اقامت و تابعیت آلمان به صورت های مختلف صورت می گیرد. در این مقاله قصد داریم درباره اقامت آلمان و روش های اقامت و تابعیت آلمان اطلاعات بیشتری به شما بدهیم. یکی از مواردی که برای اقامت آلمان حائز اهمیت است، اقامت از طریق تحصیل در آلمان است.

کشور آلمان، پرجمعیت ترین، صنعتی ترین و ثروتمندترین کشور اروپا می باشد که واحد پولی آن یورو و زبان رسمی آن آلمانی است.به دلیل تحصیل رایگان در آلمان، نرخ بیکاری پایین، فرهنگ غنی و بسیاری از موارد دیگر، بسیاری از افراد خواهان زندگی و اقامت در کشور آلمان می باشند.پایتخت این کشور، شهر برلین می باشد و رومی ها اولین گروهی بودند که وارد کشور آلمان شدند.

اقامت و تابعیت آلمان
مشاوره و تماس
021-72207

اقامت و تابعیت آلمان

نظام سیاسی این کشور، جمهوری فدرال دموکراتیک و دارای 16 ایالت به نام های زیر می باشد:


بادن وورتمبرگ (Baden–Württemberg)
بایرن (Bayern)
برلین (Berlin)
براندنبورگ (Brandenburg)
برمن (Bremen)
هامبورگ (Hamburg)
هسن (Hessen)
مکلنبورگ-فورپومرن (Mecklenburg-Vorpommern)
نیدرزاکسن(Niedersachsen)
زاکسن سفلی
نوردراین-وستفالن (Nordrhein-Westfalen)
راینلاند-فالتز (Rheinland-Pfalz)
زارلاند (Saarland) ، زاکسن (Sachsen)
زاکسن-آنهالت (Sachsen-Anhalt)
اشلسویگ-هولشتاین (Schleswig-Holstein)
تورینگن (Thüringen)
این ایالت ها در برخی از موارد می توانند به صورت مستقل عمل کنند و به همین علت هر ایالت قوانین تحصیلی و شغلی خود را دارد و در برخی از ایالت ها تحصیل رایگان می باشد و برخی شامل هزینه می باشد.

پادکست اقامت و تابعیت آلمان

از شما دعوت می کنیم برای اطلاعات تکمیلی حتما این پادکست را که توسط کارشناس ارشد موسسه آماده شده است، گوش دهید.

اقامت و تابعیت آلمان

انواع اقامت کشور آلمان

کشور آلمان جزء مهم ترین قطب های صنعتی و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا محسوب میشود. از مهم ترین شهرهای آلمان می توان از برلین، هامبورگ، فراکفورت، و مونیخ نام برد. کشور آلمان به علت وضعیت اقتصادی مناسب، در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری از مهاجرین سایر کشورها قرار گرفته است.

اقامت آلمان نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی به دو دسته موقت و دائم تقسیم  میشود که شرایط اخذ اقامت در آلمان برای هریک متفاوت است:

دسته اول یعنی اقامت آلمان از نوع موقت که شامل اقامت تحصیلی، آموزش های حرفه ای و شغلی، سمینارها و پژوهش و تحقیق میباشد، مدت زمان این نوع اقامت حد اکثر یک سال میباشد و در صورت نیاز به زمان بیشتر مانند تحصیل ، باید هر سال ویزا تمدید گردد.

دسته دوم اقامت دائم آلمان یا همیشگی به افرادی تعلق می گیرد که 5 سال کامل دارای اقامت غیر دائم بوده، هزینه زندگی خود را از راه کار خود تامین ‌نموده و زبان آلمانی را تا اندازه ای بداند، از اقامت هایی که میتوانند منجر به اقامت دائم شوند میتوان به اقامت های سرمایه گذاری، ازدواج و بلوکارت اشاره نمود و لازم به ذکر است این نوع ویزا ها نیز در اصل موقت می باشند ولی در نهایت تبدیل به اقامت دائم میگردند.

