کشور صربستان، در جنوب اروپا واقع شده است که بخش جنوبی پانونی و جنوب شبه جزیره بلکان را شامل می شود. این کشور از شمال با صربستان، از شرق با رومانی و بلغارستان، از جنوب با مقدونیه و مونته نگرو و از غرب با کرواسی و بوسنی همسایه است. صربستان برای مهاجران، کشوری محبوب به شمار می آید و برای اخذ اقامت و تابعیت در صربستان راه های مختلفی وجود دارد که دراین مقاله به طور کامل به این موضوع می پردازیم.

اقامت و تابعیت در صربستان اقامت موقت در صربستان

فرد متقاضی اقامت موقت در صربستان، موظف است در این کشور باقی بماند مطابق با هدفی که برای آن به او اجازه اقامت داده شده است. تصویب اقامت موقت در گذرنامه مشخص می شود. یک فرد خارجی می تواند از 30 روز قبل از پایان مجوز اقامت موقت خود درخواست کند تا اقامت موقت وی طولانی تر بشود. اقامت موقت در صربستان پس از تاریخ انقضا پایان می یابد و فرد باید خروجی خود را از این کشور اعمال کند. از جمله دلایلی که می تواند هدف درخواست یا تمدید اقامت باشد و به موجب آن اقامت موقت می تواند به طور کامل توسط قانون داده شود، به شرح زیر است :

  • رفتن به مدرسه، تحصیل یا انجام اقامت، کار علمی، تحقیق، کارآموزی، مشارکت در برنامه های بورس بین المللی
  • پیوستن به خانواده که در آنجا مستقر هستند .
  • کار، اشتغال و یا انجام کسب و کار و سایر فعالیت های حرفه ای
  • سایر دلایل موجه مطابق با قانون و معاهدات بین المللی

اقامت و تابعیت در صربستان اقامت دائم در صربستان

اقامت دائم در صربستان می تواند توسط یکی از مقامات مربوطه به یک خارجی اعطا شود اگر، آنها در دوره ای بیش از 5 سال اقامت دائم در کشور صربستان، تا تاریخ درخواست اقامت دائم با اجازه اقامت موقت در این 5 سال (یا بیشتر) مجاز به ماندن در این کشور بوده باشند، یا حداقل 3 سال از ازدواج فرد با یک شهروند جمهوری صربستان و یا یک خارجی که اقامت دائم کشور صربستان را دریافت کرده است گذشته باشد.

اقامت و تابعیت در صربستان

اقامت و تابعیت در صربستان

اقامت و تابعیت در صربستان راه های اخذ اقامت و تابعیت در صربستان

راه های اخذ اقامت و تابعیت در صربستان عبارتند از :

  • اخذ اقامت صربستان از طریق تحصیل

سیستم آموزش عالی کشور صربستان با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد و از سیستم انتقال اعتبار اروپایی (ECTS) استفاده می کند. دانشگاه های صربستان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا خدمات تحصیلی ارائه می کنند و اکثر رشته ها به زبان صربستانی ارائه می شوند. دانشگاه های صربستان از مقطع کارشناسی ارشد رشته های گوناگونی از قبیل برنامه های مدیریتی، بانکی، اقتصاد، علوم سیاسی، هنر، کشاورزی، ارتباطات، علوم رایانه و مهندسی را ارائه می دهند. افراد متقاضی اخذ اقامت صربستان از طریق تحصیل می توانند با یک ویزای توریستی وارد صربستان شوند و درخواست ویزای تحصیلی کنند. مدت زمان دریافت این ویزا معمولا 3 هفته می باشد و امروزه همه دانشجویان جدید تحت برنامه های اصلاح شده در تمام موسسات آموزش عالی صربستان تحصیل می کنند.

  • تحصیل در مقطع لیسانس 3 تا 4 سال
  • تحصیل در مقطع فوق لیسانس 1 تا 2 سال
  • تحصیل در مقطع دکتری حداقل 3 سال تا 5 سال
  • اخذ اقامت صربستان از طریق کار

افرادی که قصد اخذ اقامت صربستان از طریق کار را دارند، به مجوز کار نیاز دارند که مجوز کار را نباید با مجوز اقامت اشتباه گرفت. چند نوع مجوز کار وجود دارد و در یک بازه زمانی مشخص فرد می تواند یک نوع مجوز کار در اختیار داشته باشد. مجوز کار برای فرد امکان کار برای کارفرمایی را فراهم می کند که این مجوز به افراد زیر تعلق می گیرد :

