کسب اطلاع از کار و اشتغال در کشور صربستان به دلیل اخذ سریع و آسان اقامت این کشور اروپایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. در سال های اخیر اقتصاد این کشور رشد قابل توجهی به خود دیده است و به همین دلیل شرایط کار در صربستان بهبود نسبی پیدا کرده است. همین عوامل سبب شده است که بازار کار کشور صربستان به سوی کارگران ماهر خارجی توجه ویژه ای کند. اگر فردی قصد کار در اروپا را دارد، شرایط کار و اشتغال در کشور صربستان نشانگر آن است که این کشور در آینده نزدیک به مقصد شماره یک کارگران خارجی تبدیل خواهد شد. کشور صربستان از زمان اعلام استقلال در سال 2006 میلادی ، سیاست های آزادی اقتصادی را اعلام کرد و همین امر به سرعت باعث جذب سرمایه در این کشور و رشد سریع در سراسر کشور صربستان شد. در سال 2019 میلادی میزان تولید ناخالص داخلی این کشور 41.4 بیلیون دلار برآورده شد که این مقدار بین بخش خدمات (55 درصد) ، صنعت (37 درصد) و کشاورزی (8 درصد) تقسیم بندی می شود. از جمله صنایع اصلی کشور صربستان می توان به اتومبیل، لوازم الکترونیکی، فرآوری غذا و دارو اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در صربستان می توانید مقاله ” تحصیل در صربستان ” را مطالعه فرمایید .

اشتغال در کشور صربستان نرخ بیکاری در کشور صربستان 

در سال های اخیر کشور صربستان پس از جنگ های داخلی دهه 90 اولین بار است که وارد فاز رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای شده است. رشد اقتصادی این کشور باعث کاهش نرخ بیکاری 14.7  درصد در سال 2018  به 12.4 درصد در سال 2019  میلادی شده است و انتظار می رود که این کاهش نرخ بیکاری در سال های آتی ادامه می یابد. پیشرفت اقتصادی کشور صربستان با بیشترین تعداد استخدام نیروی انسانی در بخش های خدامات، صنعت و کشاورزی انجام شده است.

اشتغال در کشور صربستان قوانین کار در کشور صربستان

معمولا قرارداد کاری در کشور صربستان ممکن است در قبال انجام کار پاره وقت یا دوره کاری معینی منعقد شود. هفته کاری در صربستان 40 ساعت است و هر کارمند سالیانه حداقل 20 تا 24 روز کاری می تواند از مرخصی با حقوق استفاده کند . کارگران خارجی مجوز دار در کشور صربستان همچنین از پوشش بیمه تامین اجتماعی با پرداخت حق بیمه برخوردار هستند.

اشتغال در کشور صربستان میزان دستمزد در کشور صربستان

میانگین دستمزد خالص ماهیانه در کشور صربستان پس از کسر مالیات 42255.12 دینار می باشد که در مقایسه با میانگین اروپا با 211675.38 دینار، مبلغ خیلی پایینی است. در حال حاضر، مسئله درآمد پایین در کشور صربستان مسئله اصلی بازار کار صربستان می باشد.

در مقاله ” مهاجرت به صربستان ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به صربستان اطلاعات کسب کنید .

اشتغال در کشور صربستان بررسی مالیات برآمد در کشور صربستان

در کشور صربستان ، مقیم های مالیاتی (Tax residents) می بایست مالیات بر درآمد خود را بر طبق شاخص مالیات صربستان پرداخت کنند. در حالی که، غیرمقیم های مالیاتی (Fiscal non-residents) بایستی مالیات بر درآمد خود را برطبق شاخص مالیاتی بین المللی پرداخت کنند. متقاضیان زمانی مقیم مالیاتی به شمار می آیند که به طور دائمی مقیم صربستان باشند یا در صربستان به مدت بیش از 183 روز اقامت داشته باشند و یا سود اقتصادی متقاضی حاصل از صربستان باشد.نرخ های مالیات بر درآمد شخصی در صربستان عبارتند از :

  • 10% اگر درآمد متقاضی بیش از 3 برابر میانگین دستمزد سالیانه باشد
  • 15% اگر درآمد متقاضی بیش از 9 برابر میانگین دستمزد سالیانه باشد
اشتغال در کشور صربستان

اشتغال در کشور صربستان

همه ساله آستانه های مالیات بر درآمد در این کشور بر طبق نوسانات میانگین دستمزد در این کشور اصلاح و مقرر می شود. درآمد مشمول مالیات، شامل درآمد حاصل از کار، بهره سرمایه، درآمد حاصل از املاک غیرمنقول و  Royalty یا حق امتیاز ویژه همانند مالیات بر ارث است .

اشتغال در کشور صربستان شرایط استخدام شهروندان خارجی در صربستان

مقررات و شرایط استخدام متقاضیان خارجی در کشور صربستان توسط قانون استخدام شهروندان خارجی ( “روزنامه رسمی” به شماره 128/2014 در تاریخ 26/11/2014) تنظیم و مقرر شده است. بر طبق این قانون، استخدام شهروندان خارجی در صربستان زمانی امکان پذیر می باشد که متقاضی دارای ویزای اقامت موقت یا ویزای کار صربستان باشد. مدارک صلاحیتی و مهارتی جهت استخدام متقاضی خارجی در شرکت استخدام کننده، نگهداری می گردد.

برای اقامت و تابعیت در صربستان روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در صربستان ” را مطالعه فرمایید .

بر طبق قانون مذکور، کلیه متقاضیان خارجی کاریابی در کشور صربستان، نیازمند اخذ ویزای کار صربستان هستند به جز افرادی که مایل به اقامت کمتر از 90 روز در صربستان باشند، مالک یا موسس نمایندگی شرکت یا عضو هیئت مدیره شرکتی که  قانونی ثبت شده در صربستان باشند، که به منظور راه اندازی شرکتی در صربستان مقیم شده اند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیلی در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
بازار کار رشته کامپیوتر در کشور موناکو بازار کار رشته کامپیوتر در کشور موناکو

کشور موناکو ، واقع در ریویرای فرانسه ،کشوری مستقل و مشهور است . در این کشور نیازی به پرداخت ...

بازار کار رشته کامپیوتر در کشور استرالیا 2022 بازار کار رشته کامپیوتر در کشور استرالیا 2022

رشته مهندسی کامپیوتر در لیست مشاغل مهارتی (SOL) و موردنیاز کشور استرالیاست به همین دلیل بازا...

بازار کار رشته کامپیوتر در کشور روسیه بازار کار رشته کامپیوتر در کشور روسیه

کشور روسیه که پهناورترین کشور جهان است که بسیار ثروتمند است و در بخش صنعت بسیار قوی و خارق ا...

نظرات کاربران
Call Now Button