اجاره خانه در استانبول و شرایط آن برای افراد خارجی در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قصد مهاجرت به ترکیه و اجاره ملک در استانبول را دارید، احتمالا با این قبیل سوالات مواجه می شوید.

این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب آن برای شما مفید باشد.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد شرایط اجاره املاک و مستغلات در ترکیه به ویژه استانبول نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک در ترکیه کلیک کنید.

اجاره خانه در استانبول
اجاره خانه در استانبول

اجاره خانه در استانبول

یافتن آپارتمان مناسب حتی در کشور خود یک چالش محسوب می شود. برای اجاره خانه باید به موارد زیادی توجه کنید. قیمت اجاره، مساحت، تعداد اتاق ها، امکانات موجود در منطقه و یا حتی همسایه ها از عوامل مهمی در انتخاب خانه هستند. بسیاری از افرادی که در ترکیه صاحب ملک هستند، اقامت دائم این کشور را ندارند.
این افراد در زمان غیبت طولانی باید هزینه نگهداری خانه و هزینه های جانبی برای آن پرداخت کنند. این افراد در چنین حالتی خانه های خود را اجاره می دهند. این خانه ها به ویژه برای مهاجران و تبعه خارجی بسیار مناسب است.

استانبول شهری بزرگ و وسیع است. برای بسیاری از افراد خارجی که به دنبال اقامت در ترکیه هستند، استانبول بهترین گزینه محسوب می شود. بیشتر مهاجران برای اقامت در استانبول تمایل به انتخاب خانه در سمت اروپایی دارند.
اگرچه برای انتخاب املاک و مستغلات گزینه های زیادی در سمت آسیایی نیز وجود دارد. برای انتخاب خانه در هر یک از این مناطق می توان هم به صورت آنلاین و هم حضوری به دنبال گزینه مناسب بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار در ترکیه در ایرانیان کلیک کنید.

انواع خانه برای اجاره در استانبول

در استانبول گزینه های اقامتی متعددی از جمله آپارتمان، خانه یا ویلاهای لوکس وجود دارد. قیمت اجاره ملک با توجه به نوع ملک، کیفیت محل سکونت و همچنین سن بنا و امکاناتی مثل پارکینگ متفاوت است. در استانبول می توان خانه ها و آپارتمان های مبله یا غیر مبله را پیدا کرد.

در پورتال های آنلاین املاک می توان با توجه به بودجه و سلیقه های مختلف در استانبول ملک پیدا کرد. برخی از آژانس های املاک در استانبول در بازار مهاجران تخصص دارند و می توانند برای انتخاب خانه گزینه خوبی باشند. این افراد به زبان خارجی تسلط داشته و ارتباط با آن ها یک چالش محسوب نمی شود.
از آن جایی که در استانبول مشکل ترافیک و کمبود پارکینگ بسیار جدی است، حتما باید در زمان اجاره خانه به موقعیت جغرافیایی آن و نزدیکی به محل کار دقت کنید. دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی جز موارد مهمی است، که افراد هنگام اجاره خانه در استانبول به آن دقت می کنند.

انواع خانه برای اجاره در استانبول
انواع خانه برای اجاره در استانبول

شرایط اجاره خانه در استانبول

قیمت ملک در ترکیه توسط دولت تعیین می شود و در طول سال ثابت است. در آغاز هر سال مقداری به این قیمت افزوده می شود. در ترکیه پول پیش چیزی شبیه به ایران پرداخت نمی شود.
تنها صاحب خانه در زمان اجاره ودیعه ای به مبلغ حدود 2 یا 3 ماه هزینه اجاره ماهانه دریافت می کند. این هزینه به دلیل امکان خسارت به خانه و پرداخت این ضررها دریافت می شود.

در استانبول املاک محلی به فراوانی پیدا می شود. به چند مورد از آن ها مراجعه کرده و آپارتمان های مختلف را بررسی کنید. نمایندگان املاک در ترکیه برای املاک اجاره ای کمیسیون دریافت می کنند. این مبلغ معادل حدود اجاره یک ماه است و توسط اجاره کننده پرداخت می شود.
در برخی شرایط ممکن است نماینده املاک ملک مورد نظر شما را نداشته باشد و از نماینده دیگری بخواهد به شما ملک معرفی کند. در این حالت نیازی به پرداخت دو کمیسیون نیست. بلکه نمایندگان باید کمیسیون دریافتی را تقسیم کنند. همین شرایط باعث شده است، که آژانس های املاک ابتدا فایل های خود را نشان داده و در صورت مناسب نبودن به فایل همکاران رجوع می کنند.

