مهاجرت به کانادا همواره مسیری پر پیچ و خم و دائما در حال تغییر بوده است زیرا با وجود برنامه های بسیاری متنوعی که برای مهاجرت وجود دارد تا حدی سردرگمی و شک و تردید همواره قابل درک می باشد.

بنابراین قبل از سفر به کشور کانادا بهتر است مهاجران عزیز با اصطلاحاتی مانند اقامت دائم کشور کانادا آشنا شوند که در ابتدا به شباهت و تفاوت های اقامت دائم کانادا و تابعیت کانادا می پردازیم.

شباهت و تفاوت های بین اقامت دائم کشور کانادا و تابعیت کانادا

 اقامت دائم کشور کانادا یعنی به وضعیتی گفته می شود که تابع یک کشور خارجی نسبت به کشور کانادا اجازه دارد تحت شرایط خاصی در کشور کانادا زندگی، تحصیل یا کار کند ولی هنوز شهروند این کشور به حساب نمی آید.

و افرادی که به طور موقت در این کشور حضور دارند، مقیم دائم محسوب نمی شوند اما تابعیت کشور کانادا به معنای آن است که شخص کانادایی می باشد و تابعیت یا در زمان تولد حاصل می شود یا بعدها طی مراسمی قانونی به دست می آید. از جمله شباهت های اقامت دائم کانادا و تابعیت کانادا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حق زندگی در هر نقطه ای از کانادا
  • حق کار در هر نقطه ای از کانادا
  • حق تحصیل در هر نقطه ای از کانادا
  • حق برخورداری از مزایای دولتی و استانی
  • برخورداری از اغلب حقوق تعیین شده در قوانین دولتی و استانی کانادا

اصلی ترین تفاوت بین اقامت دائم کانادا و تابعیت کانادا این است که تنها توابع کانادا دارای حق مسلم ورود و خروج از داخل خاک کانادا هستند. به عبارت دیگر اگر فردی تابع کانادا باشد، هنگام ورود به کانادا از مرزهای این کشور، هیچ کسی تحت هیچ شرایطی حق جلوگیری از ورود را ندارد؛

پادکست راهنمای اقامت دائم کشور کانادا

خلاصه راهنمای اقامت دائم کشور کانادا را در این پادکست می توانید بشنوید:

همچنین هیچ فردی حق اخراج یک تابع کانادا را از این کشور ندارد. از آنجا که دارندگان اقامت دائم هنوز تابع کانادا نیستند، بلکه تابع کشور یا کشورهای دیگری می باشند، در شرایط خاص می توان این افراد را از کانادا اخراج کرد و اگر فردی تابع کانادا نباشد باید نشان دهد که لیاقت زندگی در کانادا را دارد.
به همین دلیل است که اگر این فرد در یک دوره ۵ ساله کمتر از 2 سال در کانادا حضور داشته باشد، اقامت دائم وی باطل می شود.

هر زمان که ویزای اقامت دائم برای فرد صادر شود و فرد دارنده با آن ویزا وارد خاک کانادا شود نیازی به تمدید آن نیست اما لازم به ذکر است که اینجا منظور کارت اقامت دائم که هر 5 سال باطل می شود نیست.
کارت اقامت دائم کانادا مانند پاسپورت پس از باطل شدن نیز قابل تمدید است و باطل شدن کارت اقامت به معنای از دست دادن اقامت کانادا نیست اما چنانچه فرد شرط مدت زمان لازم حضور فیزیکی در کانادا را که هم اکنون 730 روز در طول 5 سال است، برآورده نکند اقامت این کشور را از دست خواهد داد.
به اصطلاح برای پر کردن روزهای لازم در کانادا فرد می تواند در کانادا یا خارج از کانادا اقامت داشته باشد. برای پرکردن روزهای اقامت در خارج از کانادا فرد بایستی:

  • به همراه همسر یا همسر عرفی خود که شهروند کاناداست باشد یا در صورت بچه بودن به همراه پدر و مادر خود.
  • در استخدام تمام وقت یک کسب و کار کانادایی بخش خدمات عمومی دولت فدرال که شهروند کاناداست یا بخش خدمات عمومی دولت استانی باشد یا به همراه همسر خود یا درصورت بچه بودن به همراه پدر و مادر خود به شرط موارد بالا باشد.
اقامت دائم کشور کانادا

کارت اقامت دائم کشور کانادا

همان طور که در قسمت قبل اشاره شد کارت اقامت کانادا را نباید با اقامت دائم کانادا اشتباه گرفت. کارت اقامت دائم کشور کانادا یک قطعه پلاستیک می باشد که حاوی اطلاعات بایومتریک دارنده آن است.

