اشتغال در کشور ایسلند

هر چند که ممکن است در نگاه اول مهاجرت به کشور ایسلند انتخاب خوبی برای جستجوی کار نباشد ولی به دلیل رونق در صنعت توریسم و کمبود نیرو در بعضی از مناطق می تواند گزینه خوبی برای نیروهای کار بین المللی باشد . اقتصاد کشور ایسلند به شدت تحت تاثیر بحران بانگی در سال 2008 میلادی قرار گرفت اما از آن مدت به بعد به شدت بهبود یافته است . در حال حاضر گردشگری 31 درصد از تولید ناخالص سالیانه ملی این کشور را به خود اختصاص داده است یعنی گردشگری در بزرگترین بخش های اشتغال در کشور ایسلند قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ایسلند مقاله ” مهاجرت به ایسلند ”  را مطالعه بفرمایید .

افرادی که تابعیت کشورهای حوزه نوردیک ( دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند) را دارند جهت کار و زندگی در ایسلند نیازی به اخذ ویزای کار ایسلند و یا اقامت ندارند. افرادی که تابعیت یکی از کشورهای حوزه اقتصادی اروپا را دارند جهت کار می توانند وارد کشور ایسلند شده و سپس به دنبال کار بگردند. اما افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند برای هر گونه اقامت بالای ۳ ماه نیاز به کسب مجوز اقامت دارند. طبعا برای کار که بیش از ۳ ماه به طول خواهد کشید می بایست اجازه اقامت در ایسلند را  کسب کنند. لذا این افراد تا زمانی که اجازه اقامت در ایسلند را دریافت نکرده اند اقامت کاری آنها مشروط بوده و ممکن است لغو شود. یعنی افراد پس از دریافت پیشنهاد کاری یا عقد قرارداد کاری، می بایست از طریق سفارت ایسلند در کشور  خود، درخواست اقامت در ایسلند را ارائه و درصورت اعطاء این اقامت وارد کشور ایسلند شوند. به طور کلی اخذ ویزای کاری ایسلند و اقامت کشور ایسلند از طریق کار تحت شرایط زیر تضمین می شود که عبارتند از :

  • برای ورزشکاران حرفه ای
  • برای افراد حرفه ای که قرارداد همکاری یا قرارداد ارائه خدمات دارند.
  • برای متخصصین و افرادی که دارای تخصص و مهارت بالایی هستند.
  • برای مشاغلی که کمبود نیروی انسانی در آنها وجود دارد.

فرد متقاضی پس از یافتن شغل و ورود به ایسلند باید کارهایی مانند ثبت نام برای دریافت شماره شناسایی ، پرداخت مالیات، انتخاب صندوق بازنشستگی و یک اتحادیه کارگری و غیره را انجام دهد. هر فردی در ایسلند یک شماره شناسایی دارد. بدون آن فرد امکان افتتاح حساب بانکی، اجاره DVD و یا ملاقات حضوری با دکتر وجود ندارد. اداره ثبت ملی به فرد یک شماره شناسایی ایسلندی اختصاص می دهد . لازم به ذکر است که فرد متقاضی با مراجعه به اداره ثبت ملی، شهرداری، فرمانداری و یا دفتر رئیس پلیس برای دریافت شماره شناسایی ثبت نام کند .

 اشتغال در کشور ایسلند میزان مرخصی در کشور ایسلند

تمام کارکنان در کشور ایسلند حق بهره مندی از مرخصی را دارند. اگر فرد برای یک کارفرما به مدت یک سال کار کند، باید حداقل ۲۴ روز مرخصی داشته باشد و یا درصد معینی از دستمزد خود را به جای آن دریافت کند. برای کار در مزرعه این مقدار ۱۰ تا ۱۷ درصد از دستمزد می باشد .

