استان های کشور اسپانیا

کشور اسپانیا با نام رسمی پادشاهی اسپانیا ، کشوری مستقل و اعضای اتحادیه اروپا می باشد که در شبه جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا قرار دارد . کشور اسپانیا از جنوب و شرق با دریای مدیترانه و جبل الطارق ، از شمال و شمال شرق با فرانسه ، آندورا و خلیج بیسکای و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس همسایه است . کشور اسپانیا علاوه بر سرزمین اصلی شامل جزایر بالئارس در دریای مدیترانه ، جزایر قناری در سواحل آفریقای اقیانوس اطلس ، دو شهر خودمختار سبته و ملیلیه در آفریقای شمالی هم مرز با کشور مراکش و چندین جزیره مسکونی و غیر مسکونی دیگر از جمله آلبوران ، شافاریناس ، آلوزماس و ولز د لا گومرا است . مساحت کشور اسپانیا 505992 کیلومتر مربع است که کشور اسپانیا کمی بزرگتر از ترکمنستان و از لحاظ بزرگی دومین کشور بزرگ اروپای غربی و پنجمین کشور بزرگ اروپا می باشد . به جز بخش خودمختار ، کشور اسپانیا به 50 استان تقسیم شده است . در گذشته استان های کشور اسپانیا از اهمیت بسیاری برخوردار بودند ولی از زمان آمدن سامانه بخش های خودمختار ، استان ها قدرت کمتری داشته اند . اکثر استان ها براساس مرکز آنها نامگذاری شده اند به جز آلابا  ، آستوریاس ، بیسکای ، کانتاریا ، گیپوسکوا ، جزایر بالئارس ، لاریوخا و نابارا . 7 بخش خودمختار تنها از یک استان تشکیل شده است که عبارتند  از :  آستوریاس ، جزایر بالئارس ، کانتابریا ، لاریوخا ، مادرید ، مورسیا و نابارا . در ادامه این مقاله قصد داریم با استان های کشور اسپانیا آشنا شویم .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در اسپانیا ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در اسپانیا ” است .

استان های کشور اسپانیا به شرح زیر می باشد :

  1. استان مادرید در کشور اسپانیا

شهر مادرید پایتخت و بزرگترین شهر اسپانیا است و هم‌چنین پایتخت یک بخش خودمختار و مرکز استان مادرید می باشد که در وسط کشور و در فلات اسپانیا واقع شده ‌است . این شهر پس از لندن و برلین سومین شهر بزرگ اتحادیه اروپا می باشد و منطقه کلان شهری آن پس از لندن و پاریس سومین منطقه کلان ‌شهری بزرگ این اتحادیه است

  1. استان لاکرونیا در کشور اسپانیا

استان لاکرونیا ، در شمال غربی کشور اسپانیا و یکی از استان‌ های تشکیل‌دهنده بخش خودمختار گالیسیا می باشد و این استان با استان ‌های پونتودرا و لوگو هم ‌مرز است و اقیانوس اطلس آن ‌را از سمت شمال و غرب احاطه کرده ‌است. مرکز این استان شهر لاکرونیا می باشد .

  1. استان آلابا در کشور اسپانیا

استان آلابا ، یکی از استان های کشور اسپانیا می باشد که در شمال اسپانیا و در جنوب بخش خودمختار باسک واقع شده است . این استان ۵۱ دهستان دارد. مرکز استان و نیز مرکز بخش خودمختار شهر بیتوریا می باشد . این استان به هفت شهرستان تقسیم شده است که عبارتند از: آنیانا، آیالا، کامپسو، لاگواردیا، سالباتیرا، بیتوریا و سویا.

  1. استان آلباسته در کشور اسپانیا

استان آلباسته ، یکی از استان ‌های کشور اسپانیا و در جنوب بخش خودمختار کاستیا-لامانچا است. مرکز این استان آلباسته می باشد . شهرهای دیگر این استان عبارتند از : هیین ، آلمانسا ، بیاربلدو ، لا ردا و کاودته . استان آلباسته ۸۷ دهستان دارد.

  1. استان آلیکانته در کشور اسپانیا

استان آلیکانته ، یکی از استان های کشور اسپانیا می باشد که شرق کشور اسپانیا و در جنوب بخش خودمختار بالنسیا واقع شده است و این استان ۱۴۱ دهستان دارد.

