هر ساله هزاران دانشجو از سراسر دنیا، تحصیل در ترکیه را به دلیل فرهنگ ، هزینه زندگی ، پژوهش و آموزش، تجربه، موقعیت جغرافیایی عالی و امکان تحصیل به زبان انگلیسی انتخاب می کنند. البته کشور ترکیه به دلیل ویژگی های منحصر به فرد شهرهای خود یکی از کشورهای پرجاذبه برای گردشگری به شمار می آید.
در این مقاله مشاورین ارشد موسسه آتیه آفرینان ایرانیان شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به کشور ترکیه را به عنوان یکی از ایمن ترین و مطمئن ترین روش های مهاجرت معرفی کرده است.

برای تحصیل و اعزام دانشجو به کشور ترکیه اتمام دوره دبیرستان و داشتن دیپلم ضروری می باشد. دروس در دانشگاه های ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می شوند. برای تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه تسلط به زبان انگلیسی ضروری است.
حداقل نمره آیلتس قابل قبول برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه آیلتس آکادمیک 5.5 می باشد. بسیاری از افراد جهت مهاجرت به ترکیه معمولا از طریق تحصیل و اعزام دانشجو پزشکی به ترکیه اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی می توانند اقدام نمایند.

اعزام دانشجو به کشور ترکیه
اعزام دانشجو به کشور ترکیه

اعزام دانشجو به کشور ترکیه اعزام دانش آموزان به مدارس کشور ترکیه

اعزام دانش آموزان به مدارس کشور ترکیه و تحصیل در مدارس ترکیه در سه دوره پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه ارائه می شود. دوره های پیش دبستانی دقیقا همانند ایران به صورت اختیاری است و تا سن 6 سالگی ارائه می شوند.
تحصیل از مقطع ابتدایی به بعد در ترکیه اجباری است و دانش آموزان تا 8 سال در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند. تحصیل در مقطع متوسطه و دبیرستان تا سن 18 سالگی به صورت اجباری است.
شایان به ذکر است که تحصیل در مدارس دولتی ترکیه هم در مقطع ابتدایی و هم در مقطع دبیرستان برای دانش آموزان تبعه ترکیه و دانش آموزان خارجی رایگان است.

زبان تحصیل در این مقاطع زبان ترکی می باشد اما دانش آموزان یک زبان خارجی دیگر نیز آموزش می بینند. بعضی از مدارس خصوصی در کشور ترکیه دروس را هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی ارائه می کنند. قبل از ورود به مدارس ترکیه باید آزمونی را بدهند و پس از قبولی در آزمون و اثبات توان علمی آن ها می توانند در مدارس ترکیه تحصیل کنند.
دانش آموزان پس از پایان مقطع تحصیلی دبیرستان باید در یک آزمون جامع شرکت کنند و در صورت قبولی در این آزمون وارد دانشگاه می شوند. نمرات دانش آموزان در این آزمون جامع در انتخاب رشته تحصیلی آن ها در دانشگاه های ترکیه بسیار تاثیرگذار است.

اعزام دانشجو به کشور ترکیه در مقطع کارشناسی

اعزام دانشجو به کشور ترکیه در مقطع کارشناسی امکان پذیر است. تحصیل کارشناسی در ترکیه در اکثر رشته ها حدود 4 سال طول می کشد ولی اما برای برخی از رشته ها همانند پزشکی ممکن است 6 سال باشد.
هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های دولتی ترکیه برای افرادی که تبعه ترکیه باشند حدود 80 تا 250 دلار و برای دانشجویان خارجی حدود 240 تا 250 دلار است.
هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های خصوصی ترکیه برای دانشجویان خارجی در گروه های غیر پزشکی حدود 2.500 تا 8.000 دلار و برای گروه پزشکی حدودا بین 8000 دلار تا 25000 دلار می باشد.

