تا قبل از سال ۱۹۷۷ قوانین مختلفی جهت اخذ اقامت و تابعیت نیوزلند وجود داشته است. اتباع کشورهای مشترک المنافع شامل انگلستان و جمهوری ایرلند نیز می توانستند در خواست اخذ اقامت و تابیعت در نیوزلند را به دولت نیوزلند داده تا آن را ثبت نماید. در قانون تابعیت مصوب سال ۱۹۴۸ هیچ گونه مدت زمان سکونت یا همان اقامت برای متقاضی در نظر گرفته نشده بود . همچنین در این قانون آمده بود که متقاضی تابعیت که تبعه یکی از کشورهای غیر از مشترک المنافع بود می بایستی ۵ سال اقامت در نیوزلند داشته باشند .

در قانون تابعیت که در سال ۱۹۵۴ به تصویب رسیده بود علاوه بر شرایط فوق‌الذکر شرط شده بود که کسانی که به تابعیت و اقامت در نیوزلند پذیرفته شده اند، می‌بایستی در مراسم تابعیت شرکت نمایند و همچنین در این قانون به زنان خارجی که با مردان نیوزلندی ازدواج می‌نمودند تابعیت و اقامت در نیوزلند اعطاء می‌گردید. همچنین در این قانون اعطای تابعیت فقط از طریق پدر به فرزندان میسر بود و تابعیت مادر به فرزندانش انتقال نمی‌یافت گرچه این موارد در قانون مصوب ۱۹۷۷ اصلاح گردید.

دولت کشور نیوزلند دامنه گسترده ای از مزایا را برای افرادی که قصد اخذ اقامت را دارند در نظر می گیرد. این بسیار واضح است که در صورت اقامت طولانی مدت افراد بایستی هزینه های بیشتری را متقبل شوند که در این حالت مزایای گسترده تری به افراد تعلق می گیرد. اگر شما قصد زندگی کردن به عنوان یک فرد بومی را دارید به یاد داشته باشید که این امر بهترین گزینه انتخابی برای شما می باشد.جهت اخذ اقامت دائم افراد بایستی مراحل تقریبا راحتی را پشت سر بگذارند. تنها تفاوت مشاهده شده این است که ویزای اقامت با محدودیت های سفر همراه است و علاوه بر این محدودیت در بحث کمیت از دیگر مشکلات به حساب می آید. علاوه بر این ورود و خروج به این کشور کمی دشوار به نظر می رسد.

پس از اینکه شما ویزای اقامت در نیوزلند را به مدت حداقل دو سال دریافت کردید و تمامی مراحل را پشت سر گذاشتید؛ شما قادر به دادن درخواست جهت اخذ ویزای اقامت دائم نیز می باشید. با این جال امکان رفت و برگشت در این کشور نیز برای شما وجود خواهد داشت. علاوه بر این از دیگر مزایایی که در زید به آنها اشاره شده بهره مند خواهید شد:

  1. دسترسی به خدمات دولتی پس از یکسال
  2. داشتن حق رای و شرکت در انتخابات

شرایط و راه های اخذ تابعیت و اقامت در نیوزلند

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت و اقامت نیوزلند می پردازیم:

  • از طریق تولد فرزند در نیوزلند

به‌ طور کلی هر شخصی که تا قبل از سال ۲۰۰۶ در نیوزلند متولد شده باشد تبعه نیوزلند محسوب می‌گردد. البته این اصل شامل فرزندان متولد شده از مأموران سیاسی دولت‌ ها نمی‌ گردد. اطفالی که بعد از اول ژانویه ۲۰۰۶ در نیوزلند متولد گردند اگر یکی از والدین آن‌ها تبعه نیوزلند و یا مقیم دائم نیوزلند و استرالیا باشند و اقامت در نیوزلند را به وسیله تولد در خاک نیوزلند بدست خواهند آورد.

  • تحصیل تابعیت از طریق نسب (اصل خون) در نیوزلند

تابعیت و اقامت در نیوزلند از طریق خون به فرزندانی که در خارج از نیوزلند متولد شوند منتقل نمی‌گردد مگر اینکه این طفل تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد و یا اینکه در نیوزلند زندگی می‌کرده‌اند و بعدا تابعیت و اقامت در نیوزلند را کسب کرده باشند.

