اقامت و تابعیت ایسلند (Iceland)

کشور ایسلند دارای یک ملت زیبا با یک جمعیت استقبال و با کیفیت بالا از زندگی است و جای تعجب نیست که مهاجران عاشق این کشور شوند و بخواهند در آن به زندگی خود ادامه دهند. در واقع کشور ایسلند برای چندین سال از سوی سازمان ملل به عنوان یکی از پنج مکان برتر جهان انتخاب شده است.

اقامت و تابعیت ایسلند – برخی از قوانین عمومی در چگونگی اخذ اقامت ایسلند

برای در خواست اخذ اقامت ایسلند یک شهروند خارجی باید حداقل ۱۸ سال داشته باشد . معمولا به شهروندان خارجی کمتر از ۱۸ ساله مجوز اقامت مجاز می دهند به شرط آن که به اجازه اقامت والدین یا سرپرست آنها پیوند داشته باشند . هر خارجی که وارد یا از ایسلند می آید باید یک اسناد مسافرتی ( یک فرم معتبر هویت، مانند یک گذرنامه ) داشته باشد . هر شهروند خارجی که بیش از ۱۸ سال سن داشته باشد ، همیشه باید بر روی آنها بررسی شود . می توان اینگونه بیان نمود که  بررسی باید ثابت کند که آنها به طور قانونی ساکن ایسلند هستند . پس از ورود به ایسلند ، اکثر خارجی ها باید برای بررسی پزشکی به آنجا مراجعه کنند تا بتوانند گواهینامه پزشکی را به اداره ارائه کنند .

اقامت و تابعیت ایسلند – کسانی که اجازه اخذ اقامت ایسلند را ندارند

کسانی که اجازه اخذ اقامت ایسلند را ندارند عبارتند از:

  • آنها که شهروند یک کشور شمال اروپا هستند ( این کشور ها مانند نروژ ، دانمارک ، فنلاند و سوئد را پوشش می دهد )
  • آنها از یک شهروند ایسلندی متولد شده اند و بیش از یک سال در ایسلند زندگی کرده اند .
  • آنها یک شهروند خارجی هستند که در ایسلند برای دو سال یا بیشتر زندگی کرده اند و دارای پدر و مادر است که تابعیت ایسلندی را برای بیش از پنج سال نگه داشته است .
  • آنها یک شهروند خارجی هستند که ازدواج کرده / در یک مشاغل مدنی با یک شهروند ایسلندی زندگی می کنند .این زوج باید حداقل ۳ سال متوالی از تاریخ ازدواج در ایسلند با هم زندگی کنند .
  • آنها یک شهروند خارجی هستند که دارای یک ازدواج قانونی ثبت شده هستند که یک شهروند ایسلندی هستند . شهروند خارجی باید در تاریخ ۵ سال از زمان ثبت نام مشترکین در ایسلند زندگی کنند . همسر باید حداقل پنج ساله شهروند ایسلندی باشد .

اقامت و تابعیت ایسلند – چگونگی اخذ اقامت ایسلند

لازم به ذکر است که اگر یک شهروند یک کشور EEA قصد دارد در ایسلند برای بیش از ۳ ماه اقامت داشته باشد ، باید برای اجازه اقامت درخواست بدهد ، اگرچه آنها به طور مستمر در جستجوی اشتغال هستند ، ممکن است حداکثر شش ماه بدون ارائه درخواست باشند . پس از گذشت این دوره ، شهروندان باید حق اقامت خود را با ثبت نام ایسلند ثبت کنند.  برای کسب یک کارت اقامت باید فرم ثبت نام تکمیل شده را ارسال کنید و در دفتر اداری ( و یا نزدیکترین دفتر یکی از وکلای منطقه ) عکس بگیرید .

متقاضیان اخذ اقامت ایسلند بایستی گذرنامه معتبر و اسناد و مدارک را تأیید کنند که مبنای اقامت ( مانند قرارداد کار، قرارداد تحصیلی و . . . ) و هم چنین اسنادی را تأیید کنند که توانایی خود را برای حمایت مالی خود ، مدارک پزشکی و گواهی مسکن ( که گواهینامه متقاضی مسکن مناسب را تامین کرد ) گواهی های مسکن باید توسط صاحب خانه با حضور دو شاهد امضا شود .