اعزام دانشجو به کشور ترکیه در مقطع کارشناسی
اعزام دانشجو به کشور ترکیه در مقطع کارشناسی

اعزام دانشجو به کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد نیازی به آزمون جامع و سراسری نیست و به این صورت است که هر دانشگاه آزمون مربوط به خود را دارد و افراد در سال 2 بار می توانند در آزمون های دانشگاه ها شرکت کنند یعنی دانشگاه های کشور ترکیه در هر سال 2 بار در رشته های مورد نیاز آزمون برگزار می کنند و برای هر رشته ایی ظرفیت را اعلام می کنند.
هزینه های تحصیل در دانشگاه های ترکی زبان در مقطع فوق لیسانس برای اتباع کشور ترکیه حدود 80 تا 250 دلار و برای اتباع خارجی حدود 240 دلار الی 750 دلار است.
همچنین تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های انگلیسی زبان کشور ترکیه برای اتباع ترکی از 150 دلار تا 500 و برای اتباع خارجی 450 تا 1500 دلار می باشد.

لازم به ذکر است که دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد هفته ای 20 ساعت اجازه کار پاره وقت دانشجویی را دارند و افرادی که به زبان ترکی مسلط باشند می توانند راحت تر کار مناسب را پیدا کنند. افراد باید در دوره کارشناسی ارشد حدود 20 الی 30 واحد درسی بگذرانند و سپس بر روی موضوعات علمی و موضوع پایان نامه خود کار تحقیقی انجام دهند.
افرادی که تمایل دارند برای دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه اقدام نمایند می توانند با ارائه مدرک زبان آیلتس حداقل 5.5 آکادمیک برای دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه بدون آزمون ورودی درخواست دهند.
شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه از 2500 دلار در سال شروع شده و تا 10.000 دلار در سال نیز بر اساس رشته و دانشگاه می تواند افزایش داشته باشد.

اعزام دانشجو به کشور ترکیه در مقطع دکترا 

متقاضیان تحصیل دکترا در ترکیه در 2 دوره و زمان مشخص یعنی در ماه های اکتبر و ژانویه می توانند برای دانشگاه های ترکیه درخواست اخذ پذیرش تحصیلی کنند.
زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی است و افراد باید مدرک زبان بالایی داشته باشند تا بتوانند در این مقطع تحصیل کنند اما اگر فاقد مدرک زبان باشند می توانند در دوره های زبان انگلیسی در ترکیه ثبت نام کنند و در کالج های زبان انگلیسی به این مدرک زبان دست پیدا کنند.
هزینه کل تحصیل دکترا در ترکیه در دانشگاه های دولتی این کشور که با آزمون وزودی دانشجو می پذیرد در حدود سالانه 500 تا 1500 دلار است و در دانشگاه های خصوصی سالانه حدود 40000 دلار می باشد و این دوره 4 ساله می باشد که 2 سال تحصیل و 2 تحقیق و کار بر روی پایان نامه است.

اعزام دانشجو به کشور ترکیه در مقطع دکترا 
اعزام دانشجو به کشور ترکیه در مقطع دکترا 

اعزام دانشجو به کشور ترکیه از طریق بورسیه تحصیلی

کشور ترکیه هر ساله بورسیه های تحصیلی مختلفی را ارائه می کند که این بورسیه ها هم در مقطع لیسانس و هم در مقطع فوق لیسانس و هم در مقطع دکترا ارائه می شوند و افراد به 2 صورت می توانند درخواست بورسیه تحصیلی کنند:
1. از طریق ثبت نام در سایت دانشگاه ها 2. از طریق مصاحبه حضوری یا اینترنتی.
نمراتی که افراد باید در مقاطع تحصیلی مختلف جهت اخذ بورسیه تحصیلی داشته باشند به قرار زیر می باشد:

  • مقطع کارشناسی: کسب نمره 14 از 20 نمره و یا کسب نمره 70 از 100 نمره
  • مقطع کارشناسی ارشد: کسب نمره 15 از 20 نمره و یا کسب نمره 75 از 100 نمره
  • مقطع دکترا: در این مقطع نیز افراد باید مانند مقطع فوق لیسانس نمره 15 از 20 و یا نمره 75 از 100 را کسب کرده باشند.