اشخاص زیر به عنوان تبعه نیوزلند محسوب می‌شوند:

  1. اشخاصی که در بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۷ در خارج از نیوزلند از پدر نیوزلندی متولد شده باشند.
  2. اشخاصی که از اول ژانویه ۱۹۷۸ در خارج از نیوزلند از یکی از والدین (پدر یا مادر) تبعه نیوزلند متولد شده باشد. برای اینکه تابعیت به وی منتقل شود حتماً می‌بایستی تقاضای تحصیل تابعیت خود را در یکی از کنسولگری‌های نیوزلند ثبت نماید.
  3. افرادی که قبل از سال ۱۹۷۷ از مادر نیوزلندی در خارج متولد شده باشند در صورتی‌که شرایط تابعیت را داشته باشند می‌توانند به تابعیت و اقامت در نیوزلند درآیند.

افرادی که قبل از سال 1977 از مادر نیوزلندی در خارج متولد شده باشند در صورتی‌که شرایط تابعیت را داشته باشند می‌توانند به تابعیت و اقامت در نیوزلند درآیند.

شرایط و راه های اخذ تابعیت و اقامت در نیوزلند
شرایط و راه های اخذ تابعیت و اقامت در نیوزلند

اقامت و تابعیت در نیوزلند  – ویزای مهاجران با مهارت به نیوزلند

این ویزا برای افرادی صادر می شود که قصد اخذ اقامت کوتاه مدت و یا به عبارتی اخذ شغل مورد نظر در این کشور را دارند.یکی از موارد بسیار مهم که افراد، بایستی آن را در نظر داشته باشند مبحث اعطای شهروندی می باشد. باید بدانید که مبحث شهروندی افراد را در جهت رفتن به ادارات دولتی و یا صحبت کردن با سیاه پوستان یاری می نماید. ویزای اقامت دائم افراد را از اخراج کردن ممانعت می نماید. پیشنهاد می شود که افراد قبل از هرگونه اقدام، آشنایی و اطلاعات کافی در خصوص قوانین و دولت نیوزیلند داشته باشند.

اقامت و تابعیت در نیوزلند  – روش های اخذ ویزای اقامت دائم نیوزلند

به طور کلی دو روش اصلی جهت اخذ ویزای اقامت دائم وجود دارد که به شرح ذکر شده در ذیل می باشد:

  1. اخذ ویزای اقامت از طریق کار نیوزلند

این ویزا برای افراد با مهارت در نیوزیلند صادر می شود و یا افرادی که پیشنهاد کاری را از یک کارفرمای معتبر دریافت کرده اند.

  1. ویزای نیوزلند از طریق تخصص

اگر شما فردی ماهر و با تجربه هستید و یا اینکه مهارت (صلاحیت) شما به رسمیت شناخته می شود امکان دادن درخواست به دولت نیوزیلند برای شما وجود خواهد داشت. بخاطر داشته باشید که آنان تمامی مهارت ها را در فایل PDF نگهداری می نمایند. این مهارت ها شما را در جهت اخذ دعوت نامه کاری یاری می نمایند.

اگر فکر می کنید که این امر گزینه خوبی برای شما می باشد در وهله اول شما بایستی تمامی مهارت ها و علایق خود را برای سازمان مهاجرت نیوزیلند شرح دهید. علاوه بر داشتن مهارت شما بایستی به شرح دیگر خصوصیات نظیر: خانواده؛ میزان سلامت و شخصیت خود و … مبادرت ورزید. در این وضعیت شما نیازی به ارائه اسناد و شواهد برای اثبات این موضوع نخواهید داشت.اگر شرح علایق و مهارت های شما پذیرفته شد؛ سازمان مهاجرت نیوزیلند شما را با پر کردن یک درخواست رسمی دعوت خواهد کرد. آن موقع است که شما به ارائه شواهد و اسناد کافی نیاز خواهید داشت.

