کار دانشجویی در کشور کانادا می تواند مسیری طولانی در جهت کمک به فرد متقاضی تحصیل در کانادا در ایجاد کسب و کار خود در آینده باشد و حتی به وی کمک می کند که پس از فارغ التحصیلی به این کشور مهاجرت کند.
پس می توان توان گفت اجازه کار کردن برای دانشجویان بین المللی و کار دانشجویی در کشور کانادا وجود دارد و این یکی از مزایای ارزشمند انتخاب کشور کانادا جهت مهاجرت می باشد چرا که فرد ضمن تحصیل در این کشور، علاوه بر این که می تواند از بیمه و تجربه کاری کانادایی بهره مند شود بلکه همسر وی نیز بدون نیاز به پیش شرط پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای کانادایی که برای گرفتن ویزای کار در کانادا از ملزومات می باشد، می تواند مشغول به کار شود. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا از شرایط کار دانشجویی با خبر شوید.

کار دانشجویی در کشور کانادا

شرایط کار دانشجویی در کشور کانادا

طبق قوانین کشور کانادا، شرایط کار دانشجویی در کشور کانادا براساس نوع دوره تحصیلی به کار تمام وقت یا کار پاره وقت تقسیم بندی می شود. دانشجویان با شرایط تحصیل تمام وقت، می توانند به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند اما حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته مجاز است (نه بیشتر) اما دانشجویان پاره وقت در صورت داشتن مجوز کار محدودیتی در زمان کاری ندارند و می توانند به صورت تمام وقت کار کنند (۴۰ ساعت در هفته).
با داشتن ویزای تحصیلی کشور کانادا می توان به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار دانشجویی در کشور کانادا داشت اما این مدت، حداکثر تعداد ساعت های مجاز است و می توان تعداد ساعات کاری را کاهش داد.

معمولاً به دانشجویان توصیه می شود که حداکثر ۱۲ ساعت در هفته کار کنند. لازم به ذکر است که ممکن است دانشجویان تمام وقت تمایل داشته باشند در بیش از یک محل کاری کار کنند.
در این صورت مجموع ساعت های کاری آنها با کارفرماهای مختلف نباید از ۲۰ ساعت در هفته بیشتر شود زیرا تعداد ساعات کاری بیشتر ممکن است روی عملکرد تحصیلی دانشجو تأثیر منفی بگذارد.

در موارد زیر فرد واجد شرایط کار دانشجویی در کشور کانادا نمی باشد :

  • زمانی که در دوره زبان انگلیسی یا فرانسه به عنوان زبان دوم، تحصیل می کند.
  • زمانی که در دوره های پیش نیاز مانند دوره های آماده سازی و علاقه ی عمومی، شرکت می کند.

پادکست کار دانشجویی در کانادا

با روش های متفاوتی می توانید برای کار دانشجویی در کانادا اقدام نمایید. قبل از شروع مطالعه این صفحه حتما پادکست زیر را گوش کنید.

انواع محیط کار دانشجویی در کشور کانادا

کار دانشجویی در کشور کانادا برای دانشجویان بین المللی به دو شکل انجام می شود:

  • کار در محیط دانشگاه (On-Campus)

فرد می تواند با وجود شرایط زیر، بدون داشتن مجوز کار دانشجویی در کشور کانادا، در موسسه و نهادی که در آن درحال تحصیل می باشد، کار کند:

  1. اگر فرد دانشجوی تمام وقت در یک نهاد یا موسسه عمومی بعد از دبیرستان باشد، نهاد یا موسسه خصوصی بعد از دبیرستان که تحت قواعد و قوانین مشابه موسسات و نهادهای عمومی کار می کنند و حداقل ۵۰ درصد از تامین مالی عملکرد های کلی اش را از کمک های مالی دولت دریافت می کند و یا یک نهاد یا موسسه خصوصی کانادایی که توسط قوانین محلی مجازند که مدرک اعطا کنند.
  2. اگر فرد یک مجوز تحصیل معتبر داشته باشد.

