اقامت و تابعیت در ایرلند  (Ireland)

قوانین و مقررات اقامت و تابعیت در ایرلند مبتنی بر قوانین جمهوری ایرلند می باشد . در قانون ایرلند اصطلاح تابعیت و ملیت معانی مترادفی دارند . لازم به توضیح است اقامت و تابعیت در ایرلند براساس قانون مصوب شماره 200431956 و همچنین براساس قانون اساسی ایرلند استوار است . اشخاص ممکن است اقامت و تابعیت در ایرلند را از طریق تولد ، خون، ازدواج و تقاضا کسب نمایند .

اقامت و تابعیت در ایرلند – شرایط و راه های اخذ تابعیت و اقامت در ایرلند

اکتساب تابعیت و اقامت در ایرلند به یکی از طرق زیر امکان پذیر می باشد :

  • اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند در ایرلند

هر شخصی که قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۰۴ در ایرلند متولد شود به صورت اتوماتیک تبعه ایرلند محسوب خواهد شد مشروط بر اینکه یکی از والدین وی در خاک ایرلند متولد شده و از مأموران دیپلماتیک نباشد (در زمان تولد طفل)

اعمال این قانون (اعمال سیستم خاک) در ایرلند فقط در مورد اشخاصی صورت خواهد گرفت که تا قبل از قانون مصوب سال ۲۰۰۴ در خاک ایرلند متولد شده باشند و چنانچه شخصی بعد از اول ژانویه ۲۰۰۵ در خاک ایرلند متولد شود به صورت اتوماتیک بعنوان تبعه ایرلند محسوب نخواهد شد مگر اینکه دارای شرایط ذیل باشد:

  • تبعه ایرلند باشد
  • تبعه بریتانیا باشد؛
  • شخصی که مقیم ایرلند بوده و شرایط تحصیل ایرلند را داشته باشد؛
  • شخصی که بصورت قانونی به مدت 3 تا 4 سال در ایرلند زندگی کرده باشد (زمان تحصیل و پناهندگی شامل این مدت زمان محسوب نمی شود)
  • از طریق نسب (اصل خون)

طفلی که از والدین ایرلندی به دنیا می آید بدون توجه به محل تولد وی، ایرلندی محسوب می گردد ، فرزندانی که در خارج از ایرلند از والدینی خارج از ایرلند بدنیا آمده اند متولد گردند در صورتی تابعیت و اقامت در ایرلند را دارا خواهد شد که در دفتر ثبت تولد وزارت خارجه، یا سفارت ایرلند در آن کشور (کشور محل تولد طفل) و یا اینکه حوزه امور خارجه در دوبلین ثبت شده باشد. تابعیتی که از طریق نسب تحصیل می شود ممکن است به صورت غیرقطعی باشد و زمانیکه والدین طفل تقاضای تابعیت برای فرزندانشان را بکنند در آن صورت تابعیت فرزندان آن ها قطعی می گردد .

  • تابعیت از طریق فرزندخواندگی ایرلند

مقررات اعطای تابعیت از طرق فرزندخواندگی بستگی به پذیرفتن کامل بچه به فرزند خواندگی چه در ایرلند و چه در کشوری دیگر دارد. براساس قانون ایرلند، به شخصی که به فرزند خواندگی پذیرفته شده   اقامت اعطاء می گردد . چنانچه طفلی که از طرف اتباع ایرلندی به فرزند خواندگی پذیرفته شده، خارجی باشد در صورت تابعیت و اقامت در ایرلندی به وی تابعیت این کشور داده خواهد شد که قانون تابعیت کشور متبوع آن طفل اجازه فرزند خواندگی پذیرفته شده خارجی باشد در صورت تابعیت و اقامت در ایرلند به وی داده خواهد شد که قانون تابعیت کشور است .

  • اخذ تابعیت از طریق ازدواج در ایرلند

از ۱۷ جولای تا ۳۰ ژوئن ۱۹۸۶ چنانچه زن خارجی با مرد ایرلندی ازدواج می نمود فوراً بعد از ازدواج می توانستند برای تابعیت و اقامت در ایرلند اقدام نماید. اما از اول جولای ۱۹۸۶ به بعد، زن خارجی که با مرد ایرلندی ازدواج می نماید در صورتی می تواند تابعیت و اقامت در ایرلند را کسب نماید که حداقل ۳ سال از ازدواج آن ها گذشته باشد. این مقررات در مورد مردان خارجی که با زن ایرلندی ازدواج می نمایند نیز اعمال خواهد شد.

