آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه 2 آزمون مهم برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزشی ترکیه محسوب می شوند. در این مطلب این 2 آزمون را به طور دقیق بررسی می کنیم. متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه دارند، احتمالا با این قبیل سوالات مواجه می شوند.

زمان و محل برگزاری آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه به چه صورت است؟ شرایط شرکت در این 2 آزمون چگونه است؟ نحوه ارائه سوالات در آزمون YOS و SAT ترکیه چگونه است؟ برای پذیرش در کدام دانشگاه ها شرکت در آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه ضروری است؟

آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه

آزمون YOS ترکیه چیست؟

آزمون YOS آزمونی مخصوص دانشجویان خارجی است، که تصمیم دارند، در ترکیه تحصیل کنند. دانشجویان خارجی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در هر یک از دانشگاه های ترکیه باید مراحلی را طی کنند.
یکی از شرایط مهم برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه شرکت در آزمون YOS است. این آزمون مخفف کلمه Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı به معنای آزمون دانشجویان خارجی است.

در سال 1981 وزارت تحصیلات عالی ترکیه اعلام کرد، دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند، باید در آزمونی به نام آزمون YOS شرکت کنند.
این آزمون تنها در کشور ترکیه شناخته شده است. هر ساله حدود 5000 دانشجوی خارجی برای تحصیل در ترکیه در این آزمون ثبت نام می کنند. دانشجویانی که حداقل نمره مورد قبول را کسب کنند، می توانند، برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه اقدام کنند.

تا سال 2011 آزمون YOS در ژوئن هر سال توسط OSYM (مرکز انتخاب و استقرار دانشجو) برگزار می شد. بر اساس مصوبه هیئت مدیره OSYM که در تاریخ 21/01/2010 تصویب شد، آزمون YOS از محدوده OSYM خارج شد و به دانشگاه ها منتقل شد.
زیرا سوالات این آزمون از نظر دانشگاه ها استاندارد نبود. در حال حاضر دانشگاه های زیادی در ترکیه هستند، که آزمون YOS برگزارشده توسط دانشگاه های دیگر را می پذیرند. اما دانشگاه هایی هم وجود دارند، که نتایج آزمون سایر دانشگاه ها را قبول نمی کنند.

آزمون یوس در ترکیه چگونه برگزار می شود؟

دانشجویان خارجی برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه ابتدا باید در آزمون یوس ثبت نام کنند. به همین منظور، دانشگاه موردنظر در ایمیل هر دانشجوی متقاضی آزمون، مراحل درخواست آزمون، تاریخ امتحان و هزینه آزمون را اعلام می کند.
هزینه ثبت نام از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متقاوت است و از 30 دلار تا 100 دلار متغیر می باشد. برای پرداخت هزینه آزمون 2 راه وجود دارد. شما می توانید، با انتقال مبلغ به حساب بانکی دانشگاه یا از طریق کارت اعتباری این کار را انجام دهید.

آزمون یوس در ارگان های مربوط به دانشگاه های ترکیه برگزار می شود. نتایج آزمون به مدت 2 سال اعتبار دارد. نمرات مورد قبول در هر دوره متفاوت است و نمی توان به طور دقیق حداقل نمره مورد نیاز را بیان کرد. ممکن است، دو دانشجو با نمره یکسان در آزمون YOS در 2 بخش مختلف دانشگاه پذیرفته شوند.
اما به طور کلی حداقل نمره بین 40 تا 70 متغیر است. بیشتر متقاضیان برای شرکت در این آزمون از کشورهای آذربایجان، ایران، ترکمنستان، یونان، بلغارستان هستند.

آزمون یوس در ترکیه چگونه برگزار می شود؟

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون یوس

از آن جایی که هر دانشگاه به طور اختصاصی آزمون یوس را برگزار می کند، نمی توان تاریخ مشخصی برای ثبت نام و شرکت در آزمون اعلام کرد و این موضوع به ترجیحات دانشگاه مورد نظر بستگی دارد.
اما به طور کلی ثبت نام در آزمون YOS در ماه اول تا پنجم سال انجام شده و این آزمون عموما یکبار در سال برگزار می شود. برای اطلاع از زمان دقیق برگزاری آزمون باید وبسایت مربوط به دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید.

محل برگزاری آزمون YOS ترکیه

این آزمون در بسیاری از مناطق داخل ترکیه و خارج از این کشور برگزار می شود. مراکز آزمون توسط دانشگاه ها تعیین می گردد. دانشجو می تواند با توجه به موقعیت خود محل آزمون مناسبی را انتخاب کند.
برای شرکت در آزمون YOS می توانید از طریق وبسایت رسمی دانشگاه اقدام کنید. محل برگزاری آزمون در دانشگاه های مختلف، تفاوت دارد. در ادامه مراکز آزمون مربوط به 2 دانشگاه استانبول و SÜLEYMAN DEMİREL را به طور مختصر نام می بریم.

