اجتماعی و غیره برخوردار خواهند شد.

اقامت و تابعیت کشور فرانسه – تابعیت مضاعف

در مقررات تابعیت و اقامت در فرانسه، از سال 1972 تابعیت مضاعف اجازه داده شده است مگر در مورد کشورهایی که در کنوانسیون اروپایی تابعیت، شرکت داشته و آن را امضاء نموده اند. همچنین برای اتباع هندی استثناء وجود دارد.

اقامت و تابعیت کشور فرانسه – از دست دادن تابعیت و اقامت در فرانسه

موارد سلب تابعیت عبارتند از:

  1. چنانچه تبعه فرانسوی به خدمت نظامی یا اجتماعی کشور خارجی درآید؛
  2. هرگاه تبعه فرانسه بدون اطلاع دولت فرانسه به خدمت نظامی در کشور دیگر گمارده شود و پس از احضار دولت فرانسه مبتنی بر ترک خدمت اقدام ننماید.
اقامت و تابعیت فرانسه
اقامت و تابعیت فرانسه

اقامت و تابعیت کشور فرانسه اخذ تابعیت فرانسه از طریق ازدواج

از 26 نوامبر 2003، هرگاه شخص بیگانه در فرانسه با تبعه فرانسوی ازدواج نماید بعد از 2 سال می تواند براساس تقاضا، اقامت در فرانسه را تحصیل نماید. ضمناً لازم است که وی یکسال در فرانسه اقامت داشته باشند.لازم به توضیح است که در سال 2006 قانون تغییر یافته و زمان لازم برای تقاضا به چهار سال ارتقاء یافت. در خصوص اخذ تابعیت فرانسه  اکثر افرادی که تمایل دارند ازدواج خود را در کشوری خارج از ایران به ثبت برسانند کسانی هستند که به هر دلیل یکی از زوجین یا هردو نمی خواهند در ایران حضور داشته باشند که این موضوع می تواند یا به علت ویژگی های سند ازدواج فرانسه که عواملی مانند دین و مذهب ازدواج کنندگان در آن موثر نیست و به دلیل غیر دینی بودن حکومت و دولت در فرانسه مورد قبول کشورهای غربی است می خواهند پس از عقد ازدواج تحت مقوله پیوستن به همسر درخواست ویزا و اقامت از این کشورها را داشته باشند  و از این طریق در زمان ازدواج در کشور فرانسه زوجین سند ازدواج بین المللی دریافت می کنند . عده ی کثیری  از هموطنان که قصد ازدواج با  افراد غیر ایرانی را دارند، فرانسه مقصد محبوبی مناسبی برای ازدواج دو ایرانی باهم یا یک ایرانی و یک خارجی  و در نهایت اخذ تابعیت فرانسه  برای افراد است.

یکی از طرق مهاجرت به فرانسه که منتهی به اخذ اقامت فرانسه و  اخذ تابعیت فرانسه  می گردد ازدواج با تبعه ی همان کشور است که می تواند بستری برای اخذ تابعیت فرانسه باشد. چنانچه شخص متقاضی ، با یکی از اتباع کشور فرانسه ازدواج کند در این خصوص دولت آن کشور برای این موضوع تصمیم گیری می نماید و موضوع را بررسی می کند. یکی از مواردی که می تواند روند پیشروی این موضوع را سرعت ببخشد این است که شخص متقاضی ازدواج با تبعه ی فرانسه ، از درآمد کافی برای گذران زندگی خود و همسر آینده اش برخوردار باشد و بتواند این موضوع را ثابت کند که این امر باعث پیشروی هرچه سریع تر پرونده می شود. به این ترتیب شخص متقاضی می تواند اقامت فرانسه را از طریق ازدواج اخذ کند و در این میان هیچگونه تفاوتی بین زن و مرد نمی باشد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Call Now Button