اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک

امروزه اغلب افراد در سراسر جهان قصد مهاجرت به کشورهای پیشرفته اروپایی را دارند و یکی از سریع ترین راه های مهاجرت به کشورهای اروپایی ، مهاجرت تحصیلی می باشد و یکی از پرطرفدارترین کشورهای اروپایی که همه ساله افرادی بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های معتبر آن به آنجا مهاجرت می کنند ، کشور جمهوری چک است . کشور چک در اروپای مرکزی واقع شده است که از سال 2004 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و با کشورهای آلمان ، اتریش ، لهستان و اسلواکی همسایه است . بیش از 42000 دانشجو در موسسات آموزش عالی کشور جمهوری چک مشغول تحصیل هستند و بیشتر این دانشجویان تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب کرده اند و علاقه مندان اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک به زبان انگلیسی روز به روز در حال افزایش است . در این مقاله اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک را نیز بررسی می کنیم و شما می توانید جهت هر گونه سوال با کارشناسان ما در موسسه آتیه آفرینان ایرانیان تماس حاصل فرمایید .

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور برزیل دارید می توانید مقاله ” تحصیل در چک ” را مطالعه نمایید.

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک – تحصیل در مدارس آموزش حرفه ای کشور چک

تحصیل در مدارس آموزش حرفه ای کشور چک دارای ویژگی های زیر می باشد :

  • بیشتر واحد های درسی به صورت عملی است ، بنایراین مدارک ارائه شده کاربردی می باشد
  • طول مدت تحصیل در مدارس آموزش حرفه ای کشور چک ۳ سال می باشد و بعد از آن به دانش آموزان این دوره مدرک دیپلم حرفه ای اهدا می شود (DiS)
  • تحصیل در مدارس آموزش حرفه ای از لحاط بین المللی معادل دوره های کالج در دیگر کشورها است .
  • دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی از دوره متوسطه معمولا نسبت به دوره های دانشگاهی ، این مدارس را انتخاب می کنند.

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک  – شرایط اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک

موسسات آموزش عالی کشور چک به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

  • 24  موسسه آموزش عالی عمومی در کشور چک
  • 2  موسسه آموزش عالی دولتی در کشور چک
  • 43  موسسه آموزش عالی خصوصی در کشور چک

دوره های تحصیلی در کشور جمهوری چک به ۲ دسته فصل، سال  تقسیم می شوند که تمامی این دوره ها شامل دوره تدریس، امتحانات و تعطیلات است . لازم به ذکر است که اغاز دوره تحصیلی در کشور جمهوری چک ماه سپتامبر است و هرسال تحصیلی به دو ترم تقسیم می شود : ترم زمستان و تابستان که هر ترم، شامل ۲۰ هفته است ، از این ۲۰ هفته ،۱۵ هفته مختص تدریس و ۵ هفته آخر مربوط به دوره امتحانات است .

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک  – تحصیل در موسسات آموزش عالی کشور چک  ( TSP )

در موسسات آموزش عالی کشور چک  ( TSP ) بر خلاف دانشگاه ها ، دانشکده وجود ندارد و در این موسسه ها عمدتا یک یا دو برنامه تحصیلی با تخصص های جزئی ارائه می شود . اکثر رشته های تحصیلی که در این موسسات تدریس می شود شامل پزشکی ، رشته های فنی ، صنعت گردشگری ، صنعت هتل و غذا ، اقتصاد و مدیریت ، کشاورزی ، داروهای دامپزشکی ، حقوق ، روزنامه نگاری ، اطلاع رسانی و غیره می باشد . از ویژگی های تحصیل و اعزام دانشجو به چک در این موسسات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شهریه سالانه قابل پرداخت در این موسسات بین ۲٫۵۰۰ تا ۵٫۰۰۰ CZK است . شهریه مدارس خصوصی را خودشان تعیین می کنند و معمولا به مراتب گران تر از هزینه های موسسات دولتی است .
  • بر خلاف اکثر مؤسسات آموزش عالی ، حضور در این موسسات اجباری است و در صورت غیبت باید مدارک معتبر پزشکی ارائه شود .
  • فارغ التحصیلان از این موسسات می توانند در دوره کارشناسی کوتاه مدت در دانشگاه ها جهت کسب مدرک کارشناسی ادامه تحصیل دهند که معمولا 1 یا 2 سال طول می کشد .
  • بسیاری از موسسات آموزش عالی کشور چک معمولا با دانشگاه ها دولتی در همکاری نزدیک می باشند .

