کشور سوئد در شمال اروپا واقع شده است و تحصیل در دانشگاه های کشور سوئد تا قبل از ۲۰۱۱ میلادی رایگان بود اما پس از آن برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا غیر رایگان اعلام شد. هر چند هزینه تحصیل در این کشور نسبت به برخی کشورها اروپا اندک است اما تقاضای اعزام دانشجو به کشور سوئد پس از آن با روندی نزولی مواجه شد. اعزام دانشجو به کشور سوئد سالهاست مورد توجه بسیاری از علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. متقاضی برای شرکت در روند اعزام دانشجو به کشور سوئد ، در هر دانشگاهی که در این کشور علاقه مند به تحصیل باشد، می بایست از طریق سایت رسمی آن دانشگاه ثبت نام کرده و هزینه را به صورت آنلاین پرداخت کند. سپس در صورت پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه های مورد نظر نسبت به پرداخت شهریه نیمسال اول یا سال اول اقدام کند. دانشگاه های سوئد ، بورسیه های تحصیلی نیز برای دانشجویان بین الملل ارائه می دهند. امکان دریافت بورسیه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بیشتر است و برای دریافت آن بهتر می باشد که فرد ابتدا از یکی از دانشگاه های کشور سوئد پذیرش دریافت کرده سپس نسبت به دریافت بورسیه اقدام نماید. ویزای تحصیلی کشور سوئد دو نوع است که یکی گذراندن دوره ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت (مانند دوره های زبان ۶ ساله) و دیگری گذراندن دوره های بلند مدت که معمولا ۱ ساله و قابل تمدید می باشد. تحصیل در دانشگاه های کشور سوئد به دو زبان انگلیسی و سوئدی امکان پذیر است و فرد متقاضی باید دارای مهارت کافی در زبان باشد تا بتواند از دانشگاه پذیرش دریافت کند. افرادی که به کشور سوئد مهاجرت می کنند فرصت یادگیری زبان انگلیسی و سوئدی ۶ ماه تا یکسال است و هزینه این دوره در کالج های زبان سوئدی حدود ۴۶ تا ۵۰ هزار کرون برای هر ترم می باشد. فرد متقاضی پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور سوئد می تواند نسبت به این نوع ویزا اقدام کند تا مهارت زبان خود را در صورت نیاز تقویت نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به سوئد شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به سوئد ” بیاندازید.

اعزام دانشجو به کشور سوئد

اعزام دانشجو  به کشور سوئد – اعزام دانش آموز به مدارس کشور سوئد

نظام آموزشی و تحصیل در سوئد، دارای چهار سطح است که عبارتند از :

