قوانین و مقررات اقامت و تابعیت در قبرس طبق قانون اساسی مصوب سال ۱۹۶۷ می باشد . اصول حقوقی تابعیت قبرس به دو قسمت تقسیم می شود:

  1. افرادی که قبل از ۱۶ آگوست سال ۱۹۶۰ متولد شده اند و یا
  2. افرادی که بعد از استقلال قبرس (یعنی بعد از سال ۱۹۶۰) به دنیا آمده اند.

اقامت و تابعیت قبرس – اعتبار پاسپورت قبرس

پاسپورت قبرس به لحاظ اعتبار در رده 13 جهان قرار دارد و با داشتن پاسپورت قبرس شما می توانید به 150 کشور دنیا بدون داشتن ویزا مسافرت کنید. شما با در اختیار داشتن پاسپورت و یا شهروندی کشور قبرس می توانید بدون ویزا یا با ویزای الکترونیک و یا با ویزای فرودگاهی به کشورهای مهم ذیل سفر کنید که عبارت است از:
آلبانی؛ آندورا؛ آرژانتین؛ ارمنستان؛ اتریش؛ بلاروس؛ بلژیک؛ بوسنی و هرزوگوین؛ برزیل؛ بلغارستان؛ چیلی؛ کلمبیا؛ کرواسی؛ دانمارک؛ دومینیکا؛ جمهوری دومینیکا؛ اکوادور؛ السادور؛ استونی؛ فیجی؛ فنلاند؛ فرانسه؛ گرجستان؛ آلمان؛ یونان؛ گرانادا؛ گواتمالا؛ هنگ کنگ؛ مجارستان؛ ایسلند؛ اندونزی؛ ایرلند؛ اسرائیل؛ ایتالیا؛ ژاپن؛ قزاقستان؛ کنیا؛ لیتوانی؛ لیختن اشتاین؛ لتونی؛ لوگزامبورگ؛ مالزی؛ جزیره مارشال؛ مکزیک؛ موناکو؛ هلند؛ نیوزیلند؛ نروژ؛ فلسطین؛ پاناما؛ پاراگوئه؛ پرو؛ فیلیپین؛ لهستان؛ پرتغال؛ قطر؛ رومانی؛ سنت لوسیا؛ سن مارینو؛ صربستان؛ سنگاپور؛ اسلواکی؛ اسلوونی؛ آفریقای جنوبی؛ کره جنوبی؛ اسپانیا؛ تانزانیا؛ سوئیس؛ سوئد؛ تایوان؛ اوکراین؛ امارات متحده عربی؛ انگلستان اروگوئه؛ واتیکان سیتی؛ زامبیا و زیمباوه.

اقامت و تابعیت قبرس – اخذ اقامت موقت قبرس

اقامت قبرس به دو صورت دائم و موقت صادر می شود. افرادی که اقامت قبرس را دارند می توانند در کشور قبرس زندگی کنند و هر چند بار که می خواهند به این کشور رفت و آمد داشته باشند. افرادی که اقامت دائم می گیرند به صورت مادام العمر از این حق بهره مند می گردند و افرادی که اقامت موقت کسب می کنند می توانند اقامت خود را تا زمانی که شرایط لازم را دارند تمدید کنند.

روش های گرفتن اقامت موقت در کشور قبرس

در حال حاضر روش های گرفتن اقامت موقت در کشور قبرس را بررسی می نماییم که بدین شرح است:

