کشور ترکیه ، با نام رسمی جمهوری ترکیه ، کشوری اوراسیایی می باشد که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در شمال غرب آسیا و خاورمیانه و بخش کوچکی از آن نیز به نام تراکیه در منطقه بالکان قرار دارد . کشور ترکیه با نام امپراطوری عثمانی در چند سده گذشته ، بخش های بزرگی از خاورمیانه و جنوب شرقی اروپا را در دست داشت تا این که پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی ، جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال پاشا آتاتورک در سال 1923 میلادی تاسیس شد . این کشور در شرق با کشورهای ایران ، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان ، در جنوب شرقی با کشورهای عراق و روسیه و در شمال غربی با بلغارستان و یونان همسایه است . همچنین کشور ترکیه از شمال با دریای سیاه ، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه و از جنوب غربی با دریای مدیترانه مرز آبی دارد .  دو تنگه راهبردی بسفر و داردنل نیز در اختیار کشور ترکیه می باشد . در این مقاله تحت عنوان ” اطلاعات عمومی کشور ترکیه ” سعی داریم اطلاعاتی در مورد این کشور در اخیتار شما عزیزان قرار دهیم .

اطلاعات عمومی کشور ترکیه – تاریخچه پرچم کشور ترکیه

طرح اصلی پرچم ترکیه مدرن ، ماه و ستاره سفید با زمینه سرخ رنگ می باشد که این طرح به علائمی مربوط می شود که امپراتوری‌ های ترکمن سلجوقی و عثمانی به عنوان پرچم استفاده می‌ کردند. جمهوری ترکیه این پرچم را به عنوان نشانه دولت معرفی کرد و از آن جا که سلاطین عثمانی در عین حال عنوان خلیفه مسلمین را داشتند، نزد اروپاییان طرح این پرچم به عنوان نماد اسلام شناخته شد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای اسلامی ماه و ستاره را به صور مختلف به پرچم خود اضافه کرده اند و از جمله کشورهایی که نماد ماه و ستاره را روی پرچم کشورشان دارند، عبارت‌اند از: ازبکستان، الجزایر، پاکستان، ترکمنستان، تونس، جمهوری آذربایجان، سنگاپور، مالزی، موریتانی، لیبی و ترکیه.

اطلاعات عمومی کشور ترکیه
اطلاعات عمومی کشور ترکیه

برای اقامت و تابعیت در ترکیه روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ترکیه ” را مطالعه فرمایید .

اطلاعات عمومی کشور ترکیه – جغرافیای کشور ترکیه

مساحت کشور ترکیه ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع است که از نظر مساحت ، سی و هفتمین کشور جهان می باشد و مانند یک مستطیل است که از سوی شرق و غرب امتداد یافته ‌است . این کشور با قرار گرفتن در یکی از حساس ‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه شمال غرب آسیا و اروپا به‌ شمار می ‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه کشور ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌ کنند.کشور ترکیه کشوری کوهستانی و نسبتاً پرباران است و از آب و هوای خوب و جلگه‌ ای برخوردار است و مکان ‌های جالب و دیدنی دارد به دلیل همین سالانه تعداد زیادی توریست به آنجا مسافرت می ‌کنند.

اطلاعات عمومی کشور ترکیه – تقسیمات کشوری ترکیه

کنگره جغرافیای اول که در سال ۱۹۴۱ میلادی ، در شهر آنکارا برگزار شد، در پایان بررسی‌ های طولانی خود ترکیه را به هفت ناحیه جغرافیایی تقسیم کرد. در بررسی ‌های کنگره نام ‌برده ویژگی ‌های مختلف جغرافیایی ترکیه در نظر گرفته شد. هر یک از این نواحی شامل چندین استان می‌ شوند و کشور ترکیه ۸۱ استان دارد. مراکز همه استان‌ ها به جز سه استان با خود استان هم‌ نام می باشند و سه استان نام ‌برده عبارت‌اند از: ختای (مرکز: انتاکیه)، قوجاایلی (مرکز: ایزمیت)، سقاریه (مرکز: آداپازاری). هر یک از استان ‌های کشور ترکیه به چندین بخش تقسیم شده‌ است.