اقامت و تابعیت در نیوزلند  – اخذ اقامت نیوزلند از طریق کار

اخذ اقامت از  طریق ویزای کار نیوزلند با سرعت بیشتری صورت می گیرد اما نسبت به ویزای افراد مهاجر ماهر استثناهای بسیاری دارد.در وهله اول؛ علاوه بر داشتن مهارت جهت اخذ ویزا؛ شما به اخذ دعوت نامه کاری از یک کارفرمای معتبر در نیوزلند نیاز خواهید داشت. معتبر بودن به معنای این است که شما به رعایت کردن استانداردهای بین المللی نیاز خواهید داشت.

در گام دوم؛ اگر شما شغلی را در اختیار دارید که کارفرمای آن فردی با اعتبار است؛ شما قادر به دادن درخواست برای ویزای اقامت دائم و بدون شرح علایق خود می باشید. خاطر داشته باشید که اخذ این ویزای اقامتی به مدت 2 سال به طول می انجامد و البته این مدت زمان تا حد بسیاری به شرایط افراد بستگی خواهد داشت.

اقامت و تابعیت در نیوزلند  – استثنائات بر مقررات اقامت مداوم در نیوزلند

موارد زیر از 3 سال اقامت مداوم در نیوزلند مستثنی هستند و نیازی به داشتن مدت زمان اقامت در نیوزلند ندارند:

  1. شهروندان ساموآ (Samoa)
  2. کسانی که در خارج از نیوزلند بین سال‌های 1949 تا 1977 از مادر نیوزلندی به دنیا آمده باشند.
  3. اشخاصی که توسط اتباع نیوزلندی به فرزندخواندگی پذیرفته شده باشند.
  4. فرزندان اتباع نیوزلند که در خارج از نیوزلند متولد شده باشند.

اقامت و تابعیت در نیوزلند  – اعطای تابعیت یا پذیرفتن به تابعیت و اقامت در نیوزلند

یکی از شرایط لازم برای کسب تابعیت و اقامت در نیوزلند اقامت مجاز و سکونت در نیوزلند به مدت پنج سال می‌باشد. البته قانون مصوب سال 2005 این شرایط را تغییر داده و کسانی که قبل از 21 آوریل 2005 گواهی اقامت دائم در نیوزلند را بتوانند ارائه بدهند و یا کسانی که موفق به اخذ موافقت دولت نیوزلند جهت اقامت در این کشور بشوند بعد از 3 سال اقامت دائم می‌توانند برای کسب تابعیت و اقامت در نیوزلند اقدام نمایند.

لازم به توضیح است که این شرایط (این ماده) تا اوایل ژانویه ۲۰۱۰ اعتبار داشته و بعد از این تاریخ منقضی شد. کسانی که بدون مجوز قانونی حتی برای مدت طولانی که در نیوزلند اقامت دارند بر اساس قانون تابعیت مصوب سال ۱۹۷۷ دولت نیوزلند از اعطای تابعیت به آن‌ها ممانعت به عمل می‌آورد.

اقامت و تابعیت در نیوزلند  – شرایط اعطای تابعیت و اقامت در نیوزلند

برای تحصیل تابعیت و اقامت در نیوزلند شرایط ذیل ضروریست:

  1. اقامت مداوم در نیوزلند به مدت 3 سال تمام
  2. دارا بودن شخصیت اخلاقی خوب
  3. داشتن اطلاعات کافی و تسلط بر زبان انگلیسی
  4. اثبات مسئولیت‌پذیری و توانایی تأمین معاش خود و خانواده
  5. آگاه بودن به امتیازات و مزایای داشتن تابعیت و اقامت در نیوزلند
  6. شرکت در مراسم تابعیت

اقامت و تابعیت در نیوزلند  – تبدیل اقامت به تابعیت نیوزیلند

زمانی که افراد در یک کشور ساکن می شوند، ممکن است تصمیم به این گیرند که خود جزیی از اتباع آن کشور شوند. زیرا همواره تابعیت هر کشور با خود امتیازاتی را در بر دارد که اقامت ندارد. برای مثال در کشور مورد بحث یعنی نیوزیلند، کسب تابعیت امتیازات زیر را به همراه خواهد داشت:

