ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که مهد فرهنگ و هنر است. برای اقامت ایتالیا روش های بسیاری وجود دارد که مهمترین آن ها تحصیل رایگان در ایتالیا می باشد. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری درباره اقامت و تابعیت ایتالیا خواهیم گفت و همچنین راه های اخذ اقامت و تابعیت ایتالیا ذکر خواهیم کرد.

کشور ایتالیا، پنجمین کشور پرجمعیت واقع در جنوب قاره اروپا که پایتخت آن، شهر رم می باشد و کشوری به شکل چکمه است. کشور ایتالیا، کشوری توسعه یافته و عضو گروه ۸ شامل می باشد. ۹۱ درصد مردم ایتالیا، مسیحی کاتولیک هستند و زبان مردم، ایتالیایی می باشد.آب و هوای کشور ایتالیا، معتدل فصلی است و فضای ساحلی با کوهستانی از نظر شرایط آب و هوایی متفاوت است. کشور ایتالیا با کشورهای فرانسه، اتریش، سوئیس، واتیکان، اسلوونی و سان مارینو دارای مرز مشترک است.مهمترین صنایع کشور ایتالیا فلزکاری، شیمیایی، پتروشیمی، وسایل نقلیه، البسه، مشروبات و مواد غذایی، کشتی سازی، الکتریکی، اتمی و جنگ افزار است و کارآمد ترین محصولات کشاورزی و دامپروری ایتالیا، خوک، گاو، ماهی، انگور، برنج، ذرت، جو، گندم، سیب زمینی، سیب و چغندرقند می باشد. کشور ایتالیا یکی از توریستی ترین کشورهایی است که سالانه به خاطر طبیعت بکر خود و همچنین آثار تاریخی و باستانی اش حدود ۲۰ میلیون گردشگر را به خود جذب می نماید.

قوانین و مقررات تابعیت و اقامت در ایتالیا مانند خیلی از کشورهای اروپایی مبتنی بر اصل خون  اعمال می گردد. اساس تابعیت و اقامت در ایتالیا قانونی است که در سال 1992 توسط پارلمان این کشور و همچنین آیین نامه هایی است که هیئت دولت آن ها را تصویب نموده است می باشد. شاید بتوان گفت، بیشترین درخواست ها برای مهاجرت به ایتالیا، از طریق تحصیل در ایتالیا باشد، شرایط بورسیه های مختلف تحصیلی در ایتالیا سبب شده، سالانه افرادی زیاد قصد تحصیل در کشور ایتالیا را داشته باشند. البته راه های مهاجرت به ایتالیا منحصر به مهاجرت تحصیلی نمی شود و راه هایی مثل اخذ ویزای کار در ایتالیا و همچنین سرمایه گذاری در این کشور نیز می باشد.

شرایط و راه های اخذ تابعیت و اقامت در ایتالیا:

  • از طرق اعمال اصل خون در ایتالیا (شرایط تولد فرزند در ایتالیا)
    • هرگاه طفلی از پدر و یا مادر ایتالیایی در هر کجای دنیا متولد گردد تابعیت و اقامت در ایتالیا را تحصیل خواهد نمود.
    • تولد در قلمرو ایتالیا از والدین بدون تابعیت یا نامعلوم باعث تحصیل تابعیت و اقامت در ایتالیا خواهد شد. دقت داشته باشید، این شامل والدین بدون تابعیت می باشد و بچه دار شدن در ایتالیا سبب اخذ تابعیت و اقامت ایتالیا برای والدینی که دارای تبعیت مشخص هستند، امکان پذیر نیست.

برای کسانی که از والدین ایتالیایی در خارج از این کشور متولد گردند و خواهند تابعیت و اقامت در ایتالیا را نیز داشته باشند حتماً باید بعد از رسیدن به سن رشد به خدمت سربازی رفته یا در مراکز خدمات عمومی مشغول شوند ضمناً می بایست بمدت دو سال نیز در این کشور اقامت دائم ایتالیا را نیز داشته باشد.

زنان خارجی که با مردان ایتالیایی که قبل از 27 آچریل 1983 ازدواج کرده باشند بصورت اتوماتیک تبعه ایتالیایی این کشور را تحصیل نمی نمود اما بچه های آن ها که قبل از اول ژانویه 1984 متولد گردیده باشند تبعه ایتالیا محسوب می شدند.

اما در قانون جدید ایتالیا (2009) هرگاه تبعه خارجه با تبعه ایتالیا صرف نظر از جنسیت وی ازدواج نماید بعد از دوسال اقامت می تواند تابعیت و اقامت در ایتالیا را تحصیل نماید. اما چنانچه این زن و شوهر دارای فرزند اعم از فرزند اصلی خود یا فرزند خوانده باشند مدت زمان اقامت به یکسال و نیم کاهش پیدا کرده است.

