اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان

کشور ترکمنستان ، کشوری در آسیای میانه می باشد که یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد شوروی بود . این کشور از جنوب با کشورهای افغانستان و ایران ، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از غرب با دریای خزر همسایه و از طریق این دریا با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایه می باشد . نام کشور «ترکمنستان» از دو بخش «ترکمن» و «ستان» تشکیل شده که به معنای «سرزمین ترکمن ها» است . بیشتر مردم این کشور از قوم ترکمن هستند و به زبان ترکمنی حرف می زنند . 80 درصد مساحت کشور ترکمنستان را بیابان قره قوم تشکیل می دهد که در این بیابان در هر جا آب وجود داشته باشد روستا و شهرهای بزرگ و پرجمعیتی به وجود آمده است و دارای آب و هوای خشک می باشد ولی ناحیه رشته کوه کپه داغ در جنوب کشور و نزدیکی مرز ایران آب و هوای مناسبی دارد و عشق آباد ، مرو و سایر شهرهای مهم در این ناحیه می باشند . کشور ترکمنستان دارای منابع بزرگ گاز است که آن را به کشورهای مختلف از جمله ایران صادر می کند . در این مقاله تحت عنوان ” اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان ” قصد داریم بیشتر با کشور ترکمنستان آشنا شویم .

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان سیاست کشور ترکمنستان

کشور ترکمنستان در اکتبر ۱۹۹۱ میلادی با رأی مردم در همه‌ پرسی استقلال، موجودیت خود را به عنوان یک کشور مستقل اعلام کرد و رسماً نام «ترکمنستان» را برای کشور خود انتخاب کرد. قانون اساسی کشور ترکمنستان نیز در ۱۸ مه ۱۹۹۲میلادی در چهاردهمین نشست مجلس ترکمنستان به تصویب رسید. بر اساس این قانون اساسی، ترکمنستان کشوری دمکراتیک و لائیک و اداره آن به شکل جمهوری ریاستی می باشد . حکومت ترکمنستان جمهوری ریاستی و تک حزبی می باشد  و رئیس‌ جمهور اختیارات گسترده ‌ای دارد. سیاست کشور ترکمنستان بی طرفی در مسائل جهانی و منطقه ‌ای دارد . براساس قانون اساسی کشور ترکمنستان، رئیس‌ جمهور مقامات قوه مجریه و قضایی را منصوب می‌ کند و نیز نامزدهای انتخابات مجلس را تصویب می کند. مدیریت در محل‌ ها از سوی استانداران انجام می شود و بر اساس قانون اساسی، استانداران در حکم نمایندگان رئیس‌جمهور هستند و زیر نظر رئیس‌جمهور فعالیت می کنند و نیز از سوی خود رئیس‌ جمهور منصوب یا برکنار می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ترکمنستان شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به ترکمنستان ” بیاندازید.

  • قوه مجریه: بر اساس قانون اساسی ترکمنستان، رئیس‌ جمهور به‌ طور مستقیم توسط مردم انتخاب می ‌شود و رئیس کابینه وزیران ترکمنستان می باشد .
  • قوه مقننه: بر اساس قانون اساسی ، در کشور ترکمنستان دو ارگان قانون‌ گذاری وجود دارد:
  1. خلق مصلحتی (شورای مردم) : خلق مصلحتی همایش نمایندگان ملت می باشد و سالی یک بار جلسه دارد. بخشی از اعضای آن انتخابی و بخش دیگر نیز بر اساس سمت خود عضو می شوند. رئیس‌ جمهور، هیئت دولت، نمایندگان مجلس، رئیس دیوان عالی، رئیس دادگاه عالی اقتصادی، دادستان کل ، استانداران و خلق وکیل لری (نمایندگان هر کدام از مناطق مسکونی) عضو این مجلس هستند.  لازم به ذکر است که رئیس خلق مصلحتی رئیس ‌جمهور است.
  2. مجلس نمایندگان : مجلس نمایندگان ترکمنستان ۵۰ نماینده دارد که هر 5 سال یک بار از 50 حوزه انتخاباتی انتخاب می‌شوند. مجلس ابتکارات رئیس ‌جمهور و تصمیمات خلق مصلحتی را به ‌عنوان قانون تصویب می کند و برنامه ‌های کابینه وزیران، بودجه کشور و گزارش ‌های اجرای بودجه را تأیید می کند.