اعزام دانشجو به کشور ترکیه برترین دانشگاه های کشور ترکیه

در کشور ترکیه 183 دانشگاه و آکادمی وجود دارد که حدود 109 دانشگاه دولتی و 65 دانشگاه خصوصی و 6 موسسه آموزشی است. همچنین دانشگاه های کشور ترکیه بر اصول نظام بولونیا استوار بوده و از برنامه های تحصیلی دانشگاه های اروپایی تبعیت می کنند. همچنین اکثر دانشگاه های ترکیه با تبادل دانشجویان در دانشگاه های دیگر به صورت بین المللی موافق هستند و طرفدار برنامه اراسموس هستند.

لازم است بدانید که حدود 10 دانشگاه در ترکیه دارای رتبه برتر در سطح جهان هستند که این دانشگاه ها در شهرهای بزرگ ترکیه مانند آنکارا و استانبول و مابقی در ازمیر و و آناتولی قرار دارند. در جدول زیر تعدادی از دانشگاه های برتر کشور ترکیه با آخرین رتبه بندی آن ها تا سال 2021 میلادی ذکر شده است:

دانشگاه کوچ (Koç University)451
دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)501-510
دانشگاه سابانجی (Sabanci University)521-530
دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)591-600
دانشگاه بغازیچی( Boğaziçi University)651-700
دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)651-700
دانشگاه آنکارا (Ankara University )801-1000
دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)801-1000
دانشگاه استانبول (Istanbul University)801-1000

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

در بحث اعزام دانشجو به ترکیه، مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه از نکات بسیار مهم می باشد و دانشجویان برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه باید مدارک خاصی را ارائه کنند.
دانشجویان پس از اینکه رشته تحصیلی خود و نوع دانشگاه خود را جهت تحصیل در ترکیه انتخاب کردند باید به جمع آوری مدارک مورد نیاز بپردازند. این مدارک لازم در بعضی از دانشگاه ها به صورت عمومی و یکسان است و در بعضی از دانشگاه ها به صورت خاص تری باید مدارک لازم جمع آوری شود.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه
مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • ارائه فرم درخواست پذیرش تحصیلی و ترجمه شده آن
  • ارائه مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی و ترجمه شده آن
  • ارائه ریز نمرات دوره دبیرستان و دیپلم و پیش‌ دانشگاهی و ترجمه آن ها
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی و ترجمه آن
  • ارائه رسید اپلیکیشن فی و هزینه ثبت نام دانشگاه

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

جهت تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا علاوه بر مدارک فوق افراد باید مدارک زیر را نیز ارائه کنند:

  • ترجمه و ارائه مدرک کارشناسی برای متقاضیان اخذ پذیرش کارشناسی ارشد و ترجمه و ارائه مدرک کارشناسی ارشد برای متقاضیان اخذ پذیرش دکترا
  • ارائه نمره GRE برای مهندسان جهت اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه (در صورت نیاز)
  • ترجمه و ارائه توصیه ‌نامه استاد جهت اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه
  • ارائه مدرک زبان تافل و یا آیلتس جهت اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه
  • انجام یک مصاحبه آنلاین یا حضوری جهت اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه (در صورت نیاز)

متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس علاوه بر این که باید مدارک لازمه را ارائه کنند باید به سایت دانشگاه خود مراجعه کرده و مدارک را طبق خواست دانشگاه ها به صورت اسکن شده ایمیل کنند.

اعزام دانشجو به کشور ترکیه – ویزای تحصیلی کشور ترکیه

افراد برای اعزام دانشجو به کشور ترکیه و تحصیل در کشور ترکیه باید ویزای تحصیلی را درخواست کنند. روند و مراحل اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه سخت و دشوار و چندان پیچیده نیست یعنی افراد پس از آنکه در دانشگاه های ترکیه ثبت نام کردند و نامه پذیرش را دریافت کردند، می توانند به سفارت ترکیه مراجعه کرده و فرم درخواست ویزا را به همراه نامه پذیرش ارائه دهند و درخواست ویزای تحصیلی کشور ترکیه کنند که این ویزا به طور معمول در کمتر از 2 ماه پس از درخواست صادر می شود.
مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی کشور ترکیه عبارتند از:

