اقامت و تابعیت در مالزی: قانون مهاجرت مصوب در سال ۱۹۶۳ – ۱۹۵۹ قانونی با ثبات می باشد که شما را در امر مهاجرت به مالزی و یا استخدام افراد خارجی برای اقامت در مالزی یاری می نماید. این قانون در مورد مواردی نظیر: ورود و یا خروج از کشور مالزی، ویزای ورود، مجوز، انجام تمامی فرایند ها به محض رسیدن، ترانزیت، چگونگی خروج از کشور و یا دیگر موارد برای مهاجرت به شرق جهان (کشور مالزی) گنجانیده است . دیگر قوانین و مقررات مربوط به سال ۱۹۶۶ می باشد . علاوه بر این قوانین مرتبط با مهاجرت در سال ۱۹۶۳ و اقامت و تابعیت مالزی به صورت دقیقی انتشار داده شده است . برای این که شخصی به عنوان شهروند مالزی محسوب شود باید براساس مقررات اقامت و تابعیت در مالزی در سال ۱۹۶۴ به شهروندی مالزی در آمده باشد .

بخاطر داشته باشید که افرادی که در سال 1959/1963 وارد کشور مالزی شدند به دلیل در اختیار داشتن گذرنامه ای نامعتبر؛ نداشتن مدارک کافی برای مهاجرت؛ نداشتن پول کافی و یا حقه های سفر مجبور به خارج شدن از این کشور شدند و این موارد باعث لغو مهاجرت به مالزی می شود. اغلب افراد خارجی برای ورود به این کشور به ویزا نیازی ندارند این درحالیست که مدت زمان اقامت آنان کمتر از 1 ماه و یا برای گذراندن اوقات فراغت و یا گردشگری باشد. این بسیار مهم است که این ملت خارجی تمامی شرایط و حقوق این دولت برای امر گردشگری و یا مهاجرت را مد نظر داشته باشند.

اقامت و تابعیت در مالزی – قوانین مهاجرت به مالزی

تمامی قوانین و حقوق مهاجرت توسط تعدادی از دپارتمان ها که به شرح ذکر شده در ذیل می باشد وضع شده است:

  • وزارت امور بومی مالزی که به اجرای قوانین مربوط می شود.
  • دپارتمان مهاجرت مالزی و یا وزارت امور بومی مالزی. عملکرد این سازمان برای افراد بیگانه ای که به طور واقعی قصد خود از مهاجرت به کشور مالزی را مطرح می نمایند خواهد بود. علاوه بر این این سازمان سابقه کیفری و یا ساپورت مالی این افراد بیگانه را مد نظر خواهد داشت.

اقامت و تابعیت در مالزی – معیارهای شهروندی مالزی

اشخاص ذیل به عنوان شهروند مالزی محسوب می‌گردند:

  • هر شخصی که قبل از روز استقلال مالزی در این کشور متولد شده باشد.
  • هر شخصی که در قلمرو مالزی در زمان و یا بعد از استقلال مالزی و یا قبل از اکتبر 1962 متولد شده باشد.
  • هر شخصی که از والدین خارجی در مالزی متولد شده باشد پس از 6 سال می‌تواند به عنوان شهروند مالزی محسوب گردد.
  • هر شخصی که در مالزی بعد از اکتبر 1962 در زمان تولدش از پدر و یا مادری که به عنوان شهروند و یا مقیم دائم مالزی متولد شده باشد به عنوان شهروند مالزی محسوب می‌گردد.
  • هر شخصی که در خارج از مالزی در زمان و یا بعد از استقلال متولد شده باشد ولی پدر آن شخص در آن زمان تابعیت و اقامت در مالزی را داشته باشد وی نیز مالزیایی محسوب می‌گردد.

با تولد نوزاد یا بچه دار شدن خود کودک اقامت و تابعیت در مالزی راکسب میکند.

تحصیل تابعیت و اقامت در مالزی

تابعیت و اقامت در مالزی ممکن است به یکی از طرق ذیل کسب گردد:

  • از طریق ثبت تابعیت

طبق قانون تابعیت و اقامت در مالزی کسانی که از والدین خارجی متولد می‌شوند می‌بایستی تقاضای ثبت تابعیت خود را از دولت مالزی بنمایند.کسانی که برای تحصیل تابعیت و اقامت در مالزی از طریق ثبت تابعیت اقدام می‌نمایند می‌بایستی اطلاعات مقدماتی و اولیه از زبان مالزیایی داشته باشند.

  • از طریق تقاضا

ممکن است اشخاصی از طریق تقاضا از دولت مالزی بتوانند تابعیت و اقامت در مالزی را کسب نمایند. برای تحصیل تابعیت و اقامت در مالزی شخص متقاضی می‌بایستی ابتدائاً تقاضای خود را به دولت مالزی داده و چنانچه آن شخص به تابعیت پذیرفته شود ابتدا وی می‌بایستی تابعیت قبلی خود را از دست داده تا بتواند به تابعیت و اقامت در مالزی درآید. علاوه بر از دست دادن تابعیت، شرایط ذیل نیز ضروریست.

اولاً: کسانی که برای تابعیت و اقامت در مالزی از طریق تقاضا اقدام می‌نمایند حتماً می‌بایستی اطلاعات کافی در مورد زبان مالائی داشته باشند. گاهی اوقات برای اثبات اطلاعات کافی از زبان امتحان کتبی و گاهی اوقات فقط مکالمه به عمل می‌آید.

ثانیاً: کسانی که برای اکتساب تابعیت و اقامت در مالزی اقدام می‌نمایند می‌بایستی برای مدت زمان 10 سال در آنجا اقامت داشته باشند.

