قانون تابعیت آمریکا مبتنی بر مقرراتی است که در سال 1986 به تصویب رسیده است. بررسی و کسب اطلاع از قوانین اخذ تابعیت و اقامت آمریکا یکی از سوالات معمول افراد متقاضی مهاجرت به ایالت متحده آمریکا می باشد. راه های مهاجرت به کشور آمریکا را میتوان اخذ ویزای کار در آمریکا، تحصیل در آمریکا و سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آمریکا دانست. همچنین از جمله روش های اقامت و تابعیت در آمریکا ، تحصیل در آمریکا می باشد. از پر متقاضی ترین رشته های تحصیل در آمریکا ، تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا و تحصیل داروسازی در آمریکا است. علاوه بر موارد ذکر شده برای این کشور مهاجرت از طریق اخذ ویزای توریستی آمریکا نیز امکان پذیر است.

هم اکنون یکی از بهترین و سریع ترین راه های مهاجرت به آمریکا، اقدام از طریق اخذ ویزای توریستی است البته باید توجه داشت که رعایت تضمین در اخذ این ویزا بسیار مهم است. رد درخواست یا ریجکت شدن ویزای توریستی از طرف سفارت آمریکا موجب خسارت به افراد می شود و باعث می شود رزومه شخص از نظر سفارت های دیگر نیز با مشکل مواجه شود. نوع ویزاهای توریستی آمریکا b1 و b2 هستند که معمولا برای افرادی که قصد سفر سیاحتی به آمریکا را دارند از نوع  b2اقدام می شود که لازم است فرم  ds 160نیز تکمیل شود. اقامت دائم آمریکا تحت عنوان گرین کارت مطرح می شود.
گرین کارت امریکا دارای مزایایی است و شخص در صورت رعایت مسائلی می تواند نسبت به اخذ تابعیت اقدام نماید.

روش های تحصیل یا اخذ تابعیت و اقامت آمریکا

برای کسب تابعیت و اقامت آمریکا راه‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  1. اخذ اقامت و تابعیت از طریق قانون تولد فرزند در خاک آمریکا

دادگاه عالی آمریکا تاکنون در مورد اطفالی که در خاک آمریکا از والدینی که به‌طور غیر قانونی در این کشور اقامت داشته متولد شده باشند اظهار نظری ننموده است، ولی به آن‌ها تابعیت آمریکا را اعطا نموده است و صدور گواهی تولد از طرف مقامات صلاحیت دار برای اطفالی که در آمریکا متولد شده باشند دلیل بر تابعیت آمریکا آنها می‌باشد و معمولاً این گواهی به عنوان مدرک مثبته تابعیت آمریکا محسوب می‌گردد.

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در آمریکا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در آمریکا توضیح دادیم .

  • تولد طفل یا فرزند در خارج از کشور آمریکا ، از والدین آمریکایی

در موارد زیر، طفل متولد شده در خارج دارای تابعیت آمریکا خواهد بود:

الف) در صورتی‌که هر دو والدین طفل در زمان تولد وی تبعه آمریکا باشند؛

ب) حداقل یکی از والدین طفل قبل از تولد او در آمریکا اقامت داشته و یکی دیگر نیز در حال اقامت باشد.

لازم به توضیح است که چنانچه این افراد تولد فرزند خود را در سفارت آمریکا یا نمایندگی وزارت خارجه ثبت کرده باشند، گواهی ثبت تولد دلیلی بر تابعیت یا شهروندی یا سیتیزنی آمریکا وی خواهد بود.

  • قوانین تولد طفل یا فرزند در خارج از آمریکا از تبعه آمریکایی

شخصی که بعد از چهاردهم نوامبر 1986 در خارج به دنیا آمده باشد در صورت دارا بودن شرایط زیر تبعه آمریکا محسوب خواهد شد:

  1. هرگاه یکی از والدین شخص، تبعه آمریکا باشد؛
  2. (پدر یا مادر) وی حداقل به مدت پنج سال قبل از تولد فرزند در آمریکا اقامت داشته باشد؛
  3. حداقل دو سال از پنج سال باید بعد از سن چهارده سالگی والدین باشد.