دانشگاه استانبول:

  • ترکیه / آدانا
  • ترکیه / آنکارا
  • ترکیه / ادیرنه
  • ترکیه / ارزروم
  • ترکیه / استانبول
  • ترکیه / ازمیر
  • ترکیه / ماردین
  • ترکیه / ترابزون
  • ترکیه / وان
  • قزاقزستان / آلماتی
  • اردن / امان
  • آذربایجان / باکو
  • افغانستان / کابل
  • پاکستان / لاهور
  • ازبکستان / تاشکند

دانشگاه SÜLEYMAN DEMİREL:

  • ترکیه / اسپارتا
  • ترکیه / استانبول
  • ترکیه / آنکارا
  • ترکیه / ازمیر
  • ترکیه / هاتای
  • ترکیه / وان
  • افغانستان / کابل، مزار شریف
  • آلمان / برلین، دورتموند، دویسبورگ، کلن، اوبرهاوزن
  • اتریش / لینز، وین
  • آذربایجان / باکو
  • بنگلادش / داکا
  • بلژِیک / مونس
  • فرانسه / پاریس، لیون
  • هلند / آمستردام
  • لبنان / بیروت
  • روسیه / مسکو
  • عربستان سعودی / جده، مدینه، ریاض، طائف
  • یونان / کوموتینی
محل برگزاری آزمون YOS ترکیه

نحوه ارائه سوالات در آزمون یوس ترکیه

آزمون YOS به زبان ترکی می باشد و شامل دو بخش است. بخش اول مربوط به مهارت های پایه و بخش دوم مهارت زبان های زبان فرد سنجیده می شود. مهارت های پایه و مقدماتی به ریاضیات و هندسه مربوط است.

نمره این بخش از آزمون قدرت تفکر انتزاعی دانشجویان را ارزیابی می کند. با توجه به نمرات کسب شده در این بخش و رتبه بندی نمرات، در گروه های کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرش انجام می شود. در برخی دانشگاه ها این بخش شامل سوالات مربوط به فیزیک، شیمی، تاریخ و جغرافیا نیز می شود.

عموما محتوای این آزمون شامل آزمون مهارت های پایه 45 سوال، ریاضی 30 سوال و هندسه 5 سوال است. زمان امتحان تقریبا بین 100 تا 150 دقیقه برنامه ریزی می شود.

شرایط درخواست برای شرکت در آزمون YOS ترکیه

دانشجویانی که قصد شرکت در آزمون YOS را دارند، باید از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشند. نوع مدرسه و منطقه آن در پذیرش دانشجویان تاثیری ندارد. تنها نکته مهم معادل بودن مدرک با دیپلم تحصیلات متوسطه ترکیه است. این آزمون مختص دانشجویان خارجی بوده و فقط این دانشجویان می توانند در آن شرکت کنند.

دانشجویانی که بدون ارائه مدرک دبیرستان در آزمون YOS شرکت کرده اند، می توانند برخی دانشگاه های ترکیه را انتخاب کنند. اما لازم است، در طول تحصیل سندی مبنی بر پایان دوره دبیرستان به دانشگاه ارائه دهند. در غیر این صورت نمی توانند تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان برسانند.

دانشجویان خارجی با توجه به معیارهای تعیین شده توسط دانشگاه مورد نظر به طور کامل ارزیابی می شوند. در ترکیه هر دانشگاه و موسسه آموزشی شرایط متفاوتی برای پذیرش دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است.
برای اطلاع دقیق در مورد شرایط دانشگاه مورد نظر باید به وبسایت رسمی آن دانشگاه مراجعه کنید. اما به طور کلی افراد با شرایط زیر امکان شرکت در آزمون یوس را ندارند.

  • افرادی که تابعیت ترکیه یا جمهوری قبرس شمالی را دارند.
  • افرادی که از انستیتوی آموزش عالی ترکیه اخراج شده اند.
  • افرادی که به دلیل تقلب در آزمون های سال های قبل از پذیرش منع شده اند.
  • متقاضیان تحصیل در ترکیه از طریق توافق نامه های فرهنگی یا برنامه های تبادل دانشجو (موارد این چنینی)
  • کسانی که از کشور خود برای تحصیل در ترکیه بورسیه دریافت کرده اند.
  • افرادی که قبلا به امکانات آموزش عالی دسترسی داشته اند.