  1. سطح پیش دبستانی (۴سال ) : از سن يك سالگى آغاز مي شود و مربوط به مراكز پيش دبستانى و مراكز مراقبت است که هدف از آموزش در اين سطح، تشویق به کارهای گروهی، رشد ذهنی و ایجاد حس مسئولیت پذیری، ایجاد زمینه ها برای رشد کودک می باشد كه اين اهداف با وجود همكارى والدين با مراكز امكان پذير است. برنامه هاى اين مراكز در زمينه آواز موسيقى، نقاشى، بازي هاى گروهى، كاردستى و غیره است و اين مراكز در تمام طول سال داير و برنامه آنها با والدين هماهنگ مى باشد.
  2. سطح آمادگی (۱سال) : اين سطح مربوط به يك سال قبل از ورود به مقطع ابتدايى می باشد که معمولا از سن ۶ سالگی شروع می شود و در این سطح کودک با کتاب و معلم و درس آشنا می شود تا برای دوره بعد آمادگی لازم را کسب کند.
  3. سطح آموزش اجباری (۹ سال ) : این سطح از آموزش شامل پایه ابتدایى به مدت ۶ سال و سه سال دیگر مربوط به آموزش متوسطه اجبارى می باشد که تحصیل در این سطح کاملا رایگان و برای تمام افراد اجباری می باشد. در سه سال اول تحصیل در سوئد، دانش آموز با همان معلمی خواهد بود که در ابتدا با آن است و به همین دلیل رابطه بسیار قوی بین معلم و شاگرد ایجاد می شود و خصوصیت بسیار جالب در نظام آموزشی سوئد در این سطح این است که نمره دادن ممنوع می باشد و معلمان به دانش آموزان ضعیف کمک می کنند که موجب گوشه نشینی و طرد فرد از جامعه نشود و در صورتی که سخت گیری خانواده باعث افسردگی و نا آرامی دانش آموز شده باشد مدرسه موظف است به اداره اجتماعی اطلاع دهد تا خانواده فرد مورد بررسی قرار گیرد. در مدارس کشور سوئد، دختران و پسران در کنار هم به صورت مختلط تحصیل می کنند که این باعث می شود فرد زودتر به جامعه ورود پیدا کند. روز دوشنبه روز آغاز مدرسه است که افراد موظف هستند که در کلاس جمع شوند و از تجربیات و تفریحات خود در جمع دوستان صحبت کنند که این امر به آنها هنر صحبت کردن در جمع آموزش داده شود و معلم حق ندارد در مورد شغل ، مذهب و خصوصیات خانوادگی دانش آموزان سوال پرسد که موجب تحقیر او شود و اصل بر برابری تمام افراد می باشد.
  4. سطح آموزش غیر اجباری (۳ سال) : پس از پایان آموزش اجباری دانش آموزان سوئدی به اختیار خود می توانند در این سطح، تحصیلات خود را ادامه دهند که این سطح نیز رایگان است که در اصطلاح به آن متوسطه سطح بالا گفته می شود و مدت آن ۳ سال می باشد. این سطح شامل ۱۷رشته تحصیلی از قبیل ( علوم اجتماعی ، علوم طبیعی ، موسیقی ، صنایع دستی ، صنایع غذایی ، منابع طبیعی ،کسب و کار، رستوران ، هتل داری ) است.

اعزام دانشجو به کشور سوئد – مدارک لازم جهت ورود به دانشگاه های کشور سوئد

مدارک لازم جهت ورود به دانشگاه های کشور سوئد به شرح زیر می باشد :

  • مدرک پیش دانشگاهی و پایان دوره متوسطه جهت ورود به دانشگاه های کشور سوئد
  • ارائه ریز نمرات مقاطع تحصیلی پیشین
  • مدرک زبان تافل یا آیلتس جهت ورود به دانشگاه های کشور سوئد
  • گذراندن دوره یکساله زبان سوئدی برای دانشجویان غیر سوئدی جهت ورود به دانشگاه های کشور سوئد
  • در صورت تقاضای زیاد گزینش بین دانشجویان از طریق نمرات ، مصاحبه و مهارت های تجربی جهت ورود به دانشگاه های کشور سوئد

اعزام دانشجو به کشور سوئد – اعزام دانشجو به کشور سوئد در مقطع کارشناسی

اعزام دانشجو به کشور سوئد در مقطع کارشناسی مانند اکثر کشورهای اروپایی به زبان همان کشور است ولی دانشگاه ها و کالج هایی وجود دارند که رشته های مختلفی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. زمان تحصیل کارشناسی در کشور سوئد بین ۳ تا ۴ سال می باشد. هزینه های تحصیل کارشناسی در دانشگاه های کشور سوئد بسته به رشته و دانشگاه متغیر و حدودا بین ۱۰ تا ۱۲ هزار یورو است که این هزینه شامل هزینه خوابگاه و اسکان نیست وصرفا  شامل هزینه تحصیل در دانشگاه می باشد و دانشجو می تواند به میزان ۱۰ ساعت در هفته به صورت نیمه وقت مشغول به کار شود . درآمد هر ساعت کار به طور میانگین 10 تا 13 یورو می باشد که می تواند بخشی از هزینه های دانشجو را تحت پوشش قرار دهد. به علاوه فارغ التحصیلان این امکان را دارند که پس از اتمام تحصیلات به دنبال یافتن شغل بروند. فرد متقاضی علاوه بر دارا بودن شاخص فرصت برای یافتن شغل در کشور سوئد با توجه به ارزش مدرک تحصیل و همینطور اگر مدرک او به زبان انگلیسی باشد، امکان کار در کشورهای اتحادیه اروپا، انگلستان، کانادا، استرالیا، آمریکا را نیز دارند چراکه در بسیاری از این کشورها دارا بودن مدرک دانشگاهی معتبر اروپایی جهت اخذ اقامت و کار بسیار تاثیر گذار خواهد بود. مدارک لازم جهت تحصیل کارشناسی در کشور سوئد عبارتند از :

