همانطور که در مقاله های “حقوق مهاجرت” به بررسی روش های مهاجرت پرداختیم و در مورد “اخذ تابعیت و اقامت از طریق تولد فرزند” که یکی از این روش ها برای مهاجرت می باشد توضیحات کاملی ارایه دادیم و قول داده بودیم که به بررسی روش ها و قوانین کشورهای مختلف در این زمینه نیز مقاله قرار دهیم یک مقاله مرجع را برای شما دوستان عزیز فراهم کرده ایم.

قانون تابعیت و اقامت سوئیس (Switzerland)

قانون تابعیت سوئیس براساس اصول زیر بنا شده است:

قانون تابعیت کنفدراسیون، شوراهای کانتون و شوراهای محلی.

تابعیت کسب شده از طریق تولد در سوئیس ، ازدواج با سوئیسی (یعنی از طریق اصل خون )

برای جلوگیری از بی تابعیتی زمانی که یک شخص به عنوان تبعه سوئیس محسوب می گردد که شهروند وی در شهرداری (قسمت اداره ثبت احوال) به ثبت رسیده شده باشد و تابعیت خانواده ی او نیز در آنجا ثبت شده باشد. اطلاعات کامل در مورد ” خدمات تابعیت و اقامت ” را مطالعه بفرمائید.

مهاجرت به سوئیس از طریق اخذ تابعیت سوئیس ، از طریق تولد یکی از روش های کسب شهروندی سوئیس است ، این روش ، تابع سیستم خون ، تحت عنوان اصل کلی در اعطای تابعیت می باشد.

با اصلاحاتی که بر قانون شهروندی سوئیس در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت، اخذ تابعیت سوئیس برای اشخاص با نسب سوئیسی راحتتر شده است با این حال، این اصل که تابعیت سوئیس از طریق تولد کسب خواهد شد، هنوز حفظ شده است.

قانون تابعیت و اقامت سوئیس (Switzerland)
قانون تابعیت و اقامت سوئیس (Switzerland)

اخذ تابعیت از طریق تولد در کشور سوئیس

افراد زیر از طریق تولد، شهرندی سوئیس را کسب خواهند کرد:

  • کودکی که پدر و مادرش با یکدیگر ازدواج کرده باشند و پدر یا مادرش، شهروند ( تبعه ) سوئیس باشند.
  • فرزند یک تبعه زن سوئیسی که با پدر کودک ازدواج نکرده باشد.
  • فرزند خردسال خارجی پدر سوئیسی که با مادر کودک ازدواج نکرده است، تابعیت سوئیس را کسب خواهد کرد اگر پدر تا قبل از سن بلوغ  رابطه پدر – فرزندی را اذعان کرده باشد.
  • این تنها برای کودکانی که بعد از ۱ ژانویه سال ۲۰۰۶ متولد شده باشند، اجرا میشود. کودکانی که قبل از این تاریخ متولد شده باشند، واجد شرایط تابعیت ساده شده هستند.
  • فرزند خردسال خارجی که از پدر سوئیسی، که با مادر کودک بعد از تولد ازدواج کرده باشد. این امر همچنین، نسبت به کودکانی که پیش از اجرایی شدن صلاحیه قانون تابعیت سوئیس در ۱ ژانویه سال ۲۰۰۶ متولد شده اند و  والدین آنها بعد از این تاریخ ازدواج کرده اند، اعمال میشود.

اصلاحیه قانون شهروندی سوئیس، میان اتباع زن سوئیسی از طریق تولد، فرزندخواندگی و کسب تابعیت و اتباع زن سوئیسی از طریق ازدواج؛ تفاوتی قائل نمیشود. با لغو مقررات مخصوص به کودکان مادران سوئیسی که تابعیت سوئیسی را از طریق ازدواج با مرد سوئیسی کسب کرده اند، این کودکان در حال حاضر، به طور اتوماتیک از طریق تولد، تبعه سوئیس میشوند.