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک مدارک مورد نیاز جهت اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک 

اساسی ترین و اصلی ترین مدرک جهت پذیرش در مقطع لیسانس، مدارک تکمیلی دوره دبیرستان اعم از اصل دیپلم و ریزنمرات می باشد و در مقطع کارشناسی ارشد ، علاوه بر مدارک دوره دبیرستان مدرک دوره لیسانس و ریز نمرات نیز مورد نیاز است. افرادی که متقاضی تحصیل تمام وقت هستند باید مستقیم از دانشگاه درخواست تحصیل تمام وقت را داشته باشند. آخرین مهلت جهت ثبت نام و درخواست پذیرش، اواخر فوریه یا مارس است .

بیشتر موسسات آموزش عالی کشور جمهوری چک دارای آزمون می باشند و قبولی در این آزمون را یکی از شرایط ارائه پذیرش قرار داده اند که این آزمون ها بین ماه های جون تا سپتامبر برگزار می شود ولی آزمون موسسسات عالی هنر زودتر و در ماه ژانویه برگزار می شود و آخرین مهلت ثبت نام آن اواخر نوامبر است .

شما می توانید برای مهاجرت به چک مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به چک ” را مطالعه فرمایید .

درصورتی که افراد متقاضی تحصیل به زبان چکی باشند، باید جهت پذیرش مدرک زبان چکی را ارائه دهند و یا در آزمون مربوط به سنجش میزان دانش زبان که توسط دانشگاه برگزار می شود قبول شوند. دانشجویان بین المللی در صورت نیاز، قبل از تحصیل باید مجوز اقامت بلند مدت یا ویزا، پاسپورت و کارت شناسایی خود را ارائه دهند.

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک تحصیل کارشناسی در کشور چک

تحصیل و اعزام دانشجو به چک در مقطع کارشناسی جهت آماده سازی دانشجو برای حرفه مشخص یا ورود به مقطع کارشناسی ارشد طراحی شده است. مدت زمان تحصیل کارشناسی در کشور چک بین ۳ تا ۴ سال است . طیف گسترده ای از زمینه های تحصیلی شامل فنی ، علوم پایه ، هنر ، اقتصاد و بسیاری دیگر در دوره های کارشناسی ارائه می شوند . مدرک تحصیلی این مقطع بعد از با یک امتحان نهایی و دفاع از پایان نامه کارشناسی است ارایه می شود . دانشجویان پس از پایان موفقیت آمیز این مقطع تحصیلی ، درجه تحصیلات لیسانس (BcS) یا (BcA) در صورت داشتن مدرک تحصیلی در زمینه هنرهای زیبا دریافت می کنند . مدرک لیسانس زیر نظر برنامه بولونیا قرار دارد و این مقطع تحصیلی در بیشتر دانشگاه های خصوصی و دولتی کشور چک وجود دارد که با اعتبارات مطابق با سیستم ECTS ارزیابی می شوند .

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک تحصیل کارشناسی ارشد در کشور چک

با توجه به استانداردهای برنامه بولونیا ، اکثرا دانشگاه های کشور چک برنامه های فوق لیسانس را ارایه می دهند که ارایه دهنده برنامه های دوره ی کارشناسی نیز هستند .  مدت زمان تحصیل کارشناسی ارشد در کشور چک بین ۱ تا ۳ سال است . در کشور جمهوری چک تعدادی از برنامه های کارشناسی ارشد وجود دارد که به صورت پیوسته برگزار می شود و نیاز به گذراندن دوره لیسانس نیست که این برنامه ها در طول دوره های ۴ تا ۶ ساله برگزار می شود که بیشتر در زمینه های رشته های حقوق یا پزشکی می باشد . دوره های مقطع کارشناسی ارشد در زمینه های گسترده ای از رشته ها از قبیل فنی ، علوم ، هنری ، اقتصاد و غیره وجود دارد که این برنامه تحصیلی با یک امتحان و دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد به پایان می رسد و دانشجویان مدرک کارشناسی ارشد را دریافت می کنند .