  1. استان آلمریا در کشور اسپانیا

استان آلمریا یکی از استان های کشور اسپانیا می باشد که با استان های گرانادا، مورسیا و دریای مدیترانه هم‌ مرز است و مرکز آن آلمریا است.

  1. استان آستوریاس در کشور اسپانیا

استان آستوریاس یکی از ۱۷ بخش خودمختار اسپانیا می باشد که خود یکی از پنجاه استان اسپانیا است. پایتخت این استان ، اُبیه ‌دو است . استان آستوریاس ۷۸ دهستان دارد .

  1. استان آبیلا در کشور اسپانیا

استان آبیلا در غرب کشور اسپانیا و در جنوب بخش خودمختار کاستیا-لئون می باشد و با استان های تولدو، کاسرس، سالامانکا، وایادولید، سگوبیا و مادرید هم مرز است . مرکز این استان آبیلا است و ۲۴۸ دهستان دارد.

  1. استان باداخس در کشور اسپانیا

استان باداخس ، استانی در غرب کشور اسپانیا و در بخش خودمختار اکسترمادورا می باشد  و با استان‌ های تُلِدو، کاسرس، سیوداد رئال، کُردُبا، سبیا و هوئلوا هم ‌مرز است. این استان ، بزرگترین استان در کشور اسپانیا می باشد . مرکز این استان شهر باداخس است و این استان ۱۶۵ دهستان دارد.

  1. جزایر بالئاری در کشور اسپانیا

جمع ‌الجزایری در غرب دریای مدیترانه و نزدیک به ساحل شرقی شبه‌ جزیره ایبری می باشد . یکی از ۱۷ بخش خودمختار اسپانیا و یکی از ۵۰ استان آن محسوب می شود . پایتخت جزایر بالئاری پالما دمایورکا و ۶۷ دهستان دارد. این منطقه شامل جزیره‌ های مایورکا و مینورکا، ایبیزا، فورمنترا و چند جزیره کوچک دیگر می باشد که همه از مناطق گردشگری مشهور اروپا هستند.

  1. استان بارسلون در کشور اسپانیا

استان بارسلون یکی از استان های کشور اسپانیا می باشد که در شرق اسپانیا، در میان بخش خودمختار کاتالونیا واقع شده است . این استان با استان ‌های تاراگونا، لیدا، گیرونا و همچنین دریای مدیترانه هم ‌مرز است. مرکز آن شهر بارسلون می باشد .

  1. استان بیسکای در کشور اسپانیا

استان بیسکای ، یکی از استان های کشور اسپانیا که در شمال اسپانیا و در جنوب بخش خودمختار سرزمین باسک واقع شده است. این استان با دریای کانتابریا از شمال و استانهای کانتابریا، بورگوس، گوئیپوزکوا، آلاوا هم‌ مرز است. مرکز استان شهر بیلبائو  می باشد و ۱۱۱ دهستان دارد.

  1. استان آلیکانته در کشور اسپانیا

استان آلیکانته ، یکی از استان های کشور اسپانیا می باشد که در شرق کشور اسپانیا  واقع در جنوب بخش خودمختار بالنسیا است و ۱۴۱ دهستان دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به اسپانیا شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به اسپانیا ” بیاندازید.

  1. استان بورگس در کشور اسپانیا

استان بورگس ، استانی در شمال کشور اسپانیا و در شمال شرقی بخش خودمختار کاستیا-لئون می باشد و از شمالی‌ ترین استان‌ های اسپانیا است . این استان در قرن نهم میلادی توسط آلفونسو، پادشاه لئون از فرمانروایان اسلامی بازپس گرفته شد. این استان با استان‌ های پالنسیا، کانتابریا، بیسکای، آلابا، لاریوخا، سوریا، سگویا و بالادولید هم مرز است و این استان ۳۶۹ دهستان دارد. مرکز این استان شهر بورگس است.

  1. استان کاسرس در کشور اسپانیا

استان کاسرس ، یکی از استان های کشور اسپانیا می باشد و استانی در غرب اسپانیا، در شمال بخش خودمختار اکسترمادورا است. مرکز این استان شهر کاسرس می باشد و شهر دیگر استان پلاسنسیا است. این استان با استان‌ های تولدو، آبیلا، سالامانکا، باداخوس و کشور پرتغال هم مرز است .