  • تحصیل: اقامت موقت قبرس به افرادی که در دانشگاه های قبرسی پذیرش بگیرند و تحصیل کنند داده می شود. این افراد تا هر زمانی که تحصیلشان طول بکشد می توانند اقامت خود را تمدید کنند. همچنین این افراد پس از پایان دوره تحصیل می توانند از روشهای دیگر برای تمدید اقامت خود اقدام نمایند.
  • تحصیل فرزندان: والدینی که فرزند خود را در یکی از مدارس قبرس ثبت نام کنند می توانند برای خود و فرزند خود اقامت موقت بگیرند. این افراد اجازه کار نخواهند داشت و باید نشان دهند که از جای دیگری تامین مالی هستند.
  • افراد متخصص: اقامت موقت قبرس به افراد متخصصی که دارای پیشنهاد کار از شرکت های قبرسی باشند داده می شود. این افراد تا زمانی که قرارداد کاری داشته باشند می توانند اقامت خود را تمدید نمایند.
  • ثبت شرکت:  اقامت موقت قبرس به افرادی که در قبرس شرکت ثبت کنند و مقدار مشخصی سرمایه اولیه داشته باشند داده می شود. این افراد تا زمانی که شرکت آنها دایر است می توانند اقامت خود را تمدید کنند و در قبرس کار کنند.

نکته ی مهم : در صورتی که شما از طریق ثبت شرکت اقامتی را بدست آورده اید و شرکتتان به مدت 3 سال فعالیت داشته باشد می توانید برای تبدیل اقامت موقت به دائم نیز درخواست دهید.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت موقت در قبرس

مدارک لازم جهت اخذ اقامت موقت در قبرس به شرح زیر می باشد :

  • تکمیل فرم درخواست
  • ارائه کپی و اصل پاسپورت
  • ارائه چهار قطعه عکس رنگی در سایز پاسپورت
  • ارائه مدارک لازم در خصوص داشتن تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های اقامت خود در قبرس
  • داشتن بیمه از یک بیمه خصوصی
  • مدارک لازم بر قرارداد کاری؛ راه اندازی و ثبت شرکت

اقامت و تابعیت قبرس – اخذ اقامت دائم در قبرس

بدون شک یکی از اصلی ترین دغدغه های بسیاری از شماها رسیدن به اقامت دائم کشور قبرس می باشد لذا در صورتی که شما تمایل به رسیدن اقامت دائم قبرس را دارید باید بدانید که رسیدن به این هدف از طرق ذکر شده در ذیل امکان پذیر است:

  1. ازدواج با فردی که تابعیت قبرس را داشته باشد.
  2. خرید ملک
  3. تمکن مالی؛ با خرید املاک با ارزش بسیار کمتر از 300 هزار یورو اقامت موقت تمکن مالی به اقامت دائم قابل تبدیل است

نکته مهم : درصورتی که شما قصد خرید ملک در این کشور را دارید بایستی حداقل 300 هزار یورو سرمایه گذاری در بخش املاک کنید.

نکته مهم : کسانی‌ که اقامت موقت را دریافت می کنند، اگر ۲ سال اول را بتوانند ۱۸۱ روز در قبرس بمانند، حتی به صورت ناپیوسته می توانند پس از ۲سال اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

کسانی که اقامت دائم قبرس را دارند میتوانند بدون نیاز به ویزا به تمام کشورهای اروپایی سفر کنند.به دلیل مشکلی که بین قبرس جنوبی و ترکیه بر سر قسمت های اشغالی وجود دارد قبرس تاکنون به طور کامل وارد پیمان شینگن نشده است. بنابراین کسانی که اقامت موقت قبرس را می گیرند همچنان برای سفر به سایر کشورهای اروپایی نیاز به ویزا دارند ولی شرایط صدور ویزا و برخورد سفارتخانه ها قابل مقایسه با شرایط موجود در ایران نیست و به راحتی و با ارائه مدارکی که دارد می تواند در مدت ۱ هفته ویزای شینگن بگیرد. بدیهی است که این مشکل تا زمان وارد شدن قبرس به پیمان شینگن وجود خواهد داشت.همچنین اگر کسی ویزای شینگن داشته باشد می تواند پس از ورود به کشور مبدا (صادر کننده ویزا) وارد قبرس شود و در طول مدتی که ویزای شینگن او معتبر است در قبرس بماند.