  • ارائه مدرک دیپلم
  • قبولی در ازمون ورودی دانشگاه در کشور سوئد
  • داشتن مهارت زبان سوئدی و برخورداری از مهارت زبان انگلیسی 6 آیلتس
  • مدرک پذیرفته شدن در دانشگاه دولتی ایران
  • اثبات تمکن مالی جهت زندگی در سوئد

اعزام دانشجو به کشور سوئد

اعزام دانشجو به کشور سوئد – اعزام دانشجو به کشور سوئد در مقطع کارشناسی ارشد

زمان تحصیل کارشناسی ارشد در کشور سوئد بین ۱ تا ۲ سال می باشد و هزینه تحصیل در این مقطع سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار یورو است. دانشجویانی که دارای معدل بالا در رشته خود از دانشگاه معتبر می باشند و شرایط ویژه ای مانند مقاله بین المللی دارند شانس اخذ بورسیه تحصیل را نیز دارا هستند. دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مجاز به ۲۰ ساعت کار با حقوق 10 تا 13 یورو به ازای هر ساعت است که این درآمد می تواند هزینه زندگی دانشجویی را تحت پوشش دهد هزینه زندگی دانشجویی در سوئد ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه است . مدارک مورد نیاز جهت تحصیل کارشناسی ارشد در کشور سوئد به شرح زیر می باشد :

  • سوابق تحصیلی فرد دانشجو جهت تحصیل کارشناسی ارشد در کشور سوئد
  • ارائه مدرک زبان سوئدی یا انگلیسی (آیلتس ۵/۶)
  • ارائه گواهی اثبات تمکن مالی مناسب و مدارک شناسایی

در مقاله ” اقامت در سوئد ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت در سوئد اطلاعات کسب کنید .

اعزام دانشجو به کشور سوئد – اعزام دانشجو به کشور سوئد در مقطع دکترا 

تحصیل دکترا در کشور سوئد به دو صورت تحصیل با بورسیه و تحصیل با شرط پرداخت شهریه انجام می شود . همچنان کشور سوئد تحصیل در مقطع دکترا را به صورت شغل محسوب کرده و برای دانشجو در این مقطع حقوق ماهیانه حدود ۲۳۰۰ دلار مشخص می کند. یقینا با وجود این شرایط رقابت بسیار سختی برای اخذ بورسیه دکترا وجود دارد. داشتن شرایط زیر نقش به سزایی در افزایش شانس فرد جهت اخذ بورسیه دارد :

  • فرد ایلتس ۷ به بالا داشته باشد
  • فرد مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه معتبر داشته باشد (شاخص اخذ بورسیه برای افرادی که فارغ التحصیل سوئد می باشند مسلما بیش تر خواهد بود)
  • جلب نظر یک استاد راهنما که دانشجو را پشتیبانی نماید .
  • داشتن مقالات بین المللی در سطح ISI

لازم به ذکر است دانشجویان مقطع دکترا مجوز کار حدود 30 ساعت در هفته را دارند و میانگین حقوق دریافتی آن ها 10 تا 13 یورو به ازای هر ساعت است که مجموع درامد حاصله از کار و حقوق دریافتی از دانشگاه می تواند به راحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را پوشش دهد.

اعزام دانشجو به کشور سوئد – برترین دانشگاه های کشور سوئد

یکی از انگیزه های اعزام دانشجو به سوئد ، تحصیل در بهترین دانشگاه های این کشور است و در بین دانشگاه های سوئد ۹ دانشگاه این کشور دارای رتبه های برتر در رنکینگ جهانی دانشگاه ها هستند که عبارتند از :