هر شهروند خارجی که دارای مدرک به زبان انگلیسی نیست باید توسط یک مترجم معتبر ترجمه شود تا قبل از آن ارائه شود . اعضای خانواده فوری اقامتگاه های EEA که به طور موفقیت آمیز برای اقامت ( یعنی همسر ، فرزندان ) درخواست داده اند ممکن است در ایسلند با قدرت حقوق ساکنین EEA زندگی کنند . با این حال ، برای اینکه اقامت آنها قانونی باشد ، باید برای دریافت کارت اقامت ایسلند صادر شده توسط اداره درخواست و دریافت کنند . کشور های عضو EEA شامل کشورهای اسپانیا ، بریتانیا ، فرانسه ، آلمان ، اتریش ، بلژیک ، قبرس ، جمهوری چک ، استونی ، یونان ، هلند ، مجارستان ، ایرلند ، ایتالیا ، لتونی ، لیختن اشتاین ، لیتوانی ، لوکزامبورگ ، مالتا ، لهستان ، پرتغال ، اسلواکی و اسلوونی می باشد .

برای شهروندان غیر EEA  افرادی از کشور هایی مانند ایالات متحده امریکا ، استرالیا و کانادا هستند روند به دست آوردن اقامت در ایسلند کمی پیچیده تر است . اولا برای درخواست ویزا / اجازه اقامت به طور معمول باید قبل از اینکه شهروند غیر EEA به ایسلند وارد شود ، تصویب شود . اگر یک خارجی که در حال حاضر در ایسلند اقامت دارد ، درخواست اخذ اقامت ایسلند را صادر کند ، در حالی که پرونده آنها در حال پردازش است ، باید کشور را ترک کند . با این وجود چندین استثناء برای این قانون وجود دارد . یک شهروند غیر EEA می تواند در صورت زندگی در ایسلند در صورت مجوز اقامت درخواست کمک کند : همسر یا همسر زندگی مشترک خود را از یک شهروند ایسلندی یا یک خارجی که دارای اجازه اقامت دائم ایسلند یا بدون محدودیت است ، فرزند شهروند / شهروند ایسلند داشتن مجوز اقامت دائم یا بدون محدودیت ( زیر ۱۸ سال ).

اقامت و تابعیت ایسلند – انواع مجوز اقامت در ایسلند

چندین نوع مجوز اقامت وجود دارد : دائمی، کار، دانشجو، الحاق همسر، خانواده و احیاء مجدد . هر گونه درخواست برای اجازه اقامت باید با دلایل متقاضی اخذ اقامت ایسلند برای میل به زندگی در ایسلند مطابقت داشته باشد . اجازه اقامت دائم فقط برای کسانی که در ایسلند تحت مجوز دیگری برای حداقل چهار سال زندگی کرده اند صادر می شود .در حال حاضر نگاهی به سه نوع از محبوب ترین مجوز ها در ایسلند ، کار، تحصیلی و دائمی می نماییم .

  1. چگونگی اخذ اقامت ایسلند برای متقاضیان ویزای کاری ایسلند

سه نوع مجوز کار وجود دارد :

  • مجوز کار براساس کمبود موقت کارگران : این نوع مجوز تنها زمانی صادر می شود که متقاضی اخذ اقامت از طریق کار در ایسلند بتواند موقعیتی را که می تواند توسط یک شهروند محلی یا مجتمع اروپایی مورد استفاده قرار نگیرد ، پر کند .این موقت است و برای یک سال قابل تجدید است . این اجازه نمی تواند به عنوان اساس مجوز اقامت دائم مورد استفاده قرار گیرد .
  • مجوز کار براساس حرفه ی فرد: با توجه به تقاضا برای متخصصان واجد شرایط در مناطق تخصصی صادر شده است .متقاضی چگونگی اخذ اقامت ایسلند باید برای تحصیل در این نوع اجازه تحصیلات تحصیلات عالی ، معیار تجاری ، مهارت هنری یا آموزش فنی را داشته باشد . این نوع مجوز می تواند به عنوان پایه ای برای مجوز اقامت دائم ایسلند مورد استفاده قرار گیرد .
  • چگونگی اخذ اقامت ایسلند برای ورزشکاران :این یک مجوز موقت است که فقط برای ورزشکاران و مربیانی که با باشگاه های ورزشی مرتبط با انجمن ملی المپیک و ورزش ایسلند قرارداد دارند ، صادر می شود . این نمی تواند به عنوان مبنایی برای اقامت دائم مورد استفاده قرار گیرد .
اقامت و تابعیت ایسلند

