اطلاعات عمومی کشور اسلواکی

کشور اسلواکی ، کشوری محصور به خشکی در اروپای مرکزی می باشد که جمعیت آن حدود 5.4 میلیون نفر و پایتخت آن شهر براتیسلاوا است . زبان رسمی این کشور ، زبان اسلواک است که یک زبان هندواروپایی و از خانواده زبان اسلاوی می باشد. کشور اسلواکی از غرب با جمهوری چک و اتریش ، از شمال با لهستان ، از شرق با اوکراین و از جنوب با مجارستان همسایه است . این کشور در تاریخ 1 ژانویه سال 1993 میلادی از چکسلواکی استقلال یافت و در سال 2004 میلادی به اتحادیه اروپا و در 1 ژانویه سال 2009 میلادی به منطقه یورو پیوست . همچنین کشور اسلواکی عضوی از منطقه شینگن ، سازمان تجارت جهانی ، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان ملل متحد می باشد . این کشور به همراه کشورهای اسلوونی ، استونی ، لتونی و لیتوانی تنها کشورهای کمونیست هستند که در حال حاضر همزمان عضو اتحادیه اروپا ، منطقه یورو ، منطقه شینگن و سازمان ناتو می باشند . حدود 81 درصد از جمعیت این کشور ، اسلواکی تبار ، 8.5 درصد از مجاری تبار و 2 درصد از مردمام روما (کولیان) را تشکیل می دهند . در این مقاله با عنوان ” اطلاعات عمومی کشور اسلواکی ” قصد داریم بیشتر با این کشور آشنا شویم .

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور اسلواکی دارید می توانید مقاله ” تحصیل در اسلواکی ” را مطالعه نمایید.

 

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/03/Basic-information-of-the-Slovakia.mp4″]

 

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی جغرافیای کشور اسلواکی

مساحت کشور اسلواکی ۴۹۰۳۵ کیلومتر مربع است که 127 مین کشور جهان می باشد . بیشتر سطح این کشور با کوهستان‌ ها پوشیده شده ‌است و این کوه‌ ها همگی جزئی از رشته‌ کوه‌ های بسکید و کارپات می باشند. کوه‌ های کارپات بیشتر نیمه شمالی کشور را شامل می شوند. دشت‌ های پست کشور اسلواکی تنها در جنوب غربی و منتهی ‌الیه جنوب شرقی کشور قرار گرفته ‌اند که جزئی از فلات پانونی محسوب می شوند .  کوه‌ های تاترا ، مرتفع‌ ترین بخش از کوهستان کارپات را تشکیل می‌ دهند بیشتر مساحت تاترا در خاک اسلواکی واقع شده است. در شمال، نزدیک به مرز لهستان، کوه ‌های تاترای علیا واقع شده اند که از مناطق محبوب کوهنوردی و اسکی است و بسیاری از دریاچه‌ ها و دره ‌های خوش‌ منظره کشور در این محل قرار گرفته‌ اند . بلندترین نقطه کشور اسلواکی، یعنی قله گرلاخ  که ۲٬۶۵۵ متر ارتفاع دارد و کوه کریوان  که از نمادهای اسلواکی است نیز در همین منطقه واقع شده‌ اند. از مهم‌ ترین رودهای اسلواکی می توان دانوب، واه و هرون ، تیسا ، و هورناد اشاره کرد که رود تیسا ۵ کیلومتر از مرز اسلواکی-مجارستان را در بر می‌ گیرد. در میان کوه‌ های کشور اسلواکی صدها غار وجود دارد که ۱۵ عدد از آنها برای بازدید عموم باز است. از جمله غارهای کشور اسلواکی می توان به غار یخی دوبشینسکا، غار دومیتسا، گومباسک، یاسوفسکا، و غار آرگونیتی اوختینسکا اشاره کرد که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده ‌اند.

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی – آب و هوای کشور اسلواکی

به دلیل این که بیشترین بخش این کشور را کوهستان ها تشکیل داده است از لحاظ آب و هوایی کشوری نسبتا سرد است و میانگین درجه حرارت این کشور در سال به حدود 4 درجه سانتی گراد بالا میرود و در برخی نقاط که ارتفاع آن کم است دما تا 10 درجه بالای صفر می رسد . بیشترین میزان بارش این کشور در ماه جولای اتفاق می افتد و حتی پس از پایان زمستان برف در فصل های بعدی هم بر روی کوه های این کشور باقی می ماند  ولی کمترین میزان بارش در این کشور در ماه ژانویه رخ می دهد که میانگین دمای سالیانه حدود ۹–۱۰ درجه سانتی‌گراد است. به طور کلی میانگین دمای گرم‌ ترین ماه سال حدود ۲۰ درجه و میانگین دمای سردترین ماه بیشتر از ۳- است. این‌گونه آب و هوا در زاهورسکا نیژنا و پودونایسکا نیژنا و در پایتخت براتیسلاوا مشاهده می شود .

