کار در چک و شرایط اخذ ویزای کار چک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قصد مهاجرت به چک از طریق کار را دارید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. شرایط کار در چک برای ایرانیان چگونه است؟ آیا برای کار در چک به مدرک تحصیلی نیاز است؟
کار در چک برای ایرانیان و نحوه درخواست ویزای کار چک در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته. همچنین مدارک لازم برای کار در چک و متوسط حقوق مشاغل مختلف در این کشور توضیح داده شده. اگر قصد کار در چک را دارید، باید با وکیل مهاجرت به چک مشورت کرده و با ارائه مدارک کامل و انجام کلیه مراحل لازم ویزای کار این کشور را دریافت کنید.

کار در چک

چک یا جمهوری چک کشوری در حوزه اتحادیه اروپا و حوزه کشورهای شینگن می باشد. این کشور در مرکز اروپا واقع شده است. این کشور در رتبه 115 در میان کشورهای بزرگ جهان قرار دارد. زبان رسمی در چک زبان اسلاوی یا چکی است. آب و هوای چک برای مهاجرت کاملا مناسب بوده و معتدل و مرطوب است. زمستان های سرد و تابستان های گرم و معتدل از خصوصیات آب و هوایی این کشور است.
افراد زیادی تمایل دارند، برای مهاجرت به چک از طریق کار اقدام کنند. اقتصاد در حال رشد چک در سال های اخیر باعث افزایش تعداد مهاجران شده است. افراد خارجی که به چک مهاجرت کرده اند، از تعادل زندگی و کار در این کشور راضی هستند.
کارفرمایان در چک از لحاظ مزایای شغلی، روزهای تعطیل و محیط کار امن شرایط مطلوبی را برای کارمندان ارائه می دهند. شایان ذکر است، در حال حاضر نرخ بیکاری در این کشور در کمترین میزان خود قرار دارد و بسیاری از جوانان به راحتی وارد بازار کار می شوند و در نهادهای تجاری مدرن با امکانات فراوان برای یادگیری، رشد و کار و در یک محیط بین المللی فعالیت می کنند.

کار در چک برای ایرانیان
کار در چک

روش های کار در چک

به طور معمول کار در چک برای ایرانیان نیاز به اجازه اقامت و اجازه کار در چک دارد. با اخذ ویزای چک می توانید وارد این کشور شوید. اما برای کار و زندگی در چک باید اجازه اقامت و کار داشته باشید.
شهروندان و افراد مقیم اتحادیه اروپا و دانشجویان تمام وقت در دانشگاه های چک می توانند آزادانه به بازار کار چک دسترسی داشته باشند. اما افراد خارج از اتحادیه اروپا باید از طریق job offer (پیشنهاد شغلی) اقدام کنند. جاب آفر در نهایت منجر به اخذ کارت آبی (Blue Card) واخذ کارت کارمندی می شود.

روش های کار در چک


اخذ کارت آبی برای افرادی مناسب است، که می خواهند در مشاغلی با تحصیلات بسیار بالا فعالیت کنند. تحصیلات در این روش حداقل باید 3 سال باشد. حقوق چنین مشاغلی باید از متوسط حقوق ملی 1.5 برابر بیشتر باشد. اما کارت کارمندی برای دیگر مشاغل قانونی کاربرد دارد.
برای دریافت کارت آبی یا کارت کارمندی باید آن جایگاه شغلی به مدت 30 روز برای شهروندان اتحادیه اروپا و افراد خانواده آن ها آگهی شود. در صورتی که نیروی کار واجد شرایط در اتحادیه اروپا پیدا نشد، می توان برای افراد غیر اتحادیه اروپا این شغل را اعلام کرد.

