اطلاعات عمومی کشور روسیه

کشور روسیه ، با نام رسمی فدراسیون روسیه ، پهناورترین کشور جهان می باشد که در شمال اوراسیا واقع شده است . این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است . کشور روسیه با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی و نیز با دریاهای خزر ، سیاه و بالتیک مرز آبی دارد . به طور کلی کشور روسیه با 14 کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی و با کشورهای پیرامون دریاهای برینگ ، ژاپن ، کاسپین ، سیاه و بالتیک ارتباط دریایی دارد . پایتخت کشور روسیه ، شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی قرار دارد و بزرگترین شهر اروپا به شمار می آید . در این مقاله با عنوان ” اطلاعات عمومی کشور روسیه ” قصد داریم با این کشور آشنا شویم .

اطلاعات عمومی کشور روسیه جغرافیای کشور روسیه

کشور روسیه با مساحت ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع ، پهناورترین کشور جهان می باشد که کمتر از دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا و بیشتر از یک دوم مساحت قاره آفریقا است. این کشور درعرضهای بالای جغرافیایی واقع شده ‌است و بیشتر مناطق کشور سردسیر و کم بارش می باشد و به همین دلیل بیشتر مناطق این کشور (به ویژه سرزمین بزرگ سیبری) خالی از سکنه اند و شرایط  کشاورزی در این مناطق فراهم نیست.

روسیه از نظر جمعیت نهمین کشور پرجمعیت دنیاست. تراکم جمعیت کشور روسیه ۸٫۴ نفر در هر کیلومتر مربع می باشد که از پایین ترین نرخهای تراکم جمعیت در جهان است. همچنین، نرخ رشد جمعیت در این کشور اندکی زیر صفر می باشد و  بیشتر جمعیت روسیه در غرب این کشور (بخش اروپایی) زندگی می‌ کنند. طبق سرشماری سال ۲۰۱۰ میلادی ، حدود ۸۱ درصد از مردم این کشور از قومیت روس هستند و  در مجموع ۱۶۰ گروه قومی در این کشور سکونت دارند. تاتارها ۳٫۹ درصد جمعیت روسیه را تشکیل می‌ دهند و بزرگترین اقلیت قومی این کشور به شمار می آیند.  اقوام اوکراینی، چوواش، باشقیر، چچنی، و ارمنی نیز هر یک بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند و آوارهای قفقازی، بلاروسی‌ ها، آسی‌ ها، آذربایجانی‌ ها و قزاق‌ ها از دیگر اقوام پرجمعیت روسیه هستند .

برای اقامت و تابعیت در روسیه روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ورسیه ” را مطالعه فرمایید .

 

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/03/Basic-information-of-the-Russia.mp4″]

 

اطلاعات عمومی کشور روسیه – زبان رسمی کشور روسیه

زبان رسمی کشور روسیه، زبان روسی است ولی ۲۷ زبان رسمی دیگر نیز در این کشور و مناطق خودگردان آن  وجود دارد.

