اطلاعات عمومی کشور سریلانکا

کشور سریلانکا ، جزیره ای واقع در جنوب آسیا ، اقیانوس هند و جنوب کشور هند می باشد که پایتخت سیاسی آن شهر سری جایاواردنپورا و پایتخت تجاری آن شهر کلمبو است . در گذشته به این کشور ، سیلان می گفتند . این کشور از مستعمرات بریتانیا بود که استعمار انگلیس از قرن نوزدهم و بعد از احاطه این کشور به هند شروع شده و تا زمان استقلال ادامه داشت . واحد پول کشور سریلانکا ، روپیه سریلانکا است . 75 درصد از مردم کشور سریلانکا از قوم سینهالی هستند که قومی آریایی و از شمال هند به این کشور آمده  اند و 11 درصد از مردم سریلانکا نیز از تبار تامیل هستند که قومی دراویدی است . در این مقاله با عنوان ” اطلاعات عمومی کشور سریلانکا ” قصد داریم با کشور سریلانکا بیشتر آشنا شویم .

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا جغرافیای کشور سریلانکا

مساحت سریلانکا ۶۵٬۶۱۰ کیلومتر مربع  است و پایتخت این کشور شهر کلمبو می‌باشد. از شهرهای مهم کشور سریلانکا می ‌توان به دهیوالا-مانت لاوینیا ، موراتوا ، نگومبو و سری جایوردنه پورا کوته اشاره کرد. این کشور از نظر زمین ‌شناختی بر روی صفحه تکتونیک هند واقع شده‌ است. کشور سریلانکا در اقیانوس هند در جنوب غرب بین خلیج بنگال است. این کشور به‌ وسیله خلیج منار و تنگه پالک از شبه ‌جزیره هند جدا شده‌ است. در اسطوره‌ های هندی گفته می ‌شود که یک پل سرزمینی است که امروزه به آن پل آدم گفته می‌شود بین هند و سریلانکا وجود داشته ‌است. امروزه زنجیره‌ای از صخره‌های آهکی زیر یا روی سطح آب در مسیری بین دو کشور دیده می‌شود که امکان عبور به صورت پیاده از آن مهیا می کند تا این ‌که در آن سال توفان‌ های سنگین دریایی عمق آن مسیر را بیشتر کرد. جزیره سر‌یلانکا بیشتر از دشت‌ های تپه‌ ماهوری ساحلی تشکیل شده و کوهستان‌ های آن تنها در مناطق مرکز و جنوب واقع شده اند . بلندترین نقطه سریلانکا کوه پیدوروتالاگالا می باشد که ۲۵۲۴ متر ارتفاع دارد. آب ‌و هوای کشور سریلانکا گرم و مرطوب است که این امر نتیجه بادهایی است که از اقیانوس به سمتش می ‌وزد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت سریلانکا مقاله ” اقامت در سریلانکا ” را مطالعه بفرمایید .

در کشور سریلانکا ۱۰۳ رودخانه وجود دارد که طولانی‌ترین آن‌ها رود مَهاولی است. در مسیر رودخانه‌ های کشور سریلانکا ۵۱ آبشار طبیعی با ارتفاع ۱۰ متر یا بیشتر مشاهده می شود که بلندترین آنها آبشار بامباراکاندا است. همچنین این کشور دارای ۴۰ تالاب است و در سواحل خود ۴۵ خور (خلیج کوچک) دارد. جنگل‌ های حرا در سریلانکا که بیش از 7 هزار هکتار را می‌ پوشاند نقش مهمی در جلوگیری از آسیب شدیدتر امواج سونامی سال ۲۰۰۴ به این کشور را داشت. در جزیره سریلانکا مواد طبیعی ایلمنیت، فلدسپات، گرافیت، سیلیکا، کائولین، میکا و توریم به وفور یافت می شود و وجود نفت و گاز هم در خلیج منار تأیید شده و برنامه‌ هایی برای استخراج آن نیز وجود دارد. از فراورده‌های مهم کشور سریلانکا می‌توان به چای، کینین، قهوه، کائوچو، و نارگیل اشاره کرد. این کشور در منطقه جنوب آسیا از نظر درآمد سرانه در وضعیت خوبی قرار دارد.