افرادی که تابعیت مضاعف دارند، (یکی از تابعیت ها ترکیه ای است) برای شرکت در آزمون ابتدا باید از تابعیت خود انصراف دهند.

شرایط درخواست برای شرکت در آزمون YOS ترکیه

کدام دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون YOS دانشجو می پذیرند؟

بیشتر دانشگاه های ترکیه حق ثبت نام در دانشگاه با آزمون YOS را برای داوطلبان فراهم کرده اند. در لیست زیر برخی از دانشگاه های ترکیه که امکان ثبت نام از طریق شرکت در آزمون یوس وجود دارد، را نام برده ایم.

دانشگاه آنکارادانشگاه علم و فناوری Adana Alparslanدانشگاه ادیمان
دانشگاه Afyon Kocatepeدانشگاه AfyonKarahisarدانشگاه Agri Ibrahim Cecen
دانشگاه آماسیادانشگاه آکدنیزدانشگاه ارداهان
دانشگاه Artvin Coruhدانشگاه Balikesirدانشگاه Bartin
دانشگاه Batmanدانشگاه Bayburtدانشگاه Bingol
دانشگاه Bitlis Erenدانشگاه Burdur Mehmet Akif Ersoyدانشگاه فنی بورسا
دانشگاه Gaziantepدانشگاه علمی کاربردی اسپارتادانشگاه استانبول
دانشگاه مرمرهدانشگاه رجب طیب اردوغاندانشگاه فنی یلدیز

دانشگاه های ذکر شده، از طریق آزمون YOS دانشجو می پذیرند. هر دانشگاهی به طور مجزا آزمون YOS را برگزار می کند. اما برخی از دانشگاه ها آزمون یوس دانشگاه های دیگر را می پذیرند.

به عنوان مثال: آزمون YOS دانشگاه استانبول، آزمون Yun Kunib ، آزمون YOS دانشگاه آنکارا و آزمون YOS دانشگاه فنی Yildiz در برخی از دانشگاه های مشخص پذیرفته می شوند. به همین دلیل باید وب سایت دانشگاهی را که می خواهید در آن درخواست دهید بررسی کنید، تا بدانید کدام آزمون های یوس مورد قبول هستند.
برخی از دانشگاه ها هیچ آزمون YOS را غیر از آزمون خود نمی پذیرند. به عنوان مثال: دانشگاه استانبول نتایج آزمون YOS دانشگاه های دیگر را قبول نمی کند.

آزمون SAT ترکیه چیست؟

بسیاری از دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، در مورد آزمون SAT با سوالاتی روبرو می شوند. نام این آزمون به اختصار از کلمه Scholastic Assessment Test گرفته شده است و به معنای تست ارزیابی تحصیلی می باشد. هدف از این آزمون سنجش میزان آمادگی دانش آموزان دبیرستان برای ورود به دانشگاه است.

این آزمون علاوه بر ترکیه در کشورهایی مثل مصر و عربستان سعودی نیز مورد تایید بوده و برای ورود به دانشگاه برگزار می شود. دانشگاه های معتبر آمریکا و دانشگاه های بین المللی اروپا نیز در مقطع کارشناسی از طریق این آزمون دانشجویان را ارزیابی می کنند.

آزمون SAT ترکیه چیست؟

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون ست ترکیه

آزمون ست در هر سال حدود 7 بار برگزار می شود. برای ثبت نام در این آزمون می توان از طریق پست و یا به صورت آنلاین اقدام کرد. ثبت نام باید حداقل 1 ماه قبل از تاریخ آزمون انجام شود.
در صورتی که می خواهید، مدارک خود را از طریق پست ارسال کنید، باید یک هفته زودتر از ثبت نام آنلاین اقدام کنید. زیرا فرآیند ثبت نام در این حالت بیشتر زمان می برد.

محل برگزاری آزمون SAT ترکیه

آزمون SAT در کشورهای زیادی برگزار می شود و شما می توانید، نزدیک ترین مرکز آزمون را با توجه به موقعیت خود انتخاب کنید. این آزمون متاسفانه در ایران برگزار نمی شود. افراد متقاضی باید برای شرکت در آزمون به ترکیه، آذربایجان یا امارات سفر کنند.
این آزمون سالانه 6 تا 7 بار در کشورهای مختلف برگزار می شود. در جدول زیر مراکز آزمون در ترکیه را عنوان کرده ایم.

