در کشور آلمان نیز همانند کشور ایران کالج های دانشگاهی برحسب رشته تحصیلی متفاوت می باشند . این تقسیم بندی براساس رشته دانشگاهی است و معمولا براساس رشته ی دانشگاهی که فرد در ایران قبول شده و یا در حال تحصیل می باشد، کالج مورد نظر به فرد اختصاص داده می شود . به عنوان مثال اگر فرد متقاضی در رشته های مجموعه پزشکی و حتی زیست شناسی در دانشگاه های ایران قبول شود بایستی در کالج و دوره ای به نام M-Kurs که درس های آن متناسب با رشته ی زیست شناسی می باشد، شرکت نماید و یا به عبارتی پذیرش از کالج در دوره M-Kurs برای فرد صادر می گردد . البته این اجبار وجود ندارد که حتما در همان رشته ای که در ایران قبول شده است در همان رشته تحصیل در آلمان تحصیل نماید . ( کالج‌ ها در آلمان )

دوره‌ یک ساله کالج در آلمان غالبا رایگان می باشد . این دوره‌ها را می‌توان با دوره‌ی پیش دانشگاهی در ایران مقایسه کرد. شرکت در دوره‌های کالج برای دو دسته از علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان پیش از پذیرش از دانشگاه الزامی است.
دسته‌ی اول داوطلبانی هستند که پس از ورود به دانشگاه‌ های ایران و گذراندن چند ترم تحصیلی، دانشگاه را‌‌ رها کرده‌اند و مدرک پایانی تحصیل (کار‌شناسی) دریافت نکرده‌اند.
دسته‌ی دوم شامل افرادی می‌شود که پس از دوران تحصیلات متوسطه بدون تحصیل در دانشگاه‌های ایران، قصد ورود به دانشگاه‌ های آلمان را دارند. این افراد نیز به شرط قبولی در آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی ایران می‌توانند برای ورود به دوره‌های کالج در آلمان اقدام کنند.

همچنین اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور آلمان دارید می توانید مقاله ” تحصیل در آلمان ” را مطالعه نمایید.

هدف از شرکت در دوره‌های کالج برای هر دو دسته از داوطلبان، هم‌سطح شدن مدرک تحصیلی آن‌ها با افرادی است که مدرک دیپلم خود را از مدارس آلمان دریافت کرده‌اند. البته در ارتباط با داوطلبان دسته اول، گذراندن دو ترم تحصیلی در دانشگاه دولتی برای معافی از دوره کالج کفایت می‌کند . دوره های کالج های دانشگاهی آلمان بسته به رشته تحصیلی می توانند به انواع زیر تقسیم شوند :

  • دوره M-Kurs : برای تمام افرادی است که قصد دارند میخواهند در دانشگاه های آلمان در رشته های پزشکی ،دندانپزشکی، داروسازی ژنتیک ،زیست شناسی، داروسازی، شیمی دارو، و کلیه زیر مجموعه های پزشکی تحصیل کنند. دروس این دوره شامل زبان آلمانی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی می باشد .
  • دوره T-Kurs : برای افرادی است که قصد دارند در رشته های ریاضی،فیزیک، شیمی و یا رشته های مهندسی بخوانند (رشته ای مانند رشته ی ریاضی-فیزیک در ایران ) . دورس این دوره شامل زبان آلمانی, ریاضی, فیزیک و شیمی می باشد.
  • دوره W-Kurs : این دوره برای افرادی می باشد که قصد تحصیل در رشته های اقتصاد ، مدیریت ، علوم اجتماعی و … بخوانند. دروس دوره: زبان آلمانی, ریاضی, اقتصاد, تاریخ جغرافی سیاست, زبان انگلیسی را دارند .
  • دوره G&S-Kurs : این دوره برای افرادی می باشد که قصد تحصیل در رشته های علوم انسانی و یا رشته های مرتبط با زبان را دارند .

شما می توانید برای مهاجرت به آلمان مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به آلمان” را مطالعه فرمایید .

کالج های دانشگاهی در آلمان
کالج های دانشگاهی در آلمان

کالج های دانشگاهی در آلماندروس کالج های دانشگاهی در آلمان

دروس کالج های دانشگاهی در آلمان در جدول زیر آمده است :

 M-KursT-KursW-Kurs
Deutsch۱۰ Stunden۱۰ Stunden۱۰ Stunden
Mathematik۵ Stunden۸ Stunden۸Stunden
Physik۵ Stunden۸ Stunden 
Chemie۵ Stunden۴ Stunden 
Biologie۵ Stunden  
Wirtschaft (VWL + BWL)  ۸ Stunden
Geschichte, Geographie, Politik  ۴ Stunden
Englisch  ۴ Stunden
Informatik۲ Stunden۲ Stunden۲ Stunden

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در آلمان ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان و مطالعه مقاله ” اقامت در آلمان” است .

کالج های دانشگاهی در آلمان – دوره های کالج در آلمان

شرط اول ورود به دوره های کالج در آلمان دانستن زبان آلمانی در سطح B1  می باشد . داوطلبان بایستی مدرک دال بر تسلط به زبان آلمانی در سطح ذکر شده را پیش از درخواست پذیرش از کالج دریافت کرده باشند. به عبارتی شروع به یادگیری زبان آلمانی بایستی از ایران صورت گیرد. یکی از واحدهایی که به طور یکسان در تمامی دوره‌ های کالج ارائه می‌شود، واحد زبان آلمانی می باشد اما با این حال تسلط مقدماتی به زبان به هنگام ارسال مدارک الزامی است.
پس از ارسال مدارک و دریافت پذیرش از کالج، داوطلب می‌بایست با مراجعه به سفارت آلمان در تهران جهت اخذ ویزای دانشجویی اقدام نماید. لازم به ذکر است ثبت نام در دوره‌های کالج با ویزای توریستی آلمان و یا تبدیل ویزای توریستی به دانشجویی در آلمان ممکن نیست و بایستی داوطلب با ویزای دانشجویی برای شرکت در دوره‌های کالج به آلمان سفر نماید.
محل و زمان ارسال مدارک نیز از جمله نکات مهم برای متقاضیان شرکت در دوره‌ های کالج است. ارسال مدارک به برخی از کالج‌ ها در آلمان به صورت مستقیم صورت می‌گیرد.از همین رو داوطلبان می‌توانند پیش از ارسال مدارک از طریق مکاتبه با کالج از زمان ارسال و مدارک لازم مطلع شوند. زمان ارسال مدارک در همه کالج‌ ها در آلمان یکسان نیست .در مورد کالج های تحت پوشش دانشگاه‌ های شهر محل تحصیل مدارک را می‌بایست مستقیم به دانشگاه ارسال کرد. توصیه می‌شود داوطلبان پیش از ارسال مدارک در مکاتبه مستقیم با دانشگاه و یا کالج شهر محل تحصیل از مرکز ارسال مدارک مطلع شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
انواع کالج های کشور بلغارستان انواع کالج های کشور بلغارستان

انواع کالج های کشور بلغارستان کشور بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که در سال 200...

انواع کالج های کشور بلژیک انواع کالج های کشور بلژیک

انواع کالج های کشور بلژیک کشور بلژیک ، کشوری در غرب اروپا می باشد که با کشورهای فرانسه ، لوک...

انواع کالج های کشور لتونی انواع کالج های کشور لتونی

انواع کالج های کشور لتونی امروزه اغلب افراد در سراسر دنیا خواهان ادامه تحصیل در کشورهای پی...

نظرات کاربران
Call Now Button