استان های کشور گرجستان

کشور گرجستان ، کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا می باشد که در هر دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد . این کشور از غرب با دریای سیاه ، از شمال با روسیه ، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب شرقی با جمهوری آذربایجان همسایه است . پایتخت و بزرگترین شهر این کشور ، تفلیس است و یکی از اهداف سیاسی تفلیس ، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو می باشد که کشور گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو است . کشور گرجستان از نظر تقسیمات کشوری به 8 استان ، یک منطقه خودمختار و 2 جمهوری خودمختار به نام های آجاریا به مرکزیت باتومی و آبخازیا به مرکزیت سوخومی تقسیم شده است که هر دو جمهوری زیر نظر حاکمیت دولت مرکزی گرجستان به فعالیت می پردازند و فرمانداران این مناطق از طرف دولت مرکزی انتصاب و هدایت می شوند . در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی استان های کشور گرجستان بپردازیم .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در گرجستان ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در گرجستان ” است .

استان های کشور گرجستان به قرار زیر می باشد :

  • استان راچا-لچخومی و کوِمُو سوانِتی در کشور گرجستان

یکی از استان های کشور گرجستان ، استان راچا-لچخومی و کوِمُو سوانِتی به مرکز آمبرولائوری می باشد . این استان از سه بخش تقسیم شده است که عبارتند از : راچا، لچخومی و کومو سوانتی .

  • استان ایمرتی در کشور گرجستان

استان ایمرتی ، یکی از استان های کشور گرجستان به مرکزیت کوتائیسی می باشد . این استان در قسمت مرکزی غرب گرجستان قرار دارد . این استات در شمال با دره تنگ کوهستانی کومو سوانتی و چاله (راچا–لچخومی) همجوار است که به علت نزدیکی بسیار زیاد شرایط طبیعی، اقتصادی و تاریخی می‌توان آن را جز ایمرتی به شمار آورد. این استان از موقعیت جغرافیایی خوبی بر خوردار می باشد و از ۱۲ ناحیه اداری تشکیل شده ‌است.

  • استان سامتْسخِه-جاواختی در کشور گرجستان

یکی از استان های گرجستان ، استان سامتْسخِه-جاواختی به مرکزیت آخالتسیخه می باشد که خط لوله از این استان عبور می‌کنند که عبارتند از : خط لوله باکو-سوپسا، خط لوله باکو-تفلیس-جیهان و خط لوله گاز ترانس خزر . استان سامتْسخِه-جاواختی در کشور گرجستان از دو بخش تشکیل شده است: مسختی و جاواختی. آب و هوای این استان معتدل مرطوب با تابستان‌های گرم و طولانی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به گرجستان شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به گرجستان ” بیاندازید.

  • استان شیدا کارتْلی در کشور گرجستان

استان شیدا کارتْلی در کشور گرجستان یکی از استان های این کشور می باشد که در منطقه کارتلی قرار دارد. سرزمین ‌های این استان اکثر با استپ ‌های پوشیده از گیاه و رشته‌ هایی از تپه‌ های کم ارتفاع دیده می‌ شود که توسط دره‌های عمیق و تنگ بریده شده‌ اند. رود متکواری، همچون یک محور در میان این دشت، از غرب به شرق روان می باشد . آب و هوای بخش کم ارتفاع شیدا کارتلی، گرم و معتدل با تابستان‌ های گرم و زمستان‌ های سرد می باشد و در پاره‌ای اوقات، درجه حرارت زمستان‌ ها به منهای ۱۰ درجه سلسیوس می‌رسد ولی تعداد یخبندان کم است. محصولات مهمی از قبیل گندم، انگور و سایر میوه‌ها با به کارگیری سیستم ‌های آبیاری تیریپنی، طاشیسگاری، سالتویسی، مخران و تزی اوکامی، تولید می ‌شوند. نیروگاه‌ های برق رسانی روستایی در سر ریز کانال‌های اصلی آبیاری بنا شده ‌اند . خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب ، این استان را به یکی از استان ‌های پرجمعیت گرجستان تبدیل کرده‌ است. حدود یک سوم از جمعیت استان شیدا کارتْلی در کشور گرجستان در شهرهای گوری، خاشوری، کاسپی، متسختا و تعدادی دیگر از شهرهای کوچک و بزرگ زندگی می‌ کنند . اکثریت ساکنان این استان را گرجی‌ ها تشکیل می‌ دهند و تعدادی از اوستی‌ ها و ارمنی‌ ها نیز در این استان و در بین جمعیت شهری تعداد اندکی روسی، ارمنی و اوستی نیز زندگی می کنند .

استان های کشور گرجستان

استان های کشور گرجستان

  • استان مْتْسْخِتا-مْتْیانِتی در کشور گرجستان

یکی از استان ‌های گرجستان ، استان مْتْسْخِتا-مْتْیانِتی به مرکزیت متسختا می باشد .

  • استان کوِمو کارتْلی در کشور گرجستان

استان کوِمو کارتْلی ، یکی از استان های کشور گرجستان می باشد که در منطقه کارتلی قرار دارد. این استان در جنوب و جنوب شرقی تفلیس واقع شده و قسمتی از شیب متکواری سرزمین بلند جاواختی را که آن را در جنوب و غرب به هم متصل می کند ، تشکیل می‌ دهد.

  • استان کاخِتی در کشور گرجستان

استان کاخِتی ، استانی در کشور گرجستان می باشد که در خاور این کشور واقع شده و مرکز آن شهر تلاوی است. استان کاختی در کشور گرجستان جزء مناطق آذربایجانی‌ نشین گرجستان به‌ شمار می ‌رود و بیشتر مردم ساکن در این استان ، به یک گویش محلی از زبان گرجی سخن می ‌گویند. این استان از سوی شمال و شمال خاوری با فدراسیون روسیه و از سوی جنوب و جنوب خاوری با جمهوری آذربایجان هم ‌مرز است و در باختر آن استان ‌های متسختا-متیانتی و کومو کارتلی واقع شده ‌اند. منطقه کاختی را از نظر جغرافیایی به 2 بخش کاختی درونی در شرق کوهستان تسیو-گومبوری و کاختی بیرونی در غرب آن تقسیم می ‌کنند.

  • استان سامِگرِلو-زِمُو سوانِتی در کشور گرجستان

استان سامِگرِلو-زِمُو سوانِتی ، یکی استان ‌های گرجستان به مرکزیت زوگدیدی است . این استان از 2 بخش تشکیل شده ‌است که عبارتند از : سامگرلو و زمو سوانتی

در مقاله ” تحصیل در گرجستان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در گرجستان اطلاعات کسب کنید .

  • استان گوریا در کشور گرجستان

یکی از استان های کشور گرجستان ، استان گوریا به مرکزیت ازورگتی می باشد . این استان نیز از مناطق باستانی کشور گرجستان نیز به ‌شمار می ‌آید. استان گوریا در کشور گرجستان در قسمت غربی گرجستان و در شرق دریای سیاه قرار دارد.

 

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیلی در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل پزشکی در گرجستان تحصیل پزشکی در گرجستان

کشور گرجستان در منطقه قفقاز و اوراسیا واقع شده است. این کشور از نظر جغرافیایی از غرب با دریا...

مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

هزینه های تحصیل در گروه پزشکی گرجستان هزینه های تحصیل در گروه پزشکی گرجستان

همانطور که می دانید کشور گرجستان یک کشور اوراسیایی است و پایتخت آن تفلیس است . امکان تحصیل د...

نظرات کاربران
Call Now Button