اطلاعات عمومی کشور استونی

کشور استونی در منطقه بالتیک در شمال اروپا واقع شده است که از غرب به دریای بالتیک و از شمال به خلیج فنلاند می رسد و از شرق با کشور روسیه و از جنوب با لیتونی مرز مشترک دارد . پایتخت این کشور ، شهر تالین و واحد پول آن یورو می باشد و تنها زبان رسمی این کشور استونیایی که بسیار به زبان فنلاندی نزدیک است و برخلاف اکثر زبان های قاره اروپا  که از ریشه هندواروپایی هستند جز زبان های خانواده اورالی است .  این کشور از کم جمعیت ترین کشورهای اتحادیه اروپا می باشد و 69 درصد از مردم این کشور از تبار استونیایی و حدود 25 درصد روس تبار هستند . کشور استونی یکی از بی دین ترین مردمان جهان را دارد و بیش از 70 درصد از مردم این کشور اعلام کرده اند که به هیچ یک از ادیان باور ندارند. به طوری که طبق نظر سنجی سال 2005 تنها 16 درصد از استونیایی ها خدا را باور دارند که این پایین ترین درصد در میان کشورهای اتحادیه اروپا می باشد . در این مقاله با عنوان ” اطلاعات عمومی کشور استونی” قصد داریم بیشتر با این کشور آشنا شویم .

در طول چند سده اخیر، کشورهای گوناگون از جمله دانمارک، سوئد، لهستان، روسیه هرکدام برای مدتی بر این کشور مسلط بودند اما پس از شکست روسیه تزاری در جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی در روسیه، کشور استونی توانست استقلال خود را از روسیه به دست آورد که این استقلال تا سال ۱۹۴۰ دوام یافت ولی براساس توافق پنهانی جوزف استالین با آدولف هیتلر برای تقسیم بخش ‌هایی از اروپا، به اشغال نیروهای شوروی درآمد و پس از آغاز جنگ بین شوروی و آلمان در سال ۱۹۴۱، توسط نیروهای آلمانی اشغال شد. شکست آلمان در جنگ جهانی دوم به تسلط مجدد شوروی منجر شد که تا فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ و اعلام استقلال جمهوری استونی ادامه یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید مقاله ” تاریخچه کشور استونی” مطالعه فرمایید . کشور استونی در سال ۲۰۰۴ میلادی به اتحادیه اروپا پیوست و به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو در آمد . این کشور دارای آزادترین شبکه اینترنتی دنیا است .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در استونی ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در استونی ” است .

 

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/03/Basic-information-of-the-Estonia.mp4″]

 

کشور استونی از سوی نهادهای مالی جهان به عنوان کشوری با اقتصاد پیشرفته رده‌ بندی شده ‌است و سازمان ملل نیز استونی را در رده کشورهای دارای شاخص توسعه انسانی بسیار بالا قرار داده است . این کشور از نظر آزادی مطبوعات، آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی و آموزش در سطوح بالای جهانی قرار دارد و در زمان شوروی نیز در میان جمهوری ‌های آن اتحادیه بالاترین سرانه تولید ناخالص را داشت .

اطلاعات عمومی کشور استونی سیاست کشور استونی

نظام سیاسی استونی جمهوری پارلمانی می باشد و رئیس‌ جمهوری، که اختیارات اجرایی محدودی دارد، از سوی نمایندگان پارلمان برای دوره 5 ساله به این سمت انتخاب می شود که پارلمان این کشور دارای یک مجلس با ۱۰۱ نماینده ‌است که با رای مستقیم مردم برای دوره‌ های 4 ساله انتخاب می گردند . رئیس‌ جمهور، نخست‌ وزیر و شورای وزیرانی را برمی گزیند که به مجمع پاسخگو هستند. احزاب عمده سیاسی عمده این کشور عبارت ‌اند از: جبهه خلق سوسیال دموکرات، حزب لیبرال دموکرات و حزب کمونیست. کشور استونی بیش از ۱۳۰ سرباز در چهارچوب نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت، آیساف در افغانستان داشت که در ولایت آشوب ‌زده هلمند قرار داشتند . با امضای توافقنامه ‌ای میان آمریکا و جمهوری استونی، شهروندان استونیایی از اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی می‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند.