اشتغال در کشور ایسلند شرایط عمومی جهت اشتغال در کشور ایسلند

شرایط عمومی جهت اشتغال در کشور ایسلند به شرح زیر می باشد :

  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال
  • داشتن پاسپورت معتبر که تا 3 ماه بعد از مدت زمان تقریبی لازم برای صدور ویزای کاری ایسلند و ویزای اقامت ایسلند اعتبار داشته باشد.
  • داشتن پیشنهاد کار یا قرارداد استخدام جهت کار در ایسلند
  • ارائه اسناد مثبته مبنی بر توانایی بر پرداخت هزینه های زندگی در طول مدت اقامت در کشور ایسلند
  • عدم داشتن سوء پیشینه در ۵ سال گذشته و نداشتن هیچ گونه سابقه جنایی که منجر به بازداشت بیش از 3 ماه شده باشد و حکم آن توسط دادگاه صادر شده باشد.
  • داشتن بیمه نامه سلامت با شرکت بیمه ای که دارای فعالیت و خدمات در کشور ایسلند است .

همچنین فرد متقاضی مهاجرت کاری به ایسلند نباید هنگام اقامت کاری  بیش از ۹۰ روز در طول یک سال خارج از کشور ایسلند باشد و نمی تواند برای کارفرمای دیگری غیر از ان کارفرمایی که مجوز کار برای وی صادر کرده است مشغول به کار شود.

شایان به ذکر است حداقل ۴ هفته قبل از اتمام مدت اقامت، فرد می بایست نسبت به تمدید مدت اقامت اقدام کند که در غیر این صورت ممکن است اقامت فرد دیگر تمدید نشود همچنین اگر پس از پایان مدت اقامت فرد متقاضی کار، کشور ایسلند را ترک نکند به مدت  ۲ سال حق ورود به کشور ایسلند یا سایر کشورهای حوزه شنگن را نخواهد داشت. در صورتی که فرد متقاضی ویزای کاری ایسلند  در طول اقامت خود کار خود را از دست دهد یا مطلع شود که کارفرمای قبلی دیگر به ادامه خدمات وی نیازی ندارد، در این صورت به فرد جویای کار 3 ماه فرصت داده می شود که در کشور ایسلند به دنبال کار جدید باشد.

اشتغال در کشور ایسلند

اشتغال در کشور ایسلند

اخذ ویزای کاری ایسلند برای افراد متخصص ، تنها به افراد متخصص و یا افرادی با مهارت بالا داده می شود. تخصص از طریق داشتن مدرک دانشگاهی و یا داشتن آموزش های فنی حرفه ای، داشتن هنر خاص و یا گذراندن دوره های خاص کارآموزی که مورد تایید کشور ایسلند باشد ،  اثبات می شود . اقامت حاصل از ویزای کاری ایسلند ، حداکثر به مدت ۲ سال و  در هر صورت محدود به مدت زمان ویزای کار صادر می شود که پس از مدت ۲ سال در صورت ضرورت داشتن حضور فرد در ایسلند ،  مجدد برای حداکثر ۲ سال دیگر تمدید می شود . در صورت دادن اقامت به فرد جویای کار، به افراد خانواده فرد جویای کار شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال نیز اقامت در ایسلند داده می شود . همچنین در صورتی که پدر و مادر فرد جویای کار بالای ۶۷ سال سن داشته باشند و تحت تکفل فرد جویای کار باشند نیز اقامت کاری ایسلند به فرد داده می شود.

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در ایسلند ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ایسلند توضیح دادیم .

افراد متقاضی کار در کشور ایسلند لازم است بدانند که اداره کار ایسلند فهرست مشاغلی که دچار کمبود نیروی کار است را اعلام می کند و در این وضعیت اگر  نیروی کار از طریق بازار کار داخل ایسلند و در مرحله بعد از بازار کار اتحادیه اروپا امکان جذب نداشته باشند، به افراد جویای کار سایر کشورها اقامت در ایسلند داده خواهد شد و  فرد تا زمانی که اقامت خود را دریافت نکرده است حق کار در ایسلند را نخواهد داشت . این نوع ویزا برای مدت حداکثر یک سال صادر خواهد شد و در صورت وجود شرایط لازم برای تمدید مجدد برای حداکثر یکسال دیگر صادر خواهد شد و بعد از آن فرد جویای کار باید خاک ایسلند را ترک کند و تا دو سال دیگر امکان اقامت کاری در ایسلند را نخواهد داشت . ویزای کار کشور ایسلند امکان همراه بردن خانواده را نخواهد داشت.