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا تقسیمات کشوری سریلانکا

کشور سریلانکا به ۹ استان، ۲۵ شهرستان، ۲۵۶ بخش، و ۱۴۰۰۸ دهستان تقسیم شده ‌است که از سده نوزدهم میلادی دارای استان ‌هایی بوده‌ است اما وضعیت آن ‌ها از ۱۹۸۷ قانونی شده‌ است. از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ میلادی دو استان شمالی و شرقی موقتاً با هم ادغام شده و استانی به نام استان شمال-شرق به ‌وجود آورده بودند. همچنین در سریلانکا  ۱۸ شورای شهرداری و ۱۳ شورای شهر وجود دارد.

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا زبان کشور سریلانکا

کشور سریلانکا دارای دو زبان رسمی سینهالی و تامیلی می باشد که زبان سینهالی توسط اکثریت قوم سینهالی و زبان تامیلی که توسط اقلیت تامیل و گروه های مسلمان این کشور صحبت می شود.در شهرهای بزرگ و توریستی کشور سریلانکا مانند کلمبو، کندی و گاله ادارات دولتی و راهنمایان گردشگری می توانند به زبان انگلیسی هم صحبت کنند. در سواحل و نقاط گردشگری می توان از زبان انگلیسی استفاده کرد اما در روستاهای اطراف و بومیان محل هیچ کدام حتی چند کلمه انگلیسی هم نمی توانند صحبت کنند.

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا مذهب مردم سریلانکا

76 درصد از مردم سریلانکا ، بودایی ، 8 درصد هندو ، 8 درصد مسلمان و 6 درصد مسیحی  هستند . در کشور سریلانکا جمعیت کوچکی از زرتشتیان نیز سکونت دارند که از پارسیان هند هستند که در زمان حکم‌ رانی بریتانیا بر منطقه، به سیلان آمدند اما در سال ‌های اخیر تعداد پارسیان سریلانکا به‌ مرور در حال کاهش است .

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا سیاست کشور سریلانکا

پس از استقلال کشور سریلانکا درگیری ‌های قومی بین تامیل‌ ها در شمال و شرق که اکثراً هندو و سینهالی ‌ها در جنوب که اکثراً بودایی بودند، از عوامل بی ‌ثباتی در این کشور بود. ببرهای آزادی ‌خواه تامیل ایلم که با عنوان ببرهای تامیل شناخته می ‌شدند بزرگترین گروه مسلح ستیزه‌ جو و جدایی ‌طلب بودند که ایالت مستقلی برای خود ایجاد کردند که از سال ۱۹۸۳ عملیات خشونت ‌آمیز مانند بمب ‌گذاری، آدم ‌ربایی، ترور، عملیات انتحاری و حمله به مراکز دولتی را برای دستیابی به هدف خود در پیش گرفتند و نیروهای این گروه بخش ‌هایی از مناطق شمال و شرق سر‌یلانکا را عملاً در اختیار خود گرفتند. از اواخر دهه ۱۹۹۰میلادی، افراد مسلح ببرهای تامیل توانستند با تحکیم موقعیت خود بر برخی مناطق عملاً نوعی دولت خودمختار در شمال سریلانکا ایجاد کنند. کشتار افسران پلیس سریلانکا، یک قتل‌ عام دسته جمعی ودب که در ۱۱ ژوئن سال 1990 صورت گرفت. اعضای سازمان ببرهای آزادی بخش تامیل در این واقعه متهم هستند که بیش از ۶۰۰ تن از افسران غیرمسلح پلیس سریلانکا را در استان شرقی این کشور کشته اند.

