استان های کشور ارمنستان

کشور ارمنستان ، کشوری در قفقاز جنوبی می باشد که از شمال با گرجستان ، از شرق با جمهوری آذربایجان ، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان هم مرز است و  پایتخت این کشور ، شهر ایروان است . ارمنستان ، کوچکترین کشور مستقل مشترک المنافع است که از مراکز مهم صنعتی شوروی سابق محسوب می شد . این کشور ، اولین کشوری بود که در اوایل قرن چهاردهم ، دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت و کلیسای آن کاملا خودمختار و متفاوت با کلیساهای دیگر در دنیا است . کشور ارمنستان ، 11 استان دارد و استان به زبان ارمنی ” مرز” می باشد که برخی می گویند این کلمه از پارسی میانه در زبان ارمنی گرفته شده است و از این 11 مرز 10 تای آنها استان می باشند و ایروان نیز به تنهایی یک مرز محسوب می شود .  در این مقاله قصد داریم با استان های کشور ارمنستان آشنا شویم .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در ارمنستان ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در ارمنستان ” است .

استان های کشور ارمنستان به شرح زیر می باشد :

  1. استان آراگاتسوتن در کشور ارمنستان

استان آراگاتسوتن ، یکی از استان‌ های کشور ارمنستان می باشد که در غرب این کشور واقع شده است. این استان در دامنه کوهستانی به نام آراگاتس قرار گرفته است. مرکز این استان شهر آشتاراک می باشد که در ۲۰ کیلومتری شمال غربی ایروان قرار دارد.

  1. استان کوتایک در کشور ارمنستان

استان کوتایک ، یکی از استان ‌های کشور ارمنستان است که در مرکز این کشور واقع شده ‌است . مرکز استان کوتایک شهر هرازدان می باشد که رودخانه‌ای به همین نام هم از میان آن شهر می‌گذرد و بزرگترین شهر این استان آبوویان است .  این استان از شمال با استان لوری، از شمال شرقی با استان تاووش، از شرق با استان گغارکونیک، از غرب با استان آراگاتسوتن، و از جنوب با استان آرارات و پایتخت ایروان همسایه است.

  1. استان لوری در کشور ارمنستان

استان لوری ، از بزرگ ‌ترین استان‌ های ارمنستان می باشد که در شمال این کشور واقع شده است و شهر وانادزور که سومین شهر بزرگ ارمنستان است مرکز این استان می باشد .

  1. استان شیراک در کشور ارمنستان

استان شیراک ، یکی از استان های ارمنستان می باشد که در شمال غربی این کشور واقع شده ‌است و با ترکیه در غرب و گرجستان در شمال هم‌ مرز است . مرکز و بزرگترین شهر این استان شهر گیومری می باشد . این استان از شرق با استان لوری ، از جنوب با استان آراگاتسوتن ، از غرب با استان قارص ترکیه همسایه است . منطقه سامتسخه-جاواختی گرجستان از شمال مرز مشترک دارد. رود آخوریان این استان را از ترکیه جدا می‌کند و آنی، پایتخت باستانی ارمنستان در حال حاضر در کناره چپ رودخانه یعنی در خاک ترکیه قرار گرفته که ویرانه‌ های آن از این سوی رود پیداست. در کل در این استان سه شهر وجود دارد به نام‌های گیومری، آرتیک و مارالیک.

استان های کشور ارمنستان

استان های کشور ارمنستان

  1. استان سیونیک در کشور ارمنستان

استان سیونیک ، استانی از کشور ارمنستان می باشد و با مرکزیت شهر کاپان که تنها استان ارمنی هم‌ مرز با ایران است . این استان علاوه بر ایران با خاک اصلی آذربایجان شوروی و جمهوری خودمختار نخجوان نیز همسایه است .

شما می توانید برای مهاجرت به ارمنستان مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به ارمنستان ” را مطالعه فرمایید .

  1. استان تاووش در کشور ارمنستان

استان تاووش ، یکی از استان‌ های کشور ارمنستان می باشد که در شمال شرقی این کشور واقع شده است. مرکز استان تاووش شهر ایجوان می باشد .

  1. استان وایوتس جور یا وایوتس دزور در کشور ارمنستان

استان وایوتس جور یکی از استان ‌های کشور ارمنستان می باشد که در جنوب غربی این کشور واقع شده است و مرکز این استان شهر یغگنادزور می ‌باشد. این استان در حوزه آبریز رود آرپا واقع شده است و فاقد جنگل است. این استان کوچک دو شهر دیگر به نام ‌های وایْک و جِرموک دارد .

  1. استان آرارات در کشور ارمنستان

استان آرارات ، یکی از استان‌ های کشور ارمنستان می باشد که در شرق آن واقع شده‌ است و از سمت جنوب با جمهوری خودمختار نخجوان و از سمت غرب با کشور ترکیه همسایه است . مرکز این استان شهر آرتاشات است .

  1. استان آرماویر در کشور ارمنستان

استان آرماویر یکی از استان های ارمنستان می باشد که استان کوچکی در غرب ایروان، میان ایروان و کوه آرارات است . نام آرماویر از نام یکی از اولین پایتخت ‌های ارمنستان گرفته شده است. تمام بخش جنوبی این استان کرانه رود ارس می باشد که مرز ارمنستان و ترکیه را تشکیل می ‌دهد. مرکز این استان شهر آرماویر می باشد که تا چند سال پیش هوکتِمبریان نام داشت و در این شهر یک باغ گیاهشناسی شخصی وجود دارد.

  1. استان گغارکونیک در کشور ارمنستان

استان گغارکونیک ، یکی از استان‌ های جمهوری ارمنستان می ‌باشد که در شرق این کشور واقع شده ‌است و مرکز این استان شهر گاوار می باشد .

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور ارمنستان دارید می توانید مقاله ” تحصیل در کشور ارمنستان ” را مطالعه نمایید .

  1. ایروان در کشور ارمنستان

ایروان ، پایتخت و بزر‌گترین شهر جمهوری ارمنستان می باشد و در امتداد رود هرازدان واقع شده ‌است. این شهر مرکز اداری، فرهنگی و صنعتی این کشور است. شهر ایروان توسط یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۲ (میلادی) انتخاب شد و عضو وابسته به شهرهای اروپا است.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
مهاجرت به ارمنستان مهاجرت به ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان و روش های مختلف اقامت در ارمنستان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. در...

تحصیل پرستاری در ارمنستان تحصیل پرستاری در ارمنستان

کشور ارمنستان کشوری است که بیشترین دانشگاه ها و مراکز آموزش های عالی را دارد و بهترین انتخا...

تحصیل در ارمنستان تحصیل در ارمنستان

تحصیل در ارمنستان به علت نزدیکی که به کشور ایران دارد مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرف...

نظرات کاربران
Call Now Button