اطلاعات عمومی کشور قبرس

کشور قبرس ، کشوری جزیره ای در شرق دریای مدیترانه ای است که پایتخت آن شهر نیکوزیا نام دارد . این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک نشین) و بخش یونانی نشین تقسیم می شود که در آن هر دو زبان یونانی و ترکی، زبان های رسمی هستند . یونانی های قبرس ، ارتودوکس و ترک های قبرس مسلمان هستند . جزیره قبرس پس از جزیره ساردنی و سیسیل سومین جزیره در دریای مدیترانه است و کشور قبرس از اعضای اتحادیه اروپا می باشد . این کشور از نقاط گردشگر پذیر مدیترانه است و در تاریخ 1 ژانویه 2008 میلادی به حوزه یورو پیوست . 77 درصد از جمعیت کشور قبرس یونانی و 18 درصد نیز از ترکان قبرس هستند . این مقاله با عنوان ” اطلاعات عمومی کشور قبرس ” می باشد که با کشور قبرس بیشتر آشنا شوید .

برای اقامت و تابعیت در قبرس روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در قبرس ” را مطالعه فرمایید .

این جزیره به خاطر مکان راهبردی خود در طی تاریخ مورد حمله و اشغال امپراتوری ها گوناگون از جمله هیتی ها ، آشوری ها ، مصری ها ، ایرانیان ، یونانی ها ، رومی ها ، بیزانسی ها ، عثمانی ها و اعراب قرار گرفته است . 333 قبل از میلاد ، اسکندر مقدونی کشور قبرس را از ایران جدا کرد . از سال ۱۹۷۴ میلادی که ارتش ترکیه در واکنش به کودتای یونانی ‌ها به شمال قبرس هجوم برد، این جزیره به دو بخش تقسیم شد. پس از آن بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی ‌ها می باشد به اتحادیه اروپا پیوست اما بخش ترک‌ نشین شمالی جدا ماند و  بخش شمالی قبرس تنها توسط ترکیه به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شده ‌است .

اطلاعات عمومی کشور قبرس جغرافیای کشور قبرس

کشور قبرس، پس از دو جزیره سیسیل و ساردنی، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه می باشد . طول جزیره قبرس در طولانی ‌ترین شکل خود ۲۴۰ کیلومتر و پهنای آن در عریض ‌ترین حالت، ۱۰۰ کیلومتر می باشد . منابع مختلف، قبرس را از دید جغرافیایی، گاه جزئی از اروپا، گاه بخشی از غرب آسیا و گاه در خاورمیانه به حساب می آورند. کشور قبرس دارای تابستان ‌های گرم و خشک و زمستان ‌های معتدل است. حدود 12 درصد از زمین ‌های آن زیر کشت بوده و در آن مرکبات، سیب زمینی، گندم، زیتون و جو به عمل می‌ آید. پرورش گوسفند، بز و خوک نیز در این کشور رایج است. صنایع قبرس چندان پیشرفته نیست و شامل صنایع دستی و محلی است . صنعت گردشگری، منبع درآمد مهمی برای قبرس به ‌شمار می ‌آید.

در جزیره قبرس دو رشته‌ کوه اصلی به نام های کوهستان ترودوس و کوهستان کوچکتر  خودنمایی می‌ کنند . دشت مرکزی میان رشته‌ کوه مسائوریا قرار دارد که توسط رودخانه پدیه‌ ئوس آبیاری می ‌شود که طولانی ‌تر رود جزیره نیز می باشد . کوه‌ های ترودوس بیشتر مناطق جنوب و غربی قبرس را شامل می شود و کمابیش نیمی از جزیره در اختیار این کوهستان می باشد . بلندترین نقطه در قبرس کوه الیمپوس می باشد  که در مرکز کوهستان ترودوس واقع شده و ۱۹۵۲ متر ارتفاع دارد. کوهستان کم ‌پهناتر کیرنیا که در امتداد کرانه ‌های شمالی جزیره قرار گرفته به نسبت ترودوس مساحت بسیار کمتری را اشغال کرده و بلندی‌ های آن نیز کم ‌ارتفاع‌ تر هستند . بلندترین نقطه کیرنیا ۱۰۲۴ متر بالاتر از سطح دریا می باشد . جزیره قبرس از نظر زمین شناختی بخشی از صفحه آناتولی محسوب می شود .

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در قبرس دارید می توانید مقاله ” تحصیل در قبرس ” را مطالعه نمایید.

 

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/03/Basic-information-of-the-Cyprus.mp4″]

 

قبرسی ‌های یونان در بخش جنوبی و قبرسی‌ های ترکیه در بخش شمالی قبرس زندگی می کنند که با مرزی به نام «خط سبز» تفکیک شده‌ اند که تا شهر نیکوزیا کشیده می ‌شود و پایتخت قبرس شمالی و جنوبی را به دو بخش تقسیم می‌کند. در حال حاضر پنج تقاطع مرزی وجود دارد که ۲۴ ساعته برای عبور و مرور شهروندان باز می باشد .