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان جغرافیای کشور ترکمنستان

کشور ترکمنستان با مساحت ۴۸۸٬۱۰۰ کیلومتر مربع پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان بوده و کمی از کشور اسپانیا کوچکتر می باشد . این کشور در بین عرض‌های جغرافیایی ۳۵ و ۴۳ درجه شمالی و ۵۲ و ۶۷ درجه شرقی واقع شده است .  در جنوب و جنوب غربی کشور ترکمنستان، رشته‌ کوه ‌هایی قرار دارند که تا کناره‌ های دریای خزر کشیده شده ‌اند. در شمال کشور ترکمنستان ، جلگه پست توران قرار دارد.  مرکز کشور ترکمنستان، میان جلگه‌ های توران و صحرای قره‌ قوم احاطه شده است . محدوده کوپه داغ از امتداد مرزهای جنوب غربی آغاز که در کوه ‌ریزه به ارتفاع ۲٬۹۱۲ متر می ‌رسد و تا مرزهای جنوب شرقی در استان های لباب و بَلخان و مرزهای ازبکستان ارتفاع رشته‌کوه کوپه داغ، کوه آرالان به ارتفاع ۱٬۸۸۰ متر ادامه دارد. رودهای مهم کشور ترکمنستان از کشورهای همسایه یعنی ایران و افغانستان سرچشمه می‌گیرند از جمله مهمترین رودخانه‌ های کشور ترکمنستان تجن، آمودریا اترک و مرغاب بوده که از ارتفاعات کوپه داغ سرچشمه می‌گیرند . کشور ترکمنستان دارای آب و هوای بیابانی نیمه ‌گرمسیری بوده و بیشتر این سرزمین خشک می باشد . در فصل زمستان، هوا معتدل و خشک بوده و بیشترین بارندگی در ماه‌ های ژانویه و می رخ می دهد . پرباران ‌ترین بخش ترکمنستان پهنه ‌های کوه‌های کوپه داغ می باشد . طول خط ساحلی این کشور در دریای خزر ۱٬۷۶۸ کیلومتر بوده و مهم ترین بندر آن شهر ترکمن ‌باشی می باشد .

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان اقتصاد کشور ترکمنستان

کشور ترکمنستان چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده گاز طبیعی و نفت در شوروی سابق قرار دارد و اکثر ذخایر نفتی کشور در غرب ترکمنستان از جمله در پهنه دریای خزر و ذخایر گاز طبیعی تقریباً در سراسر خاک کشور قرار گرفته است. براساس آمار صندوق بین ‌المللی پول رشد اقتصادی کشور ترکمنستان در سال ۲۰۰۷ میلادی حدود ۱۱.۵٪ بوده ‌است که آن را جز کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا می ‌سازد. بیشتر مردم کشور ترکمنستان شغل کشاورزی و دام پروری دارند و این کشور از نظر تولید پنبه در جهان معروف می باشد . قالی بافی از صنایع دستی مهم ترکمنستان است.  معادن نمک کلسیم در منطقه قویرداق ترکمنستان وجود دارد و ذخایر نمک ‌های طبیعی دریایی در خلیج قره ‌بوغاز وجود دارد . در این منطقه موادی مانند میرابیلیت و دیگر مواد پر ارزش وجود دارد. اکثر زمین‌ های کشاورزی ترکمنستان را دشت قره قوم تشکیل می‌ دهد که اغلب برای چراندن گوسفند قره‌گل مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در زمین ‌های کشاورزی کشور ترکمنستان محصولاتی مانند پنبه، میوه و تره بار و انگور پرورش می‌ شود. امور پرورش کرم ابریشم نیز توسعه یافته ‌است و در طی سال‌ های اخیر، تولید گندم نیز افزایش خوبی داشته ‌است.

اطلاعات عمومی ترکمنستان

اطلاعات عمومی ترکمنستان

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در ترکمنستان ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در ترکمنستان ” است .