  • ارائه یک پاسپورت معتبر و فتوکپی پاسپورت جهت اخذ پذیرش تحصیلی در کشور ترکیه
  • 4 قطعه عکس رنگی
  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ترکیه
  • ارائه درخواست ویزای تحصیلی ترکیه
  • ارائه تمکن مالی و اثبات حساب بانکی جهت اثبات توانایی در پرداخت هزینه ها
  • ارائه یک بیمه نامه معتبر اعزام دانشجو به کشور ترکیه  

ویزای تحصیلی کشور ترکیه
ویزای تحصیلی کشور ترکیه

زمان اعزام دانشجو به کشور ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه در زمان های خاصی صورت می گیرد. نظام آموزشی کشور ترکیه شبیه به دانشگاه های ایران و به صورت ترمی _ واحدی است و شروع ترم های تحصیلی در 3 دوره پاییز، بهار و تابستان عبارتند از:

  • ترم پاییز: از اکتبر تا آخر ژانویه
  • ترم بهار: از ماه فوریه تا ماه ژوئن
  • ترم تابستان: از ماه جولای تا ماه آگوست

و اعزام دانشجو به ترکیه باید از 2 ماه قبل از شروع ترم های تحصیلی انجام شود و بر همین اساس با توجه به اینکه ترم های تحصیلی در ترکیه در سه دوره صورت می گیرد بنابراین افراد می توانند در هر ماهی از سال برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنند.
این نکته را در نظر داشته باشید که بیشترین تعداد کورس های ارائه شده توسط دانشگاه در ترم پاییز و پس از آن ترم بهار است و معمولا دانشگاه ها برای ترم تابستان بسیار محدود هستند.

لازم به ذکر است که افراد در رشته های مختلفی در دانشگاه های این کشور می توانند پذیرش تحصیلی درخواست کنند که البته بیشترین تقاضای افراد در رشته های پزشکی و در دوره های زبان انگلیسی، آلمانی و یا ترکی می باشد.
تعطیلات در کشور ترکیه برای دانشجویان هم در تابستان و هم در زمستان است البته این تعطیلات به مدت 2 هفته بین ماه های ژانویه تا فوریه می باشد.

سوالات متداول اعزام دانشجو به کشور ترکیه

✳️ برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی چ نمره ای باید کسب کرد؟

  • کسب نمره 14 از 20 نمره و یا کسب نمره 70 از 100 نمره
  • ✳️ چه زمانی اعزام دانشجو به کشور ترکیه صورت می گیرد؟

  • ترم پاییز: از اکتبر تا آخر ژانویه
  • ترم بهار: از ماه فوریه تا ماه ژوئن
  • ترم تابستان: از ماه جولای تا ماه آگوست
  • گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

    5/5 - (1 امتیاز)
    مقالات مشابه
    اعزام دانشجو به کشور لتونی اعزام دانشجو به کشور لتونی

    اعزام دانشجو به کشور لتونی کشور لتونی از جمله کشورهای اروپایی است و اعزام دانشجو به کشور لت...

    اعزام دانشجو به کشور بلژیک اعزام دانشجو به کشور بلژیک

    اعزام دانشجو به کشور بلژیک کشور بلژیک در غرب اروپا واقع است و پایتخت آن بروکسل می باشد . اعز...

    اعزام دانشجو به کشور نروژ اعزام دانشجو به کشور نروژ

    مهاجرت به نروژ و تحصیل در این کشور مورد توجه افراد بسیاری است که علاقمند به تحصیل در دانشگا...

    نظرات کاربران
    امین حمیدیان

    امکانش هست من از منی که کارشناسیم مکانیک هست تو ارشد مدیریت مهندسی بخونم؟!

    سارا جوادی

    با سلام بله جناب حمیدیان ، برخی دانشگاه ها این اجازه رو به شما می دهند.

    مشاهده نظرات بیشتر
    Call Now Button