اقامت دائم کشور آلمان

اقامت دائم و همیشگی اقامتی است که به اشخاصی با شرایط زیر اعطا می شود و ویزاهای  سرمایه گذاری، ازدواج و کارت آبی می تواند به اقامت دائم منجر شود، این شرایط عبارت است از :

  • مدت ۵ سال در کشور آلمان اقامت غیر دائم داشته باشد.
  • قادر به تامین هزینه زندگی خود باشد.
  • کشور آلمان را به عنوان یک کشور دموکرات قبول داشته باشد .
  • به قانون اساسی کشور آلمان پایبند باشد و اقداماتی بر ضد منافع این کشور انجام ندهد .
  • به زبان آلمانی در سطح B1 تسلط داشته باشد .
  • تقاضای دریافت تابعیت کشور آلمان را داشته باشد
  • تابعیت کشور آلمان معمولا پس از ۸ سال اقامت در کشور آلمان  اخذ می شود . افرادی که می خواهند به اخذ تابعیت کشور آلمان برسند باید دارای شرایط زیر باشند :
  • در کشور آلمان به مدت ۸ سال اقامت داشته باشد (به جز موارد استثنایی که به افراد خاص در زمان کمتری تابعیت کشور آلمان  اعطا می شود )
  • بتواند مخارج زندگی خود و خانواده خود را تامین نماید (از مزایای رفاهی دولت و حقوق بیکاری کشور المان نباید هیچ استفاده ای بنماید )
  • به زبان آلمان در سطح B1  تسلط کامل داشته باشد.
  • به قانون اساسی کشور آلمان متعهد باشد.
  • سابقه کیفری نداشته باشد.
اقامت دائم کشور آلمان

مراحل اخذ اقامت کشور آلمان

جهت انجام مراحل اخذ اقامت کشور آلمان باید پس از ارائه نامه رسمی بانک و همچنین موجودی حساب , متقاضی جهت گرفتن وقت سفارت برای خود و خانواده و ارائه مدارک مورد نظر جهت گرفتن ویزای نوع D اقدام مینماید.اقامت از طریق ازدواج  نوع دیگری از شرایط مهاجرت به آلمان میباشد.

چنانچه شما با فردی که اقامت آلمان را دارد ازدواج نمایید، به شما هم اقامت آلمان داده میشود و چنانچه ۵ سال از ازدواج شما گذشته باشد به شما تابعیت آلمان داده میشود.

توجه نماید اقامت در آلمان از نوع ازدواج هیچ ربطی به جنسیت ندارد و از مزایای این نوع اقامت میتوان به این نکته اشاره کرد که شما اجازه کارتمام وقت خواهید داشت و تمام قوانینی که شامل افرادی که تابعیت حوزه شینگن را دارند برای شما نیز صادق است .

نکته مهم این است که برای ازدواج با فردی که تابعیت آلمان رادارد باید شما هم حتما درخواست تابعیت بدهید البته تا زمان مورد نظر نگذرد به شما تابعیت داده نخواهد شد ولی برای ازدواج حتما باید درخواست تابعیت داد .

اقامت از طریق کارت آبی آلمان

در سال ۲۰۰۷ میلادی با توجه به کمبود نیروی کار متخصص در اروپا کشورهای عضو اتحادیه که بالغ بر ۲۷ کشور هستند ، طرحی را برای جذب نیروهای کار متخصص غیر اروپایی برنامه ریزی کردند و به واسطه این برنامه برای کار و مهاجرت به تمامی کشور های عضو اتحادیه بغیر از انگلستان، ایرلند و دانمارک که از شرکت در این طرح خودداری کردند مهاجرت کاری داشته باشند.

این طرح بر اساس ایده گرین کارت آمریکا برنامه ریزی گردید و با توجه به نماد پرچم اروپا نام آن را کارت آبی گذاشتند ، و بر این اساس امکان اخذ اقامت از طریق استخدام فراهم گردید.