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک تحصیل دکترا در کشور چک

تحصیل دکترا در کشور چک بیشتر در تحقیقات علمی و فعالیت های خلاقانه مستقل یا فعالیت های نظری و خلاقانه مستقل در زمینه هنرهای زیبا طراحی شده است. مدت زمان تحصیل دکترا در کشور چک نه کمتر از ۳ و نه بیشتر از ۴ سال طراحی شده است اما معمولا بیش از این طول می کشد . فارغ التحصیلان این دوره دارای مدرک تحصیلی “دکترا” به اختصار Ph.D دریافت می کنند.  ارزیابی مطالعات دکترا توسط اعتبارات ECTS هنوز رایج نیست و این سیستم تاکنون توسط چند دانشگاه محدود اجرایی شده است .

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک – اعزام دانشجو و تحصیل پزشکی در کشور چک 

تحصیل در رشته های پزشکی در جمهوری چک پیشینه ای طولانی از قرن چهاردهم میلادی دارد و دانش آموزان از سراسر دنیا به خاطر دوره های تحصیلی منتوع در رشته های علوم پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های چک، مایل به تحصیل در این رشته ها هستند . دانشگاه های علوم پزشکی جمهوري چک یکی از بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل در رشته های علوم پزشکی در خارج از کشور هستند. در اکثر دانشگاه های علوم پزشکی در چک دوره های پزشکی عمومی 6 سال، دندانپزشکی 5 سال و دوره های دارو سازی نیز 5 سال طول می کشد که به زبان انگلیسی ارائه می شوند و همچنین دوره های کارشناسی پرستاری و کارشناسی ارشد اپتومتری در این دانشگاه ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می شوند. پذیرش در دوره های تحصیلی علوم پزشکی در کشور چک براساس دیپلم دبیرستان و هم چنین مهارت در زبان انگلیسی می باشد ( که ممکن است توسط اسکایپ از دانش آموز تست گرفته شود)، در بسیاری از موارد نیز دانشگاه ها دارای آزمون ورودی و مصاحبه هستتند که آزمون های ورودی در دانشگاه ها و توسط برخی از دفاتر نمایندگی در خارج از کشور سازمان دهی می شوند.

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک زمان اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک

زمان درخواست برای تحصیل در دانشگاه های چک نیز بستگی به دانشگاه انتخابی دارد و معمولا آخر ماه می زمان درخواست برای اکثر دانشگاه های این کشور است ، همچنین درخواست تحصیل در اکثر دانشگاه های جمهوری چک در ابتدا باید به صورت آنلاین انجام شود و پس از تایید آن و پرداخت هزینه های پیش پرداخت مدارک و نسخه های چاپی ارسال شوند.

اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک مراحل اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک

فرد برای تحصیل و اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک باید صلاحیت تحصیل در آن کشور را داشته باشد . به همین دلیل در مرحله اول باید با توجه به شرایط و ضوابط خاص جمهوری چک اقدام کرد . در حقیقت شرایط اعزام دانشجو به جمهوری چک یک فرایندی است که تابع مقررات و ضوابط این کشور می باشد و از انتخاب دوره تحصیلی شروع و با اخذ برنامه ریزی جنبه های کاربردی ورود به جمهوری چک به اتمام می رسد . تحت این شرایط، فرد صلاحیت تحصیل و اعزام دانشجو در جمهوری چک را پیدا می کند. مراحل اعزام دانشجو به کشور جمهوری چک شامل 8 مرحله زیر است :

  1. انتخاب برنامه تحصیلی بر اساس علایق و ایده ها که در این برنامه فرد می تواند انتخاب کند که قصد دارد به زبان چک، انگلیسی و حتی به زبانهای خارجی دیگر تحصیل کند . تحصیل به زبانهای خارجی منوط به پرداخت شهریه ها می باشد اما معمولا این هزینه پایین تر از اروپای غربی است . ممکن است که در این حین فرد از برخی فرصت های بورس تحصیلی پیشنهادی بهره ببرد. در دانشگاههای دولتی چک صرفا دوره تحصیلی به زبان بومی چک بدون شهریه می باشد و بسیاری از دانشگاهها در جمهوری چک دوره های زبان آموزی یک – ساله را پیشنهاد می کنند که هدف از این دوره ها عبارتند از :
  • آماده سازی تان جهت تحصیل به زبان چکی
  • آمادگی برای آزمون های ورودی
  1. آماده سازی مدارک اصلی