اگر فرد واجد هیچکدام از شرایط بالا نمی باشد باید کار خود را متوقف کند.

  • کار در خارج از دانشگاه (Off-Campus)

افرادی که مجوز تحصیل در کانادا را دارند، زمانی که در حال کامل کردن تحصیلات خود هستند، ممکن است تجربه کاری خارج از محیط دانشگاه را کسب کنند.

از تاریخ ۱ جون ۲۰۱۴ میلادی به بعد، فرد متقاضی ممکن است واجد شرایط برای کار ضمن تحصیل در خارج از محوطه دانشگاه بدون داشتن مجوز کار شود و اگر دارای شرایط زیر باشد مجوز تحصیل به فرد داده خواهد شد:

  • در طول دوره های تحصیلی منظم دانشگاهی ، بالای 20 ساعت در هفته کار کند.
  • در طول وقفه های برنامه ریزی شده تحصیلی خود به صورت تمام وقت کار کند، مانند وقفه های زمستان و بهار و تعطیلات تابستان

برای اینکه واجد شرایط کار دانشجویی در کشور کانادا در خارج از محیط دانشگاه باشد، باید:

  • یک مجوز تحصیل معتبر داشته باشد.
  • یک دانشجوی تمام وقت باشد.
  • برای بعد از دبیرستان در یک موسسه آموزشی معتبر، ثبت نام شده باشد.
  • در یک برنامه آموزشی حرفه ای و آکادمیکی در حال تحصیل باشد که مدرک یا گواهی می دهد و دوره آموزش آن حداقل۶ ماه طول می کشد.

اگر واجد هیچکدام از شرایط بالا نمی باشد، باید کار خود را متوقف کند.

انواع محیط کار برای دانشجویان در کشور کانادا

سین نامبر کانادا یا شماره تامین اجتماعی کشور کانادا

فرد متقاضی قبل از اقدام برای کار در کشور کانادا به سین نامبر کانادا یا شماره تامین اجتماعی کشور کانادا Social Insurance number  نیاز دارد که این شماره پس از ورود به کشور کانادا توسط متقاضیان در دسته بندی های : اقامت دائم کانادا، ویزای کار، یا ویزای دانشجویی کانادا توسط سرویس کانادا  Service Canadaارائه می شود .

شاید بتوان اخذ سین نامبر را اولین گام بعد از ورود به کشور کانادا دانست. لازم به ذکر است که افراد دارای ویزای کانادا برای بازدید از کانادا واجد شرایط اخذ سین نامبر و کار در کانادا نمی باشند. شماره سین نامبر افراد مقیم با دانشجویان و یا افرادی که با ویزای کار به کانادا آمده اند متفاوت است.

لذا معمولا کارفرما پس از رویت سین نامبر فرد به ساعات مجاز و نوع ویزا پی خواهد برد. اگر یکی از دو عبارت زیر که حاوی محتوای  اجازه کار دانشجویی در کشور کانادا است، بر روی مجوز تحصیل نوشته نشده بود، برای گرفتن شماره بیمه اجتماعی باید یک تقاضا بر روی مجوز تحصیل درخواست داد که این در خواست هیچ هزینه ای ندارد:

  • May accept employment on the campus of the institution at which registered in full-time studies
  • May accept employment on or off campus if meeting eligibility criteria as per R186(f), (v) or (w). Must cease working if no longer meeting these criteria
 سین نامبر کانادا یا شماره تامین اجتماعی کشور کانادا

درآمد کار دانشجویی در کشور کانادا

درآمد کار دانشجویی در کشور کانادا معمولا به دو صورت درآمد به ازای ساعت کاری (که بیشتر معمول است) و یا درآمد به صورت سالانه (معمولا برای کار تمام وقت و بلند مدت معمول است) محاسبه می شود.