اطلاعات عمومی کشور استونی جغرافیای کشور استونی

کشور استونی با ۴۵٬۲۲۷ کیلومتر مربع (۱۷۴۶۲ مایل مربع) مساحت، کوچک‌ ترین و شمالی ‌ترین کشور منطقه بالتیک بوده و از تعداد زیادی جزیره در ساحل جنوبی خلیج فنلاند تشکیل شده ‌است. این کشور متشکل از سرزمینی کم ‌ارتفاع است که در جنوب شرق ۳۱۸ متر ارتفاع دارد .۲۲ درصد این کشور را جنگل پوشانیده ‌است و از چوب آن برای کاغذ و کبریت ‌سازی استفاده می ‌شود. لازم به ذکر است که کشور استونی، از نظر منابع طبیعی فقیر می ‌باشد. در این کشور، دریاچه‌های فراوان و جنگل‌ های متراکم زیادی وجود دارد که سه رودخانه اصلی آن به نام‌ های امایوگی، پارنو و ناروا می باشند . آب ‌و هوای کشور استونی معتدل و مرطوب با تابستان‌ های ملایم و زمستان‌ های سرد می باشد .

این کشور ۵۶۱ کیلومتر مرز دارد و طول سواحل آن بسیار بیشتر از این یعنی ۳۷۹۴ کیلومتر است . در مرز شرقی استونی با روسیه، دریاچه پیپوس قرار دارد و مرز شمالی را رودخانه ناروا تشکیل می‌دهد. کشور استونی تنها در مرز جنوبی خود عارضه طبیعی مشخصی ندارد. سطح کشور استونی کمابیش هموار می باشد ولی در برخی سواحل آن زمین‌ ها گاه با شیب زیادی از دریا بیرون آمده‌ اند و در جنوب شرق کشور در پشت این سواحل نیز تپه‌ زارها وجود دارند . بلندترین نقطه استونی یعنی سور مونامگی (به معنی کوه تخم‌مرغی بزرگ) که ۳۱۸ متر ارتفاع دارد نیز در این بخش از کشور قرار گرفته است .  در مناطق غربی و شمالی کشور استونی صدها جزیره واقع شده که بیشتر آنها غیرمسکونی هستند و از شماری از آنها در زمان شوروی به عنوان منطقه نظامی استفاده می ‌شد که بزرگ ‌ترین این جزایر ساره و هیو هستند که هر یک استان ‌های جداگانه‌ای محسوب می شوند و از جزیره ‌های کوچک ‌تر مسکونی می‌توان به جزیره های موهو، وورمسی، ویلساندی، آبروکا، کیهنو، و روهنو اشاره کرد.

اطلاعات عمومی کشور استونی اقتصاد کشور استونی

خاک استونی، قابلیت کشت مناسبی نداشته، و دامداری آن نیز تنها پاسخگوی ۲۰ درصد نیاز کشور است. در سالیان اخیر، منابع محدودی از نفت و فسفریت در این کشور پیدا شده است . از صنایع عمده این کشور می توان به صنایع چوب، نساجی، صنایع مهندسی، فرآوری غذایی اشاره کرد . مشکلات بزرگ اقتصادی نتیجه وابستگی شدید کشور استونی به تجارت با روسیه بوده ‌است. اقتصاد کشور استونی هنوز در حد وسیعی در اختیار دولت است، ولی در زمینه خصوصی‌ سازی اندکی پیشرفت کرده است. این کشور هفدهمین کشور اتحادیه اروپاست که به حوزه یورو پیوسته ‌است و نخستین کشور از جمهوری‌ های شوروی سابق بود که واحد پول یورو را به جای پول ملی، به گردش درآورد. 20 سال پس از جدا شدن استونی از اتحاد جماهیر شوروی، برای بسیاری از مردم کشور استونی، پیوستن به یورو این موضوع را ثابت کرد که آن‌ ها به غرب وابسته شده اند و کاهش هزینه‌ های دولتی که برای پیوستن کشور استونی به حوزه یورو لازم و ضروری بوده، سبب افزایش نرخ بیکاری در این کشور و رسیدن آن به ۱۶ درصد شد. بحران بدهی ‌های اروپا در گذشته به شدت به استونی آسیب زده بود .