اطلاعات عمومی کشور قبرس تقسیمات کشوری قبرس

از نظر تقسیمات کشوری ، قبرس به شش استان تقسیم شده‌است که عبارتند از : فاماگوستا ، گیرنه، لارناکا، لیماسول، نیکوزیا، و پافوس .

اطلاعات عمومی کشور قبرس

اطلاعات عمومی کشور قبرس

اطلاعات عمومی کشور قبرس سیاست کشور قبرس

جزیره قبرس در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال ۱۹۷۴ میلادی و پس از درگیری‌ های نظامی بین دو کشور به دو بخش ترک ‌نشین (شمالی) و یونانی‌ نشین (جنوبی) تقسیم شد.  بخش جنوبی و یونانی‌ نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌ شود و عضو اتحادیه اروپا می باشد ولی بخش شمالی (ترک ‌نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده ‌است. از سال ۱۹۷۴ میلادی تاکنون تمام تلاش‌ های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین ‌المللی برای حل مسئله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا می باشد ، به بن ‌بست خورده ‌است.

طی سال ‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی سازمان ملل متحد دور جدیدی از تلاش دیپلماتیک را برای به نتیجه رساندن مذاکرات وحدت قبرس پیش برد و پس از گفتگوی مستمر در کشور سوئیس، دور نهایی این مذاکرات از ۶ ژوئیه ۲۰۱۷ با میانجیگری مستقیم دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور رؤسای دولت دو بخش یونانی و ترک‌ نشین قبرس آغاز شد و تا جمعه ۷ ژوئیه ادامه یافت و طی این دور از میانجی‌ گری تلاش کرد تا رئیس دولت بخش یونانی و رئیس دولت بخش ترک ‌نشین را برای دست یابی به توافق نهایی مجاب کند.

اطلاعات عمومی کشور قبرس اقتصاد کشور قبرس

اقتصاد کشور قبرس از آغاز استقلال مبتنی بر نظام بازار آزاد بوده ‌است. از جمله صادرات عمده قبرس می توان به محصولات کشاورزی (گندم. جو. سیب زمینی و مرکبات) ، میوه‌ های مختلف ، تنباکو، محصولات صنعتی و انواع پوشاک، کفش و صنایع دستی اشاره کرد . از جمله واردات عمده کشور قبرس نیز مواد خوراکی. دام زنده. نفت و فراورده‌ های شیمیایی می‌باشد.

در شهریور ماه ۱۳۹۶ خبر رسید که دولت بخش یونانی ‌نشین کشور قبرس در آب ‌های اطراف این جزیره در دریای مدیترانه یک مخزن ۲۸ میلیارد متر مکعبی گاز طبیعی کشف کرده ‌است که این میزان گاز کشف شده معادل مصرف 7 ماهه ترکیه است اما برای جزیره کوچک و کم جمعیت قبرس ذخیره قابل توجهی به ‌شمار می ‌آید. شرکت ‌هایی که به نام قبرس در منطقه فعالیت می‌ کنند، برای کشف ذخایر بزرگتر در اطراف کشور قبرس و در آب‌ های دریای مدیترانه در تلاش هستند.

در مقاله ” مهاجرت به قبرس ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به قبرس اطلاعات کسب کنید .

کشور قبرس در سال ۲۰۱۳ میلادی قوانین خود در رابطه با دریافت تابعیت را تغییر داد. طبق این قوانین جدید، متقاضیان لازم نیست ثابت کنند که به زبان محلی صحبت می کنند یا برای زمانی طولانی در این جزیره ساکن بوده ‌اند. طی چند سال، صدها ثروتمند روس و اوکراینی، از جمله شماری از مظنونان به فساد مالی، از طریق برنامه مناقشه ‌برانگیز صدور ویزا، از دولت قبرس گذرنامه گرفته و بدین ‌ترتیب عملاً امکان ورود همیشگی به کشورهای امضاکننده توافق ‌نامه شینگن را یافته‌ اند .

اطلاعات عمومی کشور قبرس مردم و فرهنگ کشور قبرس

طبق آمارهای پذیرفته شده ۸۰  درصد یونانی ‌تبار، ۱۸ درصد ترک تبار و ۲  درصد نیز از دیگر اقلیت‌ های مسیحی (مارونی، کاتولیک لاتینی و ارمنی) می­ باشند .  قسمت شمالی قبرس فرهنگی برگرفته از ترکیه و بخش جنوبی آن برگرفته از یونان می باشد .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button