اشتغال در کشور ایسلند – شغل های موجود برای افراد تحصیل کرده در کشور ایسلند

شغل های موجود برای افراد تحصیل کرده در کشور ایسلند عبارتند از :

  • شیلات
  •  صنعت تولید برق
  •  محصولات پزشکی / دارسازی
  •  توریست

مشاغل مشهور در ایسلند با مدرک دانشگاهی عبارتند از:

  • انرژی زمین
  • انرژی گرمایی
  • نیروی برق
  • محصولات پزشکی و دارویی
  • گردشگری

کمبود مهارت ها در زمینه هایی مانند ساخت و ساز، مراقبت های بهداشتی، فناوری اطلاعات و گردشگری وجود دارد.

اشتغال در کشور ایسلند – حقوق کار در کشور ایسلند

حقوق کار در کشور ایسلند توسط اتحادیه کارگران نظارت می باشد و به طور رسمی، حداقل حقوق و دستمزد در ایسلند وجود ندارد اما با این حال حداقل حقوق با توافقنامه های مذاکره جمعی که معمولا یک بخش اقتصادی را شامل می شوند تعیین می شود . فدراسیون کارگران عمومی و ویژه کشور ایسلند دارای شاخص های حداقل دستمزد خود می باشد  که در حال حاضر در هر ماه 280،000 ISK برای یک موقعیت تمام وقت تنظیم می شود.

متوسط حقوق و دستمزد در ایسلند کمی بالاتر از حداقل دستمزد تعیین شده توسط فدراسیون کارگران عمومی و ویژه می باشد و  در حال حاضر، متوسط دستمزد در کشور حدود 310،000 ISK خالص در هر ماه است و این مقدار ،  شاخص های ایسلند را در میان بالاترین حقوق در اروپا قرار می دهد. حتی اگر هزینه زندگی در کشور بالا باشد، قدرت خرید هنوز هم عاملی جذاب برای کارمندان می باشد .  تمام کارهایی که در خارج از ساعات کاری معمول انجام می شود به عنوان اضافه کاری در نظر گرفته می شوند و حقوق و دستمزد اضافه شده تقریبا 80 درصد به پرداخت ساعتی روز اضافه می شود.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در ایسلند ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در ایسلند ” است .

اشتغال در کشور ایسلند موسسات کاریابی در کشور ایسلند

موسسات کاریابی در کشور ایسلند به شرح زیر می باشد :

  • Swapp Agency
  • Thomas International Iceland
  • Mannval Employment Agency
  • Gio
  • Red Chili

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
بازار کار رشته کامپیوتر در کشور موناکو بازار کار رشته کامپیوتر در کشور موناکو

کشور موناکو ، واقع در ریویرای فرانسه ،کشوری مستقل و مشهور است . در این کشور نیازی به پرداخت ...

بازار کار رشته کامپیوتر در کشور استرالیا 2022 بازار کار رشته کامپیوتر در کشور استرالیا 2022

رشته مهندسی کامپیوتر در لیست مشاغل مهارتی (SOL) و موردنیاز کشور استرالیاست به همین دلیل بازا...

بازار کار رشته کامپیوتر در کشور روسیه بازار کار رشته کامپیوتر در کشور روسیه

کشور روسیه که پهناورترین کشور جهان است که بسیار ثروتمند است و در بخش صنعت بسیار قوی و خارق ا...

نظرات کاربران
Call Now Button