اطلاعات عمومی کشور مجارستان

کشور مجارستان ، کشوری در اروپای مرکزی می باشد که در حوزه پانونی قرار دارد . این کشور از شمال با اسلواکی ، از شمال شرقی با اوکراین ، از شرق و جنوب شرقی با رومانی ، از جنوب با صربستان و کرواسی ، از جنوب غرب با اسلوونی و از غرب با اتریش همسایه است . کشور مجارستان جز کشورهای متوسط اتحادیه اروپا می باشد . زبان رسمی کشور مجارستان ، مجاری از خانواده فین واوگری ، پر گویش ترین در  بین زبان های اورالی است . پایتخت و پرجمعیت ترین شهر این کشور ، بوداپست است و سپس به ترتیب شهرهای دبرتسن ، سگد ، میشکولتس ، دیور و پچ از بزرگترین شهرهای کشور مجارستان محسوب می شوند . این مقاله با عنوان ” اطلاعات عمومی کشور مجارستان ” قرار است اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد .

در مقاله ” مهاجرت به مجارستان ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به مجارستان اطلاعات کسب کنید .

در قرن بیست و یکم میلادی کشور مجارستان ، یک کشور با قدرت متوسط است. طبق برآورد صندوق بین ‌المللی پول مجارستان از بین ۱۹۱ کشور، پنجاه و هشتمین کشور قدرت اقتصادی جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی به‌ شمار می‌ رود. به عنوان کشورِ عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز جز کشورهای پردرآمد با استاندارد بالای زندگی می باشد . کشور مجارستان از سال ۲۰۰۴ میلادی عضو اتحادیه اروپاست و از سال ۲۰۰۷ میلادی در منطقه شنگن قراردارد. همچنین این کشور از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی، بانک سرمایه‌ گذاری زیربنایی آسیا، شورای اروپا، گروه ویشگراد و بسیاری دیگر است.

کشور مجارستان با تاریخ و فرهنگ غنی آن شناخته می‌ شود و مشارکتهای گسترده ‌ای در حوزه‌ های هنر، موسیقی، ادبیات، علوم، تکنولوژی و ورزش داشته است . طبق آمار سازمان جهانی گردشگری کشور مجارستان یازدهمین کشور محبوب اروپا می باشد و در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد گردشگرانی که از آنجا بازدید کردند. از جمله جاذبه ‌های گردشگری کشور مجارستان می‌توان به هِویز بزرگترین چشمه آب‌ گرم جهان، بالاتون بزرگترین دریاچه اروپای مرکزی و پارک ملی هورتوبادْی بزرگترین مرتع اروپا که میراث ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است، نام برد.

اطلاعات عمومی کشور مجارستان جغرافیای کشور مجارستان

جغرافیای کشور مجارستان به صورت سنتی با دو رودخانه اصلیِ آن یعنی دانوب و تیسا تعریف می ‌شود که کشور را به سه بخش تقسیم می‌ کند: فرادانوب، فراتیسا و میان دانوب–تیسا. حرکت دانوب از شمال به جنوب و از میانه مجارستان کنونی می باشد به طوری که کل کشور در حوضه آبریر آن قرار می ‌گیرد. فرادانوب یا ترانسدانوبیا در ضمن تقسیم ‌بندی قدیمی است از آن جهت که دانوب سر حد امپراتوری روم بوده است . فرادانوب گستره غربیِ کشور را از مرکز تا مرز اتریش شامل می شود با زمینی تپه ای و کوه‌های کوتاه. فرادانوب شامل ادامه شرقیِ کوه‌ های آلپ و کوهپایه‌های آن در غرب مجارستان، کوه ‌های فرادانوبی در مرکزِ فرادانوب، کوه های مِچک در ناحیه بارانیا (شمال شهر پچ) و کوه‌ های ویلانْی در جنوب است . هِویز بزرگترین چشمه آب‌ گرم جهان و بالاتون بزرگترین دریاچه اروپای مرکزی هر دو در فرادانوب واقع شده اند . ویژگی متمایز بین دانوب–تیسا و فراتیسا مسطح بودن آنهاست. دشت بزرگ مجارستان ، Great Hungarian Plain بخشی از هر دوی این دو ناحیه را پوشش می ‌دهد. در شمالِ دشت بزرگ مجارستان کوهپایه‌ های کارپات در مرز اسلواکی واقع شده است و بلندترین نقطه مجارستان کوه کِکِش با ۱٬۰۱۴ متر ارتفاع نیز در این قسمت قرارگرفته است .