شرط اصلی برای ورود به تحصیلات اتمام موفق سطح قبلی تحصیل می باشد و گواهی فارغ التحصیلی دبیرستان برای لیسانس و مدرک لیسانس برای فوق لیسانس و فوق لیسانس برای دکترا الزامی است. مدارک لازم جهت تحصیل در دانشگاه های چک عبارتند از :

  • درخواست تکمیل و تحویل داده شده جهت ورود به دانشگاه های چک
  • مدرک پرداخت شهریه دانشگاهی برای ورود به دانشگاه های چک
  • ارائه رزومه تحصیلی جهت ورود به دانشگاه های چک
  • ارائه توصیه نامه از موسسه قبلی برای ورود به دانشگاه های چک
  • موفقیت ها و دستاوردهای قبلی
  • تست مهارت انگلیسی
  1. کنترل شرایط پذیرش خاص در کشور چک

پس از مشخص شدن دانشگاه و دوره تحصیلی ، حالا می توان اطلاعات جزیی درباره شرایط پذیرش و مهلت های زمانی جستجو کرد . فرد باید همواره نیازمندی های خاص را در وب سایت های دانشگاهی بررسی کند. مهلت درخواست عمدتا بین فوریه و آوریل می باشد .

  1. تحویل درخواست جهت ورود به دانشگاه های چک

فرم های درخواست برای ورود به دانشگاه های کشور چک بر روی وب سایت های دانشگاه ها در دسترس است و دانشگاهها معمولا از سیستم فرمهای درخواست الکترونیکی برای راحتی کار استفاده می کنند. پس از تحویل درخواست، با فرد متقاضی از طریق وب سایت یا ایمیل مکاتبه می شود.

  1. شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های کشور چک

اگر فرد متقاضی واجد شرایط باشد ، ممکن است که از فرد آزمون ورودی گرفته شود که این آزمون می تواند شامل یک تست مکتوب و مصاحبه شفاهی باشد . امتحان های پذیرش مشخصا در کشور جمهوری چک برگزار می شود اما برخی از گزینه ها هم برای اخذ آزمون در خارج وجود دارد (مثلا از طریق  Skype)

  1. انتظار برای اعلان پذیرش از دانشگاه های چک

زمانی که دوره درخواست و آزمون های ورودی به پایان رسید، دانشگاه تصمیمات پذیرش نهایی را می گیرد و نتایج معمولا در اواخر ژوئن اعلام می شود. پس از پذیرش، از فرد خواسته می شود تا شهریه نیمسال اول را پرداخت کند سپس دانشگاه برای وی نامه رسمی پذیرش، تاییدیه پذیرش برای اخذ ویزا و اهداف اجاره خانه  و قرارداد تحصیل صادر می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت چک مقاله ” اقامت در چک ” را مطالعه بفرمایید .

بسته به ملیت ممکن است که فرد ویزای اقامت برای ورود به جمهوری چک را درخواست کند و فرد به محض دریافت نامه پذیرش اقدام به درخواست ویزا می کند و مدارک لازم برای اخذ ویزا تحصیلی جمهوری چک عبارتند از:

  • پاسپورت اصلی و فوتو کپی از اطلاعات پاسپورت و صفحه امضا
  • فرم درخواست ویزا جمهوری چک
  • دو قطعه عکس جدید مشابه 2×2 .
  • نامه پذیرش از دانشگاه های کشور چک (اصل و کپی)
  • بیمه سلامت/سوانح معتبر با پوشش بین المللی کامل و حداقل پوشش 30000
  • مدرک بودجه تحصیلی کافی.
  • نداشتن سابقه کیفری یا جنایی

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اعزام دانشجو به کشور لتونی اعزام دانشجو به کشور لتونی

اعزام دانشجو به کشور لتونی کشور لتونی از جمله کشورهای اروپایی است و اعزام دانشجو به کشور لت...

اعزام دانشجو به کشور بلژیک اعزام دانشجو به کشور بلژیک

اعزام دانشجو به کشور بلژیک کشور بلژیک در غرب اروپا واقع است و پایتخت آن بروکسل می باشد . اعز...

اعزام دانشجو به کشور نروژ اعزام دانشجو به کشور نروژ

مهاجرت به نروژ و تحصیل در این کشور مورد توجه افراد بسیاری است که علاقمند به تحصیل در دانشگا...

نظرات کاربران
Call Now Button