  1. شخص می تواند برای همیشه در این کشور زندگی کند.
  2. شخص می تواند پاسپورت نیوزیلندی دریافت کند و آزادانه به سفر درخارج از مرزهای نیوزیلند بپردازد و به خاک نیوزیلند بازگردد.
  3. برای انتصاب به نمایندگی پارلمان اقدام کند.
  4. دسترسی کامل و بدون محدودیت به تحصیل در رشته های مختلف داشته باشد و از امتیازاتی چون بورس تحصیلی و جایزه های علمی برخوردار گردد که صرفا مخصوص اتباع نیوزیلند می باشد.
  5. از امتیازات اقتصادی و مالکیتی بهرمند شود.
  6. می تواند در رشته های مختلف ورزشی به عنوان نماینده نیوزیلند حضور یابد.

تبدیل اقامت به تابعیت نیوزیلند
تبدیل اقامت به تابعیت نیوزیلند

در کنار این حقوق یک تبعه تکالیفی هم نسبت به کشور پیدا می کند که باید آن ها رابه موقع اجرا گذارد:

  1. قوانین کشوری را رعایت کند.
  2. رای بدهد
  3. مالیات بپردازد
  4. نسبت به کشور نیوزیلند احساس مسوولیت کند و به آن وفادار باشد.

شرایط عمومی اعطای تابعیت نیوزیلند برای بزرگسالان به شرح زیر هستند:

  1. قصد: شما در صورت اعطای تابعیت، باید قصد واقعی به زندگی در نیوزیلند داشته باشید.
  2. اقامت: شما برای اعطای تابعیت ابتدا باید شرایط را برای اقامت دائم محقق کرده و در نیوزیلند تحت شرایط زیر حضور داشته باشید :
    شما باید در نیوزیلند برای حداقل مدت ۱۳۵۰ روز در طول مدت ۵ سال حضور مستمر داشته باشید، قبل از اینکه درخواست داده باشید.
    نکته: فرد مقیم نیوزیلند کسی است که ویزای اقامت موقت با ویزای اقامت دائم داشته یا یک فرد مقیم یا تبعه کشور استرالیا باشد.
  3. زبان انگلیسی: شما باید مسلط به زبان انگلیسی باشید در حدی که بتواتید نیازهای روزمره خود را مانند خرید یا رفتن به بانک را تامین کنید بدون اینکه نیاز به کمک کسی داشته باشید
  4. حسن اخلاق و سابقه خوب: اگر شما محکومیت هایی نظیر کلاهبرداری و یا تخلفات رانندگی یا سایر محکومیت ها را داشته باشید، این مسائل روی درخواست شما تاثیر می گذارد.
  5. افراد باید از حقوق و تکالیف خود در فرض اعطای تابعیت آگاه باشند

مدارک لازم برای پیوست به در خواست اعطای تابعیت نیوزلند، موارد زیر می باشد:

  1. شناسنامه و یا هر مدرک معادل آن ( مانند کارت ملی)
  2. پاسپورت کنونی یا در صورت انقضا ، آخرین پاسپورت
  3. ۲ قطعه عکس رنگی
  4. شخصی یه عنوان شاهد که بالای ۱۶ سال سن داشته باشد و خود دارای پاسپورت باشد. اگر به صورت حضوری اقدام به درخواست اعطای تابعیت کرده باشید می توانید از نماینده دپارتمان امور داخلی یا مامور تابعیت به عنوان شاهد استفاده کنید.
  5. هزینه درخواست اعطای تابعیت نیوزیلند ۴۷۰٫۲۰ دلار نیوزیلند است. وهزینه تایید آن ۱۱۲٫۴۰ دلار نیوزیلند است.
    در صورت استرداد تقاضا ، صرفا بخشی از پول به فرد بازگردانده می شود

قابل ذکر است در صورت تردید در صحت مدارک مذکور ، ممکن است مدارک دیگری از متقاضی تابعیت درخواست شود. باید دانست در صورتی که عدم صحت مدارک یا تقلبی یا جعلی بودن آنها اثبات شود این امر تبعاتی چون رد درخواست اعطای پناهندگی ، لغو اعطای تابعیت به فرد به صورت کلی یا مجرم شناخته شدن فرد  یا هردو این موارد با هم را خواهد داشت.همانطور که افراد تبعه نیوزیلند نیازی به داشتن ویزا برای زندگی کردن در نیوزیلند ندارند، اگر فردی بتواند تایعیت نیوزیلند را اخذ کند خود به خود ویزای فرد باطل می شود.