شرایط اجاره نامه برای اجاره خانه در استانبول

قراردادهای اجاره نیازی به رعایت یک فرم خاص یا برآورده کردن هرگونه الزاماتی ندارند. ممکن است، تنها یک توافق نامه شفاهی بین صاحب خانه و مستاجر تعیین شود. اما توصیه می شود، از قرارداد کتبی برای اجاره خانه در استانبول استفاده کنید. قرارداد کتبی در مدت زمان اجاره، مبلغ اجاره و ودیعه را مستند می کند و امکان هر نوع سوء استفاده ای را پایین می آورد.
مدت زمان معینی برای قراردادهای طولانی مدت در ترکیه وجود ندارد. مدت زمان می تواند توسط صاحب خانه یا مستاجر تعیین شود. با این حال معمولا قراردادهای اجاره طولانی مدت برای یک دوره 1 ساله تنظیم می شوند. در صورتی که مالک یا مستاجر برای تمدید یا عدم تمدید آن هیچ اطلاعی ندهند، قرارداد خود به خود تنظیم می شود.

مستاجر می تواند 15 روز قبل از پایان قرارداد، فسخ آن را اعلام کند. معمولا پس از هر سال اجاره افزایش پیدا می کند. این نرخ هنگام تنظیم قرارداد مشخص می شود. قراردادهای اجاره معمولا توسط آژانس املاک تنظیم می شود.
در صورت عدم وجود نمایندگی می توانید الگوی قرارداد را به صورت آنلاین پیدا کنید. مستاجر باید مدارک هویتی خود را ارائه دهد. در مواردی که اثبات درآمد مستاجر امکان پذیر نیست، ممکن است، به اطلاعات ضامن نیاز شود.

شرایط اجاره نامه برای اجاره خانه در استانبول
شرایط اجاره نامه برای اجاره خانه در استانبول

مفاد قرارداد اجاره خانه در استانبول

به طور کلی یک قرارداد اجاره در ترکیه به ویژه استانبول شامل موارد زیر است:

  • آدرس و مشخصات ملک
  • نام و آدرس مالک و نماینده او (در صورت وجود)
  • نام و آدرس مستاجر
  • تاریخ شروع قرارداد
  • مدت قرارداد و شرایط تمدید
  • مبلغ اجاره و شرایط افزایش آن
  • روش پرداخت
  • مبلغ و شکل سپرده
  • نوع محل اقامت (خانه، آپارتمان یا ویلا)
  • شرح مناطق مشترک در ساختمان های آپارتمانی
  • شرح ملک
  • شرایط قرارداد و فسخ

شرایط خدمات رفاهی برای اجاه خانه در استانبول

در اجاره های کوتاه مدت هزینه خدماتی مانند آب، برق و گاز به هزینه اجاره افزوده می شود. اما در اجاره های بلند مدت مستاجر موظف است، هزینه خدمات را خود پرداخت کند. البته این شرایط به طور کلی به صاحب خانه بستگی دارد و می توان با مالک مذاکره کرد.

از آن جایی که ثبت چنین خدماتی نیاز به کارت اقامت دارد، در بیشتر املاک و مستغلات این خدمات به نام صاحب خانه بوده و فرد خارجی به عنوان مستاجر موظف به پرداخت آن است.
راه اندازی تلفن ثابت همانند خرید سیم کارت فرآیند بسیار آسانی است. اما تنها ساکنان ترکیه می توانند قرارداد آن را دریافت کنند. در صورتی که این خدمات توسط شرکت ها ارائه شود، افراد خارجی می توانند برای دریافت آن اقدام کنند.
بیشتر شرکت ها به افراد خارجی برای تنظیم ارتباطات تلفنی خدمات ارائه می دهند. پس از دریافت خط تلفن توجه داشته باشید، که پیش شماره سمت اروپایی استانبول 0212 بوده و در سمت آسیایی 0216 است.

شرایط خدمات رفاهی برای اجاه خانه در استانبول
شرایط خدمات رفاهی برای اجاه خانه در استانبول

نکاتی در مورد اجاره خانه در استانبول

هنگامی که ملکی برای اجاره پیدا کردید، سعی کنید در مورد اجاره بها و قیمت آن مذاکره کنید. بدون شک کمی مذاکره می تواند هزینه های شما را پایین بیاورد. پس از توافق قرارداد اجاره را امضا کنید. قبل از اجاره وضعیت تلفن ثابت و تلفن همراه را در ملک مورد نظر بررسی کنید. عدم وجود این امکانات به این معنا است، که تا ماه ها از خدمات اینترنتی محروم خواهید بود.
برای اجاره املاک در استانبول نیازی به کارت اقامت نیست. اما برای خدماتی مثل گاز و برق به کارت اقامت نیاز است. این موضوع برای افرادی که این کارت را ندارند، می تواند مشکل ساز شود.
البته برخی صاحبخانه ها خدمات آب و برق را به نام خود نگه می دارند. زیرا این موضوع هیچ جریمه ای ندارد. اما اگر این خدمات به نام شما باشند، می توان به راحتی از طریق برنامه های تلفن و بانکداری آنلاین پرداخت کرد.

