اشتغال در کشور بلاروس

امروزه مهاجرت کاری یکی از راه های مهاجرت ، متقاضیان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است . کشور بلاروس در مرز شرقی اروپا قرار دارد و به عنوان یک مسیر تجاری عمده بین اروپا و کشورهای مستقل عمل می نماید . در حال حاضر اخذ ویزای کار کشور بلاروس نسبت به گذشته برای شهروندان خارجی آسان تر شده است اما مهاجرت به بلاروس از طریق کار هنوز پیچیدگی های خاص خود را دارد و به طور کلی بسیاری از افراد در پی مهاجرت از طریق کار هستند زیرا افراد با اجازه کار و اخذ ویزای کار نه تنها هزینه ای برای مهاجرت نمی پردازند بلکه درآمد بسیاری خوبی هم عاید آنها خواهد شد . از این رو بسیاری از افراد خواستار مهاجرت از طریق کار که لازمه آن ترک زادگاه خود و  حرکت به سایر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی جهت رفاه مادی ، شرایط بهتر زندگی و فرصت های کار می باشند . رشد سریع اشتغال در کشور بلاروس و وجود کارخانجات و شرکت ها در کشور بلاروس سبب افزایش مهاجرت نیروی کار در بلاروس و به تبع آن افزایش نیروی کار خارجی شده است . در واقع اکنوت کشور بلاروس در های خود را به استقبال کارگران ماهر از سراسر جهان گشوده است .

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه اقامت در کشور بلاروس دارید می توانید مقاله ” اقامت در بلاروس ” را مطالعه نمایید.

از این رو بلاروس از کارگران ماهر جهان برای مهاجرت به این کشور حمایت می کند. برای کار در بلاروس باید پیشنهاد شغلی داشت ، به صورتی که یک کارفرما به دنبال فردی از خارج از کشور می شود ، به وی پیشنهاد شغلی ارسال کند. همان طور که می دانید اولویت یافتن شغل در هر کشور با متقاضیان داخل آن کشور که واجد شرایط شغل هستند، می باشد. کشور بلاروس در میان 189 کشور در بانک جهانی در رتبه 44 کسب و کار در سال 2016 قرار گرفت و در حال حاضر با ادامه روند خود بین 30 کشور برتر از نظر سهولت انجام کسب و کار در سال 2018 قرار گرفته است. تقریبا 50 درصد از کارگران کشور بلاروس دارای مدرک آموزش عالی می باشند .

رشد سریع کسب و کار و تولید و وجود کارخانجات و کمپانی ها در جمهوری بلاروس سبب افزایش مهاجرت نیروی کار در بلاروس و به تبع آن افزایش نیروی کار خارجی شده است. با توجه به سطح پایین بیکاری در بلاروس، یک تغییر قابل توجهی در تنوع شهروندان خارجی جهت اخذ ویزای کار بلاروس شده است. در واقع بلاروس  اکنون درهای خود را به استقبال کارگران ماهر از سراسر جهان گشوده است.

کار در کشور بلاروس برای اتباع خارجی توسط قوانین  حقوقی اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت در بلاروس، در مهاجرت نیروی کار خارجی و توافقنامه های بین المللی تنظیم می گردد . البته پیمان اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، امکان اشتغال شهروندان کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان و چهار کشور دیگر را در بلاروس میسر ساخته است.

اشتغال در کشور بلاروس مدارک مورد نیاز جهت کار در کشور بلاروس

مدارک مورد نیاز جهت کار در کشور بلاروس به شرح زیر می باشد :

  • برنامه کاری
  • تکمیل فرم های مربوط به درخواست و اجازه کار در بلاروس
  • کپی از پاسپورت فرد خارجی جهت کار در بلاروس
  • کپی از اسناد و مدارک تایید ثبت نام دولت از نهاد قانونی و یا کارآفرین فردی
  • تایید هزینه پرداخت جهت ارزیابی مدارک
  • خلاصه ای از ثبت نام تجاری کشور مبدأ شرکت های خارجی (در صورتی که شرکت های خارجی به عنوان یک کارفرما عمل می کند)
  • یش نویس قرارداد کار امضا و مهر شده توسط کارفرما
  • ضمانت نامه که تایید کند کارمند خارجی جهت اقامت توانایی کافی را دارد.

مدارک فوق ظرف مهلت ۱۵ روز باید تایید شود و  اگر تایید شود، اجازه کار برای یک سال از تاریخ تصویب معتبر می باشد  و اگر یک متخصص خارجی در نظر دارد تا برای چند کارفرمای بلاروسی درخواست مجوز کار دهد باید برای هرکدام درخواست جداگانه دهد و هزینه ها را جهت ارزشیابی مدارک پرداخت کند .

در مقاله ” مهاجرت به بلاروس ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به بلاروس اطلاعات کسب کنید .