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی زبان مردم کشور اسلواکی

زبان این کشور زبان اسلواکیایی می باشد که به زبان چکی نزدیک است و گویشوران دو زبان همدیگر را می‌ فهمند. گویش‌ های شرق کشور اسلواکی البته تفاوت بیشتری با چکی و دیگر گویش‌های اسلواکییایی دارند و درک متقابل میان مردم چک ‌زبان با گویشوران شرق اسلواکی محدود می باشد .

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی شهرهای مهم کشور اسلواکی

شهرهای مهم کشور اسلواکی در جدول زیر آمده است :

ردیفشهراستانردیفشهراستان
۱براتیسلاوااستان براتیسلاوا۱۱پریه‌ویدزااستان ترنچین
۲کوشیتسهاستان کوشیتسه۱۲زوولناستان بانسکا بیستریتسا
۳پرشوفاستان پرشوف۱۳پوواژسکا بیستریتسااستان ترنچین
۴ژیلینااستان ژیلینا۱۴میخالوفتسهاستان کوشیتسه
۵بانسکا بیستریتسااستان بانسکا بیستریتسا۱۵نووه زامکیاستان نیترا
۶نیترااستان نیترا۱۶اسپیشسکا نووا وساستان کوشیتسه
۷ترناوااستان ترناوا۱۷هومنهاستان پرشوف
۸مارتیناستان ژیلینا۱۸لویستهاستان نیترا
۹ترنچیناستان ترنچین۱۹کومارنواستان نیترا
۱۰پوپراداستان پرشوف۲۰باردیوفاستان پرشوف

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی اقتصاد کشور اسلواکی

واحد پول کشور اسلواکی یورو می باشد. اقتصاد این کشور به تولید و صدور خودرو و وسایل الکترونیکی، به ویژه به آلمان وابسته است و موتور محرکه رشد اقتصادی اسلواکی به ‌طور انحصاری تقاضای خارجی می باشد . از منابع طبیعی کشور اسلواکی می توان به انواع زغال سنگ، اوره آهن، مس و منگنز، نمک، زمین‌ های کشاورزی و مقدار کمی نفت و گاز اشاره کرد و مهم ‌ترین صنایع کشور اسلواکی ،  ماشین‌ سازی، صنایع فلزی، صنایع الکتریکی و اپتیک، صنایع نظامی، خودروسازی، نساجی، منابع غذایی و آشامیدنی، شیمیایی، کاغذ و چاپ، صنعت برق، صنایع گاز، سرامیک، و تولید سوخت هسته‌ ای هستند. فراورده‌های کشاورزی کشور اسلواکی جو، سیب زمینی، چغندرقند، رازک، میوه، احشام و خوک، و تولیدات جنگلی می باشد .

اطلاعات عمومی اسلواکی

اطلاعات عمومی اسلواکی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به اسلواکی شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به اسلواکی ” بیاندازید.

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی سیاست کشور اسلواکی

حکومت اسلواکی، جمهوری مبتنی بر دموکراسی پارلمانی می باشد که رئیس‌ جمهور، دولت و مجلس سه رکن اصلی آن را تشکیل می‌ دهند. مجلس کشور اسلواکی دارای ۱۵۰ کرسی است . رئیس‌ جمهور تا پیش از سال ۹۸ توسط نمایندگان پارلمان انتخاب می شد ولی پس از اصلاح قانون انتخابات این کشور، با آراء مستقیم مردم و به مدت ۴ سال انتخاب می گردد و از جمله مهم ‌ترین وظایف رئیس‌ جمهور می توان به عزل و نصب دولت، انحلال مجلس، عزل و نصب فرماندهان ارتش، عزل و نصب رؤسای دانشگاه‌ ها، توشیح مصوبات مجلس اشاره کرد .  گفته می شود که تعدادی از احزاب سیاسی این کشور تحت کنترل نهادهای امنیتی هستند و گفتگوهای بسیاری از سیاستمداران شنود می‌ شود ، کنترل‌ هایی که از ساختارهای مافیایی گسترده ‌ای میان سیاست مداران کشور اسلواکی خبر می‌دهند.