در ترکیه معمولا قراردادهای اجاره یک ساله تعیین می شود. هنگامی که زمان قرارداد به پایان رسید، اگر هر کدام از طرفین حداقل 15 روز قبل از خاتمه قرارداد قصد خود را اعلام نکرده باشد، قرار داد به طور خودکار برای 1 سال دیگر تمدید می شود.
اگر بخواهید زودتر از زمان اعلام شده قرارداد را فسخ کنید، بهتر است، حداقل 2 ماه قبل آن را اعلام کنید. این اعلام باید به صورت کتبی و محضری باشد. در صورت عدم این کار مالک می تواند شما را مجبور به پرداخت اجاره ماه های باقی مانده کند.

مشکلات اجاره خانه در استانبول برای افراد خارجی

صاحبخانه های ترکیه ای معمولا خانه های خود را به افراد خارجی اجاره نمی دهند. آن ها معمولا به دنبال شخصی هستند، که ملک را طولانی مدت اجاره کند. همچنین می خواهند، مستاجر شخصی باشد، که به او اعتماد کرده و اموال آن ها را به خوبی حفظ کند.
به همین دلیل یافتن خانه در استانبول حدود 6 تا 12 ماه طول می کشد. در صورتی که خانه ای پیدا کنید، باید آمادگی این را داشته باشید، که اجاره کل زمان قرارداد را یک جا پرداخت کنید. در این صورت برخی صاحب خانه ها راضی به اجاره خانه به شما می شوند.

اگر نمی خواهید مکانی را برای 1 سال اجاره کنید، می توانید به دنبال اجاره فصلی املاک باشید. برای اجاره فصلی مناطقی مانند تقسیم استانبول می تواند گزینه مناسبی باشد. این املاک هم به صورت مبله و هم بدون وسیله اجاره داده می شوند. بسته به نیاز خود می توانید برای یک ماه یا حتی 6 ماه در استانبول خانه اجاره کنید.

اگر می خواهید برای مجوز اقامت درخواست دهید، باید آدرس خود را ارائه بدهید. بنابراین در قرارداد اجاره باید نام تمامی افراد بزرگسال ساکن در ملک نوشته شود. اسامی نوشته شده در قرارداد باید با نحوه نوشتن اسامی در گذرنامه یکسان باشد.
حتی گاهی ممکن است، به عنوان بخشی از مستندات کپی کارت شناسایی صاحب خانه را نیز بخواهند. بنابراین باید از قبل مطمئن شوید، صاحب خانه این موضوع را درک کرده و در صورت نیاز مدارک مورد نیاز را به شما ارائه می دهد.  

مشکلات اجاره خانه در استانبول برای افراد خارجی
مشکلات اجاره خانه در استانبول برای افراد خارجی

هزینه ودیعه و اجاره خانه در استانبول

در طول همه گیری چالش جدیدی برای افراد خارجی در ترکیه ایجاد شده است. برخی صاحب خانه ها بین 3 تا 12 ماه اجاره را از قبل گرفته و مبلغی حدود 2 ماه اجاره را به عنوان ودیعه دریافت می کنند.
بهترین روش برای پرداخت ودیعه خانه طبق قوانین ترکیه این است، که با صاحبخانه به بانک رفته و مبلغ مورد نظر را به حساب واریز کنید. در این صورت بانک می تواند با درخواست شما پس از 3 ماه از تاریخ تخلیه ملک، مبلغ را به شما بازگرداند. مگر این که صاحب خانه به بانک اطلاع دهد، که علیه شما شکایت فعالی دارد.

اما اگر مبلغ ودیعه را به صورت نقدی به صاحب خانه پرداخت کنید، امکان سو استفاده از این موضوع وجود دارد. صاحب خانه می تواند زمان تخلیه ملک از بازپرداخت آن امتناع کند.
یک قرارداد اجاره کتبی نیاز به حق تمبر دارد. این هزینه به اندازه در صدی از هزینه اجاره سالانه است و معمولا در ابتدا توسط مستاجر پرداخت می شود. اجاره ماهانه عموما در چند روز اول ماه پرداخت شده و پرداخت ها می تواند به لیر ترکیه یا ارزهای دیگر باشد.

افزایش اجاره سالانه در استانبول

گاهی اوقات پس از اتمام سال بر اجاره بها افزوده می شود. اگر اجاره خود را به لیر ترکیه پرداخت کنید، صاحب خانه نمی تواند اجاره شما را بیش از افزایش سالانه در شاخص قیمت افزایش دهد. افزایش اجاره باید در قرارداد ذکر شود، تا در آینده از مشکلات جلوگیری کند.