شهرمرکز آزمون
آنکاراAnkara Ataturk Lisesi Bilkent Laboratuvar TED Ankara Koleji HS Private Bestepe Anatolian HS
استانبولمدرسه Enka مدرسه Eyuboglu دبیرستان FMV Enerkoy Isik مدرسه Hisar Hisar Irmak Okullari مدرسه Istanbul inti Community
ازمیرOzel Oguzhan Ozkaya Anadolu Lisesi Ozel Ege Lisesi
بورساTED Bursa Coll
کوجالیدبیرستان Tevitol – TEV Inanc
توکاتکالج Tokat Bahcesehir

شرایط شرکت در آزمون SAT ترکیه

در روز برگزاری آزمون حتما باید مدرک شناسایی خود را همراه داشته باشید. در غیر این صورت امکان شرکت در آزمون برای شما وجود ندارد. مدرک شناسایی یا باید توسط دولت صادر شده باشد و یا توسط مدرسه ای که در حال حاضر در آن تحصیل می کنید.
مدارک صادر شده توسط مدرسه باید مربوط به سال تحصیلی قبل تا دسامبر سال جاری باشد. مدرک شناسایی قبل از این تاریخ اعتباری ندارد. مدرک شناسایی قابل قبول پاسپورت معتبر است.

ارائه کپی مدارک به هیچ وجه قابل قبول نیست. در روز آزمون باید یک قطعه عکس نیز همراه داشته باشید. عکس مورد نظر باید با ظاهر شما در روز آزمون تطابق داشته باشد.

شرایط شرکت در آزمون SAT ترکیه

کدام دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون ست دانشجو می پذیرند؟

آزمون SAT توسط Colleges Board در سراسر جهان از جمله ترکیه ارائه می شود. در این بخش لیستی از دانشگاه های ترکیه که از طریق آزمون ست دانشجو می پذیرند، عنوان شده است.

  • دانشگاه آنکارا / ترکیه
  • دانشگاه Bilkent / ترکیه
  • دانشگاه Bogazici / ترکیه
  • پردیس دانشگاه Hacettepe Beytepe / ترکیه
  • دانشگاه Bilgi استانبول / ترکیه
  • دانشگاه Medipol استانبول / ترکیه
  • دانشگاه Koc / ترکیه
  • دانشگاه فنی خاورمیانه / ترکیه
  • دانشگاه Ozyegin / ترکیه
  • دانشگاه Sabanci / ترکیه
  • دانشگاه Sakarya / ترکیه
  • دانشگاه Yeditepe / ترکیه

نحوه ارائه سوالات در آزمون SAT ترکیه

این آزمون شامل 2 بخش می باشد. بخش اول مربوط به ریاضیات و بخش دوم مربوط به مهارت زبان است. بخش ریاضیات شامل 58 سوال چند گزینه ای است و در 38 سوال آن استفاده از ماشین حساب مجاز است.
بخش مهارت زبان خود شامل دو بخش می شود. یک بخش مربوط به خواندن و دستور زبان بوده و شامل 52 سوال چند گزینه ای است. در این بخش متون و عباراتی در زمینه علمی و ادبی ارائه می شود.

بخش دوم آن مربوط به نوشتن و مهارت گرامری زبان است. سوالات این بخش مربوط به گرامر، معنی لغات و مهارت ویرایش می باشد.
این بخش 44 سوال دارد. یک بخش هم مربوط به مقاله نویسی بوده، که نوشتن آن اختیاری است و دانشجو می تواند، با توجه به موضوع ارائه شده، مقاله ای بنویسد.

نحوه ارائه سوالات در آزمون SAT ترکیه

مدت زمان آزمون ست 3 ساعت است و در صورتی که دانشجو به سوالات مربوط به مقاله پاسخ دهد، 50 دقیقه به زمان آزمون اضافه می شود. مجموعا کل مدت زمانی که دانشجو در آزمون شرکت می کند، 3 ساعت و 50 دقیقه است.

نمرات هر بخش ریاضیات و مهارت زبان بین 200 تا 800 است. بنابراین به طور کلی دانشجویان نمرات 400 تا 1600 را می توانند، به دست آورند. قسمت مقاله نویسی نمره جداگانه داشته و از 1 تا 6 نمره لحاظ می شود.

تفاوت آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه

آزمون YOS مناسب متقاضیانی است، که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند و در دبیرستان های خارج از کشور تحصیلات خود را گذرانده اند.
در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های برجسته ترکیه و سایر کشوهای جهان را دارید، فارغ از ملیت خود می توانید با شرکت در آزمون SAT برای پذیرش در این دانشگاه ها اقدام کنید. البته آزمون SAT خود دو نوع می باشد؛
شامل آزمون SAT1 و آزمون SAT2. آزمون SAT1 یک آزمون عمومی بوده و مدت زمان آن سه ساعت و نیم است. دانشگاه های ترکیه این آزمون را قبول داشته و برای پذیرش در آن دانشگاه ها نمره آزمون SAT1 مورد نیاز است.