  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق تقاضا در ایتالیا

هرگاه شخصی بمدت ده سال به طور قانونی در ایتالیا اقامت نماید و مرتکب هیچ گونه جرم و جنایتی نشود و دارای ملائت مالی کافی باشد می تواند تابعیت و اقامت در ایتالیا را تحصیل نماید.هرگاه اتباع خارجی که یکی از والدین وی یا پدربزرگ، مادربزرگ یا یکی از اجداد وی در ایتالیا به دنیا آمده باشد می تواند برای تحصیل تابعیت و اقامت در ایتالیا اقدام نماید.

از دست دادن تابعیت و اقامت در ایتالیا

معمولاً افراد از دو طریق تابعیت کشوری را از دست می دهند، البته همان طور که مطلع هستید، تابعیت با اقامت کاملاً متفاوت است و تابعیت با واژگانی مثل شهروندی معادل است، یکی از روش ها به ترک ارادی تابعیت است و دوم ترک غیر ارادی که در این قسمت هر دو مورد را بررسی می کنیم.

الف) ترک اختیاری تابعیت و اقامت ایتالیا

بر اساس قانون و اقامت در ایتالیا ترک تابعیت اختیاری اجازه داده شده است.
ولی کسانی که تابعیت کشور دیگری را می گیرند، نیازی به ترک تابعیت و اقامت ایتالیایی خود ندارند.

ب) ترک غیرارادی تابعیت (سلب تابعیت و اقامت در ایتالیا )

اشخاص زیر تابعیت و اقامت در ایتالیائی خود را بدون میل و اراده از دست خواهند داد:

  • کسانی که به صورت ارادی به استخدام ارتش کشور دیگری در آمده باشند بخصوص در زمان جنگ؛
  • کسانی که به تابعیت کشوری درآمده باشند که با کشور ایتالیا در جنگ باشند.

قانون تابعیت مضاعف در ایتالیا

براساس قانون تابعیت و اقامت در ایتالیا، تابعیت مضاعف تحت شرایطی اجازه داده شده که این شرایط عبارتند از:

  • چنانچه تابعیت مضاعف بعد از 15 آگوست 1992 ایجاد شده باشد، چنانچه شخصی بعد از 23 ژانویه 2001 تابعیت کشور دیگری را تحصیل کرده باشند باید ظرف مدت 3 ماه از تاریخ کشوری دیگر به اداره ی ثبت داخلی و یا سفارت ایتالیا در آن کشور اطلاع بدهد. در صورت عدم اطلاع، شخص جریمه خواهد شد.
  • کسانی که بعد از 23 ژانویه 2001 تابعیت کشور دیگری را تحصیل می نمایند می توانند از طریق ایمیل و یا نامه به مراجع ذیصلاح اطلاع دهند.

براساس قانون مصوب ۱۹۹۲ اتباع ایتالیایی که تابعیت آمریکا را تحصیل می نمایند نیازی به ترک تابعیت و اقامت در ایتالیا را ندارند. یکی از علل انتخاب کشور ایتالیا جهت مهاجرت و یا ادامه تحصیلات ، پایین بودن هزینه زندگی در ایتالیا و همچنین رایگان بودن تحصیل به زبان انگلیسی و دیگر زبان ها در ایتالیا می باشد و همچنین مبلغ بورسیه تحصیلی ایتالیا بسته به مقطع و شرایط مالی خانواده شخص می باشد. ارزش پاسپورت ایتالیا از دیگر مسائلی است که سبب جذابیت اخذ تابعیت و اقامت ایتالیا می شود.

اقامت و تابعیت ایتالیا
اقامت و تابعیت ایتالیا

اخذ تابعیت کشور ایتالیا

تابعیت به معنی این است که فرزندی که تازه متولد میشود به طور ناخود آگاه تلکیف او مشخص میشود و تابعیت دولتی بر نوزاد حمل میشود.در واقع خود طفل هیچ نقشی در انتخاب تابعیت خود ندارد و بسته به خون طفل و خاکی که در انجا متولد شده میتوان تابعیت او را مشخص نمود.

سیستم خون:نام دیگر سیستم خون سیستم نسبی است و به این معناست که طفل بواسطه ی نسب و خون پدری خود که در وی جریان دارد به جایی تعلق دارد که پدرش تابعیت انجارا دارد.برای مثال کسی که تازه متواد شده و پدرش ایرانی الاصل است،ایرانی است و تابعیت ایرانی دارد.سیستم تابعیتی کشور ما(ایران)سیستم خون است.سیستم تابعیتی کشور ایتالیا هم خون میباشد.

 سیستم خاک:شیوه ی تعیین تابعیت در سیستم خاک به گونه ای است که فردی که تازه متولد میشود بنا به محل تولدش،تابعیت او تعیین میشود.در سیستم خاک ،ما دارای این امتیاز هستیم که فرد تازه متولد شده که در کشتی یا هواپیمایی متولد شود که صاحب پرچم کشور خاصی است،فرزند تازه متولد شده تابعیت کشور صاحب پرچم را میگیرد زیرا در مقر هوایی یا دریایی آن کشور متولد شده است.