اطلاعات عمومی استونی

اطلاعات عمومی استونی

یکی از روش های مهاجرت به استونی از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به استونی ” اطلاعات کسب کنید .

اطلاعات عمومی کشوراستونی فرهنگ کشور استونی

در سال ۲۰۱۰ میلادی تعداد ۲۴۵ موزه در استونی وجود داشت که مجموعا  بیش از ۱۰ میلیون شیء در آنها به نمایش درآمده ‌است. فرهنگستان هنر استونی آموزش عالی در هنر، طراحی، معماری، رسانه، تاریخ هنر و آموزش مرمت آثار ارائه می دهد رویکرد فرهنگسرای ویلیاندی دانشگاه تارتو استونی همگانی کردن فرهنگ بومی از طریق ارائه برنامه‌ های درسی در رشته‌ های ساختمان‌ سازی بومی، آهنگری بومی، طراحی پارچه و لباس بومی، صنایع دستی سنتی و موسیقی سنتی است . شعر معاصر کشور استونی با آرمان ‌گرایی استقلال‌ طلبانه آن، موجب پدید آمدن گروهی از شاعرانی شد که کارشان را از ۱۹۰۵ آغاز کردند و با نام « استونی ‌های جوان » معروف هستند .  پس از استقلال جمهوری استونی شعر «ماری اوندر» به عنوان الگوی سنتی شعر استونی شناخته شد و نام او را به عنوان نامزد جایزه ادبی نوبل مطرح کرد. در دهه ۱۹۳۰ نسل سوم شاعران استونی قدم به عرصه گذاشتند، که از آن میان می‌ توان به شاعرانی مانند «بتّی الور» ، « اوکو ماسینگ» و « برنارد کانگرو» اشاره کرد که از میان آنان «بتّی الور»، پس از درگذشت «ماری اوندر» عنوان شاعر ملی استونی را به دست آورد.

اطلاعات عمومی کشور استونی – شهرهای مهم کشور استونی

شهرهای مهم کشور استونی عبارتند از :

  • تالین (Tallinn) : پایتخت استونی با هسته ای قرون وسطایی دلفریب و زیبا
  • تارتو (Tartu) : دومین شهر بزرگ و قدیمی ترین شهر استونی. مرکز فکری کشور استونی که به دلیل داشتن دانشگاه های مختلف شهرت دارد.
  • هاپسالو (Haapsalu ) : یک شهر ساحلی پر رفت و آمد و محبوب
  • کورسار (Kuressaare) : خانه قلعه قدیمی کورسار (Kuressaare)
  • ناروا (Narva) : شرقی ترین سرزمین اصلی در اتحادیه اروپا
  • راکور (Rakvere) : این شهر به دلیل خرابه های قلعه معروفی در شهر و همچنین به دلیل شخصیت متفاوت و منحصر به فرد خود مشهور است.
  • پارنو (Pärnu) : شهر ساحلی تاریخی با بندری کوچک که به عنوان پایتخت تابستانی استونی شناخته می شود.
  • والگا (Valga) : شهر مرزی با کشور لتونی
  • ویلاندی (Viljandi) : محل برگزاری جشنواره سالانه موسیقی مردمی ویلاندی