کشور آلمان اولین کشوری بود که با توجه به اینکه در آن زمان بزرگترین قدرت صنعتی اروپا محسوب میگردید و پتانسیل های خوبی داشت لذا از این طرح استقبال نمود.از اول جولای ۲۰۱۲ میلادی دولت آلمان شرایط و پیش نیاز های دریافت کارت آبی را بطور رسمی اعلام کرده و به آن ضمانت اجرایی داده است.

اقامت از طریق کارت آبی آلمان

و بر این اساس نیروهای متخصص کاری غیر اروپایی میتوانند با دریافت این نوع ویزای کاری ، به آلمان مهاجرت کاری نمایند و خانواده های خود را نیز به همراه خود بیاورند و چنانچه شما بتوانید از طریق ویزای بلو کارت وارد آلمان شوید از تمام مزایای شهروندان اروپایی برخوردار خواهید شد و چنانچه 21 ماه  بتوانید از طریق کارت آبی در آلمان کار کرده و هزینه های خود را پوشش دهید موفق به اخذ اقامت آلمان از نوع دائم میگردید.

مشکل ترین قسمت ، پیدا کردن کارفرمایی است که شما را استخدام نماید برای پیدا کردن کارفرما هم میتوانید آنلاین (از طریق سایت های کاریابی) جستجو کنید و یا اگر امکان اومدن به آلمان رو دارید، حضوری اینجا اینکار رو بکنید.

اگر آنلاین اقدام کنید و شرکت از سابقه کاری شما خوشش بیاد و همچنین تمایل به گرفتن نیرو از خارج از آلمان داشته باشد (این نکته خیلی مهم هست، چون اکثرا شرکت های کوچک تمایلی به این کار ندارند) معمولا روند به اینصورت خواهد بود که با شما از طریق اسکایپ مصاحبه انجام میشود.

شرایط تابعیت آلمانی

کودکان خانواده‌های مهاجر در آلمان یا کودکانی که یکی از والدین‌شان آلمانی و دیگری خارجی است از بدو تولد به طور خود به‌ خود دارای هر دو تابعیت آلمانی و خارجی می‌شوند. تا سال ۲۰۱۴ کودکان چنین خانواده‌هایی موظف بودند تا سن ۲۴ سالگی تصمیم بگیرند که مایلند تبعه کدام کشور باشند.

اما این “وظیفه انتخاب” از آن سال برداشته شد. از سال ۲۰۱۴ قرار شد که کودکان خارجی‌هایی که در آلمان به دنیا آمده‌اند بتوانند هر دو تابعیت را حفظ کنند. البته این شرط وجود دارد که آنها دست کم ۸ سال در آلمان زندگی کرده یا شش سال در این کشور به مدرسه رفته باشند.

اثبات راه های تابعیت آلمانی

برای اثبات راه های تابعیت آلمانی باید به موارد زیر توجه کرد:

  1. تا سن 21 سالگی 8 سال در کشور آلمان اقامت داشته و در کشور آلمان زندگی کند.
  2. تحصیل حداقل 6 سال در کشور آلمان
  3. فارغ التحصیلی از یکی از مدارس آلمان
  4. انجام موفقیت آمیز آموزش های حرفه ای در آلمان

کشور آلمان برای متقاضیان آزمونی برگزار می نماید که پس از گذراندان این آزمون می توانند به تابعیت کشور آلمان دست یابند که برای قبولی در این آزمون از ۳۳ سوال باید به ۱۷ سوال پاسخ صحیح دهند ( افرادی که ۱۶ سال سن به پایین داشته باشند ، از مدارس آلمانی فارغ التحصیل شده باشند یا معلولیت یا بیماری تایید شده داشته باشند نیازی به گذراندن آزمون تابعیت ندارند).