تابعیت ایتالیایی تابعیتی است که از طریق خط پدری اعطا شده است،بدون هیچ محدودیتی و تعداد نسل و یا از طریق خط مادر برای افراد که این قانون برای متولدین ۱ژانویه ۱۹۴۸ به بعد است.اگر شما در ایالت متحده یا هر کشوری که تابعیت را از طریق تولد بدست آورد به دنیا آمدید و هریک از شرایط زیر مربوط به شما میتواند واجد شرایط برای ۲تابعیتی شوید.

شرایط مخصوص تابعیت ایتالیا

۱-پدرتان در زمان تولدتان تابعیت ایتالیایی داشته باشد.

۲-مادرتان در زمان تولدتان تابعیت ایتالیایی داشته باشد.

۳-جد پدری تان تابعیت ایتالیایی داشته باشد و پدرتان در ایالت متحده یا یک کشور دیگر بجز ایتالیا متولد شده باشد و جد پدری تان در زمان تولدتان تابعیت ایتالیایی داشته باشد.

۴-پدربزرگ مادری تان تابعیت ایتالیایی داشته و مادرتان در ایالت متحده یا یک کشور دیگر جز ایتالیا متولد شده باشد و جد پدربزرگ مادری تان در زمان تولد شما تابعیت ایتالیایی داشته باشد.

۵-پدربزرگ پدری یا مادری تان یک شهروند ایتالیایی بوده و در ایالت متحده یا یک کشور دیگر بجز ایتالیا به دنیا آمده و پدر بزرگ پدری و مادری تان تابعیت ایتالیا را در زمان تولد پدر بزرگ و مادربزرگتان داشته باشد.

یک فرد باید از طریق کنسولگری ایتالیا که صلاحیت آن بیشتر از محل اقامت است،اعمال قانون کند و هر کنسولگری دارای روشهای خاص خود در مورد مدارک مورد نیاز و ترجمه/برنامه ریزی قرار ملاقات/زمان انتظار میباشد.هرکودک ایتالیایی متولد شده از پدر ومادر ایتالیایی بطور خودکار ایتالیایی است و اگر کودکی شرایط شهروندی خود را تحت قانون از پدر و مادر به دست آورد یک ایتالیایی است.یک کودکی که در ایتالیا از پدر و مادر خارجی متولد شده بصورت اتوماتیک شهروند ایتالیا محسوب نمیشود ولی قبل از سن ۱۸ سالگی حق دارد درخواست شهروندی و تابعیت دهد.

برای به دست آوردن تابعیت ایتالیایی،شما باید به وزیر کشور از طریق شهردار  که در آنجا زندگی میکنید یا از طریق کنسولگری ایتالیا مالیات امتیاز بپردازید و وفاداری شما باید قسم خورده شود و شما باید قوانین اساسی ایتالیا را مشاهده کنید.روند درخواست تابعیت ایتالیایی یک امر طولانی است که صبر و شکیبایی زیادی لازم دارد.پسری که ۱۸ سال دارد لازم است از بین تابعیت پدر و مادر یکی را انتخاب کند .اگر ایتالیا را انتخاب کند بعنوان تابعیت ۲گانه باید با گذرنامه ی ایتالیایی امور خود را انجام دهد.

مدارک لازم برای کسب تابعیت ایتالیایی

حدود ۱۴ مدرک ممکن است نیاز باشد که بسیاری باید بر روی کاغذ رسمی و ترجمه ی رسمی تصدیق و قانونی باشد.لیستی از اسناد و مدارک لازم که در دسترس است تهیه کنید و اطلاعات را به صورت آنلاین به سایت وزارت وارد کنید و ۱۸ ماه زمان میبرد تا نتیجه را اعلام کنند.

مقایسه تابعیت کشور ایتالیا و کشور برزیل

با توجه به اینکه کشور ایتالیا بر اساس سیستم خون است،حتما باید بواسطه ی پدر و جد پدری تابعیت به او به ارث برسد ولی در کشور برزیل بر اساس سیستم خاک است و مناسبترین راه برای اخذ تابعیت کشور برزیل میتواند تولد در خاک برزیل باشد. اخذ اقامت برزیل از طریق تولد یکی از مسایل جذابی است برای افرادی که قصد اخذ تابعیت سریع در کشوری را دارند میباشد. از جمله مزایای اقامت دائم در برزیل این است اگر دارای فرزند دیگری باشند میتوانند از امکاناتی نظیر بیمه درمانی-تحصیل رایگان-کارت سلامت برای فرزند اول استفاده کنند. نکته ی دیگر این است که با داشتن پاسپورت برزیل میتوان به راحتی به کشورهای شیلی-ارژانتین-پاراگویه-حدود هفت کشور امریکای جنوبی بدون درخواست هیچ ویزایی سفر کرد.

یکی از روش های اقامت و تابعیت در ایتالیا که بسیار پر کاربرد است تحصیل در ایتالیا ایت. تحصیل در ایتالیا در رشته های مختلف ارائه شده است از رشته های پر متقاضی در ایتالیا تحصیل گروه پزشکی در ایتالیا و تحصیل داروسازی در ایتالیا است.

  گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Call Now Button