تابعیت سوئیس از طریق تابعیت ساده شده

کودک متولد شده خارج از زناشویی مرد سوئیسی و زن خارجی ( منظور خارج از زناشویی در قالب ازدواج ) پیش از ۱ ژانویه سال ۲۰۰۶، به طور اتوماتیک؛ تابعیت سوئیس را کسب نخواهد کرد. با این وجود، کودک میتواند تا پیش از رسیدن  به ۲۲ سالگی درخواست تابعیت ساده شده نماید اگر توسط پدرش تصدیق شده باشد یا یک حکم اصلیت ( منظور یک حکم قضایی مبنی بر اثبات رابطه پدر – فرزندی ) وجود داشته باشد. بعد از سن ۲۲ سالگی، کودک اگر ارتباط نزدیکی با سوئیس داشته باشد، میتواند درخواست تابعیت ساده شده بنماید.

کودک خارجی که مشمول فرآیند اخذ تابعیت والدینش نمیشود ( به عنوان مثال به این دلیل که در خارج زندگی میکند ) میتواند پیش از ۲۲ سالگی؛ اگر ۵ سال؛ از جمله اینکه مستقیماً ۱ سال پیش از درخواست، در سوئیس زندگی کرده باشد، میتواند درخواست تابعیت ساده شده نماید. تفاوتی نمی نماید که والدین به طور عادی کسب تابعیت کرده باشند یا به صورت ساده شده. اگر کودک کمتر از ۲۲ سال باشد، میتواند درخواست تابعیت عادی نماید حتی اگر ارتباط نزدیکی با سوئیس داشته باشد.

کودک خارجی که به دلیل اینکه یکی از والدینش تابعیت سوئیسی خود را پیش از تولد فرزند، از دست داده اند؛ نتوانستند تابعیت سوئیس را کسب کنند؛ اگر ارتباط نزدیک با سوئیس داشته باشند، میتوانند درخواست تابعیت ساده شده نمایند.

کودک خارجی که مشمول فرآیند اخذ تابعیت والدینش نمیشود ( به عنوان مثال به این دلیل که در خارج زندگی میکند ) میتواند پیش از ۲۲ سالگی؛ اگر ۵ سال؛ از جمله اینکه مستقیماً ۱ سال پیش از درخواست، در سوئیس زندگی کرده باشد، میتواند درخواست تابعیت ساده شده نماید. تفاوتی نمی نماید که والدین به طور عادی کسب تابعیت کرده باشند یا به صورت سادده شده. اگر کودک کمتر از ۲۲ سال باشد، میتواند درخواست تابعیت عادی نماید حتی اگر ارتباط نزدیکی با سوئیس داشته باشد.

اخذ تابعیت سوئیس از طریق فرزند خواندگی

  • کودک خارجی که توسط اتباع سوئیس به فرزند خواندگی گرفته شود، تابعیت canton ( استانی ) را به دست می آورد، در نتیجه به همان اندازه شهروندی سوئیس را به دست می آورد. از آنجاییکه مقررات سوئیس، تابعیت دوگانه ( مضاعف ) را اجازه میدهد، شما میتوانید تابعیت ( شهروندی ) قبلی خود را نگه دارید. لذا تابعیت مضاعف در قوانین سوئیس پذیرفته شده است.

اخذ تابعیت از طریق تولد در کشور سوئیس – بازگرداندن تابعیت سوئیس

  • یک کودک متولد خارج که تابعیتی علاوه بر تابعیت سوئیس را نگه داشته است، در صورتیکه او قبل از سن ۲۲ سالگی توسط یک مقام سوئیسی در سوئیس یا خارج ( مثلاً سفارت سوئیس یا سرکنسولگری سوئیس یا اداره ثبت سوئیس ) ثبت نام نکرده باشد، تابعیت سوئیسی خود را از دست میدهد. اگر کودک، بالای ۲۲ سال باشد، میتواند در یک بازده زمانی ۱۰ ساله درخواست تثبیت تابعیت سوئیسی خود نماید. اگر آن کودک، رابطه نزدیکی با سوئیس داشته باشد، میتواند بعد از انقضای این زمان نیز، این درخواست ( بازگرداندن تابعیت سوئیسی ) را اعمال نماید

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از کشور سوئیس مقاله ” آشنایی با سوئیس ” را مطالعه بفرمائید.

کارشناسان ما در شرکت آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ شهروندی و دو پاسپورت گرفتن برای فرزندتان در کشور سوئیس را ارایه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال می توانید با ما در ارتباط باشید.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو

مهاجرت تحصیلی و شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
Call Now Button