اقامت و تابعیت ایسلند

  1. چگونگی اخذ اقامت ایسلند برای متقاضیان ویزای تحصیلی ایسلند

در خصوص چگونگی اخذ اقامت ایسلند لازم به ذکر است که مجوز تحصیلی فقط برای خارجیان ۱۸ سال و بالاتر صادر می شود، اگر آنها در یک مدرسه عمومی یا تحصیل در یک مدرسه ایسلندی به طور کامل پذیرفته شوند . برنامه های کاربردی باید قبل از ورود دانشجویان به ایسلند ارائه شوند. این نوع مجوز نمی تواند به عنوان مبنایی برای درخواست اقامت دائم مورد استفاده قرار گیرد .

برنامه های کاربردی می توانند تا ۹۰ روز طول بکشد تا تأیید شود و اسناد زیر باید با فرم درخواستی اخذ اقامت ایسلند  به درستی پر شده باشد : عکس های اندازه گذرنامه ، گذرنامه معتبر ، مدارک ثبت احوال ، بیمه درمانی ، مدارک متقاضی اخذ اقامت ایسلند می توانند از مالیات خود حمایت کنند ، تسهیلات ، مجوز ، یک گواهی مسکن ( که ثابت می کند متقاضی مسکن مناسب را تأمین کرده است ) و یک درخواست برای یک قرارداد کار / اجازه کار ( در صورتی که آنها برای درخواست مجوز کار دانشجویی درخواست)

  1. اجازه اخذ اقامت دائم ایسلند

اگر می خواهید از چگونگی اخذ اقامت ایسلند آگاه شوید و  اجازه اقامت دائمی بدست آورید ، باید در یک دوره ایسلندی برای خارجی ها حضور داشته باشید . همچنین باید اطمینان حاصل کنید که هیچ شرایطی وجود ندارد که می تواند منجر به اخراج شما شود ، از لحاظ مالی امن و دارای مجوز اقامت مشابه برای مدت چهار سال قبل از درخواست شما برای چگونگی اخذ اقامت ایسلند باشد . متقاضیان اخذ اقامت ایسلند نیز باید اطمینان حاصل کنند که آنها در هیچ پرونده ای فوق العاده قانونی دخیل نیستند . به طور معمول درخواست برای اخذ اقامت ایسلند دائم ۹۰ روز برای پردازش به طول می انجامد ؛  آنها همچنین باید حداقل یک ماه قبل از انقضای مجوز فعلی که توسط فرد انجام می شود ، ارائه می شود . مجوز اقامت دائمی در صورتی که شخصی که دارای یک نفر است بیش از ۱۸ ماه متوالی در بیرون از ایسلند ساکن باشد ، غیرقانونی است .

اسناد و مدارک که باید با پروانه اقامت دائمی ارائه شود عبارتند از : گذرنامه معتبر ، نسخه های تایید شده از بازپرداخت مالیات متقاضی برای چهار سال گذشته ، گواهی دوره دوره زبان ایسلندی توسط متقاضی  اخذ اقامت ایسلند ، قرارداد کار مربوطه ، مدارک مالی ( مانند به عنوان اخطار پرداخت اخیر ) و یک گواهی خدمات اجتماعی ( که نشان می دهد آیا متقاضی اخذ اقامت ایسلند در طول چهار سال گذشته حمایت اجتماعی کرده است یا خیر )

فرآیند درخواست چگونگی اخذ اقامت ایسلند ممکن است به نظر گیج کننده باشد و ممکن است تعداد بسیار زیادی از پرونده های مربوط به این پرونده وجود داشته باشد ، اما نگران نباشید – فقط قدم به قدم با آن برخورد کنید !