اقامت و تابعیت قبرس – راه های کسب اقامت دائم قبرس

راه های کسب اقامت دائم قبرس به شرح زیر می باشد :

  • ازدواج: اقامت دائم قبرس به افرادی که با اتباع قبرسی ازدواج نمایند داده خواهد شد.
  • خرید ملک: اقامت دائم قبرس به افرادی که حداقل ۳۰۰,۰۰۰ یورو در بخش املاک قبرس سرمایه گذاری کنند داده می شود که ۲۰۰,۰۰۰ یورو آن باید بصورت نقد باشد و الباقی آن میتواند بصورت تسهیلات و وام بانکی باشد.. لزومی ندارد که این مبلغ فقط در یک واحد سرمایه گذاری شود و می توان به عنوان مثال یک ویلا و یک مغازه خرید. همچنین برای بعضی از ملک ها می توان تسهیلات گرفت ولی نکته ای که وجود دارد این است که طبق قانون شما باید حتما ۲۰۰,۰۰۰ یورو سرمایه داشته باشید و الباقی را میتوانید بصورت اقساط (وام و تسهیلات) پرداخت نمایید.

مدارک لازم برای گرفتن اقامت دائم در قبرس

مدارک لازم برای گرفتن اقامت دائم در قبرس به شرح زیر می باشد :

  • تکمیل فرم درخواست
  • ارائه یک کپی از پاسپورت
  • ارائه دو قطعه عکس در سایز پاسپورت
  • ارائه اسناد اداری که حاکی از درآمد قانونی شما در این کشور باشد
  • ارائه اسناد مربوطه که دلیل اقامت شما در قبرس را ثابت نماید (ازدواج؛ خرید ملک، تمکن مالی و… )
  • ارائه اسناد کافی در خصوص در اختیار داشتن تمکن مالی کافی برای اقامت دائم در قبرس
  • در اختیار داشتن بیمه نامه

تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم کشور قبرس

طبق قانون افرادی که اقامت موقت قبرس را از طریق ثبت شرکت کسب کرده باشند و ۳ سال شرکتشان در قبرس فعال بوده باشد ، می توانند برای تبدیل اقامت موقت خود به اقامت دائم اقدام نمایند. برای گرفتن اقامت دائم ، باید نشان داده شود که افراد از نظر مالی مستقل هستند و سربار دولت قبرس نخواهند شد و همچنین تخصص یا سرمایه آنها در طول مدتی که در قبرس بوده اند به پیشرفت این کشور کمک کرده است. آنها باید در یک مصاحبه نیز شرکت کنند و نشان دهند که به فرهنگ و جامعه قبرس علاقه مندند.

روال اداری تبدیل ویزای موقت به ویزای دائم ۶ الی ۱۲ ماه به طول می انجامد. لازم به ذکر است که در موارد خاص می توان قبل از ۳ سال و در شرایط استثنائی شاید بتوان در کمتر از ۶ ماه هم روال قانونی را طی کرد.گذر از این مرحله کار ساده ای نیست و نیاز به بهره گیری از خدمات وکیلی مجرب دارد

اقامت و تابعیت قبرس – اخذ تابعیت یا شهروندی قبرس

به طور کلی فرایند تابعیت دوگانه در کشور قبرس امری عادی است چرا که در بسیاری از کشورها به محض دریافت پاسپورت؛ پاسپورت قبلی شما را باطل می نمایند. باید بدانید که فرایند گرفتن پاسپورت قبرس و شهروندی اتحادیه اروپا چیزی در حدود 3 ماه طول می کشد. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در فوق؛ شما با سرمایه گذاری در بخش املاک می توانید برای اخذ تابعیت و پاسپورت این کشور اقدام کنید که برای این امر شما به حداقل 2.5 میلیون یورو سرمایه نیاز خواهید داشت. همچنین شما با داشتن اقامت دائم قبرس بعد از 6 سال می توانید پاسپورت قبرس را اخذ نمایید.

نکته ی مهم : سرمایه پرداخت شده بعد از گذشت 3 سال قابلیت برداشت را دارد.