شرایط کار در چک

در روش های ذکر شده کار در چک برای ایرانیان باید کارفرمایی در چک آماده استخدام افراد خارجی باشد و اقدامات لازم برای تنظیم اسناد و استخدام این افراد را انجام دهد. وزارت کار و امور اجتماعی چک ده ها هزار فرصت شغلی برای افراد خارجی معرفی می کند. شما می توانید با جستجو در میان این مشاغل برای کارفرمای مورد نظر خود ایمیل فرستاده یا تماس بگیرید.
قبل از هر گونه اقدام حتما رزومه ای استاندارد و قوی تهیه کنید، تا برای کارفرما ارسال شود. شما می توانید در آگهی مربوطه نوع کار در چک را مشاهده کنید. برای برخی مشاغل نیاز به کارت آبی بوده و استخدام در برخی با کارت کارمندی انجام می شود. شما همچنین می توانید مشخصات خود را ثبت کنید، تا کارفرمایانی که به دنبال استخدام فرد خارجی هستند، با شما تماس بگیرند.
دوره اعتبار کارت آبی 3 ماه بیشتر از تاریخ ذکر شده در قرارداد است و حداکثر مدت اعتبار آن 2 سال می باشد. می توان این کارت را در قلمرو چک در وزارت کشور تمدید کرد. کارت کارمندی نیز حداکثر به مدت 2 سال اعتبار داشته و در صورتی که شرایط مربوط به کارت کارمندی هنوز وجود داشته باشد، قابل تمدید است.

شرایط کار در چک
شرایط کار در چک

مدارک مورد نیاز کار در چک

برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا و امکان کار در چک باید مدارکی را جمع آوری کنید. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر
  • سندی که محل اقامت شما را تایید کند.
  • عکس
  • قرارداد استخدام در جایگاه شغلی با مهارت بالا برای حداقل یک سال و ساعات کار هفتگی که در قانون تعیین شده است. همچنین باید میزان حقوق در قرارداد ذکر شود. حقوق ماهانه یا سالانه ذکر شده باید 1.5 برابر متوسط حقوق اعلام شده در وزارت کار و امور اجتماعی باشد.
  • اسناد مربوط به سطح بالای مهارت ها مثل مدارک تحصیلی
  • اثبات عدم سوء پیشینه
  • گواهی پزشکی

کلیه اسناد و مدارک مورد نظر باید توسط مترجم معتبر به زبان چک ترجمه شود. مدارک اصلی به همراه ترجمه و کپی آن ها باید به سفارت ارائه گردد. در زمان ارائه اسنادی مثل قرارداد کارفرما نباید از تاریخ صدور آن ها بیش از 180 روز گذشته باشد. هزینه اخذ کارت آبی 239 دلار آمریکا است.
مدارک لازم برای دریافت کارت کارمندی چک مشابه مدارک اخذ کارت آبی می باشد. با این تفاوت که نیازی به اثبات حقوق 1.5 برابری نیست و تنها باید طبق شرایط ذکر شده در توافق نامه صلاحیت های شخص متقاضی اثبات شود. هزینه درخواست کارت کارمندی نیز همانند کارت آبی 239 دلار آمریکا است.

مشاغل و مناطق محبوب در چک

به طور کلی بخشی که رشد و پیشرف زیادی در چک داشته است، مربوط به حوزه امور مالی، فناوری اطلاعات، گردشگری و تولید در زمینه خودرو می باشد. این روند صعودی باعث جذب متخصصان زیادی از سراسر جهان شده است. برخی دیگر از موقعیت های شغلی که باعث مهاجرت افراد خارجی به این کشور شده است، شامل خدمات مشتری، فروش، بازاریابی، مدیریت حساب و توسعه تجارت و فناوری اطلاعات می باشد.
محبوب ترین شهر برای مهاجرانی که در چک مشغول به کار شده اند، شهر پراگ است. از دیگر شهرهای محبوب می توان به برنو و استراوا اشاره کرد. پراگ پایتخت چک و بزرگ ترین شهر آن محسوب می شود. هزینه های زندگی در این شهر بالاتر بوده، اما موقعیت های شغلی بیشتری برای افراد خارجی در پراگ وجود دارد.