اثبات راه های تابعیت آلمانی

اگر فرد از طریق ویزای ازدواج وارد کشور آلمان شود و با فرد تبعه آلمانی ازدواج کرده باشد پس از ۳ سال می تواند به تابعیت کشور آلمان دست یابد و یا اگر فردی با یکی از افراد مقیم کشور آلمان ازدواج نماید و فرد مقیم از ۳ سال قبل از ازدواج ، در خاک کشور آلمان اقامت داشته باشد پس از ۲ سال (جمعا 8سال ) می تواند به تابعیت کشور آلمان  دست پیدا کند .

برخی از افراد با شرایط خاص می توانند سریع تر به اقامت دائم یا تابعیت برسند به عنوان مثال بعضی از افراد از طرف دولت کورس های پیشنهادی دریافت می کنند که مدت زمان اقامت ان ها را از ۸ سال به ۷ سال کاهش می دهد یا پناهجویان و اوارگان در شرایط خاص می توانند با اقامت کمتر از ۸ سال درخواست تابعیت نمایند که موسسات حقوقی به شما عزیزان همواره کسب اقامت و تابعیت از روش های قانونی را توصیه می نماید .

بسیاری از افراد با ویزای تحصیلی وارد این کشور شده و به طور رایگان به تحصیل در این کشور می پردازند ، پس از اتمام تحصیل با دانستن زبان آلمانی جویای کار می شوند و پس از کار کردن به مدت دو دوره ۲ ساله درخواست اقامت دائم و سپس تابعیت می کنند.

افراد پس از ۵ سال کار در آلمان می توانند اقامت دائم دریافت نمایند و پس از ۳ سال اقامت دائم در این کشور می توانند به تابعیت کشور آلمان دست پیدا کنند هم چنین افرادی که مدرک دانشگاهی معتبر ، قرارداد کاری با یک شرکت آلمانی ، حقوق بالای ۳۵۰۰ یورو در ماه و شرایط دیگر داشته باشند می توانند کارت ابی اتحادیه اروپا را دریافت نمایند که پس از ۳۳ ماه کار قادر به دریافت اقامت آلمان می باشند افرادی که مدرک زبان B1  آلمانی دارند پس از ۲۱ ماه کار می توانند برای اقامت خود اقدام نمایند)

شرایط به دست آوردن شهروندی یا تابعیت آلمان

شرایط بدست آوردن شهروندی یا تابعیت آلمان دارای شرایط قانونی خاصی وجود دارند که شخص متقاضی فقط با برآورده کردن آنها می تواند تابعیت آلمانی را دریافت کند. این شرایط را برای اولین بار بصورت کامل و از منبع اصلی آن برای شما گردآوری کرده ایم که در  ذیل خواهید دید.

  • داشتن یکی از سه نوع اقامت زیر
  1. اقامت دایم آلمان Unbefristetes Aufenthaltsrecht der Aufenthaltserlaubnis
  2. کارت آبی Blaue Karte
  3. اقامت محدود befristete Aufenthaltserlaubnis به شرطی که این اقامت به اقامت دائم منجر شود

پناهندگان آلمان معمولا اقامت موقت befristete Aufenthaltserlaubnis سه ساله می گیرند که معمولا قابل تمدید و تبدیل به اقامت دائم خواهد بود.

  • متقاضی باید مدت هشت سال بطور قانونی در آلمان زندگی کرده باشد

این زمان برای پناهندگان از زمان درخواست پناهندگی محاسبه می گردد.

تبصره : این مدت اقامت در شرایط خاصی به هفت یا حتی شش سال می توان تقلیل پیداکند.