  • افراد خارجی که مجوز اقامت دائم داشته باشند
  • افراد خارجی که به دسته خاصی تعلق داشته باشند
  • افراد خارجی که پناهنده صربستان باشند

در صورتی که فرد قصد اقامت صربستان از طریق کار را دارد باید دعوت نامه کاری از طرف کارفرمایی داشته باشد. کارفرما باید اطمینان حاصل کند که نیروی کار صربی برای کار مورد نظر وجود ندارد و سپس اقدام به جذب افراد خارجی کند. برای صرفه جویی در زمان می توان همزمان با درخواست مجوز اقامت از کارفرما درخواست کرد تا فرایندهای مربوط به کار را انجام دهد. پس از گذراندن این مرحله می توان به سفارت صربستان مراجعه و مجوز کار را دریافت کرد. لازم به ذکر است که در صربستان تنها می توان در زمینه ای فعالیت کرد که فرد مجوز آن را دریافت کرده است.

  • اخذ اقامت صربستان از طریق خرید ملک

برای اخذ اقامت صربستان از طریق خرید ملک باید در بخش املاک صربستان سرمایه گذاری کرد که هزینه های این روش به تعداد افراد خانواده متفاوت خواهد بود. فرد متقاضی باید یک ملک مورد تایید در شهر بلگراد، پایتخت این کشور خریداری کند. در این صورت فرد تا 3 سال اجازه فروش ملک را نخواهد داشت. هزینه های اقدام برای این روش از حداقل 100000 یورو برای متقاضی و همسرش تا 500000  یورو متغیر می باشد. علاوه بر این هزینه ها، هزینه اضافی هم به ازای هر فرزند دریافت می شود که حدود 25000 یورو است. جمع هزینه های یک فرد متقاضی اخذ اقامت صربستان از طریق خرید ملک چیزی حدود 132500 یورو می باشد که شامل موارد زیر است :

  • هزینه خرید ملک
  • هزینه های خدمات دولت
  • دستمزد وکیل
  • هزینه بررسی پیشینه
  • اخذ اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در صربستان در حال رشد است، به این خاطر است که به زودی صربستان عضو اتحادیه اروپا خواهد شد. افراد واجد شرایط برای اخذ اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری عبارتند از:

  • همسر متقاضی
  • فرزندان (زیر 25 سال)
  • والدین (بالای 65 سال)

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در صربستان 100000 تا 500000 یورو برای متقاضی و همسر است و اگر فرد از طریق سرمایه گذاری واجد شرایط تجاری باشد، علاوه بر شرایط سرمایه گذاری، هزینه های دولتی برای فرزندان زیر 25 سال وجود دارد که مبلغ 25000 یورو می باشد. هزینه های سرمایه گذاری در صربستان عبارتند از :

  • هزینه دولت
  • مطالبات مستمر
  • هزینه وکیل
  • اخذ اقامت صربستان از طریق ازدواج

ورود و اخذ اقامت صربستان از طریق ازدواج نسبتا آسان است و این فرآیند سریع و ساده می باشد. برای ازدواج در صربستان هر دو فرد باید بیشتر از 18 سال سن داشته باشند و در حال حاضر امکان ازدواج همجنسگرایان در کشور صربستان وجود ندارد. افراد متقاضی ازدواج در صربستان هر دو باید مجرد باشند و هر دو باید بتوانند بر اساس اراده خود عمل کنند و همسر آینده نباید ارتباط فامیلی با متقاضی ازدواج داشته باشد. برای فرد خارجی، قوانین مانند قوانین کشور خودش است اما اگر در کشور متقاضی خارجی ازدواج همجسنگرایان آزاد باشد، باز هم نمی تواند این کار را در صربستان انجام دهد . هر دارایی که فردی قبل از ازدواج داشته و یا به آن رسیده است، در زمان ازدواج نیز این دارایی ها مختص به خودش می باشد و همسر نمی تواند هیچ ادعایی نسبت به این دارایی ها داشته باشد. در زمان ازدواج تمام درآمد ها بین طرفین مشترک می باشد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Hosein

سلام خسته نباشید من ۲۸ سالمه کارم دولتی حدود صد ملیون سرمایه دارم میتونم اقامت صربستان بگیرم ممنون

سارا جوادی

با سلام میتونید بری ویزای تحصیلی اقدام کنید و با پیدا کردن کار بعد از حدود 5 سال درخواست اقامت دائم بدهید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button