کشور رومانی ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر بخارست است . این کشور از غرب با مجارستان و صربستان ، از شمال شرقی و شرق با مولداوی و اوکراین و از جنوب با بلغارستان همسایه است . اقامت و تابعیت در رومانی مورد نظر افرادی است که به سمت این کشور مهاجرت می کنند و هدف آنها در انتها اخذ اقامت و تابعیت در رومانی می باشد . کما این که این کشور را جهت اخذ اقامت و تابعیت توصیه نمی کنیم اما این کشور جهت ورود به کشورهای اتحادیه اروپا گزینه خوبی محسوب می شود .

اقامت و تابعیت در رومانی – شرایط اخذ اقامت و تابعیت در رومانی

طبق ماده 4 قانون اقامت و تابعیت در رومانی ، تابعیت این کشور ممکن است به یکی از راه های زیر به دست آید . در موارد زیر تابعیت از طریق تولد اخذ خواهد شد :

  • هرگاه کودکی که در قلمرو رومانی از والدین نامعلوم یا بدون تابعیت متولد شود .
  • تولد کوک در خارج از قلمرو رومانی اگر پدر و یا مادر وی تبعه رومانی باشد.
  • تولد کودک در خاک رومانی از پدر و مادر رومانیان

اقامت و تابعیت در رومانی – راه های اخذ اقامت و تابعیت در رومانی

راه های اخذ اقامت و تابعیت در رومانی به شرح زیر می باشد :

  • اخذ اقامت رومانی از طریق تحصیل :

کشور رومانی زیرساخت ها را برای تامین نیازهای تحصیلی و آموزشی فراهم کرده است و دانشگاه ها و مراکز آموزشی متناسب با این جمعیت را راه اندازی کرده است . فرد نیز با دارا بودن شرایط، می تواند نسبت به اخذ اقامت رومانی از طریق تحصیل اقدام کند . معمولا یکی از الزامات اخذ پذیرش در دانشگاه های کشور رومانی داشتن مدرک زبان می باشد البته تعدادی از دانشگاه ها نیز در صورتی که متقاضی از سطح خاصی از زبان انگلیسی یا رومانیایی بهره مند باشد این امکان را در اختیار وی قرار می دهند تا قبل از شروع دوره اصلی در کلاس های آمادگی زبان شرکت کند .

  • اخذ اقامت رومانی از طریق کار :

اخذ اقامت رومانی از طریق کار تا حد زیادی به شرایط و قابلیت های فرد بستگی دارد. به این منظور مهارت ها و تخصص های فرد باید نسبت به مشاغل مورد نیاز در رومانی ارزیابی شود و وضعیت بنگاه ها و آژانس های کاریابی در کشور رومانی نیز مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد . عوامل موثر جهت اخذ اقامت رومانی از طریق کار عبارتند از : سن، تحصیلات، سابقه کار، وضعیت سلامت جسمانی، سطح زبان متقاضی کار در رومانی .

  • اخذ اقامت رومانی از طریق سرمایه گذاری :

سرمایه گذاری در رومانی طیف وسیعی دارد. طبیعتا، سرمایه گذاران دارای طرح های تجاری مبتکرانه و موفق که از ظرفیت راه اندازی کسب و کار سودمند برای اقتصاد رومانی برخوردار هستند ، می توانند از مزیت اقامت در کشور رومانی بهره مند شوند. اخذ اقامت رومانی از طریق سرمایه گذاری مستلزم این می باشد که حداقل مبلغی در این کشور سرمایه گذاری شود که حداقل 10 شغل تمام وقت را برای مدت دست کم 5 سال برای اتباع رومانیایی ایجاد کند.

  • اخذ اقامت رومانی از طریق ازدواج :

ازدواج با یک تبعه کشور رومانی منجر به اقامت موقت 3 ساله برای همسر وی می شود. البته همانطور که بیان شد این اقامت، موقت و منوط به دوام ازدواج می باشد یعنی در صورت جدایی و طلاق، اقامت فرد نیز تمدید نخواهد شد. در صورت پایدار ماندن ازدواج، پس از 3 سال می توان درخواست اقامت دائم و تابعیت کشور رومانی را داد .

  • اخذ اقامت رومانی از طریق تولد :

طبق قانون پارلمان کشور رومانی، تابعیت از طریق خون به فرزند منتقل می شود یعنی تمام کودکانی که از خون اتباع رومانیایی متولد می شوند، تابعیت این کشور را به دست می آورند. خواه این کودک در داخل یا خارج از قلمرو کشور رومانی متولد شده باشد. بنابراین، با توجه به این قانون، صرف تولد کودک در خاک رومانی، اقامت و تابعیت رومانی به وی منتقل نمی شود، مگر این که پدر یا مادر وی رومانیایی باشند.