از این رو کشور ترکمنستان اقتصادی رو به رشد دارد و با توجه به منابع سرشار نفت و گاز و پنبه از طریق سرمایه ‌گذاری مشترک صنایع پایین دست را گسترش داده ‌است و جز معدود کشورهایی است که فراورده ‌های نفتی صادر می‌کند و با فرآوری محصول پنبه و با اتکا به نیروی کار خود صنایع فعال نساجی پیشرفته ‌ای دارد که از بازار فروش بالایی در سطح جهان برخوردار می ‌باشد و با فروش سالانه مقدار زیادی گاز به کشورهایی مانند اوکراین ، روسیه و ایران، اقدام به کسب درآمدهای سرشار می ‌کند. از آنجا که کشور ترکمنستان یک کشور محاط در خشکی می باشد ، برای ترانزیت کالا از خاک کشورهای همسایه استفاده می‌کند. خط آهن ترکمنستان به شهر سرخس (در شمال خاوری ایران) متصل می باشد و از آنجا تا بندرعباس امتداد دارد. پنبه، پارچه ‌های نخی، پوست، قالی و نفت از جمله کالاهای صادراتی کشور ترکمنستان می باشند .  امروزه شهر عشق آباد به یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه تبدیل شده و رشد ساخت ساختمان ‌های بلند و دیگر سازه ‌ها نمایی زیبا به این شهر داده ‌است و در چند سال گذشته تعداد زیادی از ترکمن ‌های ایران اقدام به مهاجرت به این کشور کرده ‌اند .

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان جاذبه های گردشگری کشور ترکمنستان

از جمله جاذبه های گردشگری کشور ترکمنستان می توان کاخ ترکمن باشی در عشق آباد، موزه آق بوقدای، مرکز نمایشگاهی عشق آباد، یادبود صلح و استقلال، تئاتر شهر، موزه تاریخی شهر عشق آباد (آشک آباد) اشاره کرد.

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان مردم کشور ترکمنستان

بیشتر مردم کشور ترکمنستان، ترکمن هستند و اقلیت قابل توجهی روس و ازبک‌ ها نیز در این کشور حضور دارند. سایر اقوام از کشور ترکمنستان قزاقها، تاتارها، اوکراینی‌ ها، کردها، ارمنی ‌ها، آذربایجانی‌ ها و بلوچ ‌ها می باشند که ۸۵٪ آنها ترکمن، ۵٪ ازبک و ۴٪ روس و ۶٪ از اقوام دیگر است. جمعیت ترکمن‌ها در ترکمنستان از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱ میلادی حدود دو برابر شد ولی تعداد روس‌ها به کمتر از یک ‌سوم کاهش یافته ‌است .

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان مذهب کشور ترکمنستان

۸۹٪ از ترکمن ‌های کشور ترکمنستان، مسلمان (اکثراً پیرو مکتب حنفی از مذهب اهل سنت) و ۹٪ پیرو کلیسای ارتدوکس روسیه می باشند .

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان تقسیمات کشوری ترکمنستان

نوع حکومت کشور ترکمنستان جمهوری است و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری ترکمنستان دارای ۵ استان می باشد که استان های کشور ترکمنستان به شرح زیر می باشد :

  1. استان آخال در کشور ترکمنستان
  2. استان بلخان در کشور ترکمنستان
  3. استان داش‌ اغوز در کشور ترکمنستان
  4. استان لباب در کشور ترکمنستان
  5. استان مرو در کشور ترکمنستان

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان آب و هوای کشور ترکمنستان

همان طور که گفته شد ۸۰٪ درصد مساحت ترکمنستان را صحرای قره قوم تشکیل می ‌دهد که دارای آب و هوای خشک می باشد ولی ناحیه رشته کوه کپه داغ در جنوب کشور و نزدیکی مرز ایران آب و هوای مناسبی دارد. به طور کلی کشور ترکمنستان دارای آب و هوای گرم در تابستان و هوای خشک و سرد در زمستان است .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در ترکمنستان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ترکمنستان توضیح دادیم .

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي بین دو کشور ايران و تركمنستان

در تاریخ 27 اكتبر 1991 به دنبال استقلال تركمنستان ، کشور ايران دومين كشوري بود كه استقلال آن را به رسميت شناخت و در دي ماه آن سال روابط رسمي دو كشور برقرار و سفارت ايران در شهر عشق آباد تاسيس شد . وجود مرزهاي طولاني آبي و خاكي مشتركات تاريخي و ديني سبب گسترش روابط سياسي اقتصادي و فرهنگي بین مقامات دو کشور بوده است به طوري كه سطح مبادلات اقتصادي سالانه دو كشور در حدود 5 ميليارد دلار می باشد كه عمده آن در بخش خريد گاز توسط ايران است .

اطلاعات عمومی کشور ترکمنستان جایگاه زبان و ادبیات کشور تركمنستان

در کشور تركمنستان زبان فارسي محبوبيت زيادي دارد به طوري كه تعداد زبان آموزان فارسي در شهر عشق آباد بيش از 500 نفر است و در حال حاضر در دانشگاه مخدوم قلي و دانشكده دولت محمد آزادي نيز دانشجویان به زبان فارسی مشغول تحصیل هستند .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button