پس از قبولی درخواست اعطای تابعیت نیوزیلند فرد تبعه این کشور محسوب نمی شود بلکه فرد باید در مراسمی شرکت داشته و درآن سوگند به وفاداری که مراسمی تشریفاتی است شرکت کند که معمولا زمان برگزاری این مراسم از زمان درخواست حدود ۴ ماه می باشد. کودکان زیر ۱۴ سال لازم نیست در این مراسم شرکت کنند اما شرکت آنها نیز منعی ندارد. باید دانست تا زمانی که فرد در مراسم مذکور سوگند  یاد نکرده تبعه نیوزیلند محسوب نمی شود. این مراسم توسط شوراهای محلی  در حوزه سکونت فرد برگزار می گردد لذا هرگونه جابجایی باید به اداره تابعیت اعلام شود.

نامه ای در این خصوص در حدود ۲تا ۳ هفته قبل از برگزاری مراسم برای فرد فرستاده می شود که اگر او نتواند در آن موعد در این مراسم شرکت کند باید در مراسم بعدی که برگزار می شود شرکت کند اما باید نهایتا تا ۱ سال از تاریخ اخذ قبولی درخواست در این مراسم شرکت کند. در این مراسم شما باید به یکی از این موارد سوگند یاد کنید:

اگر مذهبی هستید باید سوگند وفاداری یاد کنید و اگر مذهبی نیستید باید به نسبت به تاکید بر وفاداریتان سوگند یاد کنید. یاد کردن این قسم به این معنی است که شما به نوعی تضمین می دهید که به قوانین، حقوق و آزادی های نیوزیلند احترام بگذارید. در این باب به شما متنی از پیش تعیین شده داده خواهد شد و نیازی به از حفظ خواندن آن نیست.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
محسن

سلام عزیز خسته نباشید ذ.بندهذبت یکی از دوستان که ساکن نیوزلند هستند و شناسنامه و مدارک ایرانی ندارد و تبعه نیوزلند هستند نامزد کردم .و یک وکیل در اوکلند گرفتیم و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده با توجه به مسائل الان حدود یک سال است .پرونده تشکیل شده ولی هنوز به دست آفیسر نرسیده . میخواستم ببینم میتونم کار و تحویل یک شرکت ایرانی مثل شما بدم ؟ دوم اینکه راه جایگزین بهتری سراغ دارید یا نه ؟

آتیه آفرینان

سلام ببنید پرونده ممکن هست هنوز به دست آفیسر نرسیده باشد ولی داخل اداره ثبت شده ضمن اینکه پرونده های ازدواج در کل زمان بر هستند با توجه به کرونا هم زمان بیشتری می برد. شما فقط بایستی صبر کنید اگر به اشکال دیگری بخواهید اقدام کنید به مشکل می خورید .

محمد مدرسی

سلام - من میخوام تخصص خودم که حسابداری هست را برای اداره مهاجرت نیوزلند شرح دهم . آیا به سفارت باید مراجعه کنم ؟

سارا جوادی

با سلام جناب آقای مدرسی ، قصد اقدام برای چه ویزایی رو دارید؟ درصورتی که برای اقامت دائم نیوزلند قصد اقدام دارید باید مجموع امتیازات شما حساب شود و از طریق اداره مهاجرت نیوزلند اقدام کنید.پیشنهاد میکنم برای اطلاعات تکمیلی همه روزه از ساعت 10 الی 18 با شماره 02172207 تماس بگیریدو یا از طریق فرم های ارزیابی آنلاین اقدام کنید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button