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/04/Basic-information-of-the-Hungary.mp4″]

از لحاظ جغرافیای گیاهی، کشور مجارستان در حوزه اروپای مرکزی وابسته به گیاهان و جانوران شمالگان آمریکا، اروپا و آسیاست این کشور در سامانه طبقه‌ بندی اقلیمی کوپن در اقلیم قاره ای مرطوب جا گرفته است . برطبق بنیاد جهانی طبیعت کشور مجارستان متعلق به بوم ناحیه جنگلهای مختلط پانونیایی می باشد .

در فصل تابستان بسیار معتدل و فصل زمستان معتدل است به طوری که ممکن است 18 درجه زیر صفر نیز برسد.آب و هوای شهرهای بزرگ مجارستان مانند شهر بوداپست بسیار پاک و عالی است زیرا حمل و نقل عمومی بسیار قوی است و نیاز به استفاده از اتومبیل های شخصی احساس نمی شود و تعداد اتومبیل در سطح شهر در حال حرکت شهر بوداپست قابل رویت است و آلودگی هوا در سطح شهر تقریبا صفر می باشد. این کشور به خاطر بارندگی های زیاد و مناسب دارای باغات و جنگلهی بسیار متنوعی می باشد و تقریبا نیمی از میوه اروپا در ین کشور تولید می شود.

اطلاعات عمومی کشور مجارستان

اطلاعات عمومی کشور مجارستان

اطلاعات عمومی کشور مجارستان سیاست کشور مجارستان

رئیس جمهور از بین اعضای مجمع ملی برای یک دوره 5 ساله انتخاب می شود و مقام او تا حدود زیادی تشریفاتی است اما به صورت اسمی وی فرمانده رئیس نیروهای مسلح و دارای قدرت‌ های از جمله نامزدی برای نخست‌ وزیری می باشد که باید توسط اکثریت آرای اعضای پارلمان، طبق پیشنهاد ارائه شده توسط خود رئیس‌ جمهوری انتخاب شود. در کشور مجارستان رئیس‌ جمهور و نخست‌ وزیر توسط دو سوم آراء پارلمان تعیین می‌ شود. قانون اساسی جدید کشور مجارستان از اول ژانویه ۲۰۱۲ میلادی به اجرا گذاشته شده ‌است در حالی که اتحادیه اروپا هشدار داده بود که بخشی از محتوای آن شامل تغییر در موقعیت بانک مرکزی و ارتباط آن با دولت، ساختار قوه قضاییه و تشکیلات ناظر بر حفظ اطلاعات و حریم خصوصی شهروندان برای این اتحادیه قابل قبول نمی باشد. اتحادیه اروپا علیه کشور مجارستان به دلیل اصلاحاتی که در قانون اساسی این کشور صورت گرفته به دادگاه شکایت کرده ‌است. کشور مجارستان از سال ۱۹۵۵ میلادی عضو سازمان ملل بوده ‌است و در بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۸۹ میلادی سیاست ‌های خارجی این کشور از اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی تبعیت می‌کرد. در پی بحران مهاجرتی اروپا در سال ۲۰۱۵ میلادی ، کشور مجارستان اقدام به کشیدن فنس ‌هایی در مرز جنوبی خود کرد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت مجارستان مقاله ” اقامت در مجارستان ” را مطالعه بفرمایید .

اطلاعات عمومی کشور مجارستان اقتصاد کشور مجارستان 

معادن بوکسیت بسیار غنی در کشور مجارستان، شناسایی شده و به بهره ‌برداری رسیده‌ است. نیمی از صادرات کشور مجارستان را ماشین آلات کشاورزی، ابزار مهندسی و غلات و ماشینهای صنعتی تشکیل می ‌دهند. در سال ۲۰۰۸ میلادی اقتصاد کشور مجارستان زیر فشار بدهی شدید و کسری بودجه قرار داشت. ارزش پول مجارستان موسوم به فورینت، و شاخص اصلی معرف سهام در آن کشور، موسوم به بوکس، همزمان با سیر نزولی بازارهای مالی جهان، کاهش یافت و در پی کاهش شدید ارزش پول ملی و فشار مضاعف بر اقتصاد، مقامات این کشور به دنبال صندوق بین‌المللی پول رفتند. بانک مرکزی کشور مجارستان برای جذب دارایی ‌های مردم به بانک‌ ها، بهره عامل را به ۵/ ۱۱ درصد افزایش داد. در اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی مخزن زباله ‌های شیمیایی شرکت آلومینیوم ‌سازی آیکا در غرب مجارستان ترکید و  سیلی از زباله ‌های سمی به راه افتاد که دو شهر کوچک را ویران کرد، 8 نفر کشته شدند و تمام حیات وحش در رودخانه «مارکال» از بین رفت .