اطلاعات عمومی کشور روسیه – سیاست کشور روسیه

کشور روسیه کشوری فدرال با تقسیمات کشوری پیچیده‌ ای می باشد که شامل ۸۳ واحد فدرال از جمله ۲۱ جمهوری خودگردان می‌شود. این کشور تا قبل از قرن هجدهم یک حکومت نه چندان نیرومند در خاور اروپا بود و چندان پهناور نبود. تا اینکه در آغاز سده ۱۸ میلادی و با اصلاحاتی که تزار پتر بزرگ انجام داد، این کشور به یک امپراتوری پهناور و نیرومند تبدیل کرد . در سال ۱۹۱۷ میلادی انقلاب کمونیستی در این کشور رخ داد و نام کشور به «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی»  تغییر پیدا کرد . این کشور، با عنوان جمهوری فدراتیو روسیه شوروی، مهمترین و بزرگ ‌ترین جمهوری در اتحاد جماهیر شوروی بود و در سال 1991 میلادی  شوروی پس از جنگ سردی طولانی با غرب فروپاشید و فدراسیون روسیه و دوازده جمهوری دیگر جانشین آن شدند. از این رو کشور روسیه کشوری فدرال با تقسیمات کشوری پیچیده‌ ای می باشد که شامل ۸۳ واحد فدرال از جمله ۲۱ جمهوری خودگردان می‌شود. در حال حاضر ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور و دمیتری مدودف نخست‌ وزیر کشور روسیه می باشند . سیاست کنونی روسیه، همکاری و عدم تنش با غرب و تلاش برای یکپارچگی و همبستگی مردمان این کشور است ولی به خاطر گسترش ناتو به شرق و پس از درگیری با گرجستان بر سر اوستیای جنوبی و الحاق کریمه به خاک خود، روابط روسیه و غرب به سمت تیرگی روی آورد .

اطلاعات عمومی کشور روسیه – اقتصاد کشور روسیه

واحد پول روسیه روبل می باشد و این کشور از نظر تولید ناخالصی داخلی  هشتمین اقتصاد بزرگ جهان (ششمین بر مبنای قدرت برابری خرید) بوده ‌است. کشور روسیه پس از فروپاشی شوروی به اقتصاد بازار روی آورده ‌است و به منابع طبیعی عظیم خود وابسته است .  درآمد سرانه این کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۱۸ هزار دلار (بر مبنای قدرت برابری خرید) می باشد که این کشور را در رتبه پنجاه و هفتم دنیا قرار داده است . این کشور یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، عضو گروه هشت، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل همسود می باشد .

اطلاعات عمومی کشور روسیه – فرهنگ کشور روسیه

کشور روسیه فرهنگ پرباری دارد و نویسندگان سرشناسی مانند تولستوی و داستایوفسکی را پرورش داده است . این کشور از نظر تنوع فرهنگی یکی از رنگارنگ ترین کشورها می باشد . در این کشور بیش از ۱۶۰ گروه مختلف از فرهنگ‌ ها و قومیت‌ های گوناگون زندگی می‌کنند. از سالیان پیش، اسلاوها، باشقیر، تاتارها، ارتدکس ‌ها، اهالی چچن، بوداییان، و نژاد روس با اشتراکات زیاد توانستند تولیدات فرهنگی متفاوتی را به مردم جهان ارائه کنند. موسیقی، ادبیات، نقاشی، هنر مینیاتور و رقص نتیجه تلاش این فرهنگ ‌های گوناگون می باشد که با ارائه گونه ‌های مختلف توانستند به رشد بخشهایی از فرهنگ روسیه کمک کنند و یکی از دلایل چیره شدن ادبیات روس بر غرب در قرن‌های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ همین گوناگونی فکری بوده ‌است.

اطلاعات عمومی کشور روسیه – مذهب کشور روسیه

اکثر مردم فدراسیون روسیه پیرو دین مسیحیت هستند، اما ادیان اسلام، یهودی و بودایی نیز دارای طرفداران زیادی هستند که اسلام دومین دین در روسیه شناخته شده است. جادوگری و طالع بینی به خصوص در میان قشر جوان امری عمومی می باشد و روس ها همچنین تمایلی به سمت چندین اعتقاد، فرقه و طبقه بندی های جدید مذهبی داشته اند.
رشد ادیان خارجی در میان مردم نگرانی را در میان قانونگذاران روسی ایجاد کرد و در سال 1997 دولت تجدید نظری را در مورد قانون آزادی مذهبی اعمال کرد تا بتواند مذهب را در میان افرادی که جزو توسعه تاریخی روسیه بودند و آن ها که نبودند، دسته بندی کند. در سال 1997 میلادی قانون بحث انگیزی در مورد ادیان در مجلس روسیه به تصویب رسید که بر اساس آن تنها ادیانی در روسیه اجازه فعالیت دارند که حداقل 15 سال در فدراسیون روسیه، پایه گذاری شده باشند که کلیسای ارتدوکس روسیه، اسلام، بودایی و یهودی و بعضی شاخه های مذهب مسیحی، با این قانون مطابقت داشتند. در سال 1998 اعلام شد ، افراد بیگانه ای که دارای مذهب غیرقانونی هستند، فقط می توانند حداکثر به مدت سه ماه در روسیه اقامت کنند .