  • دانشگاه استکهلم سوئد
  • دانشگاه اوپسالا سوئد
  • دانشگاه سلطنتی فناوری سوئد
  • دانشگاه کوتنبرگ سوئد
  • دانشگاه اومئو سوئد
  • دانشگاه لینشو پینگ سوئد
  • دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد
  • دانشگاه علوم کشاورزی سوئد
  • دانشگاه لولئو سوئد
  • دانشگاه لوند سوئد
  • دانشگاه لینه سوئد
  • دانشگاه سوئیدن سوئد
  • دانشگاه کارولینسکا سوئد
  • دانشگاه یوتبری سوئد

اعزام دانشجو به کشور سوئد – هزینه های تحصیل در سوئد

هزینه های ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه های این کشور و همچنین هزینه شهریه دانشگاه ها در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا و دانشجویانی که تبعه کشورهای نوردیک ( دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد و همچنین قلمروهای خودمختار الند، گرینلند، سوالبار و فاروئه ) نیستند،‌ اخذ می شود . هزینه های تحصیل در سوئد بستگی به رشته تحصیلی متقاضی بوده و این هزینه ها برای رشته های مختلف، متفاوت می باشد . میانگین هزینه ها برای دوره کارشناسی ارشد در کشور سوئد ۱۲۹۰۰۰ کرون در سال است ، در حالی که دوره های کارشناسی به طور معمول ارزان تر می باشند . طیف استاندارد هزینه های تحصیل در کشور سوئد برای رشته های مختلف در زیر ارائه شده است که البته مقدار دقیق آن ممکن است متفاوت باشد.

  • علوم اجتماعی و علوم انسانی از ۸۰،۰۰۰ کرون تا  ۱۱۰،۰۰۰ کرون در سال
  • رشته های فنی و علوم طبیعی از ۱۲۰،۰۰۰ کرون تا ۱۴۵،۰۰۰ کرون در سال
  • معماری و طراحی از 19000 کرون تا 270000 کرون در سال

لازم به ذکر است که متوسط هزینه زندگی دانشجویان در کشور سوئد، ماهانه حدود ۸۰۰۰ کرون در ماه می باشد و البته هزینه های متقاضی بسته به محل زندگی وی و اولویت های شخصی اش متفاوت خواهد بود.

اعزام دانشجو به کشور سوئد

اعزام دانشجو به کشور سوئد – پذیرش تحصیلی در کشور سوئد

برای پذیرش تحصیلی در کشور سوئد نیاز است که دانشجو قبل از همه چیز با مکاتبه با دانشگاه مورد نظرش درخواست پذیرش را در رشته مربوطه و استاد راهنمای مورد نظر اخذ کند و پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های سوئد وارد روال مهاجرتی تصمیم خود می شود که در این زمینه بهتر است با یک وکیل مهاجرتی آشنا به قوانین بین المللی و علی الخصوص تحصیل در خارج از کشور جهت پروسه اعزام دانشجو به سوئد اقدام کرد . مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی در سوئد عبارتند از :

  • ترجمه مدارک تحصیلی از سال اول دبیرستان تا آخرین مقطع تحصیلی به همراه ریز نمرات به زبان انگلیسی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل جهت پذیرش تحصیلی در سوئد
  • تصویر گذرنامه متقاضی
  • ارائه رزومه فرد متقاضی جهت پذیرش تحصیلی در سوئد

از سال ۲۰۱۵ میلادی اداره مهاجرت کشور سوئد اعلام کرده است ، دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در سوئد را دارند می بایست بابت هزینه زندگی خود صرف نظر از داشتن همراه برای هر ماه ۸۰۱۰ کرون در حساب بانکی خود به مدت ۳ ماه پیش از مراجعه سفارت و انجام مصاحبه داشته باشند. همچنین فرد اصلی علاوه بر هزینه زندگی در سوئد هزینه تحصیل یک سال را می بایست در حساب بانکی خود داشته باشد.