لازم به ذکر است که اگر کارفرمایی خواستار این باشد تا برای نیروی خارجی متخصص ، مجوز کار صادر کند می بایست تنها در صورتی که شهروند یا مقیم بلاروس قادر به انجام کار مورد نظر نباشند برای نیروی خارجی مجوز کار صادر کند و این مجوز کار توسط وزارت ملیت و مهاجرت و همچنین اداره کار بلاروس تایید شود. بنابراین در این پروسه اولویت با شهروندان بلاروس می باشد و کارفرمایان در بلاروس تنها در صورت عدم وجود نیروی کاری که شهروند یا مقیم بلاروس است ، می تواند با درخواست کار نیروی خارجی موافقت کند لذا پروسه ای بسیار پیچیده است و در مورد اخذ ویزای کار بلاروس این نکته حائز اهمیت است که سفارت بلاروس بسیار سختگیرانه اقدام کرده و شانس متقاضیان بسیار پایین است .

اشتغال در کشور بلاروس

اشتغال در کشور بلاروس

اشتغال در کشور بلاروس میزان درآمد در کشور بلاروس

طبق آمار میانگین میزان درآمد در کشور بلاروس در شهر مینسک، ماهانه حدود 400 دلار است ، در حالی که اجاره یک آپارتمان خارج از شهر ماهانه 250 دلار می باشد. بسیاری از نیروهای جوان در کشور بلاروس به دلیل نبود محرک های مثبت کافی و کاهش حقوق ها برای کار به کشورهای غربی و کشور روسیه مهاجرت می کنند.

اشتغال در کشور بلاروس – قوانین کار در کشور بلاروس

بیش از 90 درصد کارگران و کارمندان در کشور بلاروس قرارداد کار امضاء کرده اند. با توجه به اتحادیه های کارگری در بلاروس ، تقریبا تمامی قراردادهای کار با مدت ثابت می باشد و 30 درصد قرارداد ها یک ساله و 31 درصد آنها 1 تا 3 ساله و 35 درصد را قراردادهای 3 تا 5 ساله تشکیل می دهند. در کشور بلاروس هیچ نوع جایگزینی برای قرارداد کاری با مدت ثابت وجود ندارد و 80 درصد از کارکنان با قرارداد های کاری مشغول به کار می باشند .

قراردادهای کاری با مدت زمان نامحدود و دائم در کشور بلاروس، می تواند برای کارگران و کارمندانی که بیش از 3 سال در یک شرکت کار کرده اند به نتیجه برسد. این قراردادها با فرمت خودکار به قرارداد دائم تبدیل می شوند، مگر اینکه یکی از طرفین قصد به ادامه کار کردن نداشته باشد .

اشتغال در کشور بلاروس – راه های یافتن کار در کشور بلاروس

یکی از روش های یافتن کار در کشور بلاروس این است که متقاضی ، خود را به عنوان نیروی کار داخلی معرفی کند و در این روش فرد متقاضی یک ویزای جستجوی کار دریافت می کند که به مدت 3 تا 6 ماه اعتبار دارد و قابل تمدید نیست. فرد متقاضی کار در کشور بلاروس با این ویزا وارد کشور شده و به جستجوی کار می پردازد و اگر بتواند کاری پیدا کند، می تواند به مدت 1 سال در بلاروس اقامت داشته باشد.

با توجه به این موضوع که نوع ویزای کاری مستقیم برای کشور بلاروس وجود ندارد و افراد برای جستجو و پیدا کردن کار نمی توانند ویزای کاری دریافت کنند، تنها راهی که برای گرفتن ویزای کاری این کشور وجود دارد داشتن یک پیشنهاد شغلی به همراه دعوتنامه کاری از جانب کارفرمایی در بلاروس است که این دعوتنامه می بایست شامل قرارداد کاری برای فرد باشد. طی پروسه ای فرد که شامل آگهی شغل مورد نظر در کشور بلاروس است ، کارفرما در صورت عدم جذب متقاضی برای آن شغل می تواند به یک فرد با ملیتی غیر از بلاروسی پیشنهاد شغلی بدهد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در بلاروس می توانید مقاله ” تحصیل در بلاروس ” را مطالعه فرمایید .

با توجه به کلیه شرایط کاری و اقتصادی کشور بلاروس می توان نتیجه گرفت که بهترین راه برای اقامت در کشور بلاروس، ویزای کاری نیست زیرا با توجه به بازار کاری و اقتصادی آن و فرصتهای شغلی محدود و متقاضیان زیاد کار در این کشور با ملیت بلاروسی و با توجه به قوانین و پروسه گرفتن پیشنهاد شغلی برای کار، امکان به دست آوردن موقعیت شغلی از یک کشور آسیایی بسیار پایین است . لذا اقدام برای پیدا کردن کار در خاک خود کشور، شانس به دست آوردن موقعیت شغلی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
بازار کار رشته کامپیوتر در کشور موناکو بازار کار رشته کامپیوتر در کشور موناکو

کشور موناکو ، واقع در ریویرای فرانسه ،کشوری مستقل و مشهور است . در این کشور نیازی به پرداخت ...

بازار کار رشته کامپیوتر در کشور استرالیا 2022 بازار کار رشته کامپیوتر در کشور استرالیا 2022

رشته مهندسی کامپیوتر در لیست مشاغل مهارتی (SOL) و موردنیاز کشور استرالیاست به همین دلیل بازا...

بازار کار رشته کامپیوتر در کشور روسیه بازار کار رشته کامپیوتر در کشور روسیه

کشور روسیه که پهناورترین کشور جهان است که بسیار ثروتمند است و در بخش صنعت بسیار قوی و خارق ا...

نظرات کاربران
Call Now Button