  1. استان کادیس در کشور اسپانیا

استان کادیس در جنوب کشور اسپانیا، در جنوب غرب بخش خودمختار اندلس واقع شده است . این استان با استان‌ های هوئلبا، سبیا، مالاگا، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس، تنگه جبل‌ طارق و قلمرو فرادریایی جبل‌ الطارق هم‌ مرز است . مرکز این استان شهر کادیس می باشد .  استان کادیس ۴۴ دهستان دارد.

  1. استان مالاگا در کشور اسپانیا

استان مالاگا ، استانی در ساحل جنوبی اسپانیا، در جنوب بخش خودمختار اندلس می باشد که با دریای مدیترانه از جنوب و استان ‌های کادیس، سبیا، استان کوردوبا، گرانادا هم‌ مرز است. مرکز استان شهر مالاگا می باشد .

استان های کشور اسپانیا

استان های کشور اسپانیا

  1. استان سالامانکا در کشور اسپانیا

استان سالامانکا ، استانی در غرب اسپانیا، در غرب بخش خودمختار کاستیا-لئون می باشد که با استان ‌های سامورا، وایادولید، آبیلا، کاسرس و کشور پرتغال هم مرز است . مرکز استان شهر سالامانکا می باشد و این استان ۳۶۲ دهستان دارد .

  1. استان والنسیا در کشور اسپانیا

استان والنسیا استانی در شرق کشور اسپانیا، در مرکز بخش خودمختار والنسیا است که با استان‌ های آلیکانته، آلباسته، کوئنکا، تروئل، کاستلیون و دریای مدیترانه هم مرز است و مرکز استان شهر والنسیا می باشد .

  1. استان ساراگوسا در کشور اسپانیا

استان ساراگوسا ، استانی در شمال اسپانیا، در مرکز بخش خودمختار آراگون می باشد و با استان ‌های لیدا، تروئل، گوادالاخارا، سوریا، لاریوخا، نابارا و هوئسکا هم مرز است. مرکز استان شهر ساراگوسا می باشد .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در اسپانیا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در اسپانیا توضیح دادیم .

سایر استان های کشور اسپانیا به شرح زیر می باشد :

  1. استان کانتابریا در کشور اسپانیا
  2. استان کاستِلیُن در کشور اسپانیا
  3. استان سیوداد رئال در کشور اسپانیا
  4. استان کُردُبا در کشور اسپانیا
  5. استان لاکُرونیا در کشور اسپانیا
  6. استان کوئنکا در کشور اسپانیا
  7. استان خِرُنا در کشور اسپانیا
  8. استان گرانادا در کشور اسپانیا
  9. استان گوادالاخارا در کشور اسپانیا
  10. استان گیپوسکوا در کشور اسپانیا
  11. استان هوئلبا در کشور اسپانیا
  12. استان هوئسکا در کشور اسپانیا
  13. استان خائن در کشور اسپانیا
  14. استان لاریُخا در کشور اسپانیا
  15. استان لئن در کشور اسپانیا
  16. استان لریدا در کشور اسپانیا
  17. استان لوگو در کشور اسپانیا
  18. استان مورسیا در کشور اسپانیا
  19. استان نابارا در کشور اسپانیا
  20. استان اورنسه در کشور اسپانیا
  21. استان پالنسیا در کشور اسپانیا
  22. استان لاسپالماس در کشور اسپانیا
  23. استان پُنتِبدرا در کشور اسپانیا
  24. استان سانتا کروس در کشور اسپانیا
  25. استان سِگُبیا در کشور اسپانیا
  26. استان سبیا در کشور اسپانیا
  27. استان سُریا در کشور اسپانیا
  28. استان تاراگُنا در کشور اسپانیا
  29. استان تروئل در کشور اسپانیا
  30. استان تُلدو در کشور اسپانیا

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در اسپانیا تحصیل در اسپانیا

امروزه افراد بسیاری برای ادامه تحصیل کشور اسپانیا را انتخاب می کنند. کشور اسپانیا در چند س...

مهاجرت به اسپانیا مهاجرت به اسپانیا

مهاجرت به اسپانیا بر اساس سیستم اخذ ویزا انجام می شود. این سیستم برای کشورهایی که با اسپانی...

تحصیل پزشکی در اسپانیا تحصیل پزشکی در اسپانیا

یکی از روش های مهاجرت به اسپانیا تحصیل در اسپانیا است. تحصیل در اسپانیا در رشته ه...

نظرات کاربران
Call Now Button