در سال ۲۰۰۶ ارتش سریلانکا ، حملات گسترده‌ ای علیه مواضع تامیل‌ ها انجام داد و توانست به تدریج بخش عمده‌ای از مناطق تحت تسلط آنان را در اختیار بگیرد که این درگیری‌ ها در سال ۲۰۱۰ میلادی با شکست کامل ببرهای تامیل پایان یافت. از سوی دیگر، نیروهای دولت سریلانکا نیز به موارد متعدد و گسترده نقض حقوق بشر در مراحل پایانی جنگ ‌های داخلی این کشور متهم هستند که در ماه مه سال ۲۰۰۹ پایان یافت. از جمله این اتهامات ، کشتن ۴۰ هزار غیرنظامی تامیل در هفته‌ های پایانی درگیری‌ها می باشد . نیروهای مسلح سریلانکا شامل ارتش سریلانکا، نیروی دریایی سریلانکا و نیروی هوایی سریلانکا و تحت فرماندهی وزارت دفاع می باشد و خدمت وظیفه عمومی ندارد. در حال حاضر نیروهای مسلح سریلانکا تحت عنوان نیروهای صلح سازمان ملل مأموریت ‌هایی را در لبنان، چاد و هائیتی انجام داده ‌است.

اطلاعات عمومی سریلانکا

اطلاعات عمومی سریلانکا

پس از ترور راناسینگ پرماداسا، دینگیری باندا ویجتونگا از حزب اتحاد ملی در سال ۱۹۸۹ به عنوان نخست وزیر و در سال ۱۹۹۳ به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، سپس رانیل ویکرماسینگه نخست وزیر شد. در سال ۲۰۰۵ میلادی ماهیندا راجا پاکسا به عنوان رئیس‌ جمهور و راتناسیری ویکرمانایکه به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شدند.

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا آب و هوای کشور سریلانکا

تنوع آب و هوایی در کشور سریلانکا، این کشور را به جزیره ای برای تمام فصول تبدیل کرده است. نواحی جنوب و جنوب غربی کشور سریلانکا دارای آب و هوای گرم و مرطوب و مناطق شمالی و شرقی این جزیره گرم و خشک می باشد . آب و هوای سریلانکا در سواحل، گرمسیری و در قسمت های مرتفع داخلی، معتدل می باشد و میانگین بارش سالانه در شمال و شرق به 100 سانتی متر و در جنوب و غرب به بیش از 200 سانتی متر می رسد ولی در نواحی کوهستانی معتدل، درجه حرارت تا 16 درجه می رسد. به علت بارندگی شدید بیماری هایی چون تب ویروسی که عامل انتقال آن نوعی پشه می باشد، وجود دارد.

شایان ذکر است که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به سریلانکا شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به سریلانکا ” بیاندازید.

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا اقتصاد کشور سریلانکا

واحد پول رایج سریلانکا روپیه با واحد جز سنت است و هر دلار آمریکا برابر با 115 روپیه می باشد. مسافران می توانند جهت حصول اطمینان از محل تبدیل ارز، به صراف خانه های معتبر، هتل ها یا فرودگاه مراجعه کنند . کشور سریلانکا در جنوب شبه قاره هند یکی از ضعیف ‌ترین اقتصادهای آسیا را دارا می باشد و ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور وابسته به بخش خدمات است . کشاورزی یک بخش مهم در اقتصاد سریلانکا می باشد، به طوری که یک سوم نیروی کار این کشور در این بخش و فعالیت های مرتبط با آن مشغول به کار هستند. بخش کشاورزی ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی کشور سریلانکا را به خود اختصاص داد و همچنین این بخش یک منبع مهم مواد خام و درآمدهای ارزی است.عملکرد ضعیف بخش کشاورزی کشور سریلانکا را می‌توان به سطح پایین سرمایه‌ گذاری، وابستگی زیاد به بارش های اتفاقی نزولات آسمانی، روش های سنتی برداشت محصول، کمبود اعتبارات و ضعف زیربنای اقتصادی از جمله مشکلات حمل و نقل، ضعف نظام بازاریابی، کنترل دولت بر زمین و ناسازگاری سیاست های تجاری نسبت داد. دخالت دولت در بخش کشاورزی مثل سایر بخش ها اساسی و قابل توجه است. بخش صنعت کشور سریلانکا ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۹ را به خود اختصاص داده و عمدتا فعالیت های صنعتی سریلانکا در بخش منسوجات و پوشاک می باشد . با این وجود صادرات منسوجات و پوشاک کشور سریلانکا رقابت پذیری خود را در بازارهای جهانی از دست داده است .