افزایش اجاره سالانه در استانبول
افزایش اجاره سالانه در استانبول

قیمت اجاره خانه در استانبول

مهم ترین بخش اجاره خانه در استانبول برآورد قیمت خانه در نقاط مختلف این شهر است. شما باید در انتخاب خانه به بودجه خود، شرایط خانواده و نزدیکی ملک به محل کار دقت کنید. در استانبول مناطق مختلفی برای شرایط مختلف مهاجران وجود دارد. در جدول زیر قیمت اجاره ماهانه در بخش های مختلف استانبول را مشاهده می کنید.

مشخصات ملکتعداد اتاق خوابمنطقهقیمت بر حسب لیر ترکیهقیمت بر حسب دلار آمریکا
پنت هاوس 800 متری6 خوابهسمت اروپاییماهانه 180 هزار لیرماهانه 21 هزار دلار
آپارتمان 130 متری2 خوابهسمت اروپایی (شیشلی)ماهانه 20 هزار لیرماهانه 2300 دلار
آپارتمان 80 متری1 خوابهسمت اروپاییماهانه 15 هزار لیرماهانه 1800 دلار
آپارتمان لوکس کاملا مبله 190 متری3 خوابهسمت اروپایی (ماسلاک)ماهانه 12 هزار لیرماهانه 1400 دلار
آپارتمان 198 متری3 خوابهسمت اروپایی (ماسلاک)ماهانه 13 هزار لیرماهانه 1500 دلار
خانه دوبلکس 145 متری2 خوابهسمت اروپایی (شیشلی)ماهانه 6 هزار لیرماهانه 700 دلار
آپارتمان 85 متری1 خوابهسمت اروپایی (سارییر)ماهانه 4 هزار لیرماهانه 500 دلار
آپارتمان 100 متری2 خوابهسمت اروپایی (زکریا کوی)ماهانه 5500 لیرماهانه 650 دلار
آپارتمان 40 متریبدون اتاق خوابسمت اروپایی (تقسیم)ماهانه 3200 لیرماهانه 400 دلار
خانه مجلل 130 متری3 خوابهسمت اروپایی (سارییر)ماهانه 6500 لیرماهانه 800 دلار
آپارتمان لوکس 150 متری2 خوابه سمت اروپایی (اولوس)ماهانه 11 هزار لیرماهانه 1300 دلار
اجاره خانه 130 متری3 خوابهسمت اروپایی (بشیکتاش)ماهانه 15500 لیرماهانه 1800 دلار
آپارتمان 85 متری2 خوابهسمت اروپایی (شیشلی)ماهانه 7 هزار لیرماهانه 820 دلار

سخن پایانی

اجاره خانه در استانبول و شرایط مهاجران برای اجاره املاک در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه و اجاره خانه در استانبول را دارید، باید با توجه به شرایط خانواده نوع املاک را برای اجاره مشخص کنید. با توجه به مشکل ترافیک در استابول باید به موقعیت خانه و دسترسی به حمل و نقل عمومی توجه شود.
در این مطلب شرایط اجاره خانه در استانبول برای مهاجران، مفاد قرارداد اجاره، مراحل اجاره خانه و هزینه های جانبی به طور کامل توضیح داده شد. همچنین قیمت روز اجاره خانه در مناطق مختلف استانبول در جدولی قید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط اجاره خانه در استانبول می توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، مطرح کرده و پاسخ آن ها را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول

انواع خانه برای اجاره در استانبول کدامند؟

در استانبول گزینه های اقامتی متعددی از جمله آپارتمان، خانه یا ویلاهای لوکس وجود دارد. قیمت اجاره ملک با توجه به نوع ملک، کیفیت محل سکونت و همچنین سن بنا و امکاناتی مثل پارکینگ متفاوت است. در استانبول می توان خانه ها و آپارتمان های مبله یا غیر مبله را پیدا کرد. و…

شرایط اجاره خانه در استانبول چیست؟

قیمت ملک در ترکیه توسط دولت تعیین می شود و در طول سال ثابت است. در آغاز هر سال مقداری به این قیمت افزوده می شود. در ترکیه پول پیش چیزی شبیه به ایران پرداخت نمی شود.
تنها صاحب خانه در زمان اجاره ودیعه ای به مبلغ حدود 2 یا 3 ماه هزینه اجاره ماهانه دریافت می کند. این هزینه به دلیل امکان خسارت به خانه و پرداخت این ضررها دریافت می شود.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
کار در ترکیه کار در ترکیه

کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

نظرات کاربران
Call Now Button