  1. در شرایطی که متقاضی دوره انتگراسیون را به موفقیت سپری کرده باشد این مدت به هفت سال کاهش پیدامی کند.
  2. در شرایطی خاصی این مدت به 6 سال کاهش پیدا میکند فقط هنگامی که متقاضی به صورتی ویژه در جامعه ادغام شده باشد مثلا : هنگامی که سطح زبان آلمانی فرد متقاضی بسیار عالی باشد یا اینکه به مدت طولانی در کارهای داوطلبانه و انسان دوستانه فعال بوده باشد .
شرایط به دست آوردن شهروندی یا تابعیت آلمان
  • قبول شدن در ” امتحان شهروندی ”  Einbürgerungstest

این تست شامل سوال هایی در زمینه قانون, نظم اجتماعی و شرایط زندگی در آلمان است و غالبا بعد از دوره 6 ماهه انتگراسیون که به مدرک B1 ختم میشود یک دوره یک ماهه برگزار میشود که امتحان آن همان Einbürgerungstest است که احتمالا بعضی از دوستان این دوره را به نام Leben in Deutschland یا Orientierungskurs می شناسند. شرکت کردن در این دوره ضروری نیست و فرد متقاضی می تواند شخصا خود را برای امتحان آماده سازد.

  • فرد متقاضی باید بتواند هزینه زندگی خود و خانواده خود را بدون وابستگی به کمک های دولتی تامین نماید.

این کمک های دولتی می تواند  Sozialhilfe یا Arbeitslosengeld II باشد.

تبصره : در شرایطی فردمتقاضی می تواند از این قانون مستثنی گردد.

مثال ۱: در شرایطی که فرد ناخواسته از کار اخراج بشود و عملکرد وی باعث اخراج نشده باشد و پس از اخراج از کار هم مشتاقانه و بطور مرتب دنبال یافتن شغل بوده باشد ولی ناموفق نبوده, دریافت کمک های دولتی نمی تواند مانعی سر راه شهروند شدن فردمتقاضی باشد.

مثال ۲ : هنگامی که فرد ناچار است از نوزاد خود مراقبت کند و به همین دلیل نیازمند کمک های دولتی باشد باز می تواند درخواست شهروندی آلمان ارائه دهد.

مثال 3: دانشجویان, دانش آموزان و کارآموزان دوره های آوسبیلدونگ آلمان

مثال 4 : دریافت کمک هزینه تحصیل یا مسکن و یا دریافت بیمه بیکاری Arbeitslosengeld 1 هم تاثیرمنفی بر روی دریافت حق تابعیت آلمان نخواهد داشت.

  • دانستن زبان آلمانی:

دانش زبان آلمانی لازم نیست حتما عالی باشد بلکه به مقداری که فرد متقاضی بتواند امورات روزمره خود در جامعه آلمان را به پیش ببرد . برای ثابت کردن آن یکی از موارد زیر کافی است.

  1. داشتن مدرک زبان آلمانی B1 یا بالاتر
  2. گواهی سپری کردن موفقیت آمیز دوره اینتگراسیون
  3. چهار سال تحصیل موفقیت آمیز در آلمان
  4. داشتن مدرک کلاس 10 تحصیلی آلمان در یکی از مدارس (Realschule, Gymnasium oder Gesamtschule)
  5. مدرک فارغ التحصیلی در یکی از مدارس عالی آلمان (Fachhochschule)
  6. مدرک دوره کارآموزی آوسبیلدونگ

تبصره : افرادی که به دلایلی نظیر سن بالا, مریضی یا معلولیت نتوانسته اند این مورد را به انجام برسانند می توانند با ارائه گواهی پزشکی از این قانون مستثنی شوند.

  • به رسمیت شناختن قانون اساسی آلمان

به زبان ساده سوگند خوردن به اینکه به قانون اساسی آلمان متعهد و وفادار خواهد ماند, آلمان را بعنوان کشوری آزاد و دمکراتیک بپذیرید و برضد نهادهای قانونی و منافع آن اقدامی انجام ندهید.

  • متقاضی نباید محکومیت قضایی سنگین داشته باشد.

