اطلاعات عمومی کشور لهستان

کشور لهستان در شمال دریای بالتیک قرار دارد و با نام رسمی جمهوری لهستان در مرکز اروپا می باشد . نام این کشور در بیشتر زبان‌ های اروپایی صورتی از پُل (Pole) است. در برخی زبان ‌های اروپای شرقی به آن صورتی از «لِخ» یا «لِه» می ‌گویند. لِخ یا لِه از نام قومی می ‌آید که حدود بیش از یک هزار سال پیش در سرزمین کنونی لهستان زندگی نمودند و به لخ معروف بود . به این کشور به زبان لیتوانیایی Lenkija، به زبان مجاری Lengyelország، به زبان ارمنی Lehastan، و به فارسی لَهستان یا لِهستان می ‌گویند. این کشور از غرب با آلمان از جنوب غربی با چک و جنوب با اسلواکی از شمال شرقی با لیت.انی و روسیه و از شرق با بلاروس همسایه است و از شمال با دریای بالتیک همجوار است . در این مقاله اطلاعات عمومی کشور لهستان را مشاهده خواهید کرد.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در لهستان ” را مطالعه فرمایید .

اطلاعات عمومی کشور لهستان جغرافیای کشور لهستان

پایتخت کشور لهستان شهر ورشو با جمعیت بالغ بر ۱٫۷۱۶٫۰۰۰ نفری (طبق سرشماری سال ۲۰۱۰) بزرگترین و پرجمعیت ‌ترین شهر این کشور است . این کشور دارای قدمت تاریخی بوده است . مساحت آن ۳۱۲۶۸۵ کیلومتر مربع است که در رده شصت و هشتم کشورهای جهان قرار دارد . در سال ۱۹۹۷ جمعیتی بالغ بر ۳۸۸۰۲۰۰۰ نفر را دارا بود که بدین ترتیب در رده بیست و نهم کشورهای جهان قرار داشت از مهم‌ ترین شهرهای لهستان می‌ توان به کراکوف ۷۵۶ هزار نفر، ووچ ۷۴۲ هزار نفر، وروتسلاو ۶۳۲ هزار نفر، پوزنان ۵۵۶ هزار نفر، گدانسک ۴۵۵ هزار نفر، اشچچین و کاتوویتس اشاره نمود . جنوب لهستان را کوه‌ های کارپات دربر گرفته ‌اند، رود های او در (Oder) و نیسه (Neisse) هم نیز در غرب لهستان جریان دارند، از جمله رودهای مهم لهستان می ‌توان به، ویستولا (Vistula)، وارتا (Warta) و باگ (Bug) اشاره نمود که نقش مهمی در تجارت لهستان دارند . بلندترین نقطه لهستان، کوه ریسی  با ارتفاع ۲۴۹۹ متر است که در جنوب لهستان و هم ‌مرز با اسلوواکی در میان کوهستان کارپات قرار گرفته است .

اطلاعات عمومی کشور لهستان اقتصاد کشور لهستان

واحد پول لهستان زلوتی جدید است و هر زلوتی 100 گروش می باشد . اسکناس‌ های رایج ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، و ۲۰۰ زلوتی است؛ و سکه‌ های در گردش ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ گروش، همچنین ۱، ۲ و ۵ زلوتی هستند. نرخ زلوتی در ژانویه ۲۰۱۹ نسبت به دلار آمریکا برابر با ۳٫۷۵ واحد بود. اقتصاد لهستان در اروپا در رتبه هشتم است . دارای تولید ناخالص داخلی به ارزش ۵۲۴٫۵ میلیارد دلار آمریکا می باشد . اقتصاد این کشور در بانک جهانی در سطح بالایی قرار دارد . در سال 2017 در رتبه 23 تولید ناخالص داخلی در جهان قرارداشت . از نظر شاخص پیچیدگی اقتصادی در سال 2016 جایگاه 21 را داشته است . در بخش خدمات 62.3 درصد و در صنعت 34.2 درصد و باقی در کشاورزی بوده است . ماشین‌ آلات و تجهیزات حمل و نقل، خواربار و حیوانات زنده و فراورده‌ های کشاورزی مهمترین صادرات این کشور را تشکیل داده اند .

یکی از روش های مهاجرت به لهستان از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به لهستان ” اطلاعات کسب کنید .

اطلاعات عمومی کشور لهستان

اطلاعات عمومی کشور لهستان

اطلاعات عمومی کشور لهستان سیاست کشور لهستان

ساختار سیاسی در کشور لهستان بر اساس ریاست جمهوری می باشد که رئیس مملکت است و از دسته وظایف مهم آن معرفی نخست وزیر به پارلمان می باشد . او می تواند برای جنگ و صلح تصمیم گیری کند و همینطور می تواند با قدرت و اختیاری که دارد در مجلس نیز نقش تعیین کننده داشته باشد. نخست وزیر در این کشور رئیس هیأت وزیران است به طوری که باید وزیرانش را به مجلس معرفی کنند و رای گیری به طور دقیق صورت پذیرد . مجلس شورای ملی کشور لهستان دارای 460 کرسی است که غالبا دوره های 4 ساله خواهد بود. اداره مجلس ملی توسط هیات رئیسه و با کمک ارگان هایی به نام شورا مشورتی صورت می پذیرد . هیأت رئیسه در این کشور شامل رئیس جمهوری به علاوه سه الی چهار معاون می باشد. تمام آنها از بین نمایندگان مردم انتخاب می شود. مجلس در کنار قانون گذاری می تواند وزرا را هم انتخاب نماید و همچنین در بین کاندید های موجود رئیس جمهور را نیز تعیین نماید.

اطلاعات عمومی کشور لهستان منابع کشور لهستان

لهستان منابع معدنی و کشاورزی قابل توجهی دارد. این کشور پنجمین ذخایر بزرگ زغال سنگ سخت و قهوه ای جهان علاوه بر معادن مس، گوگرد، روی، سرب و نقره، و همچنین منیزیم و سنگ نمک را داراست . همچنین ذخایر گچ، کائولن، خاک رس، پتاس، و گاز طبیعی در این کشور نیز یافت شده است . محصولات اصلی کشاورزی شامل گندم و سایر غلات، سیب زمینی، چغندر قند و علوفه می باشند . بخش دام شامل ۸ میلیون گاو گوشتی و گاو شیرده و ۱۹ میلیون خوک می باشد . زمین های قابل کشت در مجموع ۱۸٫۷ میلیون هکتار (۴۷ میلیون جریب) است. به علاوه ۸٫۹ میلیون هکتار (۲۲ میلیون جریب) جنگل منبع مهمی در تولید الوار می باشد .

برای اقامت و تابعیت در لهستان روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در لهستان ” را مطالعه فرمایید .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان  – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button