اطلاعات عمومی روسیه

اطلاعات عمومی روسیه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به روسیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به روسیه ” بیاندازید.

اطلاعات عمومی کشور روسیه – پوشش مردم کشور روسیه

لباس مردم کشور روسیه در مناطق مختلف این کشور از تفاوت ‌های برجسته ای برخوردار است ولی به دلیل بروز حوادث مشترک در گذر سالیان دراز، پوشش‌های یکسانی پدید آمده‌است، که در این مورد، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کلاه اوشانکا : در سده ۱۴ تا ۱۷ به عنوان کلاه رسمی کشور معرفی شد که کارایی آن در برابر سرما سبب شد که مردم بیشتر از این کلاه استفاده کنند و از سویی، استفاده رقصندگان روسی از آن در مناطق سردسیر، موجب شد تا جوانان ارتباط عمیقی با اوشانکا برقرار کنند. امروزه این کلاه به عنوان شناسنامه این کشور مورد توجه جهانیان واقع شده ‌است.
  • سارافان: یکی دیگر از نشانه ‌های فرهنگ روس در سراسر جهان، پوششی به نام سارافان می باشد که در ابتدا توسط زنان روستایی استفاده شد و رفته رفته راهش به شهرهای بزرگ راه یافت.
  • کلاه کوکوشنیک : این کلاه برای نخستین بار در سده ۱۶ میلادی توسط اسلاوهای روس استفاده می شد و تفاوت این کلاه با نمونه‌های دیگر در این است که این کلاه، همه موهای سر را می‌پوشاند و نشانگر شکوفایی فرهنگ روس با کمک اقوام دیگر است.

اطلاعات عمومی کشور روسیه – موسیقی کشور روسیه

موسیقی محلی فولکلور روسیه همانند غذا رنگارنگی بسیاری دارد ولی پرداختن قومیت‌ های مختلف به موسیقی محلی، سبب شده تا موسیقی در سراسر روسیه از بین برود . آواز، آهنگ، و ترانه های محلی با اثرگذاری بر سرودهای حماسی توانستند گروهی از مردم را در سده ۱۹ و ۲۰میلادی به انقلاب‌های گوناگون نزدیک نماید و در واقع، اثرگذاری موسیقی‌ های حماسی که از موسیقی محلی ریشه گرفته ‌است در دوره های تاریخی توانست اهداف خاصی را در بین مردم پیش ببرد. از دیگر تأثیرات دیگر نواهای محلی به شکل‌ گیری گروه‌ های موسیقی بنامی در این کشور می باشد . به عبارتی تعداد زیاد اقوام در روسیه توانسته بر بار موسیقی این کشور بیفزاید.

اطلاعات عمومی کشور روسیه – جاذبه های گردشگری کشور روسیه

کشور روسیه از جمله کشورهایی است که از گردشگران و جهانگردان زیادی برخوردار است و دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعت گردی فراوانی است. از جمله جاذبه‌های گردشگری کشور  روسیه می‌توان متروی مسکو، ساختمان‌های هفت خواهر، میدان سرخ، آرامگاه ولادیمیر لنین، مجموعه کرملین، پارک پیروزی و موزه جنگ اشاره کرد . برخی از جاذبه های گردشگری روسیه به شرح زیر می باشد :

  • تپه وارابیف (تپه گنجشک ‌ها)
  • غار اوردا
  • ستون‌ های لِنا (Lena Pillars)
  • ولاگدا (Vologda)
  • صخره‌های مان پوپو نر
  • قلعه آشیانه پرستو

اطلاعات عمومی کشور روسیه – غذا در کشور روسیه

در سبد غذایی مردم کشور روسیه چند نوع ماده غذایی از جمله محصولات لبنی، سیب زمینی، چغندر، هویج، کلم، پیاز، خیار، گوجه فرنگی، شوید، تره، ماهی و خاویار قرمز را زیاد می‌توان یافت .