لازم به ذکر است کسانی که به صورت افتخاری در خدمت ارتش آمریکا یا سازمان‌های بین‌المللی در خارج از کشور خدمت می‌نموده‌اند نیازی به سپری کردن پنج سال اقامت نیست.

  1. تحصیل یا اخذ تابعیت و اقامت آمریکا از طریق تقاضا

برای تحصیل تابعیت آمریکا ، متقاضی باید در زمان تقاضا دارای هیجده سال سن بوده، همچنین دارای اقامت دائم آمریکا باشد و حداقل پنج سال قبل از تقاضا نیز اقامت قانونی داشته باشد (مدت زمان اقامت پنج سال) برای افراد زیر به سه سال تقلیل می‌یابد: کسانی که دارای اقامت قانونی در آمریکا بوده؛ یا با اتباع آمریکایی ازدواج کرده و سه سال قبل از تقاضا، در آمریکا سکونت داشته باشند؛ همسر وی حداقل سه سال قبل از تقاضا، به عنوان تبعه آمریکا محسوب شده باشد.

  • متقاضی باید دارای صلاحیت اخلاقی باشد؛
  • متقاضی باید از امتحانی که در مورد تاریخ و حکومت آمریکا از وی به عمل می‌آید قبول شود؛
  • از متقاضی تابعیت، ده سؤال خواهد شد که حداقل باید به شش سؤال آن پاسخ صحیح بدهد.
روش های تحصیل یا اخذ تابعیت و اقامت آمریکا
روش های تحصیل یا اخذ تابعیت و اقامت آمریکا

اقامت و تابعیت آمریکا از دست دادن تابعیت آمریکا

موارد از دست دادن تابعیت و اقامت آمریکا مختلف هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • تحصیل تابعیت کشور خارجی دیگر؛
  • استخدام در ارتش خارجی؛
  • شرکت در انتخابات و رأی دادن در کشور خارجی (از کوچک‌ترین سطح مانند انتخابات شوراها، تا بالاترین سطح یعنی ریاست جمهوری)؛
  • ترک تابعیت به واسطه فرار از پرداخت مالیات.

یکی از روش های مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به آمریکا ” اطلاعات کسب کنید .

اقامت و تابعیت آمریکا – قانون تابعیت مضاعف در آمریکا

در مقررات تابعیت و اقامت آمریکا ، تابعیت مضاعف به رسمیت شناخته شده است و اشخاص می‌توانند همزمان دارای تابعیت دو کشور باشند بدون اینکه تحمیلی در ترک تابعیت اصلی برای آن‌ها وجود داشته باشد.در حکمی که از دادگاه عالی (فدرال) آمریکا در مورد تابعیت مضاعف صادر شده آمده است که تابعیت مضاعف وضعیتی است، که در قانون به رسمیت شناخته شده است و ممکن است شخصی دارای تابعیت دو کشور باشد و در مقابل هر دو کشور نیز دارای مسئولیت باشد.

در واقع آن شخص از یک تابعیت استفاده می‌کند بدون آنکه از تابعیت دیگر خود اعلام انصراف کرده باشد. دیوان عالی آمریکا مقرر کرده است که کسانی که تابعیت آمریکا را از طریق تقاضا به دست آورده‌اند حق دارند هر زمانی که بخواهند به تابعیت اصلی خود برگردند ولو اینکه اصلاً قصد استفاده از تابعیت آمریکا را نیز نداشته باشند.

اقامت و تابعیت آمریکا – حقوق و تکالیف اتباع آمریکایی

حقوق و تکالیف کسانی که به عنوان تبعه آمریکا محسوب می‌شوند عبارتند از:

  • حق رأی برای افرادی که تابعیت آمریکا را دارند:

کلیه افرادی که به سن رشد رسیده‌اند و در یکی از پنجاه ایالت آمریکا اقامت دارند حق شرکت در انتخابات در کلیه سطوح (سطح ملی و سطح محلی) را دارند البته لازم به توضیح است کسانی که تابعیت آمریکا را تحصیل نموده‌اند حق انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور و یا معاون وی را ندارند.

  • حق عضویت در هیأت منصفه ( ژوری )

کلیه کسانی که شرایط قانونی عضویت در هیأت منصفه را داشته باشند می‌توانند به عضویت این هیأت درآیند.