مهم ترین تفاوت 2 آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه در زبان آن ها است. در صورتی که به زبان انگلیسی تسلط دارید، بهتر است از طریق شرکت در آزمون SAT برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه اقدام کنید.
اما در صورتی که به زبان ترکی تسلط داشته و می خواهید به این زبان تحصیل کنید، پیشنهاد می شود از طریق شرکت در آزمون YOS اقدام کنید. آزمون SAT یک آزمون بین المللی بوده، اما آزمون YOS تنها در ترکیه اعتبار دارد

این نکته را باید در نظر داشته باشید، تعداد دانشگاه هایی که نمره آزمون YOS  را قبول می کنند، بسیار بیشتر از دانشگاه هایی است، که آزمون SAT را قبول می کنند.

تفاوت آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه

سخن پایانی

آزمون YOS و SAT ترکیه دو آزمون مهم به منظور پذیرش در دانشگاه های ترکیه است. در این مطلب شرایط شرکت در آزمون YOS و  SAT ترکیه مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جامع در مورد نحوه شرکت در آزمون و نحوه نمره دهی ارائه شد.
تفاوت های آزمون YOS و SAT ترکیه به همراه محل و زمان برگزاری دو آزمون عنوان شد. در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را داشته، باید این دو آزمون را بررسی کرده و با توجه به شرایط دانشگاه و رشته تحصیلی خود برای ثبت نام در یکی از دو آزمون آماده شوید.

سوالات متداول

محل برگزاری آزمون یوس ترکیه کجاست؟

این آزمون در بسیاری از مناطق داخل ترکیه و خارج از این کشور برگزار می شود. مراکز آزمون توسط دانشگاه ها تعیین می گردد. دانشجو می تواند با توجه به موقعیت خود محل آزمون مناسبی را انتخاب کند.

تفاوت آزمون yos و آزمون sat ترکیه چیست؟

مهم ترین تفاوت 2 آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه در زبان آن ها است. در صورتی که به زبان انگلیسی تسلط دارید، بهتر است، از طریق شرکت در آزمون SAT برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه اقدام کنید.
اما در صورتی که به زبان ترکی تسلط داشته و می خواهید به این زبان تحصیل کنید، پیشنهاد می شود از طریق شرکت در آزمون YOS اقدام کنید.

کدام دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون ست دانشجو می پذیرند؟

  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه Bilkent
  • دانشگاه Bogazici
  • دانشگاه Hacettepe Beytepeدانشگاه Bilgi استانبول
  • دانشگاه Medipol استانبول
  • 5/5 - (1 امتیاز)
    مقالات مشابه
    آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی

    اگر قصد مهاجرت دارید یا آرزوی کار و یا تحصیل در خارج از کشور را دارید، باید حتماً قبل از هر ا...

    آزمون تافل (TOEFL) آزمون تافل (TOEFL)

    آزمون تافل (TOEFL) برگرفته از سر واژگان Test of English as a Foreign Language به معنای آزمون انگلیسی به عنوان ز...

    آموزش زبان فرانسه آموزش زبان فرانسه

    آموزش زبان فرانسه در روند مهاجرت تأثیر بسزایی دارد و کمک می کند تا متقاضیان مهاجرت، بتوانن...

    نظرات کاربران
    صدرا

    با سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم که ازمون ست در کدام ماه های شمسی برگزار میشود و ایا تعداد محدودیت شرکت دارد یا خیر؟ و اینکه من در بسیاری از سایت ها خواندم که دانشگاه استانبول و دانشگاه جراح پاشا از طریق ست هم دانشجو می پذیرند ایا این خبر صحت دارد یا خیر؟ و سوال اخر اینکه اگر این دو دانشگاه(دانشگاه استانبول و جراح پاشا) از طریق ست قبولی دارند باید در ازمون ست حداقل چه نمره ای بدست بیاوریم (برای سه رشته پزشکی-دندان و دارو)؟ با تشکر

    آتیه آفرینان

    با سلام. آزمون ست 6 ماه در سال برگزار می شود (هر 2 ماه یکبار) و محدودیت تعداد شرکت ندارد. بله درسته این 2 دانشگاه و تقریبا همه دانشگاه های ترکیه که ارائه رشته به زبان انگلیسی دارند از طریق آزمون ست دانشجو می پذیرن. نمره هم باید 1250 به بالا باشد.

    مشاهده نظرات بیشتر
    Call Now Button