اقامت و تابعیت در رومانی | شرایط اخذ اقامت و تابعیت در رومانی | راه های اخذ اقامت و تابعیت در رومانی
اقامت و تابعیت در رومانی | شرایط اخذ اقامت و تابعیت در رومانی | راه های اخذ اقامت و تابعیت در رومانی
  • اخذ اقامت رومانی از طریق فرزند خواندگی :

طبق ماده 6 قانون تابعیت و اقامت در رومانی، هرگاه اتباع رومانیان، فردی را که تبعه خارجی و یا بدون تابعیت می باشد به فرزند خواندگی بپذیرند در صورتی که کمتر از 18 سال سن داشته باشد، اقامت و تابعیت در رومانی به وی اعطا می شود . هرگاه یکی از پدر یا مادر خوانده وی تبعه رومانی باشد براساس توافق بین آن ها تابعیت کشور متبوعه به او داده خواهد شد و اگر بین آن ها توافقی صورت نگیرد دادگاه در مورد تابعیت طفل تصمیم گیری خواهد کرد. اگر فرزند خوانده به سن 14 سالگی رسیده باشد رضایت وی نیز شرط خواهد بود. اگر طفلی توسط پدر یا مادری که مجرد می باشد به فرزند خواندگی پذیرفته شود تابعیت وی به طفل اعطا خواهد شد.

  • اخذ اقامت رومانی از طریق تقاضا :

طبق ماده 9 قانون اقامت و تابعیت در رومانی ، موارد اخذ اقامت و تابعیت در این کشور عبارتند از:

  •   هرگاه تبعه خارجی با تبعه رومانیان ازدواج کند پس از 3 سال می تواند تابعیت و اقامت را اخذ کند.
  • هرگاه طفلی در رومانی متولد شود و در آنجا نیز اقامت داشته باشد، می تواند اقامت و تابعیت این کشور را اخذ کند.
  •  فردی که در رومانی متولد نشده باشد، ولی 5 سال در آنجا اقامت داشته باشد می تواند تابعیت و اقامت در این کشور را کسب کند.

علاوه بر شرایط بالا باید دارای شرایط زیر نیز باشد:

  • فرد متقاضی به سن 18 سال رسیده باشد.
  • فرد متقاضی دارای سوابق کیفری نبوده و در هیچ جای دنیا مرتکب جرم و جنایت مهمی نشده باشد
  • فرد با آداب و رسوم اتباع رومانی آشنایی داشته باشد.
  • فرد متقاضی اقامت و تابعیت در رومانی با زبان رومانیان به حدی آشنایی داشته باشد تا بتواند با مردم ارتباط برقرار کند

لازم به ذکر است که اگر اقامت و تابعیت در کشور رومانی به فردی اعطا شود به زن و فرزندان زیر 14 سال وی نیز سرایت خواهد کرد .

  • اخذ اقامت رومانی از طریق پناهندگی :

اخذ اقامت رومانی از طریق پناهندگی اغلب به افراد توصیه نمی شود و افرادی که درخواست پناهندگی می کنند مشمول کنوانسیون ژنو، مشهور به کنوانسیون پناهندگی نمی شوند.

  • اقامت کوتاه مدت رومانی یا ویزای توریستی رومانی :

مدت اقامت توریستی کشور رومانی بنا به درخواست متقاضی و صلاح دید مامور سفارت مشخص می شود.

اقامت و تابعیت در رومانی – از دست دادن اقامت و تابعیت در رومانی

مواردی که باعث از دست دادن اقامت و تابعیت در رومانی می شوند، ممکن است از افرادی که مرتکب جرایم یا جنایات بسیار مهمی در خارج از کشور شوند که باعث خدشه دار کردن وجهه کشور رومانی شوند ، اقامت و تابعیت آن ها در رومانی سلب گردد. اتباعی که در خارج از کشور به خدمت نیروهای مسلح کشوری درآمده باشند که با دولت این کشور قطع روابط دیپلماتیک کرده و یا در حال جنگ باشند. افرادی که به طور غیرقانونی اقامت و تابعیت در این کشور را اخذ کرده باشند، لازم به ذکر است که سلب تابعیت شوهر هیچ گونه تأثیری در تابعیت زن و اولاد وی نخواهد گذاشت.

اقامت و تابعیت در رومانی – تابعیت مضاعف در رومانی

در قانون اقامت و تابعیت در رومانی ، تابعیت مضاعف به رسمیت شناخته شده است. به عنوان مثال هر گاه از تبعه رومانیان که با تبعه خارجی ازدواج کرده فرزندی متولد شود این طفل براساس اعمال اصل خون تبعه رومانی نیز محسوب خواهد شد

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Call Now Button