همانطور که در مقاله های “حقوق مهاجرت” به بررسی روش های مهاجرت پرداختیم و در مورد “اخذ تابعیت و اقامت از طریق تولد فرزند” که یکی از روش های مهاجرت می باشد توضیحات کاملی ارایه دادیم و قول داده بودیم که به بررسی روش ها و قوانین کشورهای مختلف در این زمینه نیز مقاله قرار دهیم، یک مقاله مرجع و کامل را برای شما دوستان عزیز فراهم کرده ایم.

در مقاله “اخذ اقامت در انگلستان از طریق تولد فرزند” که کارشناسان گروه آتیه آفرینان ایرانیان برای شما هموطنان عزیز گردآوری نموده  و در اختیارتان قرار داده است، می توانید کلیه اطلاعات، شرایط و سوالات مربوط به اخذ تابعیت کشور انگلیس از طریق تولد، را بصورت کامل کسب کرده و آگاهی کامل در زمینه اخذ اقامت در انگلستان از طریق تولد فرزند را داشته باشید .

اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلیس

یکی از گزینه های متقاضیان مهاجرت ، اخذ اقامت انگلستان از طریق تولد می باشد  که هر فردی در این کشور متولد شود تابعیت انگلستان را دریافت خواهد کرد. اما این امر به صورت خودکار صورت نمی گیرد. نوزاد متولد شده باید شرایط خاصی را داشته باشد.

از سال ۱۹۸۳ به بعد و با تصویب قوانین جدید، نظام حقوقی کشور انگلستان براساس معیار خون تنظیم شده است و این بدان معنی است که باید حداقل یکی از والدین فرد بریتانیایی باشند تا بتواند با تولد در خاک بریتانیا و یا کشور دیگری تابعیت انگلستان را کسب کند.
در واقع بعد از ژانویه ۱۹۸۳ طرق اخذ تابعیت انگلستان عبارتند از:

  • از طریق تولد
  • از طریق اعمال اصل خون
  • کسانی که با اتباع انگلیسی ازدواج نموده باشند که باید دارای شرایط ذکر شده در قانون باشند

اخذ تابعیت از طریق فرزند خواندگی که موارد اول و دوم مرقوم در قانون انگلستان به شرح ذیل می باشد:

به صورت کلی این شیوه بر اساس قواعد حقوق بین المللی کشورها تابع دو سیستم اصلی می باشد: تولد و اصل خون

ا.تولد

طفلی که در انگلستان از والدینی که یکی از آن ها تبعه انگلیس بوده یا محل زندگی خود را این کشور قرار داده باشد متولد گردیده باشد.
قانون ویژه ای که در سال ۲۰۰۰ به تصویب رسید و در سال ۲۰۰۶ نیز اصلاح گردید مقرر نمود: هرگاه یکی از والدین طفل، تبعه جامعه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا یا شهروند سوییس باشد و چنانچه طفل قبل از آوریل ۲۰۰۶ در قلمرو انگلستان متولد گردد وی می تواند تابعیت انگلستان را تحصیل نماید.
همچنین هرگاه طفلی از پدر انگلیسی که در خارج از انگلستان زندگی نماید متولد گردد ولی تولد طفل ناشی از ازدواج نباشد طفل چنانچه کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد می تواند تقاضای تابعیت انگلستان را بنماید.
همچنین طفلی که از والدین نامعلوم در خاک انگلستان متولد شده باشد تابعیت انگلستان را اخذ خواهد نمود.

اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلیس
اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلیس

2.اصل خون

تا قبل از سال ۱۹۸۳، تابعیت بریتانیایی بعنوان یک قانون کلی، تنها از طریق پدر به فرزند منتقل می شد و والدین نیز حتما باید ازدواج کرده باشند. بچه هایی که در کشورهای مشترک المنافع و یا در محدوده جمهوری ایرلند متولد می شوند، اگر پدرشان به واسطه نسب بریتانیایی نباشد، نمی توانند تابعیت بریتانیایی را بدست آورند.

اگر فرزندی در خارج از کشور به دنیا آمده  هر دو والدین او انگلیسی باشند ، به طور خودکار تابعیت انگلیستان را دریافت میکند ولی استثنایی وجود دارد اگر پدر فرزند متولد شد در خارج انگلیس ، خود انگلیسی بوده ولی مادر او انگلیسی نباشد برای اخذ اقامت برای فرزند نیاز به یک فرم درخواست به نام Form UKF میباشد.

در زیر به مواردی که باعث آسان شدن اخذ اقامت از طریق اصل خون در انگلیس می شوند می پردازیم :

طفلی که در خارج از انگلستان متولد شده باشد و حداقل یکی از والدین وی نیز تبعه انگلستان باشد.

طفلی که در خارج از انگلستان متولد شده باشد و یکی از والدین وی در خدمت پادشاه باشد.

طفلی که با خانواده انگلیسی مرتبط بوده ولی والدین وی به طور دقیق مشخص نباشد.

“از اول ژانویه ی سال ۱۹۸۳ قانون تابعیت در انگلستان بدین شکل شد که هر کودک متولد بریتانیا که پدر و مادرش شهروند بریتانیا بوده باشند یا این که کارت شهروندی را اخذ کرده باشند نیز، شهروند همین کشور محسوب می شود . در صورتی که هر کدام از پدر یا مادر این شرایط را داشته باشند برای اخذ این تابعیت مکفی می باشد . وضعیت اخذ تابعیت بدین معنی می باشد که پدر و مادر مقیم در انگلستان هستند و حق اقامت دارند و این اقامت دائم است و مختص شهروندان می باشد . اگر کودکی از تولد تا ۱۰ سالگی در بریتانیا زندگی کند می تواند با حق طول عمر در این کشور ثبت نام کرده و تابعیت آن را اخذ کند که البته این مورد هیچ ارتباطی به پدر یا مادر او پیدا نمی کند . تا قبل از سال ۱۹۸۳ در صورتی که کودکی در این کشور متولد می شد صرف نظر از شرایط مادر و یا پدرش، یک شهروند بریتانیایی محسوب می شد اما پس از این سال و با تغییر قوانین تابعیت از حالت خاک به تابعیت خون، این شرایط تغییر کرد بنابراین با توجه به تابعیت از راه خون باید پدر و مادر و یا حداقل یکی از والدین، حتماً شهروندی این کشور را دارا باشند . به طور کلی در حال حاضر امکان کسب شهروندی از طریق تولد، برای افرادی که پدر و یا مادر تابعه ی انگلستان نداشته باشند وجود ندارد و آن افرادی که تابعیت سایر کشورها را دارند می بایست از راه های کسب شهروندی که در انگلستان وجود دارد از جمله زندگی در خاک این کشور و انجام کار و اعمال شهروندی مانند پرداخت بیمه و مالیات، تابعیت خود را اخذ نمایند .

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از کشور انگلستان مقاله “آشنایی با کشو انگلیس” را مطالعه بفرمائید.

کارشناسان ما در شرکت آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ شهروندی و پاسپورت گرفتن برای فرزندتان در کشور  انگلیس و روش های اخذ اقامت در انگلیس از طریق تولد فرزند را ارایه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال در زمینه اخذ اقامت در انگلیس از طریق تولد فرزند می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو

مهاجرت تحصیلی و شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
Call Now Button