۲۳ درصد از مردم سریلانکا زیر خط فقر زندگی می‌ کنند . از جمله کالاهایی که از کشور سریلانکا به سایر کشورها صادر می شود عبارتند از : منسوجات،چای، برنج، فلفل، الماس، زمرد، یاقوت، نارگیل، الوار و ماهی . از جمله واردات کشور سریلانکا می توان به پارچه‌های فابریک، مواد معدنی، نفت، مواد غذایی و ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل اشاره کرد که از کشورهای هند ، چین ، سنگاپور ، ایران ، مالزی ، هنگ ‌کنگ و ژاپن وارد می ‌شود.

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا غذای کشور سریلانکا

غذاهای کشور سریلانکا بسیار مشابه غذاهای جنوب آسیا خصوصا جنوب هند می باشد و عموما تفاوتی میان آن ها مشاهده نمی شود و این غذاها عموما دارای پودر کاری، فلفل تند، لیمو ترش و نارگیل هستند. قیمت غذاها در سریلانکا ارزان می باشد ، حتی در رستوران های توریستی معروف، قیمت غذاها نسبت به قیمت معمول غذا در غرب ارزان تر است.یکی از غذاهای معروف سریلانکا، پودرکاری با برنج می باشد  که در بسیاری از نقاط یافت می شود. لازم به ذکر است که غذاهای کشور سریلانکا را باید تنها با انگشتان دست راست خود خورد . رستوران های غذاهای سریع با مارک های مشهور از جمله کی اف سی (KFC) و پیتزا هات (Pizza Hut) نیز در شهرهای بزرگ پیدا می شوند .
آب لوله کشی در سریلانکا قابل نوشیدن نیست و برای تهیه بطری های آب در فروشگاه ها باید به علامت استاندارد سریلانکا توجه کرد . چای کشور سریلانکا بسیار معروف می باشد و کیفیتی عالی دارد. آب نارگیل تازه و مرغوب در کنار خیابان ها با کیفیت مناسب عرضه می شود و نوشابه هایی مانند کوکاکولا و پپسی در انواع مختلف تحت تولیدات محلی در انواع مختلف در سراسر سریلانکا وجود دارد.

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا مسافت و اختلاف زمانی کشور سریلانکا

مسافت تهران تا کلمبو 4314.9 کیلومتر می باشد و طول پرواز از تهران تا کلمبو حدود 5.5 ساعت طول می کشد . شهر کلمبو 2 ساعت از تهران جلوتر است، یعنی ساعت 12 در تهران معادل ساعت 2  .

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور سریلانکا دارید می توانید مقاله ” تحصیل در سریلانکا ” را مطالعه نمایید.

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا جشن و تعطیلات رسمی کشور سریلانکا

تعطیلات رسمی در کشور سریلانکا 26 روز می باشد که سه روز عید سعید فطر، عید قربان و عید میلاد پیامبر(ص) نیز تعطیل رسمی این کشور به حساب می آیند .یکی از معروف ترین فستیوال هایی که به صورت سالیانه در سریلانکا برگزار می گردد، اسالا پراهرا می باشد که هر سال به مدت 10 روز و در ماه های جولای و آگوست برگزار می شود .روزهای پویا در کشور سریلانکا که مصادف با ماه کامل در آسمان است، تعطیل عمومی است و در این روز بودایی های معتقد به معابد می روند و روزه می گیرند و از تفریح و مادیات پرهیز می کنند، در معابد نذورات خود را اهدا می کنند و به تعالیم مذهبی و مدیتیشن می پردازند

اطلاعات عمومی کشور سریلانکا جاذبه های گردشگری در کشور سریلانکا

از جمله جاذبه های گردشگری در کشور سریلانکا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • غار دامبولا  (Dambulla Cave)
  • جنگل حفاظت شده سیناراجا (Sinharaja Forest Reserve)
  • قله‌ آدم (Adam’s Peak)
  • پارک ملی یالا (Yala)
  • پرورشگاه فیل پیناوالا (Pinnawala)
  • شهر باستانی سیگیریا  (City of Sigiriya)
  • شهر تاریخی گاله (Old Town Of Galle)
  • پارک ملی (Udawalawe)

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button