حتی اگر متقاضی پرونده ای در دادگاه های آلمان یا حتی خارج از آلمان داشته باشد رسیدگی به درخواست تابعیت آلمان فرد متقاضی نگه داشته می شود تا نتیجه دادگاه مشخص شود.هر چند جرایم سبک مثل دزدی ساده از یک مغازه و امثال آن نمی تواند مانعی برای اخذ تابعیت آلمانی باشد ولی جرم های سنگین مانند قتل یا دزدی مسلحانه و امثال آنها دلیل کافی برای رد درخواست تابعیت است.تخلف های نوجوانان, جرایم مالی که مدت حبس برای آنها تا 90 روز و همچنین حبس تعلیقی تا سه ماه از این شرط مستثنی شده اند.

شرایط اقامت و تابعیت آلمان
  • واگذار نمودن تابعیت قبلی

طبق قانون آلمان افراد نمی توانند دو تابعیت داشته باشند و متقاضی باید تابعیت قبلی خود را واگذار کند تا بتواند تابعیت آلمان را بدست بیاورد.

تبصره :

در مواردی متقاضی از قانون مذکور مستثنی می شود که چند مورد از آنها در زیر آمده اند.

  1. کشورهایی مثل ایران, افغانستان, لبنان, مراکش, سوریه, اریتره, الجزایر, کوبا و تونس که به شهروندان خود اجازه سلب تابعیت نمی دهند از این قانون مستثنی هستند و می توانند همزمان دو تابعیت داشته باشند.
  2. در شرایطی که کشور متبوع همکاری لازم را برای سلب تابعیت متقاضی را نداشته باشد.
  3. وقتی هزینه پروسه سلب تابعیت بیشتر از درآمد یک ماه Bruttolohn شخص باشد و توان پرداخت آن را نداشته باشد. این مقدار باید حداقل 1280 یورو باشد.
  4. برای افراد مسن بالای 60 سال یا بیماران هم می توان از این قانون صرفنظر کرد.
  • پرداخت هزینه درخواست تابعیت آلمان:

هزینه درخواست تابعیت آلمان برای هر نفر بالغ ۲۵۵ یورو و برای افراد زیر ۱۸ سال همراه خانواده که هیچ منبع درآمدی ندارند, ۵۱ یورو است که باید پرداخت شود .افراد زیر 18 سال سن که تنهایی اقدام به دریافت تابعیت کنند باید همان۲۵۵  یورو را پرداخت کنند.

تبصره : در شرایطی که درآمد شخص متقاضی پایین باشد یا اینکه تعداد زیادی کودک زیر 18 سال دارد می توان از اداره مربوطه تقاضای تخفیف کل یا بخشی از هزینه را کند و یا درخواست پرداخت اقساطی آن را داشته باشد.

درخواست تابعیت همسر یا فرزند شخص متقاضی در آلمان:

در حالت کلی کودک زیر ۱۸ سال و همسر فرد متقاضی هم باید شرایط ذکرشده در بالا را برآورده سازند. اما با اختیار اداره مسئول رسیدگی به پرونده این درخواست حتی هنگامی که همسر یا فرزند فردمتقاضی کمتر از هشت سال در آلمان اقامت دارند, انجام پذیر است.

به طور معمول به هنگام درخواست تابعیت همسر در آلمان متقاضی حداقل چهار سال در آلمان اقامت داشته باشد واینکه متقاضی و همسر وی حداقل دو سال در آلمان با هم زندگی مشترک داشته باشند در اینصورت فردمتقاضی می تواند همراه با خود برای وی هم درخواست تابعیت آلمان کند.

برای کودکانی که هنوز به سن 16 سالگی نرسیده باشد بعد از سه سال اقامت در آلمان می تواند بهمراه والدین خود درخواست تابعیت بدهند.در این حالت شرط دانستن زبان برای کودکان خیلی سخت گرفته نمی شود.

درخواست تابعیت همسر یا فرزند شخص متقاضی در آلمان
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Call Now Button