مشاغل و مناطق محبوب در چک
مشاغل و مناطق محبوب در چک

متوسط حقوق مشاغل مختلف در چک

طبق آمار رسمی با مقایسه سال 2020 و سال 2021 می توان مشاهده کرد، که حداقل حقوق و متوسط حقوق در چک روند صعودی داشته است. به طور کلی فردی که در چک کار می کند، می تواند به طور متوسط 4256 دلار در ماه، 51395 دلار در سال و 24.50 دلار در ساعت درآمد داشته باشد. البته حقوق و دستمزد به عوامل مختلفی بستگی دارد.
متوسط درآمد ناخالص ماهانه در پراگ 4467 دلار می باشد. عموما مشاغل در بخش ارتباطات و IT بیشترین حقوق را دریافت می کنند. برخی مشاغل در زمینه پزشکی نیز بیش از 8000 دلار در ماه درآمد دارند. صنایع بانکی و مالی نیز حقوقی بیش از حد متوسط را پرداخت می کنند. بخش خرده فروشی از کمترین حقوق در میان مشاغل برخوردار است.
در قسمت زیر می توانید حقوق مشاغل مختلف را در جمهوری چک مشاهده کنید. بخش شغلی مورد نظر متوسط حقوق در مشاغل محبوب

  • حسابرس داخلی 4137 دلار
  • مدیر مالی 8758 دلار
  • دستیار اداری 2173 دلار
  • مهندس هوا فضا 4462 دلار
  • خلبان 5025 دلار
  • معمار 3587 دلار
  • فروشنده 2916 دلار
  • مدیر شعبه بانک 5956 دلار
  • مهندس عمران 3650 دلار
  • مدیر مالی 9018 دلار
  • دندانپزشک 10140 دلار
  • تکنسین آزمایشگاه 3083 دلار
  • برنامه نویس 3595 دلار

سخن پایانی

برای افراد خارج از اتحادیه اروپا کار در چک پیچیدگی هایی دارد، اما افراد واجد شرایط می توانند شانس این را داشته باشند، که شغل مورد نظر خود را در این کشور پیدا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار در چک برای ایرانیان می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.
همچنین می توانید در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، سوالات خود را مطرح کرده تا پاسخ آن ها را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول

مشاغل محبوب در کشور چک کدامند؟

به طور کلی بخشی که رشد و پیشرف زیادی در چک داشته است، مربوط به حوزه امور مالی، فناوری اطلاعات، گردشگری و تولید در زمینه خودرو می باشد. این روند صعودی باعث جذب متخصصان زیادی از سراسر جهان شده است.

اخذ کارت آبی در چک برای چه افرادی مناسب است؟

اخذ کارت آبی برای افرادی مناسب است، که می خواهند در مشاغلی با تحصیلات بسیار بالا فعالیت کنند. تحصیلات در این روش حداقل باید 3 سال باشد. حقوق چنین مشاغلی باید از متوسط حقوق ملی 1.5 برابر بیشتر باشد. اما کارت کارمندی برای دیگر مشاغل قانونی کاربرد دارد.

متوسط حقوق در کشور چک چقدر است؟

به طور کلی فردی که در چک کار می کند، می تواند به طور متوسط 4256 دلار در ماه، 51395 دلار در سال و 24.50 دلار در ساعت درآمد داشته باشد. البته حقوق و دستمزد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

افراد خارج از اتحادیه اروپا چگونه می توانند در چک کار کنند؟

افراد خارج از اتحادیه اروپا باید از طریق job offer (پیشنهاد شغلی) اقدام کنند. جاب آفر در نهایت منجر به اخذ کارت آبی (Blue Card) واخذ کارت کارمندی می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
کار در استرالیا کار در استرالیا

کار در استرالیا و شرایط اخذ انواع ویزای کار استرالیا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگ...

مهاجرت کاری به ژاپن مهاجرت کاری به ژاپن

مهاجرت کاری به ژاپن یکی از کم هزینه ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت به کشور...

بازار کار مهندسی برق در سوئیس بازار کار مهندسی برق در سوئیس

بازار کار مهندسی برق در کشور سوئیس شرایط خوبی دارد زیرا نرخ بیکاری این کشور صنعتی ، 0.09% است ...

نظرات کاربران
اسدی

برای کار در چک باید کارفرما داشته باشیم؟

آتیه آفرینان

با سلام، اگر از ایران می خواهید اقدام کنید بله باید جاب آفر داشته باشید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button