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی دین کشور اسلواکی

قانون اساسی کشور اسلواکی آزادی ادیان را در این کشور اعلام کرد . لازم به ذکر است که حدود ۱۳ درصد از مردم اسلواکی بی ‌دین هستند و حدود ۱۰ درصد نیز در نظرسنجی‌ ها دین و باور خود را اعلام نکرده ‌اند. بقیه جمعیت این کشور مسیحی هستند که بیشتر آن را پیروان شاخه کاتولیک رومی تشکیل می‌دهند . طبق آمار 68.9 دردصد مردم این کشور مسیحی کاتولیک هستند.  قبل از جنگ جهانی دوم این کشور ۹۰٬۰۰۰ یهودی در این کشور زندگی می کردند که از آن‌ها تنها ۲٬۳۰۰ نفر مانده ‌اند.

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی فرهنگ کشور اسلواکی

فرهنگ فولکلور اسلواکی در جشنواره فرهنگ عامه ویخودنا تجلی می یابد که این جشنواره قدیمی ‌ترین و بزرگترین جشنواره سراسری کشور است که هرساله در روستایی به همین نام برگزار می‌ شود. بزرگترین گروه هنرهای مردمی اسلواکی است، که در حفظ سنت فولکلور کشور می‌کوشد «اجتماع هنر مردمی اسلواک» نام دارد. نمونه ‌ای از معماری چوبی قوم اسلواک را می توان در روستای ولکولینتس مشاهده کرد که از سال ۱۹۹۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. قابل توجه ‌ترین سازه‌ های چوبی کشور اسلواکی، کلیساهای چوبی بخش شرقی اسلواکی هستند که به ویژه در منطقه اسپیش مشاهده می شوند.  معروف ‌ترین قهرمان کشور اسلواکی که در بسیاری از افسانه‌ های محلی از او یاد شده یورای یانوشیک ‏نام دارد که معادل اسلواکی رابین هود است و بر پایه افسانه ‌ها دارایی ‌هایی را از ثروتمندان گرفته و به فقرا می ‌داد. وی در طی سده بیستم در شمار زیادی از آثار ادبی و بسیاری از فیلم‌ها به تصویر کشیده شده‌ است و یکی از محبوب ‌ترین این فیلم ‌ها یانوشیک نام دارد .

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی – آشپزی در اسلواکی

در آشپزی سنتی در کشور اسلواکی معمولا از مواد غذایی مانند گوشت طیور و گوشت خوک استفاده می شود . آرد، سیب زمینی، کلم، و فراورده‌های لبنی نیز در غذاهای این کشور کاربرد فراوانی دارند. آشپزی کشور اسلواکی نسبتاً نزدیک به آشپزی مجاری، چک و اتریشی می باشد و در شرق اسلواکی نیز تأثیر آشپزی اوکراینی و لهستانی مشاهده می شود.  غذای ملی کشور اسلواکی برینجووه هالوشکی می باشد که برای تهیه این غذا ، نان سیب زمینی ، خوک ، پنیر گوسفند و کالباس لازم می باشد .

اطلاعات عمومی کشور اسلواکی – تعطیلات رسمی در اسلواکی

در کشور اسلواکی 15 روز تعطیلات رسمی وجود دارد که کارمندان در طول این روزها تعطیل هستند و اگر تعطیلات عمومی در روز شنبه یا یکشنبه باشند کارمند می تواند اضافه کاری دریافت کند .برخی از تعطیلات رسمی در کشور اسلواکی به شرح زیر می باشند :

  •  1 ژانویه : اولین روز تشکیل جمهوری اسلواکی
  •  6 ژانویه : روز جمعه قبل از عید پاک
  • روز دوشنبه پس از عید پاک
  • اول ماه مه : روز کارگر
  •  8 مه : روز پیروزی در برابر فاشیسم
  •  5 جولای
  • اول سپتامبر
  • 1 نوامبر
  •  29 اوت
  •  17 نوامبر
  • 24   دسامبر
  • 25  دسامبر
  •  26 دسامبر

در مقاله ” اقامت در اسلواکی ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت و تابعیت اسلواکی اطلاعات کسب کنید .

طبق قوانین کشور اسلواکی کارمندان می توانند 20 روز در سال تعطیلات با حقوق داشته باشند و اگر کارمندانی دارای سن بیش از 33 سال باشد می تواند یک هفته بیشتر از تعطیلات با حقوق در سال استفاده کند . ساعات کاری معمولی در کشور اسلواکی بین 37 تا 40 ساعت در هفته و بیش از 5 روز در هفته می باشد . خانم ها می توانند 34 هفته از مرخصی زایمان استفاده کنند و در این مدت دولت 65 درصد از حقوق فرد را پرداخت می کند . در مواردی خاص فرد می تواند تا 43 هفته از مرخصی زایمان استفاده کند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button