  • تکلیف در پرداخت مالیات برای اتباع آمریکایی

کلیه اتباع آمریکا مکلف به پرداخت مالیات بر درآمد به دولت می‌باشند حتی کسانی که در خارج از آمریکا درآمد کسب نموده‌اند زمانی که پول خود را وارد کشور نمودند باید مالیات آن را بپردازند. گرچه مقرراتی وجود دارد که این‌گونه افراد می‌توانند تقاضای تخفیف نسبت به تعیین مالیات را بنمایند.

حقوق و مزایای قانونی اقامت دائم آمریکا

بین افرادی که گرین کارت آمریکا را دارند و می توانند به طور دائم و قانونی در آمریکا کار و زندگی کنند و کسانی که شهروند آمریکا هستند، تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارد که معمولا برای افراد گیج کننده است. برای کسی که به صورت دائم به آمریکا مهاجرت می کند، اقامت دائم معمولا اولین قدم ضروری است. به طور مثال افراد ممکن است از طریق ازدواج و یا اعضای خانواده و یا یک کارفرما اقامت دائم را بدست آورند.
در بیشتر موارد، دارندگان گرین کارت باید چند سال صبر کنند تا بتوانند طی فرایندی به نام “naturalization”درخواست شهروندی بدهند. راه های دیگر برای داشتن تابعیت آمریکا متولد شدن از والدینی که شهروند آمریکا هستند در آمریکا و یا متولد شدن از والدینی با شهروندی آمریکا در خارج از آمریکا و زندگی در آمریکا به عنوان یک کودک است.

دارنده اقامت دائم آمریکا یک کارت سبز دریافت می کند. این کارت مدرکی است بر این که فرد اجازه اقامت و کار دائم در آمریکا را دارد، سفر کند و به آمریکا برگردد و یا به واسطه آن برای اعضای خانواده اش گرین کارت دریافت کند.
ولی به هر حال دارندگان اقامت دائم امریکا همه ی حقوق یک شهروند امریکایی را ندارد. افرادی که اقامت دائم آمریکا را دارند نمی توانند در انتخابات امریکا رای بدهند. آن ها نمی توانند از یک مدت معینی بیشتر خارج از آمریکا بمانند و یا هر جایی را  که می خواهند به عنوان خانه ی خود انتخاب کنند( در صورتی که موارد ذکر شده را انجام دهند اقامت دائم آنها باطل شده و درخواست ورود مجددشان رد خواهد شد). همچنین در صورت ارتکاب به فعالیت های مجرمانه و یا تروریسم و … اقامت دائم آنها باطل خواهد شد. همچنین دارندگان گرین کارت از همه ی کمک ها و مزایای دولت امریکا برای شهروندان بهره مند نخواهند شد. بسیاری از برنامه ها نیازمند آن هستند که فرد پنج سال صبر کند تا بتواند از مزایای آنها بهره مند شود. به همین دلایل بهترین کار این است که دارندگان اقامت دائم امریکا به محض آن که بتوانند برای شهروندی اقدام کنند.

حقوق و مزایای قانونی اقامت دائم آمریکا
حقوق و مزایای قانونی اقامت دائم آمریکا

شهروندی آمریکا بهترین وضعیتی است که یک شخص طبق قوانین مهاجرتی آمریکا می تواند بدست بیاورد. این به معنای حق همیشگی زندگی در آمریکا است. شهروندان آمریکا بر خلاف دارندگان گرین کارت، امکان ندارد دیپورت شوند. تنها حالتی که ممکن است شهروندی آمریکا را از یک فرد بگیرد، عنوان متهم ردیف اول یک کلاهبرداری است.شهروندان آمریکایی می توانند رای بدهند و می توانند برای آوردن اعضای بیشتری از خانواده ی خارجی (نسبت به کسانی که گرین کارت دارند) درخواست بدهند. مثلا بر خلاف کسانی که گرین کارت دارند، می توانند برای والدین خود، فرزندان ازدواج کرده خود و خواهران و برادران خود درخواست دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در رشته های مختلف آمریکا مقاله های “تحصیل گروه پزشکی در آمریکا” و “تحصیل رایگان در آمریکا” را مطالعه فرمایید. از روش های مهاجرت به آمریکا اخذ ویزای تحصیلی آمریکا می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Call Now Button