معمولا حقوق پرسنل 2 هفته یک بار پرداخت می شود اما هیچ تفاوتی بین حداقل حقوق کار دانشجویی در کانادا و کار افرادی که در کانادا متولد شده اند وجود ندارد. در جدول زیر برخی حداقل حقوق را به ازای یک ساعت کاری در استان های مختلف کانادا ملاحظه می کنید :

نام استانحداقل دستمزد سال 2024 (متوسط درآمد کانادا)
یوکان16.77 دلار
ساسکاچوان14.25 دلار
آلبرتا15 دلار
مانیتوبا15.25 دلار
بریتیش کلمبیا16.50 دلار
کبک15.25 دلار
جزیره پرنس ادوارد15 دلار
نوناووت16 دلار
انتاریو16.50 دلار
مناطق شمال غربی16 دلار
نیوبرانزویک14.5 دلار
نیوفاندلند و لابرادور15 دلار
نوا اسکوشیا15 دلار

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به کانادا موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به کانادا ” بیاندازید.

دوره کارآموزی در کشور کانادا

دوره کارآموزی در کشور کانادا برای آن دسته از دانشجویان بین المللی در دسترس است که نیاز شغلی آنها بخش اساسی از برنامه تحصیلی آنها در کانادا است و توسط دانشگاه کانادایی محل تحصیل آنها تایید شده باشد و این دوره ممکن است تا ۵۰ درصد از دوره تحصیلی را تشکیل دهد.

با توجه به رشته تحصیلی در صورتی که دوره کارآموزی که همراه با حقوق باشد و جز برنامه تحصیلی فرد باشد می توانند از این موقعیت استفاده کرده و در یکی از شرکت های مرتبط به رشته تحصیلی خود به عنوان کارآموز مشغول به کار شود. لازم به ذکر است که در دوره کارآموزی به دانشجو حقوقی براساس نوع کار و عرف تعلق می گیرد. شرایط دوره کارآموزی در کشور کانادا به شرح زیر است :

  • فرد باید یک مجوز تحصیلی معتبر داشته باشد.
  • قصد استخدام فرد باید یک ضرورت برای برنامه تحصیلی وی در کانادا باشد.
  • استخدام فرد متقاضی باید قسمتی از برنامه آموزشی آکادمیک و حرفه ای باشد که به وسیله یک موسسه ی آموزشی معتبر، پیشنهاد شده و به وسیله یک نامه از سوی مقام رسمی مسئول موسسه تایید شده باشد.
  • کار کارآموزی فرد نمی تواند بیش تر از ۵۰ درصد از کل برنامه ی تحصیلی باشد.
دوره کارآموزی در کشور کانادا

پیدا کردن کار دانشجویی در کشور کانادا

در پیدا کردن کار فاکتور هایی از قبیل سطح زبان ، توانایی فرد ، سطح دانش و تجربه کار مرتبط تاثیر گذار می باشد  اما برای پیدا کردن کار مناسب با حقوق خوب داشتن سطح زبان انگلیسی (در استان کبک زبان فرانسه) ضروری است ولی عموما کارهای جنرال مانند فروشندگی با سطح زبان متوسط فراوان هستند.  

کار ضمن تحصیل در کشور کانادا برای دانشجویان بین المللی که در تمام دانشکده ها و دانشگاه ها تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد که در آن فرصت های شغلی مربوط به کار در محوطه دانشگاه درج می شود. تعدادی وب سایت نیز وجود دارد که حاوی اطلاعاتی در مورد مشاغل دانشجویی است.

لازم به ذکر است که دانشجو می تواند برای کار پاره وقت دانشجویی در کشور کانادا در کافه ها، رستوران ها و کافی شاپ ها، فروشگاه های خرده فروشی مانند پوشاک یا فروشگاه کالاهای ورزشی، کتابفروشی، کتابخانه و غیره کار کند و همچنین می تواند به عنوان نجات غریق یا مربی شنا در استخر یا ساحل دانشگاه کار کند.
اگر به چند زبان مسلط باشد، می تواند به عنوان مترجم کار کند و با توجه به این که کشور کانادا یک جامعه چند فرهنگی است، خدمات مترجمی در سطح گسترده مورد نیاز است.

پیدا کردن کار دانشجویی در کشور کانادا
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button