اقامت و تابعیت ایسلند – تابعیت ایسلند

تابعیت رابطه سیاسی ، حقوقی و معنوی یک شخص با دولت است. داشتن تابعیت یک کشور حقوق و تکالیف متعددی برای شخص متبوع به بار می آورد. مهمترین حقی که اشخاص از کسب تابعیت یک کشور بدست می آورند حق حمایت دیپلماتیک در عرصه بین المللی است . حمایتی که دولت در کشورهای متمدن و پیشرفته، از اتباع خود در مقابل تعرض اشخاص یا دول بیگانه در عرصه بین المللی به عمل می آورند  نماد ارزش تابعیت آن کشور است. به همین دلیل غالبا اتباع کشورهای ضعیف و جهان سوم تمایل زیادی به اخذ تابعیت کشورهای اروپایی و آمریکا دارند.حق شرکت در انتخابات و تصمیم گیریهای سیاسی یک کشور از دیگر حقوق تبعه آن کشور است. بطور کل قوانین یک کشور روابط تبعه و دولت را مشخص میکنند و اصولا دولتها نمی توانند از اتباع خود سلب تابعیت کنند و به سادگی از ارائه خدمات به شهروندان خود سرباز زنند، در حالیکه دولتها نسبت به بیگانگانی که در کشورشان اقامت دائم یا موقت دارند – هرچند این اقامت مشروع و قانونی باشد-  چنین تعهدی ندارند و در صورتیکه دارندگان کارت اقامت یک کشور از قوانین یا نظامات اساسی کشور محل اقامت خود سرپیچی کنند،دولت حق دارد و میتوانند بیگانه مقیم در کشورش را اخراج نماید.

اقامت و تابعیت ایسلند – قانون تابعیت در ایسلند

قانون تابعیت در ایسلند بر اساس سیستم خون است یعنی تولد از پدر ومادر ایسلندی منجر به تابعیت ایسلندی فرزند میشود. از ۱ جولای ۱۹۶۴ تا ۳۰ ژوئن ۱۹۸۲، قانونی در ایسلند حاکم بود که طبق آن اگر مادر ایسلندی و پدر خارجی بود تابعیت ایسلندی کودک منوط به ارائه درخواست تحصیل تابعیت ایسلند بود; اما در حال حاضر این قانون  ملغی شده است ، به عبارت دیگر در حال حاضر در صورت ازدواج با یک زن یا مرد ایسلندی،فرزند حاصل از این ازدواج طبق اصل خون تبعه ایسلند محسوب میشود. اما اگر پدر ایسلندی مجرد و مادر خارجی باشد ایسلندی شدن فرزند مشروط است به اینکه اولا طفل درخاک ایسلند متولد شده باشد و ثانیا در راستای نیل به اهداف قانون راجع به کودکان ایسلند ، پدر مجرد پدر طفل فرض شود. در صورتیکه چنین طفلی خارج از خاک ایسلند متولد شده باشد میتوان تا قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال ، درخواست تابعیت ایسلندی کودک را تهیه کرد.

اقامت و تابعیت ایسلند – اخذ تابعیت در ایسلند

برای اخذ تابعیت ایسلند مثل اغلب کشورهای اروپایی یک خارجی میتواند پس از ۵ سال اقامت قانونی در ایسلند درخواست اقامت دائم و سیتیزنی ایسلند را مطرح نماید و پس از ۷ سال اقامت در خاک ایسلند تابعیت ایسلند به وی اعطا میگردد.

اقامت و تابعیت ایسلند – تابعیت مضاعف در ایسلند

قبل از ۱ جولای ۲۰۰۳ تابعیت مضاعف در ایسلند مردود بود و تنها در شرایط محدود ،مثل زمانیکه شخص تابعیت دیگری را در کنار تابعیت ایسلندی هنگام تولد بدست آورده بود، ممکن بود اما از جولای ۲۰۰۳ متقاضیان تابعیت ایسلندی مجبور به ترک تابعیت سابق خود نیستند.برخی امتیازات وجود دارد که با کسب آن ،مدت زمان اقامت برای تحصیل تابعیت ایسلند به کمتر از ۷ سال کاهش می یابد یکی از این راهها ازدواج با تبعه ایسلند است;در این روش  با ۳ سال اقامت در خاک ایسلند تابعیت ایسلندی به همسر خارجی اعطا میگردد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

1/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
برزو منصورنیا

سلام تمام این صفحه رو با دقت خوندم . من 17 سال سابقه کار در حوزه نفت و گاز رو در بخش کنترل کیفی دارم و میخوام به ایسلند مهاجرت ،پناهنده یا هر چیز دیگه که اسمش رو بزارم انجام بدم ، مدارک و مراحل رو از کجا شروع کنم به انجام

آتیه آفرینان

با سلام. باید با مشاوران ارشد مجموعه صحبت کنید تا به صورت کامل شرایطتون رو بررسی کنند و بهترین راهکار را در اختیارتان قرار دهند. لطفا با شماره 02172207 تماس بگیرید.

مهری

تشکر از اطلاع رسانی جامع و مفید شما

سارا جوادی

با سلام ممنون از شما آتیه آفرینان

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button