بطور کلی تابعیت و اقامت در ایرلند به افرادی که با تبعه ی ایرلند ازدواج کرده اند بعد از 3 سال اقامت در ایرلند و به افراد عادی بعد از 5 سال اقامت در ایرلند داده خواهد شد. برای افرادی که با تبعه ایرلندی ازدواج نکرده اند اقامت آن ها می بایستی از جمهوری ایرلند بوده باشد ولی کسانی که با ایرلندی تبار ازدواج کرده اند حتماً ضروری نیست که در جمهوری ایرلند اقامت داشته باشند و چنانچه در ایرلند شمالی نیز اقامت داشته باشند به عنوان مدت زمان اقامت آن ها محسوب خواهد شد.

  • کسب تابعیت و اقامت در ایرلند از طریق تقاضا

اعطای تابعیت و اقامت در ایرلند از طریق تقاضا به اشخاص خارجی، در حیطه ی اختیارات وزیر دادگستری است و تابعیت و اقامت در ایرلند به افرادی اعطا می شود که دارای رفتار مناسب (اخلاق شایسته)، مقیم یکی از ایالت های ایرلند و همچنین قصد ادامه اقامت در ایرلند را داشته باشند.

مدت زمان پناهندگی بعنوان مدت اقامت محسوب نمی گردد. همچنین کسانی که غیرقانونی وارد ایرلند شده اند مدت اقامت غیر قانونی نیز محسوب نمی شود و کسانی که برای ادامه تحصیل در ایرلند اقامت می نمایند این مدت اقامت آن ها نیز محسوب نمی گردد.

ممکن است افراد زیر از مدت زمان اقامت در ایرلند توسط وزیر دادگستری مستثنی شوند:

  • زن یا شوهر و بچه های آن ها؛
  • پناهندگانی که به رسمیت شناخته شده اند؛
  • اطفال بدون تابعیت؛
  • کسانی که در خارج در خدمت دولت ایرلند بوده اند؛
  • افرادی که از طریق نسب تابعیت و اقامت در ایرلند به آن ها اعطا گردیده است.

اقامت و تابعیت در ایرلند – لغو و ابطال تابعیت ایرلند

مواردی که ممکن است تابعیت توسط وزیر دادگستری ایرلند لغو گردند عبارتند از:

  • در صورتی که گواهی تابعیت براساس حیله و تقلب تحصیل شده باشد؛
  • در صورتی که شخص به مدت بیش از 7 سال در ایرلند اقامت نداشته باشد و سالیانه قصد باقی ماندن به تابعیت و اقامت در ایرلند را از خود نشان نداده باشد؛
  • در صورتی که تبعه ایرلندی تابعیت کشور دیگری بجز از طریق ازدواج تحصیل کرده باشد.
اقامت و تابعیت در ایرلند

اقامت و تابعیت در ایرلند

اقامت و تابعیت در ایرلند – اعطای افتخار اقامت و تابعیت در ایرلند

فصل دوازدهم قانون تابعیت مصوب 1956 ایرلند به رئیس جمهور این کشور اجازه داده است تا براساس پیشنهاد دولت به اشخاصی که خدمات شایسته ای به کشور ایرلند بنمایند را اعطاء نماید. اعطای تابعیت به این گونه افراد شامل فرزندان و افراد تحت تکفل آن ها نیز می شود. کسانی که از این طریق تابعیت و اقامت در ایرلند را کسب می نمایند همانند شهروندان ایرلندی از کلیه حقوق و امتیازات آن کشور برخوردار خواهند شد.

اقامت و تابعیت در ایرلند – از دست دادن اقامت و تابعیت در ایرلند

براساس قانون تابعیت و اقامت در ایرلند (مصوب 1956) ممکن است تابعیت و اقامت در ایرلند از طریق یکی از موارد زیر از تبعه ایرلندی سلب گردد:

  1. سلب تابعیت از طریق تقاضای شخص برای ترک تابعیت و اقامت در ایرلند؛
  2. لغو یا فسخ اجازه نامه تابعیت.

لازم به توضیح است که شهروندان سابق ایرلند که در ایرلند به دنیا آمده باشند می توانند با تقاضایی از دولت بدون سپری شدن تشریفات؛ مجدداٌ به تابعیت و اقامت در ایرلند درآیند اما شهروندان سابق ایرلند که در آن کشور متولد نشده باشند حتماً باید شرایط تحصیل تابعیت را داشته باشند.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Call Now Button