اطلاعات عمومی کشور روسیه – انواع تقویم در کشور روسیه

در کشور روسیه تاکنون ۳ نوع تقویم مورد استفاده قرار می گیرد  اما پس از گذشت تاریخی، تقویم مورد استفاده منسوخ شده ‌است و عبارتند از :

  • تقویم گریگوری یا همان تقویم میلادی معروف : این تقویم در اکثر کشورهای دنیا استفاده می‌شود و در روسیه هم تقویم اصلی است که با روی کار آمدن حکومت شوروی پا به روسیه نهاد و تا پیش از آن (دوران حکومت تزاری) تقویم ژولینی رایج بود و اروپاییان حدود ۳۵۰ سال قبل از روسیه به این تقویم روی آورده بودند.
  •  تقویم ژولینی : این تقویم تقریباً فقط توسط کلیسای ارتودوکس روسیه برای مناسبت‌های مذهبی استفاده می‌ شود که توسط تزار «پتر کبیر» (قرن ۱۸ میلادی) وارد روسیه شد و تا پیش از آن در حکومت تزاری، تقویم اسلاوی رایج بود. در اروپا هم این تقویم تا سده ۱۶ میلادی مورد استفاده بوده، اما به دلیل کم دقتی در محاسبات (درست مانند تقویم قمری) کنار گذاشته شد، و تقویم گریگوری جایگزین شد. در حال حاضر، تقویم ژولینی ۱۳ روز از گاهشمار گریگوری (میلادی) عقب است.
  • تقویم اسلاوی : این تقویم دیگر در کشور روسیه استفاده نمی شود و تا پیش از تزار «پتر کبیر» (قرن ۱۸ میلادی) رایج بود که مبنای آن نه زاده شدن حضرت مسیح که آغاز آفرینش بود. اگر سال ۲۰۱۸ میلادی را به تقویم اسلاوی برگردانیم، سال ۷۵۲۶ اسلاوی می باشد و مدت‌ها، سال نو را در اول مارس (اسفند ماه) جشن می‌ گرفتند. جشن ماسلنیتسا یا جشن آغاز بهار که همسانی هایی به نوروز ایرانی دارد، هنوز در کشور روسیه در اسفند ماه جشن گرفته می‌شود ولی با تغییراتی، آغاز سال نو به اول سپتامبر (اواخر شهریور) منتقل شد.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در روسیه دارید می توانید مقاله ” تحصیل در روسیه ” را مطالعه نمایید.

اطلاعات عمومی کشور روسیه – مسافت و اختلاف زمانی کشور روسیه

مسافت تهران تا مسکو 2464.4 کیلومتر می باشد و طول پرواز از تهران تا مسکو حدود 3 ساعت طول می کشد . شهر مسکو نیم ساعت از تهران جلوتر است.

اطلاعات عمومی کشور روسیه – جشن ها و تعطیلات رسمی کشور روسیه

جشن ها و تعطیلات رسمی کشور روسیه به شرح زیر می باشد :

  •   7 ژانویه، کریسمس ارتدوکس های روسی
  •  14  ژانویه، سال نو ارتدوکس
  • 16 ژانویه، فستیوال زمستانی روسیه
  • 25  ژانویه، روز سن تاتیانا
  •  8 مارس، روز جهانی زن
  • 1 می، روز کارگر
  •  9 می، روز پیروزی
  •  16 می، تعطیلی تپه سرخ
  •  21 ژوئن، شروع فستیوال شب های سفید
  •  22 آگوست، روز پرچم ملی
  •  19 سپتامبر، روز مسکو

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

3/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button