اعزام دانشجو به کشور سوئد – زمان اعزام دانشجو به کشور سوئد

زمان اعزام دانشجو به سوئد و شروع فرایند ارسال درخواست پذیرش از دانشگاه های کشور سوئد در زمان های مشخصی از سال انجام می شود و هر کدام از این زمان های تعیین شده در هر کدام از دانشگاه های سوئد فرصت خاص خودش را دارد،‌ اما معمولا ترم های تحصیلی دانشگاه های کشور سوئد مانند دانشگاه های بسیاری از کشورهای جهان در دو ماه ژانویه یا سپتامبر آغاز می شود. متقاضیان اعزام دانشجو به سوئد بهتر است از ۸ تا ۱۰ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی خود جهت پذیرش از دانشگاه مورد نظر آنها درخواست خود را ارسال کنند،‌ تا بدون دغدغه بتوانند در ماه های ذکر شده خود را به کلاس ها برسانند. رعایت این مدت زمان طولانی به این دلیل است که پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، پروسه اخذ ویزای تحصیلی و وقت سفارت زمان بر بوده و فرد متقاضی می بایست از قبل برای آن برنامه ریزی کند. لازم به ذکر است که متقاضیان اعزام دانشجو به سوئد می بایست این را مد نظر خود قرار دهند که حداقل یک ماه قبل از شروع ترم تحصیلی و تشکیل کلاس ها در خاک کشور سوئد حضور داشته باشند و شرایط را برای اسکان و خوابگاه و غیره مهیا کنند. ترم تحصیلی مدارس در کشور سوئد نیز از ماه سپتامبر آغاز شده و متقاضیان تحصیل در مدارس این کشور نیز می بایست با توجه به شرایط فوق در زمان مقرر خود را به خاک سوئد برسانند.

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در سوئد ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در سوئد توضیح دادیم .

اعزام دانشجو به کشور سوئد – وضعیت اقامت پس از تحصیل در کشور سوئد

طبق مفهوم habitual residency، اگر فرد خارجی به مدت ۵ سال متوالی مجوز اقامت موقت در کشور سوئد را کسب کرده باشد و علت اقامت موقت او نیز شامل habitual residency باشد، به وی اقامت دائم اعطا می شود. ‌پس از اخذ مجوز اقامت دائم اگر آن فرد تحت شرایطی که با زبان سوئدی و فرهنگ و رسوم مردم این کشور تا حد بالایی آمیخته شده باشد، می تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی سوئد درخواست دهد. اقامت موقت کاری در سوئد می تواند شامل habitual residency باشد زیرا فرد متقاضی که موفق به اخذ ویزای کاری سوئد شده باشد، پس از ۵ سال گذراندن زندگی و کار کردن این کشور و پرداخت مالیات به دولت، تحت شرایط خاصی، به وی اقامت دائم اعطا می شود ولی اگر فرد موفق به اخذ ویزای دانشجویی سوئد شده باشد، از آنجا که هدف ذاتی ویزای تحصیلی سوئد، صرفا فراهم کردن امکان تحصیل در این کشور بوده و بنا بر این است که دانشجویان پس از تحصیل به کشور خود باز گردند، لذا اقامت تحصیلی در سوئد جزء مدت زمان ۵  سال habitual residency محسوب نمی شود. لازم است بدانید که دولت سوئد به شما اجازه می دهد که پس از پایان دوره تحصیلی تان، در خاک سوئد دنبال کار بگردید و که اگر در مدت زمان مربوطه موفق به دریافت یک دعوتنامه کاری از یک کارفرمای سوئد شدید، ویزای کار سوئد برای شما صادر می شود که شامل اقامت ذاتی دائمی می شود. همچنین تحصیل دکترا شغل محسوب شده و به شما حقوق پرداخت می شود و شما از این طریق می توانید هزینه تحصیل و زندگی خود را تامین کنید و با تحصیل دوره دکتری اقامت و در نهایت تابعیت کشور سوئد را کسب کنید .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
اعزام دانشجو به کشور لتونی اعزام دانشجو به کشور لتونی

اعزام دانشجو به کشور لتونی کشور لتونی از جمله کشورهای اروپایی است و اعزام دانشجو به کشور لت...

اعزام دانشجو به کشور بلژیک اعزام دانشجو به کشور بلژیک

اعزام دانشجو به کشور بلژیک کشور بلژیک در غرب اروپا واقع است و پایتخت آن بروکسل می باشد . اعز...

اعزام دانشجو به کشور نروژ اعزام دانشجو به کشور نروژ

مهاجرت به نروژ و تحصیل در این کشور مورد توجه افراد بسیاری است که علاقمند به تحصیل در دانشگا...

نظرات کاربران
Call Now Button