اخذ تابعیت یا شهروندی قبرس
اخذ تابعیت یا شهروندی قبرس

مزیت های گرفتن تابعیت یا شهروندی قبرس

مزیت های گرفتن تابعیت یا شهروندی قبرس به شرح زیر می باشد :

  • گرفتن تابعیت در عرض 3 ماه
  • نرخ مالیات پایین
  • قابلیت داشتن تابعیت دوگانه
  • عدم نیاز به دانستن زبانی جدید برای گرفتن تابعیت
  • عدم ممانعت برای زندگی؛ کار و تحصیل در اروپا
  • امکان تجارت آزاد در اتحادیه اروپا
  • دسترسی مستقیم به دریای مدیترانه
  • نرخ جرایم بسیار پایین
  • استفاده از سیستم های بهداشتی و درمانی پیشرفته

راه های اخذ تابعیت و اقامت در قبرس

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت و اقامت در قبرس می پردازیم که عبارتند از:

  • از طریق تولد فرزند در خاک قبرس

با تولد نوزاد یا بچه دار شدن خود کودک اقامت و تابعیت در قبرس راکسب میکند. تمامی شهروندان بریتانیایی و مستعمرات آن یا کشورهای مشترک المنافع که در قبرس بین سال های 1914 و 1960 متولد شده اند و همچنین کسانی که حداقل پنج سال در زمان استقلال این کشور (1960) اقامت داشته اند بعنوان تبعه قبرس محسوب می شوند.

  • از طریق اصل خون

هرگاه طفلی از پدر قبرسی بعد از سال 1960 در هر کجای دنیا متولد گردد تبعه قبرس محسوب می شود. و چنانچه طفلی در خاک قبرس از مادر قبرسی بدنیا آید و پدر وی نامعلوم یا بدون تابعیت باشد ممکن است برای جلوگیری از بی تابعیت شدن طفل، تابعیت و اقامت در قبرس به وی اعطا گردد.

اقامت و تابعیت قبرس – تابعیت مضاعف قبرس

در قوانین قبرس، تابعیت مضاعف به رسمیت شناخته شده و با آن مخالفتی صورت نگرفته است.

اقامت و تابعیت قبرس از دست دادن تابعیت قبرس

تابعیت و اقامت در قبرس ممکن است بصورت ارادی و غیرارادی (اجباری) سلب گردد.

الف) ترک تابعیت

در قانون تابعیت و اقامت در قبرس، تابعیت اجازه داده شده است ولی بعضی از اشخاص حق ترک تابعیت را ندارند که عبارتند از:

  1. اشخاصی که خدمت نظام وظیفه خود را انجام نداده باشند؛
  2. اشخاصی که در حال گذراندن مجازات خود برای ارتکاب جرم می باشند.

ب) سلب تابعیت (از دست دادن غیر ارادی تابعیت)

افرادی که از طریق تقاضا تابعیت و اقامت در قبرس را بدست آورده اند ممکن است به یکی از دلایل زیر تابعیت خود را از دست دهند:

  1. شخصی که تابعیت در قبرس را براساس تقلب و مدارک جعلی بدست آورده باشد
  2. شخصی که علیه امنیت کشور و دولت اقداماتی انجام داده باشد
  3. شخصی که باید به مدت پنج سال در قبرس سکونت داشته باشد در خارج از کشور بطور مداوم اقامت نموده و به سفارت این کشور در خارج از کشور، برای ثبت کردن خروج خود مراجعه نکرده باشد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
امیر

سلام ممنون بابت مقاله خوبتون. من یه سوال در مورد اقامت تمکن مالی قبرس داشتم؛ در یک مقاله وبسایت آتیس خوندم که اقامت تمکن مالی با ۲۵۰۰ یورو امکان پذیر هستش! اما ذکر نکردن که این هزینه شامل هزینه ویزا است یا کل هزینه است. میشه راهنمایی کنید برای اقامت تمکن مالی قبرس چقد سرمایه لازمه؟؟

سارا جوادی

با سلام شما باید ثابت کنید ماهیانه در ایران 2500 یورو درآمد دارید . این تنها مدرک است و هزینه ها وکیل جداست که حدود 4 تا 8 هزار یوروست.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button