تحصیل تابعیت و اقامت در مالزی
تحصیل تابعیت و اقامت در مالزی

اقامت و تابعیت در مالزی – تابعیت مضاعف در مالزی

در قانون تابعیت و اقامت در مالزی، تابعیت مضاعف اجازه داده نشده است و کسانی که تابعیت و اقامت در مالزی را کسب می‌نمایند می‌بایستی تابعیت قبلی خود را از دست داده تا بتوانند تابعیت و اقامت در مالزی را کسب نمایند.

اقامت و تابعیت در مالزی – مجوزهای اقامت مالزی

  • اخذ گذرنامه جهت استخدام (EP)

این نوع از گذرنامه برای افراد خارجی که قصد کار کردن در مالزی برای مدت حداقل دو سال و طبق قرارداد را دارند صادر می شود که درآمد ماهانه آنان حدود 3000 RM و یا بیشتر می باشد.

  • اخذ گذرنامه گردشگری (استخدام به صورت موقت)

این ویزا برای افراد خارجی که قصد کارکردن به مدت 24 ماه در کشور مالزی را دارند صادر می شود.

  • ویزای گردشگری (برای افراد ماهر)

این گذرنامه برای افرادی که قصد ورود به کشور مالزی و بستن قرارداد به صورت موقت و کوتاه مدت را دارند صادر می شود. مدت اعتبار این گذرنامه متفاوت می باشد اما از بیش از 12 ماه نیز تجاوز نخواهد کرد. تمامی افراد خارجی جهت دادن درخواست بایستی شرایط ذکر شده در ذیل را داشته باشند:

  • هنرمند
  • داوطلب
  • از اعضای گروه های مذهبی و یا موسسات باشند.
  • از اعضای سازمان های بین المللی و یا سازمان های خاص باشند.
  • فیلمساز؛ تولید کننده؛ عکاس؛ بازیگر؛ کارگردان و یا … باشند.
  • یک سخنگوی دعوت شده، آموزش دهنده و یا سخنران باشد.
  • یک فرد متخصص و یا کارشناس با تجربه باشد.
  • محققی باشد که توسط دولت مالزی شناخته شده باشد.

اقامت و تابعیت در مالزی – گذرنامه مهاجرت به مالزی

  • گذرنامه دانشجویی

این گذرنامه برای دانشجویان خارجی که به عنوان یک فرد دانشجو ثبت نام کرده اند صادر می شود که علاوه بر این بایستی قصد خود از تحصیل در دانشگاه های این کشور را مشخص نمایند.

  • گذرنامه آموزشی

این ویزا برای اشخاص خارجی که قصد ورود به کشور مالزی و برای آموزش را دارند صادر می شود که مدت زمان آن به بیش از 12 ماه تجاوز نخواهد کرد.

اقامت و تابعیت در مالزی – ویزای بلند مدت مالزی

بدون شک هر فردی که کشور مالزی را انتخاب می نماید شاخصه هایی را در ذهن خود برای این امر در نظر می گیرد؛ بیاد داشته باشید که ویزاهای این کشور تا 10 هم می باشد و قابلیت تمدید را دارد. ویزایی که دانشجویان خارجی را در جهت آوردن همسر؛ والدین و یا بچه ها یاری می نماید.این مجوز برای افراد خارجی که قصد ماندن برای مدت زمان طولانی در این کشور را دارند مفید می باشد. مدت زمان اقامت در این کشور مابین 5 تا 10 سال و با استفاده از ویزای مولتی می باشد. این درحالیست که اشخاص خارجی مجوز کارکردن طی این دوره را ندارند.تمامی افراد ماهر و یا متقاضیان استخدام بایستی برای این امر به نهادهای قانونی و بومی موجود در مالزی درخواست دهند که موارد ذکر شده در ذیل را در بر خواهد گرفت:

  • شرکت های خصوصی با مسئولیت محدود
  • شرکت های نمایندگی
  • ادارات منطقه ای

ویزا و اقامت مالزی از طریق تمکن مالی

این ویزا برای همسران و یا بچه های خارجی که صاحب گذرنامه استخدام می باشند صادر می شود. این گذرنامه برای متقاضیان و شرکا به صورت مشترک فایل بندی می شود. علاوه بر این اثبات استقلال مالی فرد نیز نیاز می باشد. حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای اخذ گذرنامه استقلال مالی بایستی کاملا مشخص گردد که معمولا به مدت 2 سال می باشد.

اقامت و تابعیت در مالزی – اهمیت ویزای مالزی برای اقامت

تمامی متقاضیان گذرنامه بغیر از افرادی که قصد انجام تجارت و یا گردشگری را دارند بایستی قبل از ورود به کشور مالزی ویزای خود را تهیه نمایند. حامیان مالی ساکن در مالزی بایستی تمامی موارد ذکر شده در فوق برای دادن درخواست را رعایت نمایند و فرد حامی بایستی مسئولیت حفظ و یا بازگشت افراد به میهن در صورت نیاز را داشته باشد.

در کنار در اختیار داشتن ویزا (در صورت نیاز)؛ افراد خارجی نیاز به در اختیار داشتن گذرنامه و یا مجوز ورود به کشور مقصد و یا اقامت موقت در کشور مالزی می باشند. درواقع این گذرنامه به عنوان موافقت نامه ای در نظر گرفته می شود که مجوز اقامت؛ هدف از ورود به کشور مالزی و مدت زمان اقامت در آن شرح داده شده است و شرایط زندگی در مالزی را تا حدودی تفهیم میکند.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Call Now Button