اطلاعات عمومی کشور ترکیه – اقتصاد کشور ترکیه

اقتصاد کشور ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و نوین می باشد  که روز به روز بر دامنه‌ اش افزوده می‌شود. تولیدات فراوان کشاورزی در سال ۲۰۰۵ سبب شد کشور ترکیه رتبه هفتم جهان را به دست آورد و در سال ۲۰۰۶ برای ۱۱.۲٪ از مردم ترکیه اشتغال ایجاد کرد. بخش خصوصی اقتصاد کشور ترکیه نیز قوی و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمی در بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات دارد. در سال‌ های اخیر اقتصاد کشور ترکیه رشد خوبی داشته و رشد ۸.۹٪ و ۷.۴٪ را در سال.‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی به دست آورده ‌است.

در مقاله ” مهاجرت به ترکیه ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به ترکیه اطلاعات کسب کنید .

اطلاعات عمومی کشور ترکیه – دین کشور ترکیه

اولین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال ۱۹۲۴ میلادی تهیه شده ‌است ، دین رسمی ترکیه را اسلام تعیین کرده ‌است ولی در اصلاحات قانون اساسی سال ۱۹۲۸ میلادی این ماده قانونی حذف و با تأکید بر جدایی دین از سیاست، ترکیه کشوری با دولت و حکومت سکولار (جدایی دین از سیاست) معرفی شده ‌است. طبق آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۸ درصد جمعیت این کشور را مسلمانان و ۲ درصد را مسیحیان و کلیمیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می‌دهند. مسلمانان کشور ترکیه بیشتر پیرو مذهب تسنن می‌ باشند که از میان آن‌ ها حنفی ‌ها بزرگترین گروه محسوب می شوند که عمدتاً در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند و تعداد پیروان مذاهب دیگر بسیار کم می‌ باشد. مجموعا پیروان ادیان در کشور ترکیه به دو قسمت اصلی تقسیم می شوند:

الف) پیروان دین اسلام، که خود به چند مذهب تقسیم می‌شود و اعم ‌آنها عبارتند از:

۱- حنفی ‌ها: جمعیت قابل ملاحظه ‌ای از اهل سنت ترکیه را تشکیل می‌ دهند.

۲- شافعی ‌ها: شاخه‌ ای از اهل سنت است که پیروان آن را بیشتر کردها تشکیل می‌ دهند.

۳- پیروان سایر فرق اهل سنت.

۴- علویان که خود به چهار دسته تقسیم می‌شود و بنابر آمار رسمی دولت ترکیه حدود ۱۲ میلیون نفر پیرو دارد.

ب) پیروان ادیان دیگر به‌جز اسلام، که در کل ۲ درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در ترکیه می توانید مقاله ” تحصیل در ترکیه ” را مطالعه فرمایید .

اطلاعات عمومی کشور ترکیه

اطلاعات عمومی کشور ترکیه – حجاب در کشور ترکیه

حجاب اسلامی در کشور ترکیه دچار تغییر و تحول هایی شده ‌است. بر اساس قوانین ترکیه، کارمندان زن در ادارات دولتی اجازه استفاده از روسری و سایر پوشش ‌های مشابه را ندارند و همچنین طبق بخشنامه ‌ای تحت عنوان «نحوه پوشش در مراکز آموزش عالی ترکیه» ، دانشجویان دختر دانشگاه ‌های دولتی اجازه استفاده از حجاب در دانشگاه‌ها را ندارند و در سال ۲۰۰۶ میلادی این قانون نیز  برای دانشگاه‌ های غیردولتی نیز لازم ‌الاجرا شد. در حال حاضر در این کشور حجاب «اختیاری» شده‌ است و با این وجود همچنان حجاب توسط بسیاری از بانوان این کشور رعایت می ‌شود .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button