اخذ کارت اقامت اجباری نیست ولی درصورت تردد به داخل کانادا و درصورت نبود مجوز عبور و همچنین زمانی که دارنده پاسپورت شهروند یکی از کشورهای معاف از ویزا نیست به همراه داشتن این کارت لازم می باشد.
حمل کارت اقامت دائم برای فرد مقیم دائم کانادا اجباری نیست ولی به همراه داشتن آن به هنگام سفر به کانادا اکیدا توصیه می شود.

مزایای داشتن اقامت دائم کشور کانادا

از جمله مزایای داشتن اقامت دائم کشور کانادا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد دارای اقامت دائم کشور کانادا از بیشتر مزایای اجتماعی یک شهروند کانادا از جمله خدمات بهداشت و درمان رایگان بهره مند می باشد.
  • فرد دارای اقامت دائم کانادا اجازه دارد در هر جای کانادا ، زندگی تحصیل یا کار کند.
  • فرد می تواند پس از اقامت در مدت زمان مشخصی برای اخذ شهروندی کانادا اقدام کند.
  • تحت حمایت قوانین حقوقی و آزادی های کانادا می باشد
  • هزینه تحصیل دانشگاهی فرد مانند افراد کانادایی می باشد

وظایف و مسئولیت های یک فرد دارای اقامت دائم در کانادا

وظایف و مسئولیت های یک فرد دارای اقامت دائم در کانادا به شرح زیر می باشد:

  • فرد دارای اقامت دائم کانادا بایستی به تمام قوانین فدرال و استانی این کشور احترام بگذارد
  • ارتکاب به جرائم سنگین می تواند به از دست دادن اقامت دائم کانادا منجر شود .

راه های اخذ اقامت دائم کشور کانادا

کشور کانادا کشوری وسیع چند فرهنگی چند ملیتی و دارای برنامه های متنوع مهاجرتی می باشد که از طریق آنها می توان اقامت دائم این کشور را بدست آورد از جمله راه های اخذ اقامت دائم کشور کانادا عبارتند از :

  • برنامه های مختلف اسپانسر شیپ خانوادگی می باشد که یک فرد شهروند یا مقیم دائم می تواند همسر یا سایر افراد واجد شرایط خانواده خود را به کانادا بیاورد و آنها نیز اقامت دائم این کشور را دارا شوند
  • افرادی که دارای سابقه کار یا تحصیل در کانادا هستند می توانند با داشتن شرایطی از طریق برنامه تجربه کانادایی اقدام به اخذ اقامت دائم کنند
  • افراد خارجی که دارای مهارتهای شغلی هستند می توانند از طریق برنامه مهارت های شغلی فدرال اقدام به اخذ اقامت دائم کانادا کنند.
  • افراد دارای تجربه کسب و کار نیز می توانند از طریق برنامه مهاجرتی بیزینس فدرالی اقدام کنند
  • استان های مختلف کانادا می توانند به طور مستقل به افراد از طریق برنامه های استانی اقامت دائم کانادا اعطا کنند
  • افراد واجد شرایط می توانند از طریق برنامه های سرمایه گذاری اقدام به اخذ اقامت دائم کانادا کنند
  • مهاجرین جدید استان کبک کشور کانادا از طریق برنامه مهارتهای شغلی کبک و تجربه کبکی انتخاب و به آنها اقامت دائم کانادا اعطا می کند
  • دسته دیگر افراد پناهنده هستند که اقامت کانادا را از طریق این برنامه به دست می آورند.
5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button