استان های کشور یونان

کشور یونان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است . این کشور از شمال با آلبانی ، مقدونیه شمالی و بلغارستان و از شرق با کشور ترکیه مرز زمینی دارد . سرزمین اصلی کشور یونان در جنوب و شرق بوسیله دریای مدیترانه محدود شده و از غرب به دریای عمان نزدیک می باشد . این کشور در محل پیوند سه قاره آسیا ، اروپا و آفریقا واقع شده است . کشور یونان به 14  استان تقسیم می شود که این استان ها به نوبه خود به 54 شهرستان تقسیم شده اند.  در این مقاله قصد داریم با استان های کشور یونان بیشتر آشنا شویم .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در یونان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در یونان توضیح دادیم .

استان های کشور یونان عبارتند از :

  1. استان آتیک در کشور یونان

استان آتیک ، یکی از استان‌ های کشور یونان است که شهر آتن، پایتخت یونان را در خود جای داده‌ است. امروزه این استان منطقه وسیع‌تری را نسبت به منطقه تاریخی آتیک را به خود اختصاص داده است . در این استان علاوه بر شهر آتن شهرهای پیره، الوسیس، مگار، لوریوم، ماراتون و همچنین قسمت کوچکی از شبه جزیره پلپونز و جزایر سالامیس، اژه، پروس، هیدرا، اسپتسس، کیتیرا و آنتیکیترا را در بر می‌گیرد. از ۱ ژانویه۲۰۱۱ میلادی استان آتیک به هشت واحد استانی تقسیم شد که عبارتند از :

  • آتن شمالی
  • آتن غربی
  • آتن مرکزی
  • آتن جنوبی
  • آتیک شرقی
  • پیره
  • جزایر
  • آتیک غربی
  1. استان اژه جنوبی در کشور یونان

استان اژه جنوبی ، یکی از 13 استان های یونان است و شامل مجموعه جزایر کیکلادس و دودکانیسا در مرکز و جنوب شرقی دریای اژه‌ می باشد .  این استان به همراه استان اژه شمالی، توسط هیئت تمرکززدایی اژه که مقر آن در پیره است اداره می‌شود و مرکز این استان در ارموپولی در جزیره سیروس واقع شده است.

  1. استان اژه شمالی در کشور یونان

استان اژه شمالی ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که این استان شامل جزایر شمال شرقی دریای اژه است به جز سامودراس که به استان مقدونیه شرقی و تراکیه تعلق دارد و ایمبوراس و تندوس که به ترکیه تعلق دارند این استان به همراه استان اژه جنوبی، توسط هیئت تمرکززدایی اژه که مقر آن در پیره است اداره می ‌شود و مرکز این استان در موتلنه در جزیره لسبوس واقع شده است .

  1. استان اپیروس در کشور یونان

استان اپیروس ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که از شرق به استان ‌های مقدونیه غربی و تسالی، از جنوب به یونان غربی، از غرب به دریای یونان و جزایر ایونی و از شمال به آلبانی محدود است. استان اپیروس قسمتی از منطقه تاریخی وسیع ‌تر اپیروس می باشد که با آلبانی و یونان امروزی همپوشانی دارد ولی غالباً در قلمرو یونان امروزی قرار گرفته ‌است.

شما می توانید برای مهاجرت به یونان مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به یونان ” را مطالعه فرمایید .

  1. استان پلیونز در کشور یونان

استان پلیونز ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که در جنوب این کشور واقع شده است . این استان بخشی از شبه جزیره پلوپونز است . استان پلوپونز به ۵ شهرستان تقسیم می شود که عبارتند از :

  • شهرستان آرکادیا در کشور یونان
  • شهرستان آرگولیس در کشور یونان
  • شهرستان کورینتیا در کشور یونان
  • شهرستان لاکونیا در کشور یونان
  • شهرستان مسینیا در کشور یونان

شهرهای اصلی این استان عبارتند از :

  • شهر آرگوس در کشور یونان
  • شهر کالاماتا در کشور یونان
  • شهر کورینتوس در کشور یونان
  • شهر تریپولی در کشور یونان
  1. استان تسالی در کشور یونان

استان تسالی، استانی و منطقه‌ ای جغرافیایی در مرکز کشور یونان می باشد که در مشرق جبال پند جلگه حاصل‌خیز وسیع و زیبای تسالی قرار گرفته‌ است . رودخانه پنه در این سرزمین جاری می باشد که کوه‌ های المپ و اوسا و پلیون را قطع کرده به دریا می ‌ریزد .