اطلاعات عمومی کشوراستونی – جاذبه های گردشگری و توریستی کشور استونی

یکی از دلایل اصلی انتخاب استونی بدون شک جاذبه های گردشگری استونی می باشد از جمله جاذبه های گردشگری و توریستی کشور استونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هایوما (Hiiumaa) : دومین جزیره بزرگ استون.
  • پارک ملی کارولا (Karula National Park) : کوچکترین پارک ملی که در جنوب استونی واقع شده است
  • پارک ملی لاهما (Lahemaa National Park) : در 50 کیلومتری شرق شهر تالین واقع شده و دارای 1000 کیلومتر مربع خلیج، شبه جزیره و جنگل می باشد.
  • پارک ملی ماتسالو (Matsalu National Park) : یکی از بزرگترین و مهم ترین سرزمین های پرندگان مهاجر در اروپا است.
  • ساراما (Saaremaa) : شامل شهر تاریخی کورساره و چندین قلعه قرون وسطایی و محافظت شده بالتیکی
  • پارک ملی سوما (Soomaa National Park) : یک قسمت ترب مانند یخچالی که از یخچال های آب شده 11000 سال قبل به وجود آمده است.
  • پارک ملی ویلسندی (Vilsandi National Park) : محدوده ای 238 کیلومتر مربعی را پوشش می دهد که شامل 163 کیلومتر مربع دریا و 75 کیلومتر مربع خشکی به علاوه 160 جیره و شبه جزیره است.

در مقاله ” تحصیل در استونی ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در استونی اطلاعات کسب کنید .

اطلاعات عمومی کشور استونی – تعطیلات و جشنواره های ملی استونی

تعطیلات و جشنواره های ملی استونی به شرح زیر می باشد:

  • روز استقلال استونی : 24 فوریه اولین روز در تاریخ استقلال کشور استونی در سال 1918 میلادی می باشد یعنی زمانی که استونی استقلال خود را از روسیه یا شوروی سابق اعلام کرد.همچنین کشور استونی در تاریخ 20 اوت 1991 یک بار دیگر استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد که این روز نیز به عنوان تعطیل عمومی جشن گرفته می شود. در روز 24 فوریه نیز یک جشن نظامی در کشور برگزار می شود که البته در این زمان هوا آنقدر سرد است که تماشا و لذت بردن از جشن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • روز اول سال نو : اول ژانویه به عنوان روز اول سال میلادی در استونی جشن گرفته می شود که این روز در زمان اتحاد جماهیر شوروی بسیار توسعه یافت و با شکوه برگزار می شد در حالی که جشن روز کریسمس در این کشور در این دوران ممنوع بود.
  • جمعه خوب : اولین جمعه بین 17 مارس تا 20 آپریل جشن گرفته می شود.
  • یکشنبه پاک : اولین روز یکشنبه در بهار بین 22 مارس تا 26 آپریل که ماه کامل باشد برگزار می شود
  • روز ماه مه : اولین روز ماه مه که در ابتدا به عنوان روز کار در شوروی سابق شناخته می شد که در این روز دانش آموزان و کارگران مجبور بودند در مراسمی سیاسی شرکت کنند . در این شب همه لباس های جادوگران را می پوشند و به خیابان ها می آیند در شهر دانشگاهی تارتو، شهردار در این شب قدرت را بصورت نمادین به دانشجویان انتقال می دهد تا در شب های بعد دانشجویان این جشن ها را اداره کنند.
  • روز پنطیکاست : روزی بین 10 تا 14 ژوئن
  • روز پیروزی : 23 ژوئن، روزی است که استونیایی ها بر لندستور آلمان  در جنگی به نام پیئو در سال 1919 پیروز شدند

اطلاعات عمومی کشور استونی ارتباطات کشور استونی

کشور استونی به خوبی توانسته خود را با دنیای اینترنت وفق دهد و حتی دولت آن یک دولت الکترونیک می باشد به طوری که رای ‌گیری اینترنتی از سال ۲۰۰۵ میلادی در این کشور اجرایی شد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button