اطلاعات عمومی کشور مجارستان مردم کشور مجارستان

جمعیت کشور مجارستان بیش از ۱۰٬۳۱۳٬۸۸۳ نفر است ۸۸ درصد از جمعیت کشور از مجارها تشکیل شده و دیگر تیره ‌های ساکن این کشور رومانیایی ‌ها، صربها، کرواسی ‌ها، آلمان‌ ها، و تعداد نسبتاً زیادی از کولی ‌ها هستند. مطالعات ژنتیکی نشان داده ‌است که مجارها فقط ۱۳ درصد از ژن ‌های اقوام اورالی هستند.  زبان رسمی کشور مجارستان مجاری است. ۷۰ درصد از مردم مسیحی کاتولیک و ۲۵ درصد پروتستان هستند.

اطلاعات عمومی کشور مجارستان فرهنگ کشور مجارستان

سده نوزدهم برای این کشور احیاء ملی را به بار آورد که در آن، فرهنگ نقش بسیار ارزنده‌ای را ایفا کرد به طوری که بخش عمده مؤسسات فرهنگی و سنتهای موجود کشور، ریشه در قرن نوزدهم دارند. بیش از نیمی از جامعه کشور مجارستان تا میانه ‌های سده نوزدهم از زندگی روستایی برخوردار بودند و در مقایسه با جامعه غرب، طبقه روشنفکر مجارستان منفعل باقی ماند. در همان زمان، کشور مجارستان به عنوان یکی از کشورهای اروپای مرکزی نوعی انتقال غربی از سنتهای قدیمی به سنتهای جدید را تجربه کرد که با مخالفت شدید کشورهای شبه جزیره بالکان و اروپای شرقی مواجه شد .

در اواخر دهه ۴۰ عنصر پیشرو سیاست فرهنگی از نوع بلشویکی حذف شد و تا انقلاب سال ۱۹۵۶ میلادی سیاست فرهنگی طراحی شده به سبک اتحاد جماهیر شوروی سابق در کشور حاکم بود. پس از فرونشستن آتش انقلاب، فرهنگ آمرانه در اوایل دهه ۶۰ روبه نابودیرفت و در سال ۱۹۸۹، فرایند تجدیدنظر در زمینه‌های مختلف زندگی و انتقال تدریجی از سنت‌ های قدیمی به سنتهای جدید در کل بلوک کمونیسم در حال شکل‌ گیری بود. در نتیجه تضعیف نظام کمونیسم، منابع دولتی به تدریج تحلیل رفته و به موازات حذف کنترل سیاسی، حوزه فرهنگ کشور از نظام یارانه‌ای خارج شد. در سال ۱۹۸۰میلادی ، فرهنگ تجارتی به اوج خود رسیده و بنیاد فرهنگی سوروس نقش مهمی را در این میان ایفا کرد  سوارکاری و موسیقی دو بخش مهم از فرهنگ کشور مجارستان می باشد.

اطلاعات عمومی کشور مجارستان مراکز دیدنی و توریستی کشور مجارستان

مهم ترین و معروفترین مراکز دیدنی و توریستی کشور مجارستان عبارتند از :

  • خیابان وتسی اوتسا بوداپست مجارستان
  • ساختمان اپرا بوداپست مجارستان
  • فروشگاههای خیابان وتسی اوتسا در شهر بوداپست
  • پل سچنی بوداپست مجارستان
  • قلعه سیتادلا بوداپست مجارستان
  •  هتل سنت گلرت بوداپست مجارستان
  • دریاچه کلیسای ماتیاس بوداپست
  •  بالاتون مجارستان
  •  موزه ملی مجارستان
  •  موزه لودویک بوداپست مجارستان
  • موزه تاریخ بوداپست
  •  کاخ سلطنتی یا بوداواری پالوتا
  • ساختمان پارلمان مجارستان
  •  میدان هوشوک تره یا قهرمانان بوداپست مجارستان

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در مجارستان ” را مطالعه فرمایید .

اطلاعات عمومی کشور مجارستان اختلاف زمانی بین ایران و مجارستان

اختلاف ساعت ایران با کشور مجارستان 2.5 ساعت می باشد یعنی در حالی که ساعت در ایران 12 ظهر است ساعت در شهر بوداپست مجارستان 9.5 صبح است.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button