استان های کشور یونان

استان های کشور یونان

 

  1. استان جزایر ایونی در کشور یونان

استان جزایر ایونی ، یکی از سیزده استان یونان می باشد که شامل منطقه تاریخی جزایر ایونی است، به استثنای جزیره کیدرا که به استان آتیک تعلق دارد. این استان به همراه استان‌ های یونان غربی و پلوپونز توسط هیئت تمرکززدایی پلوپونز، یونان غربی و جزایر ایونی که مقر آن در پاتراس است نظارت می گردد و مرکز این استان شهر کورفو است و به ۵ واحد استانی تقسیم می ‌شود که عبارتند از :

  • کورفو
  • ایداکا
  • کفالونیا
  • لفکادا
  • زاکیندوس
  1. استان کرت در کشور یونان

استان کرت ، بزرگترین جزیره یونان است که ۳۲۲۰ مایل مربع پهناوری دارد و پنجمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه نیز می باشد .

  1. استان مقدونیه در کشور یونان

استان مقدونیه ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که مرکز آن شهر تسالونیکی است .

  1. استان مقدونیه غربی در کشور یونان

استان مقدونیه غربی ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که شامل نواحی غربی منطقه مقدونیه می ‌شود. این استان به شهرستان‌‌های (واحدهای استانی) فلورینا، گرونا، کاستوریا و کوزانی تقسیم می گردد . استان مقدونیه غربی در شمال غربی یونان قرار گرفته ‌است و با استان‌های مقدونیه مرکزی (شرق)، تسالی (جنوب)، ایپیروس (غرب) هم ‌مرز است و از سمت شمال به مرزهای بین‌المللی یونان با مقدونیه و آلبانی محدود است

  1. استان مقدونیه شرقی و تراکیه در کشور یونان

استان مقدونیه شرقی و تراکیه ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که از نواحی شمال شرقی یونان تشکیل شده و شامل قسمت شرقی منطقه مقدونیه و منطقه تراکیه (تراس) و جزایر تاسوس و ساموتراس است. این استان به همراه استان مقدونیه مرکزی، توسط هیئت تمرکززدایی مقدونیه و تراکیه که مقر آن در سالونیک است نظارت می‌ شود و مرکز این استان در کوموتینی قرار دارد.

  1. استان مقدونیه مرکزی در کشور یونان

استان مقدونیه مرکزی ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که در شمال کشور یونان واقع شده است و مرکز این استان شهر تسالونیکی می باشد .

  1. استان یونان غربی در کشور یونان

استان یونان غربی ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که متشکل از نواحی غربی یونان مرکزی و نواحی شمال غربی شبه جزیره پلوپونز است . این استان به همراه استان‌های پلوپونز و جزایر یونانی توسط هیئت تمرکززدایی یونان غربی، پلوپونز و جزایر یونانی که مقر آن در پاتراس است اداره می شود و مرکز این استان پاتراس است. این استان به به سه واحد استانی (شهرستان، تا قبل از اجرای کالیکراتیس) آئتولیا-آکارنانیا در یونان مرکزی و آخا و الیس در پلوپونز تقسیم می گردد که خود به ۱۹ بخش تقسیم می ‌شوند.

برای اقامت و تابعیت در یونان روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در یونان ” را مطالعه فرمایید .

  1. استان یونان مرکزی در کشور یونان

استان یونان مرکزی ، یکی از استان های کشور یونان می باشد که در نیمه شرقی منطقه یونان مرکزی قرار دارد و از شمال به استان‌ های آتیک و پلوپونز، از شرق به استان یونان غربی و از جنوب به استان ‌های تسالی و اپیروس همسایه است . این استان یکی از کوهستانی ‌ترین مناطق یونان می باشد . استان یونان مرکزی به همراه استان تسالی، توسط هیئت تمرکززدایی تسالی و یونان یک‌پارچه که مقر آن در لاریسا است نظارت می‌شود. مرکز این استان در لاریسا قرار دارد و به ۵ واحد (شهرستان، تا قبل از اجرای کالیکراتیس) بئوسیا، اوبه‌آ، اوریتانیا، فوکیس و فتیوتیس تقسیم می‌شود که خود به ۲۵ بخش بازتقسیم می ‌شوند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

4/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به یونان مهاجرت به یونان

مهاجرت به یونان و روش های اقامت در یونان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به یونا...

تحصیل در رشته پرستاری یونان تحصیل در رشته پرستاری یونان

معمولا اکثر دانشجویان ایرانی برای تحصیل پرستاری متقاضی تحصیل در رشته پرستاری یونان می باش...

خرید ملک در یونان خرید ملک در یونان

خرید ملک در یونان یکی از روش هایی است که متقاضیان مهاجرت به این کشور، می توانند با شرایط ویژ...

نظرات کاربران
Call Now Button